رواية حب عفوي الفصل السادس بقلم سامية احمد
رواية حب عفوي الفصل السادس
فارس /الو يا ماما
صفاء/يابني ابقي تعالي بدري شويه عاوزه اقعد شويه واحشتني
فارس /حاضر يا ماما
صفاء يحضرلك الخير يا حبيبي
صفاء /روح كمل شغلك سلام
(قفلت صفاء الفون مع فارس )
*عند صفاء*
صفاء /يا بني انزل من علي وداني بقي دماغي صدعت
لؤي/يا ماما عاوز اخطبها ماليش دعوه
صفاء /قولت لأ اما اخوك يتجوز
لؤي /علي فكره انا قولت لفارس علي الموضوع دي
صفاء بفضول /قالك ايه
لؤ/قالي انه مش هيتجوز وانه هيخليكم توافقوا بس لما انجح
صفاء/يا بني البت دي مش هاتنفعك دي طمعانه في فلوس ابوك
لؤي /لا يا ماما سوزي مش كيدا
صفاء /روح الولع انتي والزفته بتاعتك دي بعيد عني
لؤ بمرح /يعني موافقه
صفاء بصوت عالي /غور من وشي
لؤي/حاضر براحتك
*************
لؤي وهو متجه الي غرفته /يعني ايه مش عاجباها هو انت اللي هتجوز ولا هما
نور/مالك بتكلم نفسك ليه اتجننت
لؤ/ابعدي عن وشي ديلوقتي احسن عفاريت الدنيا كلها بتتنطط قدامي
نور بسخريه /ليه انشاء الله
لؤي /ماما مش عجبها سوزي
نور /وهي سوزي تعجب حد اصلا
لؤي /والنبي انتي بالذات تسكتي
نور/ليه بقي
لؤي /لانك ماتعرفيش حاجه عن الجمال اصلا
نور بغيظ/انا
لؤي /اه يا ام شعر منكوش
نور /مش منكوش دي كيرلي يا حيوان انت
لؤي/حيوان في عينك
نور/طيب غور من وشي يا ابو سوزي
لؤي /طيب اوعي من وشي خليني امشي يا منكوشة
نور بغيظ/اتفضل غور
ريماس /بقولكم ايه انا ماشيه لاني تعبانه جدا
مجهول /طيب بس عدي قولي لفارس بيه قبل ما تمشي
ريماس /ودي ليه بقي انشاء الله
مجهول /اصل ممنوع حد يمشي الا بإذن منه
ريماس بضيق/حاضر
*في مكتب فارس *
الباب بيخبط
فارس /ادخل
(دخلت ريماس )
ريماس /احم احم
فارس /خير
ريماس /كنت عاوزه اروح بدري النهارده
فارس /ودي ليه بقي انشاء الله
ريماس /اصل هاخد ماما عشان اوديها للدكتور
فارس /خير مالها السن الوالده
ريماس /عندها القلب ومتابعه مع دكتور والنهارده معاده
فارس /تمام ولو عزتي حاجه ابقي قوليلي
ريماس /شكرا
*عند لؤي*
لؤي /وحشتيني قوي
سوزي بدلع /وانت كمان يا حبيبي
لؤي /سوزي يا حبيبتي مش قولنا نبطل البس دي
سوزي بدلع مصتنع/يا حبيبي خليك راجل متحضر شويه
لؤي بنفاذ صبر /حاضر يا حبيبتي
سوزي /ها كلمت اهلك في الموضوع بتاعنا
لؤي /لسا مصميمين ان فارس يتجوز الأول
سوزي /ايه القرف دي ما هو قال مش هيتجوز ايه هيجوزو بالعافيه
لؤي /بس فارس قال انه هيقتعهم
سوزي /حبيبي
لؤي /امم
سوزي /انت كنت واعدني انك تشتريلي عربيه
لؤي /انا قلت دي هتبقي هديه خطوبتنا
سوزي بدلع /يعني مش عاوز تجيبلي عشان كيدا بتوه في الموضوع لحد انا انسي
لؤي/لا والله
سوزي /بس انا عاوزاها الفتره دي لان عربيتي قدمت قوي
لؤي/حاضر
سوزي /بحبك قوي
لؤي /وانا كمان
*عند ريماس *
ريماس /انا آسفه يا ماما اني اتأخرت يلا بقي علشان نروح للدكتور
هناء/لا ما انا اما لقيتك اتأخرتي روحت انا
ريماس /طيب ليه يا ماما مرنتيش عليا
هناء /يا بنتي خفت اعطاك علي شغلك وانتي بتقولي ان مديرك شديد
ريماس /تمام يا ست الكل
*عند نور *
نور /ايه الزهق اللي الواحد في دي انا اتصل بريماس تيجي تقعدمعايا شويه
(اتصلت نور ب ريماس )
نور /الو يا ماسه
ريماس بشك /ماسه اخلصي عاوزه ايه
نور/تعالي اقعدي معايا شويه
ريماس /تدفعي كام
نور /اختك مفلسه والله بس ممكن اعملك حاجه احسن
ريماس بفضول /ايه
نور /هشغلك اغاني الهبل بتوعك
ريماس /مش اسمهم هبل يا هبله انتي
نور/خلاص الملوك بتوعك
ريماس /همافعلا ملوك
نور /دول عبط
ريماس بعصبيه/ماتقوليش عليهم كيدا ياجزمة انتي
نور /لا هقول
ريماس /خلاص مش جايه
نور بتسرع /خلاص دول اعقل فرقه في العالم خلاص كيدا
ريماس /اوكي جايه
نور /امم
*عند فارس*
هيام /حضرتك هتروح يا فارس بيه
فارس /اه وماتنسيش تيجي بدري عشان عندي اجتماع
هيام /حاضر
*في قصر ناصر النشارتي *
ناصر /كلمتي فارس يجي بدري شويه انا نفسي اقعد معاه شويه
صفاء /اه يا عمي كلمتو
عصام بيأس/انا هموت واعرف الواد دي جايب القلب دي منين
ناصر /بكره ربنا يهديه
ادهم /دي قله ادب بتاعت عيال
ناصر /مالكش دعوه بيه يا ادهم
سيف /يا جدو انت مش عارف بيتعامل معانا ازاي
ادهم /خليك في حالك يا سيف وركز في شغلك وحقق بس ربع اللي حققه فارس
سيف بحرج /تحت امرك يا جدو
ناصر/واللي هيجيب سيره فارس بحاجه تاني هيشوف وش مش هيعجبه
اميره /هو عملكم عمل ولا ايه
ناصر /سكت مراتك يا ادهم
ادهم /بس يا اميره
اميره /ادينا اتخرسنا
صفاء /انت جيت يا حبيبي
فارس /اه يا ماما
ناصر /تعالي اقعد معايا يا فارس
فارس وانا من امتي بقعد معاك ياناصر
عصام /يا فارس عيب دي جدك
فارس ببرود /وانا مالك اصلا يا استاذ عصام
(ريماس كانت داخله وسمعت كلام فارس مع عيلته )
ريماس بعصبيه لفارس /انا ازاي يا انسان انت تكلم عيلتك كيدا
فارس بصدمه /انتي بتطلعيلي منين يا بت انتي
ريماس /رد علي سؤالي دي عيلتك ماينفعش إنك تكلمهم كيدا
فارس /دي حاجه متخصكش
ريماس بعصبيه/انا لو تعرف قيمتيهم ماكنتش كلمتهم كيدا وخصوصا والدك
فارس /احترمي نفسك يا بت انتي
ريماس وهي بتقول من فارس وهو بيعبد عنها /انا محترمه اكتر منك يا بتاع انت
(الكل كان واقف مصدوم ازاي حد يقدر يكلم فارس كيدا )
ريماس /تعرف ساعات كتير بفكر في اللي هتجوزك وبتصعب عليا عليا قوي بقول ازاي ممكن حد في الكون بقدر يستحملك
فارس بسخريه /طيب اجهزي بقي عشان نفسك هتصعب عليكي قوي
(الكل كان ا مصدومين جدا من كلام فارس والاكتر صدمه كانت ريماس )
ريماس/ومين قال اصلا اني ممكن اوافق علي حد زيك اصلا دي انت او اخر راجل في الكون استحاله اوافق اصلا
فارس بتكبر وسخريه /ومين طلب موافقتك اصلا انتي باين عليكي ماتعرفيش حفيد ابليس اما يبقي عاوز حاجه بياخدها ازاي
ريماس بتحدي /وريني بقي هخدها ازاي
فارس وهو طالع علي السلم متجها لغرفته /هتشوفي
(فارس طلع خلاص )
ريماس بسخريه /واحد حيوان
ناصر /انتي اسمك ايه يا حبيبتي
ريماس /اسمي ريماس يا جدو انا صاحبت نور
ناصر /طيب تعالي معايا المكتب يا بنتي عاوزك
ريماس /حاضر يا جدو
ادهم /ايه البت دي
اميره بزهول /انت شايف بتكلم فارس ازاي
ادهم /والغريبه انه ساكتلاها
اميره بخبث/احنا باين علينا هنحتاجها كتير قوي
ادهم /عندك حق يا ميرو
*في مكتب ناصر *
ناصر /انتي تعرفي فارس منين
ريماس /…………
ناصر بزهول /وماعملكيش حاجه الكلام اللي قولتيهرلوا دي كله
ريماس /ولا يعرف يعملي حاجه انتوا بس اللي مش عارفه بتخافوا منه علي ايه
ناصر /بلاش تتحدي ناصر كتير عشان ميأذكيش يا بنتي
ريماس /دي بوق علي الفاضي
ناصر بضحك /انا عاوز اطلب منك طلب وارجوكي ماتكسفنيش
ريماس بتسرع/اتفضل يا جدو
ناصر /وافقي علي طلب فارس انه يتجوزك لانه طالما حطك الموضوع دي هينفذه
ريماس بصدمه:نعم!!!!!؟
ريماس/حضرتك بتقول ايه
ناصر /يا بنتي اسمعيني بس
ريماس /انا آسفه يا فندم مش هقدر انفذ طلب حضرتك بعد ازنك (كانت ريماس ماشيه فعلا)
ناصر /يا بنتي اقعدي بس انا مش قادر اقوم حسي بيا انا زي جدك
ريماس /يا فندم انا مش هعرف انفذ اللي حضرتك بتقوله دي
ناصر /يا بنتي اسمعيني للأخر
ريماس /اتفضل انا سامعه حضرتك
ناصر /يا بنتي انتي الوحيده اللي تقدري تغيري فارس
ريماس بعدم فهم/انا مش فاهمه
ناصر /افهمك بصي يا بنتي فارس من ساعه ما اتولد وهو انطوائي جدا ومش بيحب يتكلم مع اي حد وانتي وعمر ما حد عارضه في قرار قبل كيدا وانتي اول حد يقف قصاده وكمان انا مستغرب زيي زيك انه ماعملكيش حاجه وكمان انه طلب منك طلب دي دي اعتبريني زي جدك و وافقي
ريماس بتفكير /بس دي هيحوزني عشان يعذبني
ناصر /متخافيش مش هيقدر يعملك حاجه وكمان انا عاوزك تغيريه
ريماس /اش معني انا
ناصر /لآنك عارفه قيمه العيله كويس جدا وهتعرفي تغيريه بجد
ريماس /انا دي جدي وانا هوافق عشان خاطر حضرتك لان انا كمان عاوزه اعمله الادب
ناصر /اعتلي فيه اللي نفسك فيه
ريماس بضحك/اتفقنا يا جدو
*عند نور *
نور /هي اتأخرت كيدا ليه انا انزل اخت شويه
*تحت*
نور /متجمعين كيدا ليه
لؤي/والنبي يا بنتي انا جيت لاقيتهم كيدا
نور /مكلمتكش انت اصلا
لؤي /طيب غوري بقي
نوري /غوره اما تاخدك
لؤي/بس يا عانس
نور /بس يا بابا روح شوف البت العيله اللي انت مهبول عليها
لؤي/زيها انتي اصلا
نور/دي حاجه متشرفنيش اصلا
اميره /بس انتوا الاتنين اما اشوف المصيبه اللي احنا فيها
سيف/في ايه يا ماما
اميره /هقولك باعدين هي مراتك هتيجي من السفر امتي
سيف /بعد يومين يا ماما
صفاء /لؤي اطلع شوف اخوك
لؤي/ماله اخويا يا ماما
صفاء /باعدين اطلع بقي
نور /لا ازاي يا طنط يطلع ازاي لازم يناهد حضرتك شويه
لؤي/اما انك بت حشريه صحيح
نور/انا
لؤي /اه ما تخليكي في حالك او خليكي في شعرك المنكوش دي
نور/بس يا بتاع البنات
ادهم بصوت عالي /اطلع شوف اخوك وانتي اخرسي
(طلع لؤي لفارس )
*عند فارس *
فارس /والله لأرابيكي طالما اهلك ماعرفوش يربوكي
(الباب خبط)
فارس /ادخل
لؤي/احم احم
فارس /ارغي
لؤي /والله ماما هي اللي قاليتلي اطلع شوف اخوك هو فيه ايه
فارس ببرود /مافيش وانزل قولها فارس بيقولك هو صغير عشان اشوفه
لؤي/حاضر يا سيدي انا مالي
فارس /انت بتقول ايه
لؤي بخوف /مش بقول يا سيد الناس
فارس /طيب يلا اخفي من وشي
لؤي /حالا
(خرج لؤي من غرفه فارس بالفعل )
*عند ريماس *
ريماس وهي ماشيه في الشارع/طيب هقول ايه لماما ديلوقتي
(موبايل ريماس رن )
ريماس /الو مين معايا
فارس /انا فارس
ريماس /خير
فارس /انا حبيت اقولك بس ماتجيش الشركه تاني لان حرم فارس النشارتي مش هتشتغل
ريماس بإندفاع/انت مجنون يا جدع انت
فارس /حسابك بيتقل علي فكره
ريماس /وريني هتقدر تعملي ايه
ريماس /الو الو
(فارس قفل الموبايل في وش ريماس )
ريماس/دي شغلانه سوده دي
ريماس بخبث /باين علينا هنتسلي مع بعض كتير قوي يا فارس
*عند صفاء *
لؤي /دي انتوا عليه غريبه
صفاء /اخلص اخوك عامل ايه
لؤي /بيقولك هو صغير عشان تبعتيني اشوفه ماله
صفاء بقله حيله /طيب يا بني
لؤي /والله دي انتوا عليه مش حلال فيكم فارس
صفاء /ولد عيب كيدا
لؤي بمرح /ايوا انتوا مش بتشطروا الا علي زفت لؤي ايوا ما انا ابن البطه السوده
عصام وهو داخل /بتندم ليه
صفاء /تعالي شوف الواد دي
لؤي/شفت بقي العنصريه دايما بتقولي يا واد واقول لفارس يا فارس ودايما بتزعق معايا انا وفارس لا
عصام /والله عال انت بقيت تتكلم
لؤي بمرح /يا حاج بهزر مع ست الكل دي انتوا عليه نكديه
صفاء /طيب فورنت وشي بقي بدل ما ارتكب جريمه فيك ديلوقتي
لؤي/لا وعلي ايه سلام
(مشي لؤي)
عصام بضحك/والله دمه دي العسل
صفاء /امم
*عند ريماس *
ريماس بمرحها المعتاد /يا ست الكل تعالي بسرعه
هناء /ايه يا اخره صبري
ريماس /هتجوز
هناء بعدم تصديق /بجد دي دي اسعد خبر اسمعه في حياتي
ريماس /اه بجد يا ست الكل
هناء /مين بقي المتعوس
ريماس /بقي كيدا طيب مش قايله
هناء /انطقي بقي يابت
ريماس /فارس
هناء /مديرك في الشغل
ريماس/اه
هناء /انتي ماكنتيش طايقاه ايه اللي جد يعني مش فاهمه
ريماس بإرتباك /ها لا يا ماما دي طلع طيب قوي
هناء بشك /طيب يا بنتي ربنا يكتبلك اللي فيه الخير
ريماس /انا داخله انام يا ماما
هناء/طيب يا حبيبتي اتغطي كويس
*عند لؤي*
لؤي /جبت المطلوب
جمال / اهو اتفضل
لؤي /هات
جمال/خف شويه يا لؤي
لؤي /انشاء الله
*تاني يوم الصبح في قصر ناصر النشارتي*
*في غرفه ادهم*
اميره /احنا هنسيب البت دي كيدا
ادهم /لا طبعا البت دي لو اتجوزت فارس معني كيدا ان كل حاجه هتبقي ليها
اميره /طيب وايه العمل
ادهم /عندي فكره
اميره بتسرع /قول بسرعه
ادهم /…….
اميره /حلو قوي كيدا
*في غرفه فارس *
كانَ فارس يجهز للعمل
(الموبايل رن )
فارس /خير
ريماس /حبيت اطمن علي خطيبي وحبيبي وقره عيني
فارس بشك /في ايه ما تتعدلي
ريماس /في ايه مش انت خطيبي برضوا
فارس /انتي فاكره نفسك مين انا متجوزك عشان ارابيكي
ريماس بإستفزاز/وفيها ايه اما خطيبي وحبيبي وجوزي المستقبلي يريبني مش غلط
فارس/اخلصي عاوزه ايه علي الصبح
ريماس ببراءه مصتنعه/بصبح عليك يا قمر انت
(قفل فارس في وش ريماس )
*عند ريماس *
ريماس /الو الو الحيوان دي تاني مره يعملها بس ماشي يا فارس اما جننتك مابقاش انا ريماس
*عند هيام *
هيام /انت مش ناوي تتحرك خالص ولا عارف تلاقي شقه ولا اي حاجه
انا قربت اخلص جهازي وانت لسا زي ما انت
كريم (خطيبها)/يعني اعمل ايه انا
ريهام /عشان ابقي صريحه معاك انا شاكه انك تعرف واحده عليا
كريم /محصلش
ريهام /ماشي يا كريم قدامك شهر لو مشوفتش شقه ورجعتلي شبكتي اللي خدتها وبعتها كل واحد فينا يروح لحاله
*عند ريماس *
هناء /يابنتي رايحه فين
ريماس /يا ماما رايحه اتمشي شويه
هناء /لواحدك
ريماس /لا هاخد نور معايا
هناء /طيب يا بنتي
ريماس /سلام انا ماشيه
هناء /متتأخريش
ريماس /حاضر
*في القصر في مكتب ناصر *
ناصر /الو يا ريماس
ريماس /الو يا جدو
ناصر/اتأخرتي ليه يا بنتي يلا تعالي
ريماس /حاضر ياجدو انا جايه اهو سلام
*علي السفره في القصر*
عصام /قوم شوف جدك أتأخر ليه يا لؤي
لؤي /انا كنت عنده في المكتب من شويه قالي انه مستني ريماس عشان تفطر معانا
اميره/من اولها
صفاء /في ايه يا اميره ما تخليكي في حالك
اميره /مش هرد عليكي اصلا
ادهم /بس انتوا الاتنين
لؤي /نور
نور /امم
لؤي/انا قعدت ادور لحد ما لاقيتلك دكتور تجميل كويس
نور /خليهولك
لؤي ببراءه مصتنعه/بقي بزمتك انا مش قمر
نور/قمر بالستر يا اخويا
لؤي /بس يا بت انتي بدل ما اقوملك
نور وهي بتطلع لسانها /قومي يلا يا بتاع البنات
لؤي /طيب
(طلع لؤي يجري ورا نور )
نور وهو لؤي بيجري وراها وقعت
نور بعياط /اه
لؤي /دي اخره الشقاوه
نور بعياط /يامامي
لؤي /هش يخرب بيتك ديلوقتي يقولوا اني انا اللي وقعتك بقصد
نور /اه دي بتوجع قوي
لؤي /طيب تعالي
(حمل لؤي نور بيت زراعيهي واتجه بها نحو غرفتها )
لؤي/خليكي هنا ٥دقايق. وجاي
نور بدموع/ماشي
(اقترب لؤي من نور ليمسح دموعها ولكن للحظه غرق في عيونها الخضرويتين )
بعد ٥دقايق
نور /قوم يا بني خلاص بطلت عياط
لؤي /ها
نور /قوم هاتلي المرهم
لؤي /طيب
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية حب عفوي" اضغط على أسم الرواية