Ads by Google X

رواية الشهد والدموع الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم ديدا احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية الشهد والدموع الفصل  الواحد والثلاثون بقلم ديدا احمد

رواية الشهد والدموع الفصل  الواحد والثلاثون

 عند مراد في الشقه بتاعته

دخل هو ومليكه ومراد مضايق جدا ومتعصب من الموقف الي حصل

مليكه ماشيه معاه وخايفه جدا من شكله وعصبيته الي اول مره تشوفها

مراد دخل الاوضه ورمي الشنطه وجاكت البادله واخد شروال بيتي مريح وتشرت نص كم ودخل الحمام ياخد دش من غير ولا كلمه

مليكه بصت عليه بزعل وقلقانه من عدم كلامه
وقعدت علي السرير بقله حيله .تستناه لحد ما يخرج وتفهمه الموقف

مراد اخد دش بارد يهدي بيه النار الي جواه ولبس وخرج بس مفيش تغيير وقف قدام المرايه يسرح شعره

مليكه استجمعت شجاعتها
احم مراد الي حصل انهارده ...... ..

مراد بعصبيه .وكان هو عاوز حد يدوس علي الزرار وقال بصوت عالي جدا لدرجه ان مليكه ندمت انها اتكلمت
ايه يا مدام فهميني الي حصل وازاي الحيوان اتجرا واتكلم معاكي كده

مليكه .مانا وقفته عند حده وضربته

مراد .اه يا مدام مانت شكلك ما شاء الله متعوده وشكل دي مش اول مره

مليكه .مراد منفضلك خد بالك من كلامك ايه الي انت بتقوله ده

مراد بقول ايه يا هانم الي انا شفته ده تفسيره واحد ان الحيوان ده عمل كده بدل المره عشره وانت شكلك كان عجبك الي بيعمله علشان كده اتجرا ومد ايده والله اعلم دي اول مره ولا حصلت قبل كده

مليكه ومقدرتش تتحمل الاهانه من مراد وقالت بوجع وعيون مليانه دموع حاولت متنزلش
لو سمحت احترم الكلام بنا انا مسمحش حد يغلط في اخلاقي
ولو انت مش مطمن ان شرفك محفوظ معايا يا دكتر
وغلط انك اتجوزتني احنا فيها وممكن تصلح الغلط ده
وتطلقني وياريت بسرعه علشان متندمش اكتر من كده

مراد اتعصب من انها واقفه تجادل معاه وبتتحداه ولما قالت كلمه طلاق الدم غلي في عروقه واتعصب اكتر وزقها وقعها علي الكنبه وقال بعصبيه وهو خارج
ايه العيشه الي تطهق دي الواحد زهق وخرج ورزع الباب وراه

مليكه جريت علي الباب وقفلته بالمفتاح

ورجعت قعدت علي السرير وضمت رجليها لصدرها وعماله تعيط بصوت وافتكرت كل كلمه مراد قالها حتي لو مش قاصدها بس كل كلمه كانها كرباج نازل علي جسمها والكلمه من المحب بتدبح مش بتوجع
مليكه فضلت تعيط ومحستش بالوقت ونامن مكنها من التعب ..........

مراد خرج متعصب من كل حاجه من نفسه ومن مليكه ومن الحيوان الي عصبه ونسي كل الكلام الي قاله والكلام الي زي الحجاره الي كسر بيه مليكه ومش فاكر غير لمسه الحيوان لمراته وكلمه مراته وهي بتقول صلح غلطتك وطلقني ............وفضل يلف بالعربيه يمكن يهدي بس مفيش فايده بس سمع الاذان في مسجد قريب دخل اتوضي وصلا وكان المسجد زي زاويه صغيره بس مريح نفسيا وكان خارج بس سمع اتنين بيتكلمه عن درس صغير الامام بيقوله كل يوم بعد الصلاه فقرر يسمعه يمكن مجلس العلم يريح قلبه

وفعلا الامام طلع علي المنبر وقال ان النهارده الدرس هيكون عن الزوجه في الاسلام
(عارف احساس لما تكون قاعد بتفكر في موضوع وتلاقي فجاه حد بيكلمك فيه اوتفكر في مسلسل تلاقيه تاني يوم اشتغل في التليفزيون هو ده الي حصل بالضبط فحس ان ده تذكير من ربنا له )

الامام. بسم الله والصلات والسلام علي اشرف المرسلين
هنتكلم في درسنا انهارده مهم في حياتنا او كل حياتنا تقريبا
الزوجه دي ربنا خلقها علشان السكن والونس
اوع حد يفتكر انك لو دلعت مراتك وقلتلها كلمه حلوه ده يقلل منك ابدا دا بيزود من رجلتك وبتوجر عليه كمان
والعكس بالضبط لو هنتها وزعلتها ليك حساب عند ربنا
واحد منكم ييجي يقولي انا مراتي نكديه ومطلعه عيني
اقول لك انت جربت تعرف السبب جربت تقلها كلمه حلوه في وقت ضعفها جرب كده انها تكون تعبانه في شغل بيتك وعيالك وتدخل المطبخ لها تقولها تعال اشربي معايا كبايه شاي دانا عامل كبايه شاي تعدلك مزاجك ...
من غير ما تقولها شكلك وعيالك ومصاريف و........
وكرر الموضوع ده اكتر من مره
هتلاقيها هي بتحاول تردهالك وهي اكرم منك بكتير
هتلاقي الرد اضعاف
جرب في ايام تعابها ونفسيتها وحشه تقول كلمه حلوه وتتغزل فيها هتلاقيها ولله اتبدلت وفكرالك كل كلمه حلوه وبتردهالك حتي لو بتحكي عنك لاهلها هتلاقيها مخلياك قدامهم ملاك نازل من السما
اوعا تيجي في يوم وتقول في حقها كلمه وحشه قدام حد ولو بهزار لان ده بيكسر في الست اكتر منما تتخيل
لكن انت فكر ايام تعبها الشهري فكر معايا كده هتلاقيق ممكن الاسبوع ده كله مكلمتهاش ولا حتي كلمه واحده
وتيجي تشتكي بعدها انها نكديه ومعككنه عليك
الرسول عليه الصلات والسلام كان احن واحد علي زوجاته وكان بيقعد يتكلم معاهم وياخد رايهم في امور مهمه وكان بيهزر وسعات كانو بيتسابق معاهم كمان
وانت تيجي تقولي انا راجل حمش يا اخي اتلهي واتنيل علي عينك
وتبجي تقولها الملايكه بتلعنك لو انا غضبان عليكي
داانت تتوكس بوكسه دا هي لو الي زعلانه منك الملايكه هتلعنك انت
واوعي في يوم تهنيها بكلامك سواء هنتها بكلمه او فعل
واتاكد ان حتي لو الحياه رجعت بينك وبنها بس هي عمرها ما هتنسي انك غلط فيها
فحاسب علي كلامك معاها وارفقو بيهم بكلمه حسنه
تؤجرون عليها عند الله ولو غلطت عاملها زي بنتك او
افتكر ان اختك مكانها وشوف انت عاوز زوج بنتك او اختك يعاملها ازاي في الموقف ده واتصرف علي الاساس ده .. ............................ وفضل يحكي عن مواقف لرسولنا الكريم مع زوجاته
وكان كلام الامام بسيط ويدخل القلب
ومراد قاعد في ركن المسجد وسامع كل كلمه الامام قالها وكانه الامام بيكلمه هو بس وحس بكميه الجرح الي وجهه لمليكه والاهانه الي وصلهالها من غير ما يحس وحجته انه غضبان ومدايق
(عذر اقبح من ذنب )
وبعد ما الامام خلص مراد خرج من المسجد ومش عارف يصلح العك الي عمله ازاي ...
.........................
في المستشفي
عمر وهنا وحنين طلعين عند يوسف وفعلا دخلو العياده بتاعته وبلغو الممرضه انهم عاوزين يدخلو
بس كان في كشف مع يوسف واول ما خلصت الممرضه دخلت بلغت يوسف الي خرج لهم بنفسه لان دي اول مره تحصل

يوسف خرج وشاف عمر وسلم عليه واخد حنين تحت دراعه وباس علي راسها وسال بتوتر انت كويسه

حنين .الحمد لله يا حبيبي انا زي الفل بس هنا تعبت شويه

يوسف بص لهنا .الف سلامه طيب اتفضلو جوه
في المكتب الكل قعد

ويوسف بعمليه خير الف سلامه يا مدام هنا

عمر .احنا كنا في الجامعه وهنا اغم عليها وجينا هنا الاستقبال وزين كشف عليها واطمن ان الضغط مظبوط
وفوقها وقالنا نطلع ليك

يوسف فهم زين بعتهم ليه

يوسف بعمليه طب تمام انا هطلب المعمل يعمل شويه تحاليل قبل ما نتكلم وان شاء الله خير

هنا بقلق .تحليل دم

عمر حس بقلق هنا وحاول يطمنها

وفعلا يوسف طلب المعمل وجت ممرضه اخدت العينه بعد عذاب من هنا ومنتظرين النتيجه

يوسف حس بحرج هنا وحب يقلل الموضوع شويه
طلب الممرضه وطلب منها تملا الاستماره بتاعه المتابعه ل هنا
وفعلا الممرضه اخدت هنا غرفت الكشف وهنا طلبت حنين معاها وفعلا راحو معاها

والممرضه بدات تاخد من هنا المعلومات الي مطلوبه وقاست لها الضغط والوزن وسجلت كل حاجه في الاستماره ......

عند يوسف طلب قهوه ليه هو وعمر وطلب لحنين وهنا
عصير وخلا الممرضه تدخله

وهنا مكنتش عاوزه بس الممرضه قالت لها ان العصير هيسهل الكشف

يوسف بهزار .والله منورني يا هندسه بس انت طلعت علي زين ولا هو الي شافك

عمر .لا انا لاقيتو في الاستقبال كان مستني ادهم ..

يوسف بقلق وخضه .ادهم خير ايه الي حصل

عمر يا عم متقلقش بيقول ان مريم رجليها اتجزعت وادهم جايبها وجاي

يوسف بسرعه مسك الفون ورن علي ادهم يطمن علي مريم وفعلا ادهم طمنه وقاله انهم علي وصول للمستشفي

يوسف اطمن وقرر انه هيطمن علي هنا وينزلو كلهم لمريم .....

وشويه والتحليل ظهرت وكانت الممرضه خلصت الاستماره وهنا وحنين خرجو ليوسف وعمر

يوسف اخد الاستماره و وتصفحها ومسك التحليل وبص فيه والضحكه ظهرت علي وشه

عمر ايه يا يوسف طمني ..

يوسف اطمن يا بابا .....

عمر بفرحه .بجد يعني هنا حامل وقام حضن هنا مع كسوف هنا وفرح يوسف وحنين

ويوسف طمنهم علي التحاليل وطلب الممرضه تجهز هنا للسونار علشان يطمنو علي البيبي ...
وفعلا هنا دخلت وكانت عاوزه حنين بس حنين رفضت وقالت لها عمر الي لازم يكون معاكي

وفعلا عمر دخل مع هنا ويوسف طمنهم علي البيبي
وكتب لهنا علي مقويات وحقن تثبيت علشان الحمل
يوسف .الفولك ده قرص يوميا بعد الغدا
والحقن دي مرتين في الاسبوع

هنا بخوف .انا مش عاوزه حقن

يوسف للاسف لازم علشان الحمل يثبت لانه لسه في الاول وطبعا ممنوع المجهود الزياده الفتره دي

وبص لعمر .همس له .وانت ريح نفسك وخف في العلاقه علي قد ماتقدر الفتره دي

عمر .احم تمام

تمام هستاكي الشهر الجاي متابعه انت دلوقتي في الاسبوع الخامس يعني بدايه الشهر التاني

ويوسف نزل معاهم لتحت علشان يشوفو مريم والبنات زعلت اوي لما عرفو الي حصل لمريم
...................
تحت في الاستقبال

بعد ما الكل نزل وجدو ان الاسعاف لسه واصله وبينقلو مريم لغرفه الاشاعه في الاستقبال وزين طلب دكتور عظام علشان يتابع مريم

والهام كانت كلمت عصام ويسرا كلمت حامد وماجد كان موجود معاه وكلهم سابو الشركه وراحو علي المستشفي والشباب كانت عاوزه تروح بس حامد منعهم وخصوصا ان عمر وعلي مش موجودين

والهام حاولت تكلم مراد بس الفون بتاعه مغلق كلمت مليكه تسالها علي مراد فمليكه منغير ما تحسسها بحاجه قالتلها انه في الجامعه وقفلت من غير ما تسالها عن سبب انها عاوزه مراد

وبعد شويه الدكتور اطمن علي مريم انه الحمد لله الكسر بسيط ومفيش مضاعفات وقال ان مريم هتفضل في الجبس اسبوعين ونشوف هتكمل فيه بعدها ولا وطبعا منع ان رجليها تلمس الارض وكتب لها علي علاج هتمشي عليه اسبوعين بس الدكتور كتب لها انتيبايوتك ١٠٠٠ كبسول بناء علي رغبتها لانها مش عاوزه حقن وكتب لها برشام مسكن وحقن وقت اللزوم
وبرشام مضاد للالتهبات والتورم ...

وزين اقنع ادهم بالعافيه انهم يقضو الليله هنا في المستشفي وبكره تروح
وهو وافق بصعوبه ...

وبعد ما اطمنو علي مريم عمر فرحهم بخبر حمل هنا ومريم والكل فرحو لها وباركولها

ويسرا وحامد كانو طيريين من السعاده

وعمر وهنا سلمو علي ادهم ومريم واستاذنو اهم هيروحو لاهل هنا يفرحوهم بالخبر
والكل استاذن و روح ما عدا ادهم والهام كانت عاوزه تفضل بس ادهم رفض وزين قلهم ان العلاج هينيمها ومش هتحس بحد .......
............ ............
في مكتب زين

زين بعد ارهاق طول اليوم اول ما دخل المكتب ومسك الفون ورن علي شهد الي كانت نايمه من ساعه ما رجعت
شهد بنوم .الو

زين .شهد حياتي

شهد بنوم ..زيني

زين .ايه نايمه وانا صحيتك

شهد .ولا يهمك انا هلكت انهارده اليوم كان نقصك
بس انا زعلانه منك رنيت عليك كتير علشان تشاركني احداث اليوم ده بس الفون مغلق

زين .بقلق حقك عليا والله اليوم كان طويل ومرهق لدرجت ان الفون فصل وماختش بالي
بس ايه الي حصل مهم كده

شهد بدات تحكي لزين الي حصل بتلتفاصيل

زين كان جواه احاسيس متلخبطه
فرحان وزعلان وقلقان وخايف بس فرحه صوت شهد
حولت كل الاحاسيس الي جواه لفرحه لان قلب حببته مبسوط

وزين شاركها سعادتها وبعد كلام حب كتير بينهم

شهد .حبيبي انت صوتك مرهق اوي كان عندك عمليات كتير
زين .حكالها علي هنا وعمر ومريم وتعبها
زين بخبث .وياعيني مريم محجوزه هنا في المستشفي وممعهاش غير ادهم بس

وشهد فرحت جدا لهنا وصممت انها تروح لمريم ولازم تكون جنبها في تعبها

زين فرح جدا وهو اصلا قالها علشان عارف انها مش هتسيب مريم لوحدها وهتروح تقضي معاه الوقت وخصوصا انه نبطشيه
(مش سهل انت يا زين الرجال )
وزين ما صدق انه هيشوفها وقالها تقول لجلال وتجهز وهو هييجي يا خدها

وهي فعلا نزلت بلغت جلال الي كان متغاظ من زين بس ميقدرش يتاخر علي مريم بس حب يضايق زين

قال لشهد تكلم زين تقوله ان جلال الي هيوصلها علشان يسلم هو علي مريم

وفعلا شهد بلغت زين الي اتغاظ من جلال بس قال هانت ........... وقال في سره والله لهطلعه عليك يا جل جل
وشهد جهزت وجلال اخدها وراح علي المستشفي
......................................... ....

مراد رجع من بره وجواه متلخبط مش عارف يعمل ايه
هو راجع الموقف تاني بنظره اخ واب حس ان مليكه مغلطتش خالص بس هو غلط فيها ومتاكد انه جرحها وان الجرح هياخد كتير علي ما يلم
بس هو هيصالحها باي طريقه وهيخليها تسامحه
مراد طلع يفتح الباب علي مريم بس اتفاجي من الي حصل .......

google-playkhamsatmostaqltradent