رواية الشهد والدموع الفصل الثاني والثلاثون بقلم ديدا احمد
رواية الشهد والدموع الفصل الثاني والثلاثون
عند مراد في بيته
مراد راجع من بره ومقرر انه لازم يصالح مليكه لانه غلط فيها وجه عليها ولازم تسامحه باي تمن
مراد وصل علي الباب وحاول يفتح الباب بس اتفاجئ انه مقفول من جوه ولسه مراد هيخبط بس الفون بتاعه رن وكانت مامته
مراد حاول يسيطر علي نفسه .احم الو يا ست الكل
الهام .........
مراد بخضه .ايه ومحدش كلمني ليه
الهام ...........
مراد .مليكه قالتلك اني في الكليه اه صح انا لسه راجع اهو
الهام .........
مراد .لا طبعا هروح اطمن عليها بنفسي ...
الهام .......
مراد .الله يسلمك تصبحي علي خير
ومراد خبر تعب مريم صدمه ونسي زعل مليكه منه وانه جاي يصالحها
وقرر يروح الاول يطمن علي مريم وبعد كده يرجع يصالح مليكه وكان معاه بوكيه ورد اشتراه في طريقه لمليكه
بس من صدمته لما عرف ان مريم تعبانه الورد وقع منه علي الارض ومخدش باله انه داس عليه وباظ
وفعلا نزل وركب عربيته وخرج
بس كانت مليكه للاسف واقفه في البلكونه وشافته وهو جاي وحست بفرحه انه راجع يصالحها وكمان معاه الورد الي بتحبه فدخلت تغسل وشها وتزيل اثار البكاء علشان تستقبله
فمهما عمل فمراد عشق مليكه
بس تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن
وطال الانتظار ومراد مطلعش ومليكه بدات تقلق
راحت فتحت باب الاوضه وتشوفه بس شافت
محدش موجود وبوكيه الورد مرمي علي الارض وبايظ
وهنا جريت تاني للبلكونه لما سمعت ان عربيته اشتغلت تاني وشافت مراد راكب العربيه وخارج
مليكه حست بكسره يمكن اكتر من كلامه لها
هي اول ما شافته راجع حطت له عذر انه كان مخنوق والموقف دايقه ولما هدي رجع يطيب بخاطرها
بس احلامها كلها انهدمت واطحطمت اول ما شافته خارج من القصر
مليكه بحزن وكسره .ياه يا مراد للدرجه دي مش فارق معاك زعلي للدرجادي هنت عليك وفضلت تعيط بقلب مكسور لان العشم بيزيد في الحبيب ولما العشم بيبقي في غير محله بيوجع زياده ....... وبيجرح اوي
والي كسر مليكه اكتر لما شافت الورد الي في الارض
وهنا مليكه بقت علي اعتاب الانهيار ومقدرتش تستحمل والف فكره جت في بالها وبعد ما تعبت وموصلتش لسبب يبرر لمراد الي عمله
دخلت تنام علشان متواجهش مراد لان هي في قمه ضعفها وكسرتها
واي كلمه منه هتزود الوجع مهما كانت اسبابه الي تخليه يتجاهلها ويجرحها كده
وبعد ماكان هيصالحها يرجع في كلامه ويرمي هديتها بالشكل المهين ده
.....................................
في المستشفي .
في غرفت عدي
مروه .ها ايه رايك في الي انا قلته
عدي .بتفكير .بصي هو تفكير شيطاني بس اشمعنا انهارده
مروه .بسهوله لان مراد ويوسف مش موجودين
مراد اجازه ويوسف مشي من شويه
وكمان .الزفت شهد مش موجوده اجازتها انهارده
وزين نبطشيه لوحده وده مش بيتكرر كتير
عدي ..طيب تمام هتحطيله الحبوب ازاي
مروه ..دي سهله انت متشغلش بالك انا هتصرف بحيث منظهرش في الصوره خالص
عدي طيب لحد هنا كويس اوي
طيب .وبعدين
مروه .هفهمك بس مش دلوقتي واحنا مروحيين
وفعلا نفذو الخطه وحطو لزين الحبوب ...... .
وعلي ااساعه ٥ كل الاطباء الي مش نبطشيه روحو
والباقي الي عنده نبطشيه بس الي موجود
...................................
في عرفه مريم
ادهم قاعد علي الكرسي الي جنب السرير الي مريم نايمه عليه
مريم لابسه دريس طويل لونه ابيض في زهري ولافه حجاب ابيض كانت ملاك وسانده ضهرها علي المخدات الي ادهم حاططهم وراها ورجليها في الجبس ورفعاها علي مخده .وباصه ناحيه ادهم
ادهم قرب الكرسي للسرير وقاعد ماسك ايد مريم وبيبوسها
ادهم بحنيه .الف سلامه عليكي يا نور عيوني
ياريت كنت انا وانت لا
مريم بسرعه بعد الشر عليك يا حبيبي
ادهم خايفه عليا
مريم لو مش هخاف عليكي هخاف علي مين
ادهم .انت مش عارفه انا حسيت بايه لما شفتك واقعه علي الارض
مريم .اتخضيت عليا
ادهم .اتخضيت ! دي كلمه صفر علي الشمال من الي انا حسيت بيه
انا قلبي وقف عن الخفقان لان انت دقاته يا مريم
انا شفت مواقف اصعب من كده بكتير وابشع الف مره
بس انت حاجه تانيه برجع معاكي طفل خايف علي امه
انا كنت زي الي ماسك سكينه بتقطع في جسمي وانت بتتوجعي وانا مش عارف اعملك ايه
مريم انت الوجع الي بتحسيه انا بحسه اكتر اضعاف
انت لو شوكه دخلت في صبعك كان رصاصه جت في قلبي
انت الهوا الي عايش بيه يا مريم
مريم .بكسوف انا مش متخيله ان الكلام ده منك ليا يا ادهم يا ده كرم ربنا كبييير يارتني كنت وقعت من زمان علشان اشوف نظرت الحب الي في عيونك دي
مريم انت مش متخيل انا دعيت اد ايه في صلاتي انك بس تبصلي بصه كويسه اني اسمع منك كلمه شكر حتي لو بقدملك القهوه يااااااااه
ادهم باس ايدها تاني وقرب عليها وهمس في ودنها
حقك عليا والله مش هتسمعي مني الي يفرح قلبك
وهعوضك عن كل حاجه اتعشمتي فيا ومحصلتش
انت احسن حاجه حصلتلي في حياتي اقولك علي سر
مريم قول سمعاك
ادهم .باس ايديها بحب انت الي كنت بهون علي نفسي بيها وانا في اي مهمه لما افكر فيكي
وكل ما المهمه تصعب وتقفل افتكرك واحارب واعمل المستحيل علشان اخلصها وارجعلك تاني
بس كان عقلي غايب والحمد لله ربنا هداه وهيغرقك حب وعشق وشوق بس وباسها بوسه وكل الشوق الي جواه خرج فيها ومريم كانت دابت بين ايده
ادهم معرفش يبعد عن مريم
مريم بقت عامله زي الهروين لادهم ادمان مش قادر يبعد عنه
بس الباب بتاع الغرفه خبط وادهم اضطر يبعد عن مريم الي بقت شبه الطماطم والنفس بتعها مش منتظم
بس ادهم سيطر علي نفسه بسرعه واذن للي علي الباب بالدخول
وكان مراد وزين
ومراد جري علي مريم بلهفه يطمن عليها ...
مراد .الف سلامه عليكي يا قلبي انشالله الي في بالي
وبص لادهم
مريم بكسوف .بعد الشر
ادهم بضحك وبلهجه لبناني .يسلملي هالقلب وغمز بعينه وتسلملي هالعيون
وبعت لها بوسه عالهوا
مراد بشك .انما انت وشك احمر ليه يا مريم لتكوني سخنه او تعبانه
مريم .شرقت وفضلت تكح وادهم جبلها مايه وشربها وهمس في ودنها اخوكي ده عديم الاحساس ومتبلد المشاعر .......
مريم .بهمس . حرام عليك مراد ده عسل
ادهم بغيظ عسل هجيب لك معلقه منه ولا هجبلك النحل يقرص في لسانك لو متظبطيش
مراد بخنقه . ايه كل ده وشوشه مشبعتوش ...
ادهم بغيظ الله اما طولك يا روح وبص لزين متقول حاجه للحلوف ده ......
زين بصوت هادي الحلوف ده لولا انا كنت معاه كان فتح عليك الباب من غير ما يخبط هههههههههه
انا الي منعته
كنت زمانك ممسوك متلبس ههههههه
ادهم .كان عملها كده وانا كنت خليته يرقد علي السرير في الاوضه الي جنب اخته شهر علي الاقل ههههههههههه
مراد .ايه هو انت لاما بتتوشوش مع مريم لاما زين
اعتق شويه
ادهم بغيظ .ولا انت مش اطمنت علي اختك يلا روح شوف وراك ايه وبطل قرف
مراد .لا مش هسيب اختي لوحدها
ادهم .لوحدها مين يا دكتور الغفله انت هو انا هوا قدامك
مراد .هقعد معاك ...
ادهم .واحد ومراته انت ايش حشرك بنهم
مريم بتتفرج عليهم باستمتاع .بس فونها رن و كانت شهد فردت بسرعه
مريم حبيبتي
شهد ............
مريم . الحمد لله انا كويسه والله
شهد ............
مريم .طيب تمام
زين شهد مالها
مريم مفيش بتقول جايه علي هنا
ادهم .مرحتش جبتها ليه يا زين
زين .والنبي سيب زين في حاله
مراد بضحك .شكل جلال عامل الصح
زين بضيق باين . عامل الصح وزياده حبتين
ادهم بضحكه دوبت مريم الي منزلتش عنها من عليه
وهو ملاحظ وعاجبه نظرتها له
ده شكل جلال عامل معاك الصح والغلط بجد مش كلام
داانت معبي من جلال
وهنا الباب اتفتح فجاه ودخل جلال
بتجيبو في سرتي ليه يا حيوان منك ليه
زين .يا رتنا افتكرنا مليون جنيه
جلال وضربه علي كتفه بهزار انا احسن من المليون ولا ايه رايك
زين .وانا هقدر اتكلم اصلا
وزين بيتكلم وهو عينه علي شهد الي خلت قلبه طلع من مكانه من اول ما نظره جه عليها
شهد وجلال اطمنو علي مريم وقعدو معاها شويه
وجلال كان عاوز ياخد شهد تروح معاه وده دايق زين جدا .... بس مقدش يتكلم
ادهم .معلش يا عمي هستاذنك شهد تبات مع مريم لو ده مش هيدايقك علشان حمزه جايب اوراق مهمه ليه وهنسهر عليها لان عاوزنها ضروري بكره ....
جلال ملقاش حجه .اه طبعا مريم تؤمر واحنا منقدرش نتاخر عليها ويارب تقوم بالسلامه
وجلال سلم علي شهد ومريم واخد مراد ومشيو وهو هيفرقع من ادهم وزين
جلال بعد ما خرج كلم حمزه علشان يتاكد من كلام ادهم وفعلا حمزه اكدله انه هيجيب ورق مهم لادهم
عوزينه في الشغل ضروري
ادهم بيكلم زين ايه رايك ردتلك الجدعنه بتاعه اارصاصه
زين .تسلم يا وحش هاخد مراتي وهفضيلك الجو
ولو احتجتو حاجه رن عليا
ادهم .مش هلحق الساعه دلوقتي ٦.٥ وحمزه جاي علي ٧.٥
زين .هو جاي بجد
ادهم .ايوه طبعا هو انت حماك سهل زمانه كلمه واتاكد
زين المهم يادوبك اسيبك مع مراتك قبل ما حمزه ييجي وابقي سلملي عليه ......وغمز لادهم واخد شهد ومشي من غير ما يتكلم ..........
......................................
في العربيه عد عدي ومروه
عدي كان بيوصلها لما طلبت منه لانها طلبت من السواق بتاعها يروح هو
عدي .انا مش فاهم احنا دلوقتي روحنا هنعرف الي حصل ولا هنستفاد ازاي
مروه .اهدي معايا كده وانا هفهمك
عدي .ياريت
مروه بص الحبوب بتبدا تاثرها كمان تلت او اربع ساعات
وانا وانت المفروض نكون روحنا لاننا مش نبطشيه
وانا اتفقت مع واحد من الصحافه الصفره جبت رقمه وكلمته من رقم غريب وقلتله لو عاوز سبق صحفي تعالا المستشفي الساعه ٦ علشان يحضر الحدث من الاول
وفهمته اللي هيحصل والمفروض يكون موجود فين
عدي وبعدين
مروه .ولا قبلين سيب الباقي علي الحبوب والصحافه ولا من شاف ولا من دري ....
عدي باعجاب تسلم الدماغ المتكلفه ان كيدهن عظيم
.................................
عند هنا وعمر
راجعيين من عند اهل هنا طيررين من السعاده
وهنا اهلها فرحو جدا بخبر حمل هنا ومحسن قام من فرحته مش عارف يعمل ايه قام بدموع واخد هنا بالحضن وداخ بيها وهنا فريده مامتها زعقت
فريده .براحه علي البنت دي لسه في الاول
محسن باس هنا وسابها وراح واخد عمر بالحضن
والكل كان مبسوط وفريده ومحسن كلمو يسرا وحامد وبركلهم والكل كان سعيد ومبسوط
هنا .دخلت اخدت دش وغيرت وخرجت لقت عمر خلص صلاه وبيلم السجاده
هنا باستغراب .تقبل الله بس انت بتصلي ايه
انت مش صليت العشا مع بابا في المسجد
عمر .راح اخد هنا في حضنه وباس خدها وهمس جنب ودنها
عمر بحب . بحبك يا هنايا يا سعدي يا ام عيالي
انا كنت بصلي و بشكر ربنا عليكي انتي يا اجمل نعمه في حياتي
كنت بشكر ربنا عشان ربنا يديمك في حياتي
ويبارك لنا في حياتنا وفي البيبي الي جاي
هنا .تسلملي انت هديه من ربنا ليا انا الي المفروض اشكر ربنا ليل ونهار عليك
هنا .مقولتليش عاوز بنت ولا ولد
عمر .نفسي في بنوته تكون شبهك بس مش عارف هحبها ايه تاني وانا دايب في امها ........
هنا ركذت في عمر وهو بيتكلم وسرحت فيه والصوت انفصل عن الشكل
هنا بجراه واغراء لاول مره .عمر
عمر .سكت باستغراب .عيوني
هنا . بوسني
عمر تنح . وفاتح بقه من المفاجاه .ها
هنا . ايه عاوزه بوسه ايه الغريب في كده
هنا بضحك وصوت عالي .بوسني يلا عاوزه بوووووووسه
عمر ......................... نسيب عمر في صدمته
ربنا يسهل لهم الحال
................... ............
في المستشفي في مكتب زين
واخد شهد في ايده ولما وصل المكتب سمح للممرضه تروح ترتاح ولو في حاجه الاستقبال هيستدعيه
واللممرضه كانت تعبانه جدا فمصدقت ومشيت
زين دخل هو وشهد واول ما دخل
قفل الباب ولف شهد له ورفع لها النقاب
واخدها في نظره طويله تاهت العيون فيها كل واحد
داب في التاتي
زين .اخد شهد في حضنه واخد بوسه طويله
وشهد استسلمت لزين وتاهت معاه
زين .وحشتيني
شهد .بتوهان حاولت تسيطر علي نفسها
لو سمحت ابعد يا زين
زين وهو بيبوس خدها مش قادر وحشتيني طول اليوم بعيده عني وهموت عليكي
شهد بدات تتوتر ونفسها يعلي لو سمحت يا زين بلاش كده
زين حس بشهد وانها بدات دقات قلبها تزيد من التوتر والقلق فاتمالك نفسه وبعد شويه
زين بهزار . ايه يا شهد بتستغلي ضعفي وعاوزه تستغليني وبصوت دلع شويه وبيمثل حركات كان شهد هي الي بتستدرجه ...
بقلمي هدير احمد
شهد بضحكه عاليه مقدرتش تسيطر عليها
زين .يارب صبرنا يا رب طيب انا بعد الضحكه دي مش المفروض اروح اهدد ابوكي واعمل الفرح غصب عنه
شهد .الصبر هانت
زين .هو في في ايدي حاجه غير الصبر
شهد . بدلع ربنا يصبرك يا زيني
زين .اخد شهد وقعدو علي الركنه الي في المكتب وراح للتلاجه الصغيره الي في المكتب وجاب عصير الي شهد بتحبه وجاب شكولاته لها وحطهم قدامهم
وفضل يحب في شهد ويحكلها عن يومه وهي تحكيله
وشهد بتحكيله ونايمه علي كتفه .....
فجاه زين بدا يعرق وجسمه يسخن ونفسه يعلا وحس بحجات غريبه اول مره يحسها بس هو كدكتور فهم ايه بيحصل ...
شهد .بخضه .زين مالك يا حبيبي انت كويس
زين بتعب .شهد قومي اخرجي وابعتيلي ادهم واقفلي الباب بالمفتاح من بره
شهد بخوف .زين انت كويس لايمكن اسيبك في الحاله دي
وانت تعبان كدا
زين بزعيق جامد وتعب بيزيد ونفسه بيعلا اعملي الي بقولك عليه اخلصييي
شهد اتخضت وخافت من نبرت صوته وفعلا نفذت كلامه
وخرجت وقفلت الباب بالمفتاح وجريت علي اوضه مريم
شهد اول ما دخلت راحت علي ادهم وكان حمزه معاه قاعدين جنب الاوضه بتاعه مريم
في الركنه الي في الرسبشن الي ملحق بالاوضه بعد ما ادهم اطمن علي مريم انها نامت بعد الدوا
ادهم وحمزه اتخضو من شكل شهد لما دخلت فجاه
شهد بخوف و فزع .الحقو زين بسرعه مش عارفه ماله
ادهم وحمزه وشهد جريو علي مكتب زين من غير ما تكمل كلامها .....
واول ما فتحو الباب انصدمو من الي شافوه ....
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية الشهد والدموع"اضغط علي اسم الرواية