رواية عشق المراد البارت التاسع والثلاثون 39 بقلم نورا رمضان
رواية عشق المراد الفصل التاسع والثلاثون 39
سليمان بفرحه :موافق يحبيبياياد بصدمه: اي
سليمان :اكيد كنت بتكسب اني هرفض عشان فوزيه ام سالي واني هخلي سالي تاخد ذنب امها بس انا مش هعمل كده لما شوفت نظراتك لسالي عرفت انك بتحبها انا مش هعمل زي فوزيه وأنها عذب.ت عشق عشان متغاظه من ورد الله يرحمها
هيا معملتش حاجه هي كانت ضحيه امها امها كانت عايزه تمليها حقد وغل وكره وسواد بس متمكنتش منها اوي
هنروح لعز الدين بكره عشان نتفق وهنعمل الفرح الاسبوع الجاي مع احمد وروز
اياد بحب وفرحه قام حضن سليمان :شكرا ياجدو انك تفهمت الموقف
سليمان : انا مكنتش هحرمك من حاجه انت عايزها يلا يحبيبي روح كمل أكلك
اياد رجع مكانه وكلهم كانوا فرحانين ليه
خلصوا اكل وكل واحد طلع اوضته
عند اياد اتصل علي سالي وقالها أن جده وافق وهي فرحت جدا لانها كانت متوقعه أنه هيرفض وفضلوا يتكلموا وبعدها قفلوا وكلهم ناموا
تاني يوم
عند عشق ومراد
صحي عشق
عشق بنشاط وحيوية:انا فرحانه اوي يامراد أن اياد هيتجوز
مراد :يارب دايما فرحانه ياعشقي
عشق حضنته
مراد :عشق انا قدمتلك في الجامعه ولو عايزه تروحي انهارده وحاسه انك قادره هوديكي
عشق بفرحه :لا خليها بكره عشان انهارده ابقي مع اياد وبعدين في حاجات لسه مجبتهاش تخص الدراسة
مراد :خلاص نفطر واخدك تجيبي اللي عايزاه
عشق بحب :ربنا يديمك في حياتي ياروحي وباست خده
وبعدها نزلوا كلهم وقعدوا علي السفره وهما فرحانين
خلصوا فطار
ومراد اخد عشق وداها مول عشان تجيب الحجات اللي هتحتاجها
واياد طلع علي شركته واتصل علي سالي وقالها أنه هيخلص شغل بدري وبعدها يروح عشان يجهز وسالي بلغت عز الدين أنهم هيجوا الساعه 8
وأحمد وسليمان طلعوا علي الشركه
وروز وزينب قعدوا مع بعض
عند ملك وفاء راحت تصحيها بس هي مرضتش تصحي لأنها اخيرا هتنام براحتها
بعد ساعات
مراد وعشق خلصوا ومراد رجعها البيت وهو طلع علي الشركه وقالها أنه مش هيتاخر
وهي طلعت حاجتها الجناح وبعدها نزلت تقعد مع روز وزينب والداده سميحه
ملك صحيت علي رنه موبايلها ولقت اسد بيتصل درت بقلق
ملك بخوف :الو
اسد:مالك يحبيبتي صوتك خايف
ملك بخوف : مفيش حاجه انت كويس هترجع أمتي
اسد :اه انا كويس بس صوتك انتي مش كويس وهرجع بعد ساعتين
ملك بخوف :انا كويسه بس انت خلي بالك علي نفسك يا اسد ونبي
اسد :انتي خايفه من اي قوليلي اي اللي حصل
ملك حكتله الحلم اللي حلمته لما طلع المهمه اللي فاتت
اسد بضحك :خايفه عليا اوي كده متخافيش انا بقيت بخلي بالي علي نفسي عشانك عشان ارجع واتجوزك
ملك معرفتش ترد
اسد :هرجع وهتصل علي بباكي اني هاجي بليل عشان نتفق
ملك :ترجع بالسلامه وقفلت
ملك كملت نوم
اخر النهار
اسد رجع علي شقته اخد شاور ولبس وراح نزل ركب عربيته عشان يروح يقول لسليمان
مراد وسليمان وأحمد خلصوا شغل ورجعوا الفيلا
اياد خلص شغل ونزل ركب عربيته وراح عند صباح اللي هي ربته
اياد وصل خبط وفتحتله صباح
صباح بدموع اخدته في حضنها :وحشتني اوي يابني البيت وحش اوي من غيرك
اياد:متعيطيش يحبيبتي انا اهو جيتلك
صباح :وحشتني يابني واخدته قعدوا في الريسبشن
اياد :انا جايلك عشان هتجوز يماما وهروح الساعه 8وانتي لازم تبقي معايا
صباح بفرحه :الف مبروك يا حبيبي هتجوز مين
اياد حكالها عن سالي وكله
صباح: ربنا يتمملك بخير
اياد قام وقف :انا نمشي دلوقتي وهعدي عليكي بليل
صباح :اقعد شويه يابني
اياد :معلش عشان الحق اجهز
ومشي ورجع الفيلا
كلهم وصلوا ودخلوا
مراد :وحشتني يواطي
اسد :وانت كمان يا مرمر
مراد بغضب :ولا هقلب عليك لو قولتها تاني
اسد وهو بيغيظه :مرمر
مراد :حدفه بالمخده
سليمان :مش هتبطلوا شغل الاطفال ده
مراد .هو اللي جر شكلي الاول
اسد: بس ياض انا جايلك في موضوع ياجدي
سليمان :قول يابني
اسد :انا هروح عشان اتفق مع ابو ملك وانتوا ينفع تيجوا معايا
زينب بغضب :هو اي اللي ينفع احنا اهلك يا اسد ومن غير متقول هنيجي لو قولتها تاني هضربك
اسد :انا اسف خلاص بلاش ضرب انا عريس
سليمان :ماشي هنيجي يابني
اياد : لا ياجدي خليه هو بكره وانا انهارده انا متفق معاهم
اسد :لا انا انهارده وانت بكره انا متفق معاهم من شهر
وكنت مستني لما مراد يرجع من شهر العسل
اياد :ولا انا الاول
اسد :انا الاول
احمد بغضب :لا انا الاول انا عارف روز من قبلكم بكتير يبقي انا الاول
عشق :باس سالي وملك بيتهم جمب بعض احنا نروح عند سالي الاول بعدها نروح عند ملك وبكره نروح عند أهل روز اهي انحلت
اياد :انا موافق
اسد :انا مش موافق هنروح عند ملك الاول انا متكلم مع اهلها قبلك
احمد :انا موافق
عشق :يبقي عند ملك الاول
اياد :ماشي انا هطلع اجهز
زينب :لا يلا نتغدا وبعدها تطلعوا كلكم تجهزو
وقعدوا علي السفره واتغدوا وخلصوا وكلهم طلعوا يلبسوا
خلصوا
ونزلوا يركبوا العربيات واياد قالهم أنه هيجيب صباح وراح يجيبها
والباقي اتحرك
وصل اياد واخد صباح ومشي بعد نص ساعه كانوا كلهم وصلوا واياد هو كمان وصل
نزلوا من العربيات
وصباح راحت حضنت عشق وعشق فرحت
صباح :انتي توأم اياد واياد انا بعتبره ابني وانتي كمان بنتي
عشق بحب :وده شرف ليا يطنط
صباح : ممكن تقوليلي ماما زي اياد لو ينفع
عشق بسعاده :حاضر يماما
واياد عرف صباح عليهم وزينب اتكلمت معاها وحبتها بعدها
طلعوا الاول عند ملك وخبطوا ومحمد فتح ورحب بيهم ودخلوا قعدوا
ووفاء رحبت بيهم وبعدها ندهت علي ملك
ملك خرجت وعشق قامت حضنتها
عشق بفرحه:وحشتني اوي ياملك الف مبروك ياروحي
ملك بفرحه :وانتي كمان يقلبي الله يبارك فيكي
وقعدوا
سليمان:انا جاي اطلب ايد بنتك لحفيدي اسد شاب كويس جدا ومحترم ملك بصت لاسد برفعه حاجه لما سليمان قال إنه محترم وأسد اتوتر
سليمان :انا بعتبر اسد حفيدي مش صاحب مراد هما الاتنين اتربوا سوا وانا واثق أن اسد هياحفظ علي ملك وهيعاملها بما يرضي الله وبنتك هتبقي حفيدتي هي كمان ومتقلقش عليها واحنا عايزينها بشنطه هدومها
محمد :انا عارف اسد كويس وعارف أنه راجل وهيحافظ عليها وانا موافق عليه لاني عارف أنه هيتقي ربنا فيها
سليمان :علي خيره الله أن شاء الله الفرح وكتب الكتاب الخميس الجاي هيبقي مع احمد واياد أن شاء الله
محمد :علي خيره الله وقروا الفاتحه وأسد عمال يغمز لملك وقعدوا شويه وقاموا عشان يروحوا عند سالي
(البيتين في وش بعض )
خبطوا وعز الدين فتحلهم اللي صحته اتحسنت
دخلوا وقعدوا
سليمان مكانش عايز يكلم عز الدين ومضايق منه
عز الدين بندم :انا اسف يعمي علي اللي عملته في ورد ياريت تسامحني وانا مقدر احساسك وانك زعلان علي بنتك انا ندمت بعد اللي عملته وقام بأس أيده
سليمان قومه : خلاص يابني انا مسامحك انت اتعلمت من غلطك وعرفت أن بنات الناس مش لعبه
عز الدين بدموع :اتعلمت ياعمي انا اسف
سليمان :اسفك مقبول يابني وخلاص نقفل الصفحه دي ونبدا صفحه جديده انا جاي اطلب ايد سالي لاياد وانت عارف أن اياد هيحافظ عليها كويس وسالي هناخدها بشنطه هدومها
عز الدين :انا مش هلاقي احسن من ابني لسالي انا موافق
وقروا الفاتحه واياد فضل يبص لسالي ويغمزلها وسالي اتكسفت
سليمان :الفرح هيبقي يوم الخميس الجاي هيبقي مع احمد وأسد
عز الدين:أن شاء الله
وقعدوا شويه ومشيوا
سليمان :اهو خلصنا من زنكم وناقصى احمد وروز
سليمان :روز فين بيت عمك اللي قولتيلي عليه
روز بفرحه :في*********
سليمان :طيب مش بعيد اوي يلا نروح ويبقي خلصنا من زنك يا احمد
احمد بفرحه راح بأس سليمان :احبيبي ياجدو
وركبوا العربيات وبعد شويه وصلوا
طلعوا وخبطوا و سعد عم روز فتح
سعد باستغراب :مين دول ياروز
روز :دول عيله احمد ياعمي اللي قولتلك عليه
سعد :اتفضلوا البيت نور
ودخلوا قعدوا
سليمان :انا جاي اطلب ايد روز لاحمد حفيدي احمد شاب كويس ومتخفش عليها هيتقي ربنا فيها وهيصونها وهناخدها بشنطه هدومها
سعد :وانا موافق روز كانت قايلالي علي احمد
سليمان :بنعتذر أننا مخدناش ميعاد بس قولت اخلص التلت جوازات مع بعض أن شاء الله الفرح هيبقي يوم الخميس الجاي هيبقي مع اياد وأسد احفادي
سعد :. البيت بيتكوا وتيجوا في أي وقت علي خيره الله ثواني انده لمراتي ودخل ندهلها وهيا خرجت وقعدت معاهم وقروا الفاتحه
سعد بخبث :اقعدي بقا انتي معانا ياروز مينفعش تروحي معاهم
روز بخوف وتوتر :حاضر يعمي بس هروح معاهم اجيب لبسي واجيلك
سعد :ماشي
وخرجوا
نزلوا واياد اخد صباح وروحها البيت وهما طلعوا علي الفيلا
بعد شويه وصلوا كلهم
ودخلوا قعدوا يتكلموا شويه واتفقوا علي القاعه اللي هيحجزوها وكله
احمد لروز :هترجي لعمك اوصلك
روز بخوف وتوتر:لا ياحمد مش عايزه هيحبسوني انا بكرهم لما ماما وبابا اتوفوا اخدوني من البيت وباعوا شقه اهلي وكانوا بيعذب.ني ومرات عمي بتكرهني قصتلي شعري عشان مسمعتش كلامها وكانوا هيجوزوني واحد عنده 60وهربت منهم
احمد :طب ازاي سافرتي باريس لما هربتي
روز :اخدت الفلوس اللي باعوا بيها البيت وهربت وسافرت
احمد :خلاص متروحيش هناك خليكي معايا ومحدش منهم يقدر يدايقك تاني انا معاكي
روز هديت شويه
وبعدها كل واحد
طلع اوضته ينام
تاني يوم صحيوا ونزلوا يفطروا بفرحه
بس اتصدموا لما شافوا ***
- تابع الفصل التالي عبر الرابط (رواية عشق المراد) اضغط على أسم الرواية