رواية حب عفوي الفصل الرابع بقلم سامية احمد
رواية حب عفوي الفصل الرابع
في مكتب فارس
ناصر /يرضي ربنا كدا يا فارس
فارس /هو ايه مش فاهم
ناصر /بتعلي علي جدك يا فارس
فارس ببعض من السخريه /جدي
ادهم /انا مش عارف جايب القسوه دي منين
فارس /منك
ادهم /احترم نفسك
فارس /انا محترم غصب عنك
ناصر /خلاص خلاص انتوا هتتخانقوا قدامي احترم عمك يا فارس
(ذهب فارس وترك كل من جده وعمه يفكرون من اين اتي بكل تلك القسوه )
ادهم /هو الواد ده عامل كدا ليه ازاي يمشي واحنا بنكلمه
ناصر /طول عمره كدا منعزل عننا وقاسي ما احنا خلاص اتعودنا عليه كدا
*عند ريماس *
نادر /هو اتأخر كدا ليه؟
ريهام /مش عارفه
ريماس /منه لله البعيد بقاله ساعتين ليه يعني هو ايه مفكرنا عبيد عنده عشان يخلينا نستني حضرته كل دي ايه يعني هو مفكر نفسه مين ده لولا فلوس اهله مكناش زمانا قاعدين في الشركه دي دلوقتي
هيام /خلاص يا ريماس يا حبيبتي قلبك ابيض
ريماس /لا مش خلاص ده واحد حيوان اصلا
ريماس وهي بتقلد فارس /استني هنا هخلص الاجتماع واجي اشوف حسابي معاكي
واحد مستفز وكئيب انا مش عارفه كلكم بتخافوا منه ليه
نادر/خلاص يا ريماس
ريماس /ل
قاطع كلامها فارس **
فارس /وايه كمان
ريماس وهي بتبص لنادر /هو ورايا
أومأ نادر بمعني (نعم)
ريهام /ربنا يرحمها كانت بتحب الاكل جداا
فارس بصوت كالبركان /ورايا علي المكتب يا انسه
ريماس بتوتر/ح ح حاضر
هيام /وراه بسرعه يلا
نادر /ربنا معاكي
ريماس /ليه يعني هيعمل ايه اصلا مش هيعرف يعملي اي حاجه
نادر بسخريه /نعم ده في مره موظف قال عليه انه متكبر الراجل يا عيني مش عارف يمشي علي رجله تاني
ريماس /ياه للدرجه دي
هيام /انتي عارفه لقبه ايه في السوق
ريماس بفضول /ايه
هيام /حفيد ابليس
ريماس وقد بدء عليها بعض الخوف /نعم
ريهام / زي ما سمعتي ويلا بسرعه ادخليلو احسن انا سامعه صوته وهو بيزعق مع محمود جوه وداني انسدت بسببك
ريماس /وانا مالي
هيام /اكيد محود بيدافع عنك
ريماس /طيب اديني داخله اهو
في مكتب فارس *
فارس /بقي انا بنت تقولي كدا
محمود وهو بيضحك/مش قادر ازاي البنت المفعوصه دي تهزق حفيد ابليس
فارس /هي اسمها ايه الزفته دي
محمود /ريماس
فارس /ايه الاسم الغريب ده
محمود /بس حلو
فارس بزعيق /هو انا هطلعلها بطاقه عشان تقولي حلو ولا وحش
محمود وهو بيحاول يكتم ضحكته/خلاص خلاص
(الباب كان بيخبط)
فارس /ادخلي
دخلت ريماس
فارس /سيبنا يا محمود شويه
محمود بقلق /حاضر
(وخرج محمود)
فارس /بقي انا من غير فلوس اهلي ماكنتش موجود في الشركه ؟!
ريماس وهي بتحاول تستجمع قوتها /اه
فارس /وايه كمان يا انسه يا محترمه
ريماس /ومغرور ومتكبر
وواحد حيوان
فارس وهو بيقترب منها لدرجه انها ارتطمت في الحائط/وايه كمان كملي
ريماس بإرتباك نتيجه لإقترابه منها/م م ممكن تخلي مسافه بيني وبينك مايصحش كدا
فارس وهو بيقرب اكتر /امال ايه اللي يصح
ريماس وهي تدير وجهها الناحيه الاخري حتي لا يلتصق بوجه فارس /بعد اذنك ابعد
فارس ببعض من السخريه /قلبك صوته حلو قوي
ريماس ببعض من الخجل /انت قليل الادب
فارس /لو بتسمي ده قله ادب فأحب اطمنك اني عديت الليفل ده بكتير
ريماس وهو بتحاول بكل قوتها ابعاده عنها ولاكن لم تستطيع فعل ذلك /هصوت
فارس وهو منغمسا في عينيها الزرقويتين/يلا مستنيه ايه
ريماس بتوسل /عشان خاطر ربنا ابعد بقي مش عارفه اخد نفسي
فارس /امال ماعملتيش خاطر لربنا وانتي بتتكلمي من ورايا ليه
ريماس /انا مكذبتش
فارس برفعه حاجب /نعم
وفجأه الباب اتفتح وكانت نور
🦋*في مكتب فارس *
نور/ايه دي
فارس وهو بيبعد عن ريماس /مفيش
نور بخبث/ماشي
فارس بصوت عالي وعصبيه /انتي ازاي اصلا تدخلي مكتبي من غير استئذان ومن امتي وانتي بتعملي كدا
نور بحرج/انا آسفه يا فارس
ريماس /ما تتأسفيش انتي ما غلطيش ده مكتب ابن عمك يعني عادي
فارس /ما تتدخليش في اللي مالكيش دعوه بيه
ريماس بتحدي /لا ليا مش دي صاحبتي
فارس برفعه حاجب /انتي مش قدي اتقي شري
ريماس /انا بقي عاوزه اشوف شرك يا فارس
نور /خلاص يا ريماس عشان خاطري (لانها عارفه ان فارس لو حط ريماس في دماغه هيكرها في عشيتها)
فارس /عقلي صاحبتك
ريماس /انا عاقله اكتر منك
فارس /لا بقي ده انا شكلي اتساهلت معاكي خالص
(دخل محمود علي صوت فارس )
محمود /بتزعق ليه يا فارس في ايه
ريماس/في انه مش بيعرف يتعامل مع الناس بإحترام
فارس/انتي اللي بتدخلي في اللي مالكيش فيه
ريماس /لا انت ازاي تعامل نور كدا
فارس /دي اسلوبي و بعدين دي حاجه متخصكيش خالص
ريماس /لا تخصني لانها صاحبتي
محمود وهو بيحاول يكتم ضحكته/حصل خير يا جماعه
فارس /انت بتضحك علي ايه انت وهي (بيشاور علي نور)
محمود /صراحه اول مره اشوف حد بيتجرأ عليك كدا لا وكمان بنت مش قادر هموت من الضحك
فارس /امال بره
(خرج كل من نور ومحمود لانهم حقا يعلموا غضب حفيد ابليس ويخشونه)
فارس /تعرفي اني حطيتك في دماغي ويكفيكي بقي شر حفيد ابليس لما يحط حد في دماغه وخصوصا لو كانت بنت
ريماس بخوف /ايه يعني هتعمل ايه اللي عندك اعمله انا مبخافش
فارس /دي حاجه متخصكيش دي حاجه تخصني انا
ريماس بتحدي/هات اخرك
فارس وهو ينظر لعينيها بشرود/هتشوفي وهتزعلي
فارس /بره
(خرجت ريماس وهي خائفه مما سيحدث نتيجه لغضبه)
♥️*في قصر ناصر المنشاوي*
عصام /يا بني حرام عليك هلاقيها منك ولا من اخوك هتموتوني
لؤي بمرح /ايه يا برو مالك بس زعلان ليه قولي يا سطاا
عصام/ ياسطاا وبرو انتي امتي هتستوعب اني باباك
لؤي /يا بابا بهزر معاك
عصام /المهم
لؤي /اه المهم ايه هو بقي الحاجه المهمه اللي بقالي ساعتين قاعد عشانها
عصام /بطل لماضه
لؤي /حاضر بس ايه بقي اللي عاوزني في
عصام /مش ناوي بقي تتكرم علينا وتعدي السنه دي
لؤي/هو كل يوم علي السيره دي
عصام /يا بني انت عايد سنه رابعه مرتين ودي اخر مره تعيدها فيها وبعدها هتطرد من الكليه
لؤي /لا متخافش يا بابا انشاء الله السنه دي هتخرج
عصام/اتمني
لؤي /باي انا بقي
صفاء (ام لؤي وفارس )/علي فين يا فاشل
لؤي/انتي جيتي يا ست الكل
صفاء /ماتوهش انت رايح فين
لؤي /اخرج مع صحابي شويه
صفاء /صحابك دول اللي جابوك ورا
عصام /سيبي يا صفاء ده لسه شاب بردوا خليه يستمتع بشبابه ولا هيبقي هو واخوه
لؤي/انتوا جبتوا سيره حفيد ابليس طيب سلام انا بقي
(ومشي لؤي )
صفاء /ايه موضوع اسم حفيد ابليس اللي بيتقال لإبنك
عصام بخيبه امل /ابنك بقي معروف بين الشركات بحفيد ابليس لإنه مش بيستاهل مع حد ولا بيعمل حساب لحد
صفاء /انا مش عارفه الواد ده طالع لمين
عصام/سيبيه بكره الايام تظبطه
صفاء /ده قرب يكمل ال٣٠سنه ومتجوزش انا خايفه اكلمه في الموضوع
عصام /سيبيه في حاله مش عاوزين مشاكل
صفاء /حاضر يا عصام انت مش هتروح الشغل ولا ايه
عصام /لا تعبان شويه* *عند لؤي *
لؤي /خلاص بقي اتصالحتو
جمال(صاحب لؤي )/انا مبزعلش من حد
علي (صاحب لؤي)/ولا انا
لؤي /ايوا كدا يا رجاله يلا بقي نروح علي الجامعه
جمال/ايوا يا برنس لحسن في شويه بنات جداد قمر
لؤي /يا واد احترم نفسك دول زي اخواتك
علي /يا شيخ خلاص لو قربت لواحده فيهم هتزعل
لؤي /ايه يا حيوان انت انا بهزر طبعا يلا بينا
علي /احبك وانت كدا
لؤي /بقولك ايه ممعاكش حاجه
جمال بعدم فهم /حاجه ايه
لؤي/يا غبي سيجارتين زي اللي انت ادتهوملي من كام يوم
جمال/لا يا لؤي انت كدا هتدمن
لؤي/متخافش بس طلع اللي معاك
جمال/اهو خد
علي /تعال معايا يا جمال عاوزك في حاجه
لؤي / ما تتأخروش
*عند علي وجمال*
علي /ايه اللي انت بتهببه ده انت عارف انو كدا ماينفعش ولو اخوه عرف هتنتهي حياتك
جمال/بس يا فرفور انت مالكش دعوه بالي انا بعمله واصلا اخوه هيعرف منين
علي /علي اساس ان في حاجه بتستخبي علي فارس
جمال/مالكش دعوه انت خليك في حالك
علي /هتندم*في بيت ريماس *
هناء /يا بنتي حرام عليكي من ساعه ما جيتي من الشغل وانتي قاعده بتقري في المحروقه اللي في ايدك دي قومي ساعديني وخلي عندك دم
ريماس بمرح /يا ماما دي مش محروقه دي روايه وحلوه قوي كمان فبعد اذنك ماتقوليش عليها محروقه
هناء /بقي زعلانه عشان قولت عليها محروقه ومش زعلانه عشان انا بعمل كل حاجه لوحدي وانا تعبانه
ريماس /اصلا يا ماما يعني انا لسا جايه من الشغل وتعبانه
هناء /يا بت ده انتي كنتي عند صاحبتك من الصبح و روحتي الشركه ساعه بس
ريماس بإستفزاز/ساعتين
هناء/طيب قومي يا اخره صبري اعملي السلطه
ريماس /حاضر حاضر الواحد مش بيعرف يرتاح شويه في البيت ده
هناء/احنا اسفين لو مش عاجبك عشيتنا
ريماس بمرح /جداااااااا
هناء /طيب قومي بقي يا بنت ال ••••••
ريماس /طيب الرجل دلوقتي في تربته هو كان جبلك سيره
هناء/يا رب خدني عنده لاني جبت اخري بقي
ريماس وهي تحتضن امها/انا اسفه يا ماما مش هزعلك تاني وهعمل كل حاجه انتي عاوزاها
هناء بخبث /اي حاجه اي حاجه
ريماس ببراءه/امم
هناء/طيب هتتجوزي امتي
ريماس /يا ماما انتي عاوزه تخلصي مني بسرعه كدا ليه للدجه دي انا مديقاكي
هناء /لا والله يا بنتي انا عاوزه اشوفك عروسه قبل ما اموت
ريماس /ربنا يديكي طوله العمر ويخليكي ليا يا ست الحبايب في قصر ناصر المنشاوي *
ناصر /خلاص بقي يا ولاد بطلوا خناق انتوا ايه مولودين فوق بعض
نور/هو يا جدو اللي بيدايقني
لؤي/لا هي
نور/بس يا بتاع البنات
لؤي /يا بت هقوم اضربك
نور/ابقي اعملها يا ابو سوزي
لؤي /لا بقي انتي اتماديتي فيها يا ام شعر منكوش انتي
نور//ده اسمه كيرلي يا جاهل
لؤي /والنبي ما في حد جاهل ومتخلف غيرك
نور/ طيب والله ما هسيبك يا ابو سوزي
لؤي /طيب تعالي بقي
(لؤي شد نور من شعرها )
نور وهي بتمثل العياط /يا بابا
ادهم /في ايه يا نور بتعيطي ليه
ناصر /طيب كويس انك جيت عشان تشوف الجزم دول من الصبح بيتخانقوا وانا مش قادر خلاص
ادهم /انتوا صغيرين علي اللي بتعملوا ده
نور وهي تتصنع البراءه/والله يا بابا هو شدني من شعري وقال عنه انه منكوش وعمال يشتمني
لؤي بزهول /بس يا سوسه انتي احكي كل الموضوع وقوليلو انك شتمتيني
ادهم /قالتلك ايه
نور بخبث /ايوا بقي قولوا شتمتك قولتلك ايه
لؤي /لا خلاص بقي ياعمو انا مسامح
نور / لا متسامحش وقولوا انا قولتلك ايه
ناصر /سكتهم يا ادهم انا الضغط هيترفع عندي بسببهم
ادهم /خلاص بقي كل واحد علي قوضته لحد ما الاكل يجهز
نور وهي بتطلع لسانها ل لؤي /حاضر يا بابا
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية حب عفوي" اضغط على أسم الرواية