رواية الشهد والدموع الفصل السابع بقلم ديدا احمد
رواية الشهد والدموع الفصل السابع
في المستشفي
في مكتب زين
زين . .تمام كده .د.شهد هتبقي معايا
وانت يا مريومه هتروحي مع يوسف
شهد تمام استعنا بالله
مريم .تمام يا ابيه بس انا بساذنك اننا نظبط ايامنا مع بعض وهنيجي تلت ايام بس مش الاسبوع كلو
زين مفيش مشاكل
هتبداو دلوقتي ولا تبداو من بكره
شهد لا دلوقتي احنا تمام
زين .شكل الدكتوره جد اوي
ومريم تستاذن وتروح ليوسف
ويتبقي زين وشهد
زين . وانت يا دكتوره بتعرفي تعملي ايه
شهد باستغراب يعني ايه
زين .يعني اسعافات اوليه وكدا
شهد .اه بعرف ادي حقن واركب كانيولا واخيط واغير علي الجرح وقيس الضغط واقيس سكر واعمل الاسعافات الاوليه للكدمات والسموم
زين .مشاء الله .ده احنا الي هنتعلم منك
شهد .العفو يا دكتر زين
زين .بصي يا د شهد .انا اهم حاجه معايا الجديه مبحبش الدلع .
انت اول حاجه تعمليها لما تيجي تروحي تظبطيلي غرفه الكشف الي جنبي هنا هخلي اللمرضه توريهالك
وانت الي هتبقي المسوله قدامي يعني هتبقي المساعده الشخصيه بتاعتي
شهد .بس حضرتك مش شايف ان ده كتير اوي علي واحده لسه مبتدءه
زين . بصراحه مش عارف بس يمكن تقولي مرتحتش في الشغل مع حد من الي هنا فهجرب معاكي يمكن ربنا يسهل ونستريح مع بعض
شهد .ان شاء الله هكون عند حسن ظنك
زين اتمنا
يلابقا نشوف ورانا ايه
في المكتب عند يوسف
يوسف .ازيك يا مريومه تعالي
انت متاكده انك عاوزه نسا وتوليد
مريم والله يا ابيه انا حباه بس حضرتك بتسال ليه
يوسف اولا كده هنا مفيش ابيه
ثانيا بقا انت خجوله اوي يا مريم واحنا هنا بيبقي كلام جرئ حبتين تلاته
مريم .يعني راي حضرتك ايه
يوسف ولا حاجه يا مريومه يلا نبدا
ينادي علي الممرضه وتدخل اول كشف ومريم قاعده ومركذه جدا
تدخل اول حاله
راجل ومراتو والراجل ضخم بالنسبه لمراتو
يوسف .خير ان شاء الله
الراجل .احم احنا دخلتنا كانت امبارح
يوسف تمام كمل
الرجل .هي خايفه جدا وانا ........... اتغابيت وهي من امبارح تعبانه
يوسف . انغابيت هو انت ناقص دانت لو نفخت فيها هطير
ومراتو تروح مع مريم والممرضه يجهزوها علشان يوسف يكشف عليها ومريم رجعت تبلغ يوسف انهم جاهزين
ويوسف كان بيسال جوزها شويه اساله باريحيه وبجراه ومريم كانت تقريبا كانت هيغمي هليها حرفيا وفهمت كلام يوسف معاها كان قصدو ايه
ويوسف قام يكشف علي المدام ولقاها في تهتك جامد جدا وفي نزيف قوي
يوسف خرج للزوج
ايه الغشوميه والعنف ده
الرجل خير
يوسف خير ايه وزفت ايه
المدام تعتبر مغتصبه ولازم تدخل عمليات علشان نوقف النزيف
الرجل . اعمل الي شيفو صح
وفعلا دخلو العمليات وعملها الازم
وامر الراجل ميقربش لها لمده شهر وييجو اعاده بعد اسبوعين
واداهم تعليمات يمشو عليها وكتبلها غلي خروج بعد خمس سعات
ورجع مكتبو علشان هيدخل عمليات ولاده بعد كده
مريم سرحانه .... ..........
يوسف ضحك عليها وقلها اهو ده الي انا اقصدو
مريم .هو انت بتتكلم باريحيه اوي كده ليه
يوسف هو انا يا بنتي عملت حاجه ده في هنا بلاوي دانا مره واحده جايه تكشف سالتني علي تفاصيل التفاصيل في العلاقه بنها وبين جوزها وانا لازك طبعا اجاوبها وانت لازم تبقي اجرا من كده علشان لسه هتشوفي من ده كتير ........ ..
والحياه تمشي علي هذا المنوال
ونقول عدا كذا شهر
نقول الي حصل
زين عجبو اوي شخصيه شهد وبدا يتشد لها وخصوصا انها وقفت كل الي كانو مدايقينو عند حدهم من غير ما حد يشتكي او يدايق وده عجبو وبدات تشغل تفكيره وعاوزه علي طول معاه و بيتلكك لها علشلن يقعدو مع بعض
انه الحب يا ساده
ومريم اتاقلمت مع يوسف وبدات تشتغل حجات خفيفه باديها وولدت مره بس كانت فرحانه اوي
وحنين وهنا بقو صحاب جداوعرفتها علي مليكه بس عمر لسه بيبصلها من بعيد لبعيد
والكل خلص امتحانات شهد ومريم وحنين ومليكه وخالد وخدو الاجازه
مريم في دكتور اسمو عدي اعجب بيها وكلم مراد
ومراد قالو انو هيكلمها .
وحمزه وادهم طلعو ماموريه وخلصوها علي اكمل وجه ورجعين عالجهاز يسلمو المعلومات وروحو علي البيت متاخر طلعو نامو من غير ما حد ياخد بالو
وجلال وعادل مسكين قضيه كبيره جدا وواخده كل تفكيرهم
وعلي ومازن وجاسر وعمر مفحوتين في الشركه
في اول يوم بعد الامتحانات يسرا والهام وماجده قررو يعزمو كل العائله علي حفله باربيكيو في الجنينه
صباح يوم الجمعه الاجازه الكل متجمع في الجنينه
وفطرو حاجه خفيفه وفعلا جهزو الي هيحتاجوه استعدادا للشواء
يلاقو فجاه ادهم وحمزه جيين عليهم
حامد .انتو جيتو امته
ادهم امبارح بليل مرضناش نصحي حد قلنا نعملها مفجاه بس حظنا حلو طلع في مشاوي واكل يفتح النفس وده المهم
وفعلا مريم ومليكه وحنين بيظبطو السلطه واللوازم
والشباب وقفين عالشويات
والامهات بيساعدو البنات والرجاله بيلعبو شطرنح وضمنه ........
ومراد عينو هتطلع علي مليكه ويوسف هيموت علي حنين
وزين قاعد سرحان بيفكر ان في حاجه نقصاه في اليوم وتيجي علي بالو فكره
ويروح ناحيه مريم
زين .مريومه وهو انت هتنزلي المستشفي امته
مريم .هشوف لسه شهد يا ابيه .
زين .ايه هي شهد مش هنا نزلت بلدهم
لا هتنزل بعد بكره .
زين .طب ما تتصلي بيها تيجي تتغدا معانا
مريم والله فكره هستازن من ماما واكلمها
مريم .ماما هو انا ممكن اعزم شهد معانا تقضي اليوم
الهام .طبعا يا قلبي
مريم مسكت فونها وكلمت شهد بس شهد اعتزرت بزوق ومريم زعلت
الهام .ايه يا حببتي ابعتلها السواق
مريم .لا اعتزرت
الهام طب رنيلي عليها وخليني اكلمها
وفعلا الهام كلمتها واقنعتها
وبعتت سواق المكان الي قاعده فيه جابها
وزين فرح جدا وهي داخله و اتعرفت علي الامهات وفرحو بيها جدا واتكلمو مع بعض شويه وحبوها اوي واعجبو بتفكرها ودمها الخفيف
يسرا .يلا يا بنات خدو شهد واطلعو الاوضه علشان تاخد راحتها
زين ومراد ويوسف وادهم كانو هيموتو بس مبينوش
وفعلا البنات طلعو اوضه مريم وخدو راحتهم وكلهم انبهرو بشهد وجمالها ودي اول مره مليكه وحنين يشوفوها
الكل تحت بيشوي اللحم ومنسجمين .مراد بخبث
مراد بصوت عالي
بابا انا كنت في حاجه كده حصلت من فتره وانا كنت ماجلها
عصام .خير
مراد .في دكتور زملنا في المستشفي معجب بمريم وعاوز يتقدم لها
ادهم .بيطلع دخان من راسه وهيصور قتيل
زين بمكر .مين يا مراد
مراد .عدي
يوسف .عدي والله يا عمي ده دكتور هايل وله مستقبل
عصام المهم راي مريم
ادهم اتسحب ومشي دخل جوه وهو مش شايف قدامو
فجاهةلقي مريم نازله عالسلم
ادهم .مريم ازيك
مريم .الحمد لله
ادهم .مبروك عالعريس
مريم باستغراب .عريس ايه
ادهم وخلاص فقد عقلو تقريبا .دكتور الهنا الي انت راحه المستشفي علشان تقابليه وتحبو في بعض
مريم .بدموع انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه
ادهم بصوت عالي عنك ما فهمتي اسمعي بقا مني الكلمتين دول
انا هكلم بابا واطلب ايدك وانت هييجو يسالوكي توافقي بس انت فاهمه
مش ناقصين مرقعه وقلت ادب
مريم .بعياط بس انا مش عوزاك
ادهم وخلاص تقريبا مش في وعيو مسك مريم من شعرها وهددها ان ها لو موفتش عليه هيزور لها ورقه جواز عرفي ووراها علي الفون نسخه علي اختلاف الاسماء
ومريم بوجع شافت الورقه وكانت مكتوب عليها عقد جوز عرفي
بس هي اصلا متعرفش شكلها ايه
مريم ومثلت القوه .هم مش هيصدقو
ادهم عارف ضعف شخصيه مريم وبيلعب علي كده
ادهم .دي سهله هفبرك شويه واحنا مع بعض بنقضي وقت حلو .........
ومتنسيش انا شغال ايه يعني محدش هيقدر يكتشف انها مش حقيقه
مريم بعياط انت كداب
ادهم ساب شعرها وقالها جربي وشوفي العيله هتبصلك ازاي
مريم بعياط .حسبي الله ونعم الوكل انا بكرهك بكرهك
ادهم .طظ ميهمنيش المهم انك ملكي انا وبس
وهنا مريم طلعت جري علي اوضتها وفضلت تعيط لحد ما نامت ومحدش من البنات عرف منها حاجه وفعلا نامت ودموعها مغرقه وشها
والخدم طلعو الاكل للبنات في الاوضه واتغدو ونزلو
علشان شهد هتمشي
الهام .امال مريم فين .
البنات مكنوش عرفين يقولو ايه
شهد .والله هي قالت تعبانه ونامت حتي ماكلتش ابقؤ حاولي معاها يا طنت
ادهم .حس بالذنب ولام نفسه اوي ومش عارف هيصلح العك الي بيعمله مع مريم ازاي
زين .ليسرا ماما انا رايح المستشفي في ورق مهم نسيته هناك هروح اجيبو واجي
وبص لشهد يلا يا دكتر اوصلك في سكتي
شهد لا شكرا انا هطلب اوبر
زين يا ستي اعتبريني اوبر
يسرا . روحي معاه يا شهد خليه يوصلك
توافق شهد وتقول لحنين تطمنها علي مريم
وتمشي هي وزين
في العربيه الصمت مالي المكان
زين مش قادر يستحمل وخلاص اخد قرار انو يكلمها انو عاوز يرتبط بيها
زين .شهد انا عاوزه اطلب منك طلب
شهد بتوتر اتفضل
احنا بقالنا فتره شغلين مع بعض
وانا بصراحه مرتاحلك وحاسس ان في حاجه بتشدني ليكي جدا وعاوز ارتبط بيكي
شهد بهدوء ظاهري وبركان داخلي .بص يا دكتر زين انت انسان اي بنت تتمناك بس انا اسفه جدا انا منفعكش
زين يعني ايه متنفعيش انت مرتبطه بحد
شهد لا حد ولا سبت يا دكتر
انا مينفعش ارتبط بحد اصلا
زين .لا مانا لازم افهم انا حبيتك اوي ومبتغبيش عن بالي ...........
وفضل يضغط عليها بالكلام
شهد .لو سمحت يا دكتر روحني لاما هنزل اخد تكس
زين .مش هسيبك الا لو قلتيلي سبب انا لايمكن اسيبك طالما مفيش سبب مقنع ..... .....
شهد اول مره تنهار وتفقد السيطره علي نفسها وتعلي صوتها
علشان انا لقيطه وتربيه ملاجئ يا دكتر
ياريت كده تكون ارتحت وتاكدت اني منفعش دكتور محترم زيك وبانهيار
وطلب اخير ياريت السر ده ميطلعش لحد واكون شاكره جدا لحضرتك وان شاء الله مش هتشوفني تاني بس بكرر رجائي محدش يعرف سري ودا اهم طلب ليا في حياتي لان لو اتعرف انا هتكسر بالجامد اوي
زين .............. ......... ...................
في حاله صدمه
وشهد نزلت ووقفت تكس وروحت وهي منهاره جدا هي فعلا حبتو وقلبها واجعنا جدا وققررت انها تبعد عن اي حاجه تقربها منو
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية الشهد والدموع"اضغط علي اسم الرواية