رواية لا ابالي الفصل السابع 7 بقلم براءة محمد
رواية لا ابالي الفصل السابع 7
خرج من تلك الغار واخذ ينظر يمنيا ويسارا و إذ به يجد فتاة قصيرة عنه بكثير ترتدي دريس و خمار إسلامي خمرية البشرة عينيها لونها غريب فقال : من انت .
فردت بابتسامة :انا اللي انقذتك من الحيوان اللي كان خاطفك ، اسمي مروة .
فرد عليها في استغراب و دهشة : انت مش معقول مستحيل .
فردت له في استغراب اكبر : مستحيل لية .
فرد بابتسامة : اصلك قصيرة قوي و انا طويل غير ده كله صعب انك تنقليني و صعب كمان انك تفلتي من تحت ايد احمد مستحيل دا كان حالف يموتني .
فردت علية ببساطة : لا صعب و لا حاجة انا حقنته حقنة مخدر و هو اتكوم بعدها منطقش .
فرد عليها بعد تفكير : واضح انك دكتورة تخصص اية بقي و نقلتيني ازاي بقي علشان مش فاهم بردوة .
فردت علية بابتسامة : اما دكتورة بيطرية و نقلتك اذاي بقي اديتك حقنة تخليك قايم شغال زي الحصان بالظبط بس ماحسش بآلام و بعدين مرضتك وعملتلك كمدات عادي .
فرد عليها في ذهول : انا خدت دواء بيطري اعمل فيكي اية اعمل فيكي اية.
فردت علية في حنق : والله الواحد غلطان انه ساعدك يا ريتني سيبتك لية او للديابة نهشوا لحمك يا ناكر الجميل انت .
فرد عبيها بابتسامة : اسمي عمر علي فكرة و لا يا ستي مش ناكر للجميل و متشكر جدا .
فردت علية بلامبالاه : عارفة سمعت اللي مايتسماش كان بيقولك يا عمر ، وياسيدي تشرفنا .
فرد عمر بامتنان : انا اللي متشكر جدا مش عارف من غيرك كنت عملت اية .
فردت مروة : ما سمهاش من غيرك اسمها من غير رحمة ورافة ربنا بينا ، مش انى السبب الاثاثي ربنا وقعنا في طريق بعض علشان ننفع بعض يعني انت اكيد هتنفعني زي ما نفعتك .
فهز راسه تأكيد وإعجاب بكلامها ثم سأل: صحيح انت عايشة ازاي هنا واية اللي جابك هنا اصلا و انا انا ازاي رجعتلي حيوايتي من تاني انا احمد تقريبا مكانش بياكلني واكيد بقالي فترة راقد هنا .
فردت مروة بابتسامة : واحدة واحدة اولا جيت ازاي اتخطفت و هربت منه وخدرته زي ما خدرت احمد ده هم ازاي ما لقيوناش لغاية دلوقتي مش عارفة بصراحة يمكن رحمة من ربنا بينا و عايشة ازاي قبل ما اهرب لقيت عند اللي خطفني جبنة و تونة وعيش وماية خدتهم ودول اللي كانوا معيشني ، حيوايتك رجعت ازاي كان عندي في الشنطة محاليل اخر واحد ركبتهولك امبارح .
فرد عمر باستنكار : و اكيد بتوع حيوانات .
فردت مروة بضحك و هي تهز راسها : اينعم .
فضحك عمر ثم قال : طيب هنعمل نمش ولا نعمل اية .
فردت مروة : انا بقالي اربع ايام مجهده بصراحة بسببك و بسبب علاجك ومش هاقدر امش معاك غير دا كله نحنا في صحراء و في قنا لان سمعت اللي اسمه احمد بيقول كده ، فنحن اسلم حل نحاول نلاقي مصدر للماية و الأكل نتقاوت منه و الباقي ناخده علشان نوصل للطريق الاثاثي ومنه نعرف نوصل للمحافظة نفسها وانت ترجع بلدك وانا ارجع بلدي.
فنظر لها عمر و وجهد فعلا أنها مجهدة و كما قالت وتحتاج للراحة والنوم والشراب فقال : طيب ريحي انت هنا و انا هحاول اشوف حل ..و اخذ يبحث اكثر من تلت ساعة و هو لا يجد شئ فالمكان قاحل جدا .
فقالت مروة بعد تفكير : انا اقدر اتصرفلك في مصدر للنار نسوي بية الأكل و أخرجت طبق سلاستين من شنطتها قد خباته من اخاها لانه يحبه فوضعته في شنطتها و قالت : و معايا حاجة نعمل فيها الأكل.
فرد عمر: طب و الماية و الأكل ذات نفسه .
فاخرجت مروة كيس اندومي وقالت ادي الأكل فاضل الماية اللي هنعمله بيها و اللي هنشرب بيها .
فنظر عمر في حنق : كيس اندومي كده اتحلت المشكلة يا دكتورة مش ده مضر بالصحة برضوة .
فردت مروة في غضب : اهو دي اللي عندي اتصرفلنا في ماية .
فرد عليها في غضب اكبر : اخترعها يعني ما تهدي .
فنظرت له مروة في نظرت فضول وقالت : انت بتشتغل اية صحيح .
فنظر عليها نظرة طويلة مستنكرة ماذا يقول ذلك الشئ الذي بجانبة علو وشك ان تفقد حياتها في تلح الصحراء ولن يعرف عنها احد و تفكر في وظيفته ، ثم قال مهندس
........................... ....................... ..................
ذهب حسام بعدما افاق مباشرة الي طبيب العيون الذي أكد له انه فقد عينه تماما و لا يمكن أن تعود مرة اخري و كان ذهب الي بيته يسب ويشتم في مروة و يحلف انه سيذيقها الهم و ذهب الي بيته و حينما رأته زوجته وزهرة صرخوا و بكوا وكانت ذوجته تلطم خدها بكثرة اما امه فقد فقدت وعيها و فوقها وقال لها حسام اهدي يا اماه اهدي محلش حاجة فقالت عدلات اية اللي عمل فيك اقده .
فقال بغل كبير : مروة مروة بت اخوكي متخاطفتش ولا حاجة دي طلعت صايعة مع واحد من اياهم اول ما شافتني سلطته عليا و انا كنت قايم اربيها لقيته مسك حاجة حديد وضربني في عيني .
فقالت عدلات بشر : قوم معايا قوم معايا نروح لجدك اللي مبهدل روحوا علشانها قوم خلية يعرف ربيته اللي ضيعتلي عينك يا غالي .
و اخذت ولدها و طوال الطريق وهي تسب وتشتم علي مروة وعندما وصولوا كان خالد بجانب جدوه يتحدثان فقال : نحن نشرها صورها في المديريات و حطينا مكافئة و اللي هيلقيها هيدلنا بإذن الله وانا كما مسكتش انا قالب الدنيا عليها .
فردت عدلات : قالب الدنيا علي مين يا عنيا اختك صايعة وفاجرة و جبتلنا العار حسام لقيها مع واد من اياهم واول ما شافته خافت و الواد اللي معاها فقع عين ولدي .
كان خالد كم فقد روحه الايام السابقة و كانت النار تاكل قلبه علي رفيقة دربه و حينما تحدثت عمته فاطبق علي حساب و مسكه من مقدمة جلبابة و قال بصوت عالي : اختي متربية ومش صايعة اختي مفيش حاجة تخليها تعمل قدة مفيش حاجة جبراها اختي اشرف منك و من كل اللي تعرفهم و إياك تجيب سيرتها تاني يا كلب يا بن الكلب .
فنظرت له عدلات بشر و لكن سحب الجد خالد و قال لعدلات : اطلع انت و ولدك برة و متعبيهوش تاني انا بت ولدي مربيها زين و هي متربية و متعملش قدة وهي اتخطفت قدام عينينا و انت يا حسام مش بت خالك دي و عرضك المفروض تخاف عليها و لو شوفت صحيح قده تداري مش جاي تفردلي (تردحلي ) انت وامك الحمد الله مجوزتهلاكش كانت هتفضل تعيسة طول عمرها يلا اطلعوا برا بيتي .
فخرجوا هم الاثنان تحت نظرات الغضب من الجد و خالد .
.......... ........... ............. ....................... ..........
فنظرت مروة له في إعجاب و دهشة وهي تقول : مهندس مهندس قسم اية ها .
فرد عليها عمر في غضب : اسكتي بئي عايز افكر في مصدر للماية .
فقالت مروة في استنكار : شكلك مهندس عجلاتي علي العنطظة الكدابة اللي انت فيها دي .
فرد عليها في غيظ : لا يا اختي انا تخصص الميكاترونيكس تعرفية .
فقالت مروة في غيظ : ايوة عرفاه مش هو برضوا مش دا القسم االي بيجمع بين الكهرباء و الميكانيكا و البرمجة .
فرد عليها في ذهول عرفتية منين يا قردة .
فردة مروة في ذهو : اخويا في هندسة و هو اللي قالي ، وقاعد كده ما تخترعلنا حاجة .
فرد عمر في ذهول من تلك الفتاه : يا بتي هو اي مصلحة والسلام مش الاول ندور علي مصدر للماية ثانيا اخترع لك اية مش محتاج ادوات اسلاك اي نيلة. كادت ان تتحدث فقال : و عارف عارف ان هنا في مصدر للكهرباء الا و هو الشمس بس انا محتاجة ادوات ، و يا ريت تخرصي خالص مش عايز اسمع صوتك عايزين نفكر في مصدر للماية .
فقالت مرة في حنق : الحق عليا بسليك ثم صمتت حوالي عشر دقائق و هي تفكر ثم قفزت عدت مرت و هي تقول : لقيتها لقيتها لقيتها .
فرد عليها و قال : هي اية دي .
فردت علية وقالت مصدر الماية .
فرد و قال بذهول :ازاي بقي .
فقالت بابتسامة وبساطة : بص يا سيدي ................
.................. .................. .............................
يا تري اية مصدر الماية اللي مروة هتقول علية
- تابع الفصل التالي عبر الرابط (رواية لا ابالي) اضغط على أسم الرواية