رواية احببت طالبتي الفصل الثالث بقلم جيلان امين
رواية احببت طالبتي الفصل الثالث
الدكتور:انهيار عصبي شديد،اديتها مهدء هتفوق بكرا ان شاء الله
مازن:تمام شكرا يا دكتور
*وصل الدكتور ورجع ل جدو*
مازن:شد حيلك يا جدي فيروز محتاجه سند وانت سندها
*تدخل امرأه تلبس نصف حجاب نعم عزيزتي القارئه أنه يدعو الارطه احم سوري الاسكارڤ نكمل معاها فتاه ترتدي ملابس خليعه شايفين اللغه ي شباب نكمل معاها شاب*
Stop
مني الجارحي:امرأه لا تعرف عن دينها شيء نعم عزيزتي القارئه أنها حرمبوئت الروايه أو عقربه لسه مش عارفه
ابنتها موده:فتاه او سوري عاهره فكل حايتها ف الملاهي الليليه حيث الهئ و المئ تفعل كل ما حرمه الله
ابنها أسر:شاب محترم اه هو هو صاحب مازن نكمل
الجد: مني شوفتي اللي حصل
مني تدعي البكاء:اه يا بابا شوفت الله يرحمهم
الجد:يارب يا مني ، بنتوا يا مني بتقطع ف قلبي انهارت يقلبي
مني بغل تحاول مدارته:احنا معاها اهو يا بابا نقعد هنا
الجد :تنوروا يقلبي ، ازيك يا أسر ازيك يا موده
*بعد السلام والتحية احم سوري بعد السلام كل واحد راح ع اوضتوا منهم الحزين ومنهم الحاقد
*في الصباح يوم جديد مليئ بالاحداث*
تستيقظ فيروز علي اشعه الشمس الذهبيه
فيروز:ايه دا غريبه امي مش بتصوت ليه *سكتت لبرهه* وافتكرت اللي حصل وهي فين بدأت دموعها تنزل ،بس فيروز مؤمنه قالت:ربنا يرحمهم ويغفر لهم و قامت اتوضت وأدت فرضها وبدأت تقرا قرآن بصوت عذب جميل 🖤، خلصت وقامت لبست لبس خروج واتصلت علي حياه
فيروز:السلام عليكم
حياه:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
*فيروز بدأت تبكي*
-فيروز مالك يقلبي احكي انا اختك
-ماتو
-مين يا فيروز مين اللي ماتو
-امي وابويا يا حياه اتيتمت يا حياه
-انت اتجننتي دا هزار دا يعني وبدأت تعيط هي كمان
-انا جايه عندك
-مستنياكي
*نزلت فيروز لقيتهم متجمعين علي السفره مشت من غير كلام*
الجد:فيروز يا بنتي دي عمتك و ولادها
فيروز:اهلا وسهلا اتشرفت
الجد :تعالي افطري بعدين انت راحه فين
فيروز :شكرا انا راحه ل صحبتي
الجد :طب استني مازن يوصلك
فيروز:بصفته ايه يا جدي
الجد:ابن عمك يا بنتي
-لاء شكرا يا جدي دا حرام اولا ثانيا انا عايزه امشي
-طيب متتاخريش
-تمام يا جدي
*راحت عند حياه وبعد فتره من العايط ف حضن حياه*
فيروز:حياه متيجي نلبس الحجاب
حياه:اااه خطوه صعبه
-ايه اللي صعبها احنا الحمد لله بنأدي كل الفروض اللي علينا الا الحجاب
-امممم موافقه بس بشرط
-بجد ايه هو
-ننزل دلوقت نشتري لبس وناكل
-موافقه
*نزلوا اشتروا لبس وطرح واتغدوا برا*
حياه:تعالي نروح ملاهي
-مليش نفس
-لاء يلا والنبي
-حياه اسمها والنبي؟!
-لاء عشان خاطر ربنا يلا
*راحوا الملاهي واكلوا ايس كريم وفيروز نست كل همومها مع حياه*
فيروز:مش عايزه اروح عايزه افضل معاكي وانام ف حضنك
-م انت هتنامي ف حضني فعلا
مش هينفع انام عندكوا
-انا جايه معاكي ماما موافقه
-طب يلا
*راحوا علي قصر الجارحي
الجد : فيروز حبيبيتي اخيرا جيتي،عرفيني علي القمر دي
فيروز:دي حياه ياجدي تبقا صحبتي واختي
الجد:نورتي يا حياه يا قمر انت
حياه:بنورك يا جدو
الجد:طب يلا اطلعوا غيروا وتعالوا اتعشوا
فيروز:شكرا يا جدي احنا اكلنا بره
الجد:كويس يقلب جدك
*تدخل مني واول م تشوف فيروز وحياه تقلب وشها*
-اهلا بالست فيروز اللي حتي مكلفتش نفسها تسلم علي عمتها،بعدين مين دي
-خلاص يا مني مجراش حاجه هي متعرفنيش
-اهلا يا عمتو دي تبقا حياه اختي
-اختك.... هو محمد كان عندو غيرك
-دي صحبتي يا عمتو
الجد:خلاص بقا كل واحد علي اوضتو
*مشت فيروز وحياه قابلهم مازن*
مازن:فيروز
فيروز:نعم يا مستر في حاجه
مازن:ازيك يا فيروز،ازيك يا حياه
حياه:تمام يا مستر
مازن:عارف انها خطوه صعبه بس لازم تتخطيها
سكتت فيروز
حياه:هي هتعديها فعلا يا مستر
فيروز:شكرا يا مستر مازن ،يلا يا حياه
*راحوا علي اوضه فيروز*
*غيروا وأدوا فرضهم ونامت فيروز ف حضن حياه، حياه حاولت تشغل فيروز ف الكلام عشان مش تعيط وبالفعل نامت فيروز بعدها حياه*
في صباح يوم جديد:
تستيقظ حياه قبل فيروز تروح تجيب ميه وهووب دابل كيك علي فيروز
فيروز:عااااااا يا ماما ارحميني
*حياه بدأت تعيط علي صحبتها واختها،فاقت فيروز وبدأت تعيط هي كمان*
حياه:بت يا فيروز شكلك وحش اوي وانت بتعيطي هما غشونا ولا ايه بتشوفي البنات علي إنستجرام
فيروز:اه يختي بشوف يلا عشان المدرسه
حياه:انت هتروحي؟!
-اه اللي مشجعني الحجاب
-انت ليه يا فيروز اخترتي الوقت دا نلبس فيه الحجاب
فيروز:لما شوفت موت ماما وبابا،في ثانيه راحوا يا حياه تخيلي كدا اموت وانا متجاهله فرض عليا
حياه:بعد الشر عليكي يقلبي