Ads by Google X

رواية الشهد والدموع الفصل الثلاثون 30 بقلم ديدا احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية الشهد والدموع الفصل الثلاثون بقلم ديدا احمد

رواية الشهد والدموع الفصل الثلاثون

 سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
بسم الله نبدا الفصل الجديد
وقفنا المره الي فاتت لما ادهم كان راجع من الشغل تعبان وبيدور علي راحته وسكنه
وعمال ينده علي مريم ومفيش رد
فتح الاوضه بس ملقاش حد ولفت انتباهه صوت انين خفيف في الحمام
فتح الحمام وانصدم من المنظر الي شافه
لان مريم كانت نايمه علي الارض علي ظهرها ومبتتحركش بتعيط بس

ادهم جري عليها وخاف يحركها علشان ميضرهاش
نزل جنبها علي الارض وبدا يطمنها

وسالها براحه
ادهم .مالك يا قلبي اهدي كده انا معاكي اهو وقوليلي ايه الي واجعك وايه الي حصل

مريم بعياط ووجع .رجلي اتزحلقت ووقعت علي ظهري ورجلي وجعاني اوي ومش قادره احركها

ادهم طمنها وبخبرته في مجال شغله اطمن ان مفيش كسور في جسمها

ادهم اطمني يا حبيبتي مفيش حاجه رجلك بس اتلوت
وظهرك واجعك من الخبطه بس

مريم بعياط .تعبانه اوي يا ادهم ناديلي ماما

ادهم .اهدي بس كده وانا هشيلك الاول واخرجك بره
مريم بسرعه لا والنبي متحركني ظهري بيوجعني

ادهم .اهدي بس يا مريم

وفعلا ادهم شالها وجاب لها عبايه بيتي مريحه لبسهالها ولف لها حجابها تحسبا لو حد طلع من الشباب او الاباء
وكان بيتعامل معاها براحه جدا علشان متتالمش

مريم بعياط .هاتلي ماما يا ادهم

ادهم .حاضر استريحي بس وانا هكلمها تجيلك

وفعلا ادهم كلم الهام الي كانت قاعده هي ويسرا وماجده

الي اول ما عرفو بتعب مريم طلعو كلهم علي فوق بسرعه

الهام وهي قاعده جنب مريم ومخضوضه .في ايه يا ادهم ايه الي حصل

ادهم . والله معرف انا دخلت ملقتهاش وسمعت صوتها في الحمام دخلت عليها لاقتها واقعه علي ظهرها وبتعيط

يسرا .طيب بسرعه تعالا نوديها المستشفي يمكن لاقدر الله يكون في مضاعفات

ادهم .لا الحمد لله مفيش حاجه هي بس رجلها اتلوت بس الوقعه جامده شويه
بس لازم المستشفي علشان نطمن اكتر

مريم بعياط .لا والنبي مش قادره اتحرك

ماجده وهي جنب مريم بتملس علي شعرها.الف سلامه عليكي يا حببتي
طيب اتصل علي مراد او زين واسالهم يمكن يبعتو اسعاف مجهزه

ادهم وبلخبطه وتالم مريم مش مخليه عارف يفكر صح
اه صح لازم اكلمهم

وفعلا رن علي زين الي اتخض علي مريم
زين.. طيب هي حاسه بايه في نزيف في ترجيع اغم عليها ولا فايقه

ادهم . لا هي فايقه ومفيش ولا ترجيع ولا نزيف الحمد لله بس بقولك رجليها وجعاها ومش قاده علي اي حركه

زين .كويس الحمد لله ان شاء الله بسيطه اسمعني يا ادهم مش انت بتعرف تدي حقن

ادهم .اه انجز

زين .هتلاقي عندك في الصيدليه حقنه فلتارين اديها لمريم هتقلل الوجع وعلي ما مفعولها يشتغل هتكون وصلت عندك الاسعاف

ادهم تمام متتاخرش
زين متقلقش مسافه السكه اجهز انت بس

وفعلا ادهم قفل مع زين ودخل دور علي الحقنه وجهزها وخرج لمريم

مريم اول ما شافت الحقنه عيطت بصوت وبصوت مخنوق

ايه ده يا ادهم انا مش هاخد حاجه

الهام .اهدي يا مريم وبصت لادهم هي بتتعرب من الحقن

ادهم .زين قال لازم تاخدها علشان تستحمل الحركه في العربيه هو هيبعت الاسعاف علشان تروح المستشفي

مريم بعياط من الحقنه والوجع لا مش عاوزه

ادهم قرب عليها وباس علي جبنها
اهدي يا حببتي والله مش هوجعك وانت عارفه انها مسكن ومبتوجعش اهدي بس ومتشديش نفسك والله هتبقي شكه بسيطه وتخلص بسرعه بس ساعديني

وفعلا يسرا والهام ساعدو مريم تتحرك علي جنبها مع تالم مريم وادهم لف من وراها وعقم مكان الحقنه وادالها بسرعه ودلك مكانها علشان تقلل الوجع بس مريم اتوجعت جامد من رجليها

ادهم عدلها واخدها في حضنه وهي لسه بتعبط ومستنيين الاسعاف

وفتره صغيره والاسعاف جت واخدو مريم علي المستشفي وادهم الي ركب معاها
والهام ويسرا وماجده راحو في العربيات مع واحد من الحراسه

والقصر كان تقريبا فاضي لان الكل في شغله...............
فكلمو حامد وعاصم وبلغوهم علشان ميعملوش مشكله لو عرفو
....................١.....
عند حنين في الجامعه قاعده مخنوقه ومش عارفه سبب

هنا جت عليها وقعدو سوا يتكلمو

هنا .مالك يا حنين مش عجباني من يومين

حنين .والله يا هنا مش عارفه حاسه اني قرفانه
ومخنوقه ومش طايقه كلمه من حد زلا حتي يوسف

هنا بهزار .يا ساتر في ايه لده كله يوسف زعلك ولا حاجه

حنين .لا والله مفيش حاجه معينه بس هو مود وخلاص

هنا بحماس .طيب ركذي بس شويه علشان المحاضره دي صعبه

حنين .لا انا مش طايقه اسمع حاجه انا همشي مش هحضرها

هنا .يابنتي استني انت شكلك مش متظبط مش هينفع تمشي لوحدك

حنين .لا متقلقيش يلا سلام
ولسه هنا جايه تقوم تخرج وراها راحت دايخه وقعت
حنين اتخضت وجريت عليها في الوقت ده عمر كان داخل وشاف المنظر وهنا واقعه علي الارض والبنات حواليها اتسمر مكانه مفاقش الا وحنين بتنادي عليه يشيل هنا

وفعلا جري عليها وشالها واعتذر عن المحاضره واخد هنا وحنين علي المستشفي ..............
.........................
في العربيه حنين ركبت ورا وهنا في حضنها وهو سايق زي المجنون وكان هيعمل كذا حادثه وبيبص لهنا في المرايه وقلبه بيتقطع ليها

وحنين بتحاول تفوقها وماسكه الدموع في عنها بالعافيه
...............................................
مراد كان في الجامعه وخلص المحاضره الي عليه وكلم مليكه وعرف ان محاضرتها اتلغت

مراد راح لمليكه علشان يعزمها علي الغدا بس وهو بيركن العربيه شاف مشهد كفيل انه يطلع العفريت الي جواه
مومن .ده شاب في الجامعه من الي بابا وماما بيصرفو عليه ابوه ماسك منصب في البلد هيموت علي مليكه ومليكه بتصده بس هو بجح وعاوزها باي شكل

مليكه قاعده في الكافيه مستنيه مراد

مومن جه عليها .ايه يا جميل مش هتحن علينا

مليكه لمت حاجتها وعاوزه تمشي راح مومن مسك اديها

مليكه .انت سافل سيب ايدي يا حيوان

مومن بسفاله .في ايه اهدي علي نفسك كده مانا كده كده هاخد الي انا عاوزه خليها بمزاجك احسن ما يبقي غصب

وهنا ملبكه ضربته بالقلم سمع نص الجامعه

ومومن اتجنن ورفع ايده علشان يضربها بس في ايد من فولاز منعته ودي كانت ايد مراد

مراد .ايدك الي لمستها دي انا هقطعهالك ووقفتك معاها دي بحساب تاني

مومن .سبني يا بني ادم انت متعرفش انا مين

مراد متستعجلش علي رزقك هنتعرف

مليكه بخضه .خلاص يا مراد سيبه

مومن .مانت حلوه اهو وليكي في جو الشباب امال عامله هليا خاضره الشريفه ليه .........

ولسه مليكه هتتكلم بس كان مراد اسرع منها ونزل في وشه باللكاميات وهو ماسكه من القميص بتاعه ما سابهوش الا وهو وشه كله وارم وبينزف وتقريبا اغمي عليه رماه في الارض واخد مليكه ومشي وساب مومن وزمايله حواليه بيحاولو يسعفوه

ومليكه كانت خايفه جدا من مراد ومن عصبيته والي عمله مع مومن بس خافت تتكلم لان مراد كان هينفجر
ففضلت السكوت لحد ما يهدا

مراد كان ناوي علي خروج وبعد الي حصل قرر يرجع علي البيت علشان ميتعصبش علي مليكه او اي حد يشوفه لان الشياطين بتلعب غي وشه ...........

........................
نسيب مراد يطفي الحريقه ونروح عند علي وشهد في الملجا
بعد الخناقه ما تطورت وادخل البوليس وفعلا الظابط امر ان كل الموجودين يتاخدو في البوكس

المشرف بقلق .مفيش داعي يا فندم هو سوء تفاهم بسيط

الظابط .وجه كلامه للمديره وحضرتك عاوزه تعملي محضر ولا

المديره .لا يا فندم بس ياريت تطلعهم مع حضرتك بره منعا لحدوث مشاكل

وفعلا الضابط عمل كده واخد شهد وعلي وخرجو
الضابط بعد ما خرج بيوجه كلامه لعلي .حضرتك باين عليك متعلم ومتحضر ايه لزمته الي حصل جوه ولولا هم اتنزلو كان حضرتك واقع في مشكله دلوقتي

علي .هو سوء تفاهم وعدا ومتشكر جدا لحضرتك

الضابط .لا العفو ومشي الضابط وعلي بص لشهد الي باين عليها القلق وغمز لها بس ايه رايك فاخوكي طلعت عليه القديم والجديد

شهد مقدرتش تمسك نفسها وضحكت بصوت عالي
وبعد كده اتوترت وبصت لعلي الي لاحظ ده بسهوله

علي .شهد مالك

شهد .طلعت الورق من جبها وورته لعلي الي اول ما شافه انصدم

علي بعد ما اخد شهد للعربيه علشان محدش يسمع ناويه علي ايه الورق ده يودي ورا الشمس

شهد .مش عارفه خايفه اتصرف غلط

علي بحكمه .احنا نكلم بابا نساله هو هيكون اكتر واحد عارف الصح

شهد بفرحه .صح يسلم دماغط انا ازاي مفكرتش في كده

وفعلا كلمو جلال وشهد حكتله كل حاجه وقالتله انها خايفه تبلغ يوصلهم خبر من رجالتهم ويطلعو منها زي كل مره

جلال اديني علي انا هفهمه يعمل ايه .بص يا علي اطلعو علي النيابه العامه الي في بنها

واسال عن رئيس النيابه المستشار عبد الحميد المنشاوي وانا هكلمو وهو هيتصرف

وفعلا علي اخد شهد وطلع علي النيابه وسال علي مكتب المستشار عبد الحميد
وفعلا اول ما العسكري دخل ادا للمستشار خبر انهم بره سمح لهم بالدخول علي طول وكان جلال معاه علي التليفون الي فصل معاه علشان يفهم الحكايه ........

عبد الحميد .اهلا وسهلا الي من طرف الحبايب

علي .اهلا بحضرتك يارب بابا يكون ادالك فكره

عبد الحميد .هو قالي ان معاكم اوراق مهمه بتثبت جريمه بس التفاصيل عندكم

اتفضلو استريحو تشربو ايه قبل ما نتكلم

شهد .معلش اعفينا احنا عاوزين ندخل في الموضوع علي طول

عبد الحميد اتفضلو انا سامعكم ......

شهد حكت الحكايه بالتفاصيل الي كان زمان والي بيحصل دلوقتي وسلمت المستندات له

وهو اول ما شاف المستندات وسمع السي دي طلع امر بظبط واحضار المديره والمشرف ويتعرضو عليه واخضاع الملجا للاشراف الوزاري والتحفظ علي المكان للمعاينه

وفعلا ادي امر لقوه من المباحث تنفذ ....

وشكر شهد وعلي علي موقفهم وواعدهم ان كل ظالم هياخد عقابه ......

علي وشهد سلمو عليه واستاذنو وخرجو وهم مرتاحين جدا

عليبتمثيل الشر . بت يا شهد ايه رايك نروح عند الملجا ونشفهم وهم مقبوض عليهم

شهد بفرحه اطفال .اه والنبي يا ابيه دي هتبقي من احسن لحظات حياتي ...

وفعلا راحو علي الملجا وشافوهم والقوه وخداهم في البوكس وكانو بيتخانقو مين الي ضيع الورق وكان صوتهم عالي ........

مشافهمش وهم بيسرقو شافوهم وهم بيتخانقو ......
.........يلا في دهيا يارب اعدام ............

علي. بس تعالي هنا وقوليلي وصلتي للورق ده ازاي

شهد اعزمني علي الغدا وانا احكيلك

علي بس كده تحت امرك شهد هانم
..............................

في المستشفي

عمر شايل هنا وداخل علي الاستقبال في المستشفي
زين كان نازل يستقبل مريم بس شاف عمر اتخض وجري عليه

زين .خير يا عمر في ايه وهنا مالها

عمر بخضه .معرفش وقعت في المدرج ومش راضيه تفوق

زين .طيب اهدا وحطها علي السرير هنا اكشف عليها
عمر حط هنا وحنين وعمر واقفين مخضوضين

زين فعلا كشف عليها وفوقها واطمن ان الضغط والسكر
مظبوطين

وكانت هنا فاقت وبدات تستوعب ايه الي بيحصل

عمر .قرب علي هنا .الف سلامه عليكي مالك يا قلبي

هنا .مش عارفه فجاه دخت ومحستش بنفسي

عمر بص لزين .انت ساكت ليه متطمني هي مالها

زين .اهدا يا هندسه علي نفسك هي زي الفل

عمر ..امال ايه السبب في الاغماء

زين بص لهنا .احم هنا هو اخر مره البيريود جاتلك امته

هنا وشها جاب الوان واتحرجت وبصت في الارض احم من شهرين تقرببا

عمر ..انت ياعم انت ايه دخل البتاعه دي بتعبها متفهمني بدل ما اتغابه عليكم

حنين وهنا تقريبا فهمو زين يقصد ايه وفرحو اوي

زين .اهدي يا وحش هو الموضوع خرج من ايدي والكلام فيه سابق لاوانهة وبص لهنا وحنين علشان ميتوقعوش حاجه ممكن متكنش بجد

وكمل .انت هتاخد مراتك وحنين وتطلعو علي يوسف هو الي هيفيدكم

عمر .باستغراب .ايه ياعم متقولي في ايه هو انت مش دكتور ..................وسكت
احم انت تقصد ان هنا .....

زين .اهدي يا عمر ومتسبقش الاحداث لازم تعمل تحليل الاول

وكمل بهمس لعمر علشان البنات متسمعش ويلا بقا متعطولناش ادهم ومريم علي وصول ولو ملاقنيش علي الباب هينفخني انت عارفه مجنون

عمر بخضه . ليه ايه الي حصل

زين .اهدي ووطي صوتك علشان البنات

مفيش ادهم كلمني وقال ان مريم اتزحلقت وقعت
بس ان شاء الله سليمه وزمنهم علي وصول

عمر .تمام احنا هنطلع ليوسف وهطمن علي هنا وهنزلك

زين .ريح نفسك شويه وهتلاقي العيله كلها هنا

حنين .امال فين شهد يا ابيه

زبن .شهد بتتفسح مع علي لسه مكلمهم من شويه وهخلص واكلمها تاني مهو يا ستي ناس ليها فسح وانا مفحوت في الشغل ههههههه

حنين .ندله مش كانت قالت كنت روحت معاهم بس يلا ملحوقه وهتتعوض هههههههههه

وعمر ياخد هنا وحنين ويطلعو ليوسف

وزين يكلم ادهم ويعرف انهم علي وصول ..... ويخرج يستناه ..........

عند شهد رجعو القصر بعد يوم مرهق جدا بس كان من اسعد الايام وسلمت علي جلال وحكتله الي حصل بالتفصيل وهو اكد لها انه هيتابع الموضوع بنفسه وعلي كان فرحان لفرح شهد بس كان هلكان وطلع ياخد دش وينام وشهد مقدرش تطلع ونامت في الرسبشن علي رجل جلال بهضومها

وجلال شالها طلعها وفك لها النقاب والجزمه وقعد جنبها يتامل فيها ويشبع من ملامحها

.................
في النيابه
رئيس النيابه كان ذكي جدا وامر انهم يدخلو عندو علي طول من غير ما يتكلمو مع حد علشان الموضوع يبقي سري وقدر باقل مجهود انه يوقع بين المديره والمشرف واعترفو بكل حاجه واعترفو علي مافيه كبيره واسماء تقيله والموضوع فتح علي تجاره اعضاء ودعاره وكانت صدمه له وسجل لهم كل اعترافتهم ومضاهم عليها وتم حبسهم انفرادي تحت حراسه مشدده حفاظا علي حياتهم وعلشان كل اللي غلط يتحاسب حول الملف كله بالادله والتسجيلات علي المخابرات في سريه تامه
لا ن الموضوع طلع يخص امن الوطن ...

google-playkhamsatmostaqltradent