رواية دوار العمدة الفصل الثامن بقلم انجي محمود
رواية دوار العمدة الفصل الثامن
جاسر.اهدي كده بلاش انفعال
داليدا.لا اسيبك تسبل للبت وأنا واقفه رجاله ما تختشيش
جاسر.هو ممكن سؤال انتي خريجه جامعه ايه
داليدا بفخر.الجامعه الامريكيه
جاسر.أمريكيه إزاي من أي جه تدخلى الجامعه دي
داليدا.بالواسطه طبعاً دي مناظر تدخل الجامعه
جاسر.وياتري بتعرفي تتكلمي لغات أو إنجليزي كويس
داليدا.ولا أعرف الألف من كوز الدره كنت بروح اكل وأروح
جاسر.انتي مصيبه كان الله في عوني منك
داليدا.إذا أحب الله عبداً ابتلاه صح ولا ايه
جاسر.واحلى ابتلاء في حياتي يلا بقي نامي شويه عقبال ما نوصل علشان ابقى شويه في الطريق
داليدا.لا عايزه افضل صاحيه معاك العمر ما بيتكررش مرتين
بعد قليل
جاسر.داليدا دودي فعلاً العمر ما بيتكررش نامي يا ختي
ثم نام بجانبها واسند رأسها عليه
بعد ساعه
المضيفه.لو سمحتوا يلا نربط الاحزمه علشان هننزل
جاسر.تمام شكراً
داليدا يلا قومي وصلنا
داليدا.عايزه أنام تعبانه
جاسر.هنوصل بس الفندق ونامي براحتك
داليدا.انا فرحانه اوي هنزل اخد الساحل كله مشاوير مافيش نوم
جاسر.لما نشوف وياريت ما يغماش علينا أول ما نطلع الاوضه
داليدا.ماتخافش في ضهرك راجل
بعد قليل وصلوا الفندق
جاسر.في حجز بإسم جاسر المنشاوي
الاستقبال.ايوه يا فندم الدور العاشر منعم خد الأستاذ على اوضه رقم ٢٢٠
جاسر.متشكر أوي اتفضل
منعم.شكرا
داليدا.وااااو الاوضه روعه بجد
جاسر.مبروك يا حبيبتي يلا تحبي تبدأي بإيه
داليدا بتفكير.هنزل البيسين استني كده اشوف المايوه معايا
جاسر.نعم مايوه ايه انتي دماغك فين بالظبط
داليدا بغباء.دماغي فوق جسمي اهي صح
جاسر.بصي عايزاه يبقي شهر عسل تسمعي الكلام مش هتسمعي الكلام هيبقي عسل أسود
داليدا بخضه.يا ساتر ليه بس اهدي كده
جاسر.هتسمعي الكلام ولا لا يلا البسي علشان نطلع نتعشا ونسهر بره غير كده مافيش كلام سامعه
داليدا بهز رأسها دليل على الموافقة
جاسر دخل الحمام
داليدا بتريقه.يلا البسي علشان نسهر واحد بارد
جاسر.سامعك على فكره
داليدا.بلبس أهو
بعد قليل
داليدا.ايه رأيك وكانت ترتدي فستان اسود ومكياج بسيط
جاسر.من غير منازع الصمت في حرم الجمال جمال
داليدا بفرحه.ربنا يخليك ليا يا جاسر من غيرك كنت مش هكون عايشه
جاسر.ربنا يقدرني وتكوني اسعد واحده في العالم
ثم قبل رأسها ونزل للأسفل
جاسر.تطلبي أكل إيه
داليدا.ممكن أكل إيطالى
جاسر.طب اطلبلك أنا
داليدا.اوكيه أشوف ذوقك
جاسر.لو سمحت ممكن ريزوتو وباستا وعصير ليمون
النادل.تمام
داليدا.تعرفي إني بحب الباستا جداً
شاب.مش أكتر من حبي ليكي يا قمر
داليدا بصدمه.انت قليل الادب
جاسر.بس يا داليدا ثم قام للشاب عيد الكلام اللى قولته ده تاني
الشاب.ايه يا عم يعني حرام الجمال ده كله ليك لوحدك
وما كاد أن يتحدث إلا أن هجم عليه جاسر واخذ يضرب فيه
جاسر.دي مراتي يا حيوان ومش من حقك لسانك الحقير إنه ينطق كلمه عليها
داليدا.جاسر خلاص يلا نمشي خلاص سيبيه
قام جاسر ولكمه بالرجل في بطنه
الأمن.خلاص يا جاسر بيه اتفضل حضرتك
داليدا.يلا
جاسر.بصي شعرك ده بعد كده يتلم ولبسك يطول لأن انتي عارفه ممكن اعمل ايه
داليدا.خلاص هتحجب إيه رأيك بس يلا علشان جعانه
جاسر.ده كل اللى يهمك انتي واحده طفسه
داليدا.وما ذنب معدتي البريئه في ما يدور في الخارج
جاسر.تخريب خالص يلا ناكل ونمشي
أثناء الطعام رن هاتف جاسر
جاسر.ده ابويا
داليدا.بابي يلا هاته أكلمه
جاسر.هو رانن عليا أنا لو عايزك كان رن عليكي ما تبقيش مدلوقه كده ها
داليدا.لان يا أستاذ موبايلى فوق واكيد رن عليا ويلا شوف عايز ايه قبل ما يقفل
جاسر.ابوي اتوحشتك جوي
جلال.اديني داليدا الأول وحشاني موبايلها مقفول ليه
جاسر.ده حب متبادل بقي وأنا كيس جوافه
داليدا بغيظ.اهو شفت هات بقي جيمي حبيب قلبي وحشتني اوي اوي وابنك ده مزهقني أوي
جلال.ولا يهمك اقطعلك رقبته لو زعلك
جاسر.انا مش ابنك صح كنت حاسس بكده
داليدا.بابا كل اللى عندك عاملين ايه والبنات
جلال.كلك بخير واه احنا حددنا الخطوبه كلها مره واحده بعد ما تيجو بالسلامه
داليدا. بجد أحلى خبر ده ولا ايه قولهم مبروك لحد ما نكلمهم
جلال.اهم حاجه عايزه حاجه خلى بالك من نفسك ماشي جاسر.هاتيه عايزه
داليدا.قفل مش مشكله ابقي كلمه مره تانيه
جاسر.قفل يا بارده يعني انتي ما عملتيش كده علشان ما يكلمنيش يلا قومي علشان نتمشي بره
داليدا.مش عايزه علشان تشتم أوي
جاسر بنفاذ صبر.ياربي آسف يلا بقي بلاش طفوله
في الدوار
جلال.انا كلمت جاسر وداليدا وقولتلهم على الخطوبه
زينب.هما كويسين اهم حاجه
جلال.بخير الحمد لله
زينب.جلال كنت عايزه اعتذرلك على اللى عملته ما كنتش اقصد ازعلك ولا يوم وايه رأيك نبدأ صفحه جديده يا واد عمي
جلال.عارفك طيبه وأنا موافج بس الاهم مالكيش صالح بأخوكي ولا بنته خلاص جوزنا جاسر مش عايز اشوفها هنا تاني بتعكر مزاجي
زينب بضحك.ماشي اخر مره نشوفها هنا
بعد مرور أسبوعين
داليدا.ايه رأيك نركب الملاهي
جاسر.اركبيها لوحدك يا صغيره أنا هشرب حاجه عقبال ما تيجي
داليدا.لا جدع أوي يعني الرجوله هتاكل منك حته
جاسر.اعرفك الرجوله الصح يا بت
داليدا . خلاص أسفه أنا هطلع وانتي تشجعني يلا
جاسر بضحك.يلا
في الملاهي
ركبت داليدا العجله الدواره
بعد قليل الكهربا قطعت عن المكان
الجميع كانوا في حاله رعب
داليدا.جاسر الحقني هدوخ
جاسر.ماتخافيش وما تبصيش لتحت ماشي الكهربا هتيجي حالا
الأمن.يا جماعه بلاش خوف استمتعوا بالموقف والكهربا خلال ثواني هتيجي
داليدا.نستمتع ايه احنا بنموت منك لله انت لو مكانا كنت فرفرت
جاسر.انتي في أي ولا ايه
بعد دقائق عادت الكهربا مره اخري
جاسر.حبيبتي انتي كويسه تعالى اقعدي ارتاحي
داليدا.مش مسمحاك انت اللى قطعت الكهربا صح علشان ما رضيتش تركب معانا
جاسر.تفكيرك ده أي تصدقي ياريتك كنتي فضلتي مكانك كنتي اتعلمتي الأدب شويه
يلا علشان نطلع ونجهز الشنط ناسيه إننا راجعين بكره
داليدا.بقي ده شهر ده أسبوع انت تبع انهي تقويم ها
جاسر.علشان الخطوبه بس واوعدك ليكي رحله معايا مافيش زيها يلا بقي بلاش رغي
في الصباح
وصلوا الدوار
زينب.زغرطوا يا بنات ووزعوا شربات على البلد كلها ازيك يا حبايب قلبي
داليدا.الحمد لله يا ماما وحشتيني اوي
نادين.ايه الجمال ده ده الجواز بيحلى بقي
جاسر.وانتي الصادقه هي حلوه طول عمرها
مهران.اوبا ده البرنس وقع بقي
جلال.بس انت وهي يلا اطلعوا ارتاحوا علشان ورانا شغل بكره كتير وانتي يا بنات حضروا الغدا بسرعه
مجهول.الو يا مسعود بيه أنا مراقب الهانم هي وصلت دلوقتى وأول ما تطلع هنفذ المطلوب
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية دوار العمدة" اضغط على أسم الرواية