رواية هي التي اوقعتني الفصل الخامس بقلم هاجر محمد
رواية هي التي اوقعتني الفصل الخامس
وعد ...نعم ؟! وعد مين !؟
مالك...حد غيرك هنا اسمه وعد.
زين...اوبا بتحبوا بعض من ورانا ولا ايه
وعد...انا معرفش حاجه عن ال كلام ال بيقوله مالك دا اصلا في أي ؟!!
مالك...انا بقول وصايه والدك الله يرحمه
وعد بصدمه.... بابا !!
مالك...ايوا
كارما ...مش المفروض كان تكون وعد حاليا مراتك اصلا
وعد...انتي كنت عارفه
كارما....انا قلت اسيب أبيه مالك يقولك
مالك...بس انا متجوزتهاش ف نفس اليوم انت ليه مش بتقول حاجه ي جدي
الجد بمكر..... والله الوصيه بتقول أن هو سايب عشق ليك وانت وصي عليها بعد اخوها
مالك ....بس بردوا قال إنه عايزني اتجوز وعد
الجد...إذا هي مالقتش الشخص ال انت وأخوها توافقوا عليه
وعد...ازاي انا مش فاهمه
الجد...يعني يا حببتي لو حبيتي حد واخوكي ومالك وافقوا يبقي تمام
مالك بعصبيه....دا ف حاله أن انا مش موافق
الجد...مش دا ال حصل برضوا
وعد بصت ل مالك بزعل
مالك...بس دا من زمان
الجد...وايه ال اتغير
مالك كان هيتكلم بس وعد قالت....مافيش حاجه اتغيرت هو مكنش عايزني يعني مش هنغصبه علي حاجه وبما أن وصيه بابا كانت بتقول أن ممكن اتجوز شخص تاني يبقي تمام عن اذنكم وقامت وكانت ماشيه بس
مالك بعصبيه وقام وقف ...يعني ايه تمام ؟
وعد... يعني هتجوز ال شخص ال هحبه
مالك... والله حلو الكلام وانتي هتشوفيه فين دا بقا أن شاء الله
وعد بتحدي ...هو انا مش بروح كليه ممكن اقابل حد هناك ويكون ليا نصيب معاه
مالك بصوت عالي .... دا ف أحلامك وابقي جربي تبص لحد اصلا
الجد...مالك صوتك مايعلاش
وعد...اظن مالكش الحق انك تقولي حاجه زي دي يا ...ابن عمي عن اذنكم هلبس علشان كليتي
كارما...وانا كمان
مالك مشي وطلع بره البيت
الجد...رايح فين يا مالك
مالك...الشركه عندي شغل
وعد نزلت هي وكارما علشان يروحوا الكليه كانت بتدور عليه بعنيها قال انا ال هوصلك كليتك كل يوم قال اوف ما هو حر برضوا
كارما ....وصلنا ل مرحله نكلم نفسنا فيها اوبا 😹
وعد...بطلي بقا يالا نمشي
كارما ...مالك ساب السواق يوصلنا
وعد بنفخ....ماشي
/عند مالك ف العربيه/
كان سايق بسرعه قال مش بروح الكليه هتمشي تبصلهم يعني ولا ايه ماشي يا وعد والله ل اعرفك يا وعد ازاي تقولي كدا
/عند وعد وصاحبتها ف الكليه /
كانوا داخلين المحاضره
الدكتور...ليه التأخير يا اساتذه؟
وعد...احنا اسفين يا دكتور مش هتحصل تاني
مايا...معلش اخر مره بجد
الدكتور كان بيبص علي وعد بإعجاب واضح ...طب تمام انفصلوا ادخلوا
خلصت المحاضره مايا و وعد كانوا طالعين
الدكتور...وعد
وعد...نعم يا دكتور
الدكتور...واضح أن مستواكي جميل ما شاء الله
وعد...شكرا ل حضرتك
الدكتور ل مايا...واضح انك كمان بنفس المجهود ال حلو دا
مايا...حضرتك ال تقرر ف الفتره الجايه
الدكتور ...طب تمام يالا عن اذنكوا
وعد ومايا ...سلام
/ف كافتريا الكليه /
وعد...بس بالله كنت واحشاني
مايا...اكتر يا حبيبتي والله
وعد..زين قالي اتصل بس كنت متاكده اني هلأيكي هنا وكويس قابلتك الصبح
مايا ...اكيد ما انا عارفه انك مقدمه هنا وكمان اتقابلنا واحنا متأخرين كالعاده 😹😹
وعد....اه والله 😹
مايا...هتفضلي قاعده عند عمك وجدك
وعد. حكت لها كل ما حدث معها حتي الصباح
مايا.... ياااه كل دا وبعدين مالك متضايقه كدا أنه كان رافض
وعد...معرفش بس يرفضني ليه غير لو بيحب حد تاني
مايا...ممكن مكنش يعرفك هو احنا وقعنا ولا ايه
وعد...مش عارفه يا مايا
مايا....طب يالا نكمل محاضراتنا
وعد...يالا
(عند جااسر )
يعني البت ال اسمها وعد دي تبقي بنته وكمان حب الاستاذ مالك ابن الراجل الو** ال كان السبب ف حبس ابويا
الراجل ...هنعمل ايه
جاسر بتفكير...هنبدا النهارده من عند الاموره بتاعت مالك بيه .....
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية هي التي اوقعتني" اضغط على أسم الرواية