رواية جوازة بالاكراه الفصل الرابع بقلم دودا حودة
رواية جوازة بالاكراه الفصل الرابع
ابراهيم وليه احنا نرجعه بس البضاعه تتسرق منه ونحبسه قانوني
يحيي انا لازم ارد للبت دي القلم ١٠ انا يحيي اضرب بالقلم من حته مفعوصه
ابراهيم :حقك هيجيلك يا كبير متقلقش
واتصل ابراهيم ب حسن الو ايوه يا حسن
حسن :ازي حضرتك يا استاذ ابراهيم
ابراهيم قدامك قد اي وتنزل مصر
حسن يعتبر يومين واستلم الشغل واجي عالطول
ابراهيم :تمام وانا هراجع معاهم برضه عالشان يسلموك الشحنه عالطول لان محتاجينك هنا
حسن باذن الله يومين مش هتاخر عنهم
ابراهيم باذن الله واتفق ابراهيم مع ناس يقطعوا الطريق علي حسن ويسرقوا منه العرابيه بالبضاعه وحسن استلم البضاعه بعدها بيومين الساعه١بليل وكلم ابراهيم
حسن :الو ايوه يا استاذ ابراهيم انا لسه مستلم البضاعه حلا الصبح هكون في القاهره باذن الله
ابراهيم لا بكره أي انت تيجي دلوقتي احنا مستعجلين عليها جدا
حسن :بس مش هقدر اسوق بليل الصبح هاجي
ابراهيم :بقولك عايزين الشغل ضروري تعالي سلمنا البضاعه وخد يومين تنام فيهم براحتك يا سيدي بس عالفجر تكون هنا
حسن :حاضر يا استاذ ابراهيم وفعلا حسن ساق ومشي وطلع عليه ناس بلطجيه ضربو وسرقوا منه البضاعه وفضل مرمي في الطريق لحد ما عربيه جت وشلته ونقلته للمستشفي وبعد ما فاق كلم ساره
حسن :الو ايوه يا ساره عايزك تجيلي علي مستشفي وقال ليها اسم المستشفي
ساره :اي مالك فيك اي
حسن :ساره لما تيجي هتعرفي ونزلت ساره بسرعه بتشوف تاكسي لقت ابراهيم قدامها هو ويحيي
يحيي :انا اسف اني جيت لحضرتك تاني عند البيت بس بجد حسن كام جاي امبارح ومجلس لحد دلوقتي قولت يمكن جه عالبيت بس لما ملقتش عربيه الشغب مركونه مش رديت اطلع وفضلنا هنا بالعربيه لحد ما شوفت حضرتك
ساره حسن شكله عمل حادثه وهو في المستشفي
يحيي اي طيب اتفضلي نروح ليه بسرعه وفعلا راحوا المستشفي ودخلت ساره
ساره مالك يا حسن فيه اي
حسن ناس طلعوا عليا ضربوني وسرقوا مني عربيه الشغل
ساره :اي بتقول اي حبيبي الف سلامه عليك
ودخل يحيي وإبراهيم
يحيي:مالك اي اللي حصل ومين اللي كسرك كده
حسن :مش مهم اني اتكسرت العربيه اتسرقت بالبضاعه
يحيي:قوم انت بس ويحلها الف حلال الف مليون سلامه عليك يا ابوعلي وفضل حسن اسبوعين في المستشفي وبعدها خرج ورجع عالبيت وتاني يوم الباب خبط فتح حسن كان يحيي هو اللي عالباب
يحيي:انا اسف اني جيت من غير ميعاد بس لازم اتكلم معاك في موضوع مهم
حسن :ينهار ابيض يافندم اتفضل ادخل البيت بيتك
ودخل يحيي
يحيي انا اسف علي الكلام اللي هقوله ليك ده بس ابراهيم مش ساكت والبضاعه اللي اتسرقت مش رخيصه ولحد دلوقتي انا مش عارف انت هتسد تمنها ازاي
حسن :والله انا مش بعرف انام بسبب الموضوع ده ومش عارف برضه هعمل اي
يحيي بوص احنا عالشان نعرفه انك جد وهتسد الفلوس تمضي ليا عالوصلات دي انا مش هقدمهم للنيابه بس عاليةن ابراهيم يعرف انك ناوي تسد الفلوس لحد ما تتصرف وتشوف هتعمل اي
حسن تحت امرك يا فندم من حقكم تضمنوا حقكم برضه
يحيي:عيب عليك انا عارف انك اكيد هتسد الفلوس امضي بس وسيب ابراهيم عليا ومضي حسن علي تلت وصلات امانه ومشي يحيي
ساره كان عايز اي الراجل ده
حسن :مش عارف هعمل اي ساره بجد كنت بتمني اموت قبل ما البضاعه تتسرق
ساره الف بعد الشر عليك سماح زملتي جوزها مدير في بنك هتكلم معاها انك تعمل قرض وتسد الفلوس
قرض اي البضاعه تمنها ٢مليون جنيه
ساره هتتحل والله سيبها علي الله وعدا اسبوعين وحسن مش عارف يتصرف في الفلوس وفيه يوم الباب بيخبط
فتح حسن ولقاه قدامه ناس من قسم الشرطه وهو مطلوب القبض عليه ونزل معاهم حسن وساره مكنتش عارفه تعمل اي غير انها تروح ليحيي وتطلب منه أنه يقف جمب حسن
السكرتيره :استاذ يحيي في وحده برا اسمها ساره عايزه تقابل حضرتك
يحيي: هههههههههههه بتقولي مين
السكرتيره :اسمها ساره
يحيي خليها تفضل ودخلت ساره مساء الخير يا استاذ يحيي
يحيي:مساء النور يا فندم اتفضلي اقعدي
ساره:انا جايه بس استأذن حضرتك تقف جمب حسن وانا والله في ظرف شهر هكون سدد المبلغ
يحيي وتقدري تسدي٦ملبون جنيه
ساره :المبلغ ٢مليون بس
يحيي حضرتك انا لو كنت بعت البضاعه دي كنت هبعها ب٦ مليون جنيه فين مكسبي
ساره :عيطت ومنهاره جدا والله حسن طيب و غلبان والبضاعه فعلا اتسرقت منه والمبلغ كبير علينا
يحيي :انا ممكن ادفع لابراهيم فلوسه بس ادفعها في حاجه غاليه
ساره مش فاهمه كلامك تقصد اي
يحيي مهرك يعني
ساره:مهر مين انا متجوزه
يحيي :عارف بس ممكن تطلقي عادي
ساره :انت واطي وخسيس وزباله
يحيي: هههههههههههه عارف بس فكري حسن اتحبس بوصل واحد لسه فيه وصلين فكري كويس في كلامي ولو بتحبي حسن فعلا خرجي من السجن
مشيت ساره وهي مش عارفه هتعمل ايه وتاني يوم راحت لحسن
حسن :ساره وحشني اوي والله انا بجد تعبان هنا
ساره :طلقني يا حسن 😭😭
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية جوازة بالاكراه" اضغط على أسم الرواية