رواية نور الليل الفصل الخامس بقلم نورا البغدادي
رواية نور الليل الفصل الخامس
حافظ على كل شيء جميل يسعدك , اجعله سراً بينك وبين نفسك , فكل شيء يعرفه البشر يفسدونه."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مليكه بصدمه : اي ده؟
نظر الجميع الي ما تنظر إليه مليكه ليرو (ندي) وهي تتوجه نحوهم بعد ان صفة سيارتها أمام القصر...
زين بأستغراب: في اي يا مليكه صرعتينا دي ندي..
مليكه بسخريه: ما أنا عارفه انها ندي انت شايفني بقولك دي عم خليل أنا بسأل اي اللي جيبها دلوقتي؟
زين : ما طبيعي تيجي ما أنا قولتلكوا أنها مسافره معانا وهتيجي معايا في عربيتي
مليكه: ايوه قول كده بقا وهي بسلامتها مش قادره تروح هي لوحدها ونبقي نتقابل هناك؟
زين: أنا مش فاهم انتي ايه اللي مدايقك؟...ثم إن هي مش هتعرف تسافر لوحدها الطريق ده كله فهتيجي معايا في عربيتي واصلا طريقنا واحد ... كادت مليكه إن تتحدث ولكن قطع حديثهم دخول ندي عليهم مردفه بابتسامه جميله: صباح الخير
اردف الجميع: صباح النور
زين : صباح النور جاهزه؟
ندي بابتسامه: اه تمام
زين : تمام خليكي هنا مع البنات لحد ما نحط الشنط في العربيات
ياسمين: اهلا بيكي يا ندي أنا ياسمين اخت زين
ندي بأبتسامه: أهلا بيكي يا روحي ثم نظرت إلي نور
نور: وانا نور لقيطه هنا ههههه بهزر أنا مرات اخو زين وقبل انت تكمل حديثها قاطعتها مليكه بخنق: هو احنا هنفضل في فقرة التعارف دي كتير اااقصد يعني عشان مندايقش الضيفه
ندي: لا خالص والله مش مدايقه أصلا نور شكل دمها خفيف اوي وان شاء الله كلنا نبقي اصحاب واتشرفت بيكوا حقيقي ...
قطع حديثهم دخول ليل مردفاً بجديه: العربيات جهزت يلا عشان نتحرك... وبالفعل ذهبت الفتيات للصعود الي السيارات وما أن توجهوا حتي رأت مليكه (ندى) تذهب للصعود بسيارت زين...
مليكه بسرعه وبصوت عالي كالاطفال: هو انا هركب فين بقا أن شاء الله ؟
ندي بابتسامه: ممكن تركبي معايا يا مليكه عشان نسلي بعض كنت أحب نور تبقي معانا كمان بس هي اكيد هتركب مع جوزها ... لتنظر نور بصدمه مردفه: جوزي مين؟
ندي وهي تنظر إلي ليل : جوزك ليل
لينظر كلن من ليل ونور الي بعضهم.. نور بأحراج: لا ليل مش جوزي
ندي : انا اسفه بس انتو قولتولي انك مرات اخو زين
نور بتوضيح: أنا مرات اخوه بس سالم الله يرحمه
ندي : الله يرحمه حقيقي أنا اسفه مره تانيه
مليكه بصوت عالي : برضو أنا مفهمتش أنا هركب فين دلوقتي؟
مالك: اي يا بنتي هو انتي تبع حزب المعارضة ما العربيات كتير اهي اركبي مع اي حد بس غيري عشان أنا عربيتي مشغوله يا دوبك تخدني أنا وياسمين والشنط
مليكه : تمام وانا هركب في عربيه زين اصل مريحه وهواها رطب كده .... وقبل أن تصعد ندي بجانب زين ذهبت مليكه إليها : لا معلش يا ندي بس اصل انا لما بركب ورا برجع وببهدل الدنيا حتي تشوفي؟
ندي : لا لا خلاص مفيش مشكله..وبالفعل صعدت بالاريكه الخلفيه للسياره... كل ذلك تحت انظار زين الذي كان في كامل استغرابه من تصرفات مليكه
وعلي الجانب الآخر
مالك : يلا يا ياسمينه انتي معايا طبعاً... ثم نظر إلي نور أكمل : وطبعا انتي مع ليل
نور بصدمه: ليل مين ؟
مالك بضحك : ليل مين اي هو في كام ليل... قطع حديثهم صوت ليل بثبات: خلصتوا؟
مالك: اه ياسمين معايا ونور معاك سلامو عليكو
نور بأحراج توجة للصعود بجانب ليل وتحركوا الشباب للسفر
~~~~~~(في سياره زين )~~~~~~~
ندي : انما فين ماما وفاء مجتش ليه؟
مليكه بسخرية: ما اي؟... ماما وفاء؟
ندي : اه انا غلطت ولا اي مش إسمها ماما وفاء
مليكه: لا يا حبيبتي مغلطيش ..ثم أكملت بصوت واطي : جاتك مو لما ياكلك
زين: لا ماما قاعده مع فارس ابن نور اصلا ماما ملهاش في جو السفر وكده
ندي بتفهم: اممم تمام.... وبالطبع مر الوقت والذي لم يخلوا من مشاكسات ندي ومليكه
~~~~~(في سياره مالك )~~~~~
مالك بأبتسامه: العربيه منوره بيكي يا وحش الكون
ياسمين بضحك: وحش الكون ده علي اساس أن انت أحمد العوضي وانا ياسمين عبد العزيز مثلاً
مالك: لا أنا مالك عادي انما انتي احلي ياسمين في الدنيا .. ثم قام بتشغيل كاست السيارة علي اغنيه حسين الجسمي( بحبك وحشتيني ثم نظر لها عند مقطع ( ده وانتي مطلعه عيني بحبك موت)
ياسمين: مالك معلش وطي الصوت عشان عايزه انام شويه عشان لما نوصل ابقي فايقه
مالك : تنامي؟
ياسمين: اه في حاجه
مالك ببعض الحزن : لا يا ياسمين نامي
~~~~~(في سياره ليل )~~~~~~
اما ليل فلم ينطق بحرف طوال الطريق
نور بملل: أنا هشغل اغاني تحب تسمع حاجه معينه
ليل: لا براحتك
نور : تمام .... قامت بتشغيل اغنيه حسن شاكوش ( حبيبتي افتحي شباكك أنا جيت💃💃😂)
ليل: ايه ده؟ هي دي الاغاني اللي عايزه تسمعيها ده اللي بيعجبك؟
نور: وهو ده اي حد ده حسن شاكوش ياليل انت بتهزر ...بس كلام بيني وبينك أنا مش بسمعو طول الوقت
ليل بأستغراب: اشمعني؟
نور بمزاح : لحسن هاني شاكر يشم خبر ويصدر قرار بمنعي من ممارسة أعمالي أنا كمان
نظر لها ليل بعدم استيعاب مما تتفوه به
نور : خلاص يا ليل عرفت انك مش فاهم بربع جنيه حاجه من كلامي...
عاود أنظاره مره اخرى علي الطريق مردفاً بثبات: لا عادي متعود علي الكلام الغريب ده من مليكه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وبعد ساعات وصلو أخيراً الي الشاليه ..وصفوا الشباب السيارات وقاموا بتنزيل شنط السفر .....
(في سياره زين ).كانت مليكه نائمه بطريقه مبعثره ومضحكه للغايه فكانت تضع قدميها علي تابلوه السياره بشكل عشوائي.. بالاضافه الي فمها المنفتح...
زين بضحك: مليكه انتي يا قتيله قومي
مليكه وهي نائمه : سبوني سبوووني عليها بنت الكلب دي قال ماما قال بقولكوا سبوووني محدش يحوشني
زين بضحك: هي مين دي.. يا مليكه اصحي
مليكه بفزع: ايه ده في اي وربنا هي اللي ضربتني.. هاتولي حقي بقا يا حكومه ..أنا عايزه حقي هاتولي منظمه حقوق الحيوان ااقصد حقوق الإنسان
زين: يخربيت الهبل قومي احنا وصلنا
مليكه بأستيعاب: اي ده هو انا كنت بحلم
زين بسخريه: تتخيلي اه اتفضلي انزلي بقا....
مليكه بعد ان هبتط من السيارة فردت يديها في الهواء بأستمتاع: ياااااه أخيراً الواحد كان قرب ينسى البحر بسبب شغلكوا يا بوعده يلا كله عند ربنا
نور : حصل ههههه عملتي ايه في البت يا مفتريه
مليكه ببرائه :أنا ولا اتكلمت انتي تعرفي عني كده
نور بضحك: ده انتي ام كده ..ثم أكملت طيب بقولك ايه أنا هموت وانام تعالي نطلع ناخد شاور وننام شويه عشان نفوق ونخربها بقا
مليكه بعدم تركيز: لا طيب بقولك اي يا نور بعد اذنك بقا دلوقتي عشان اركز مع الست ندي والبيه المحترم أنا اصلا نمت في العربيه بما فيه الكفايه ف روحي روحي انتي نامي... لم تعطي لها فرصه التحدث حيث انتهت مليكه من حديثها ورحلت علي الفور
نور: يا مليكه.. طيب قوليلي انهي اوضه..مليكه
مليكه وهي ترحل : الثالثه الاوضه الثالثه
نور : يا مجنونه استني..
فكرت نور بالاستعانة بياسمين لترشدها الي غرفتها
نور : مالك هي ياسمين فين؟
مالك: راحت الحمام تقريباً
نور لنفسها: اممم...شكلي كده مقدميش حل غير أني ادور بنفسي و اطلع أنا الاوضه لحسن هموت واخد شاور وانام بجد .... وبالفعل دلفت الي الشاليه وذهبت الي الدور العلوي
لتتفاجئ نور : اي ده بقا.. طيب هي مقلتليش الاوضه الثالثه من ناحيه الشمال ولا اليمين اقول عليكي اي يا مليكه
نور بحيره: خلينا في اليمين وأمرنا لله بقا
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية نور الليل" اضغط على أسم الرواية