Ads by Google X

رواية لا ابالي الفصل التاسع 9 - بقلم براءة محمد

الصفحة الرئيسية

رواية لا ابالي الفصل التاسع 9 بقلم براءة محمد

 رواية لا ابالي الفصل التاسع 9

دخل عمر الي غار ما لبث فيه غير دقيقتين ولكنه فزع علي صراخ مروة وخرج يري ماذا حدث و لكنه رأي ما جعل راسه يشيب ، لقد رأي عمر تلك الامطار التي تنزل غزيرة من السماء بشكل عجيب و كانت مروة تحت تلك الامطار تقفز و تصرخ بشكل عجيب كأنها طفلة في الرابعة من عمرها ان تلك الفتاه الصعيدية التي أمامه تريه العجب فعمر يعتقد ان الفتاه الصعيدية شخصية صارمة بالإضافة انه له نظره في الناس اينعم خدع من اعز ما يحب و لكن يتوقع الغدر منهم لكن تلك الفتاه لم يتوقع منها اي شئ  أنها تخالف توقاعاته دائما ثم نظر لها جيدا فوجد تلك الامطار تكاد تكشف معالم جسدها بسبب لبسها المبتل فسحره منظرها تحت المطر و أطال النظر اكثر فهي تشبة لوحة يرسمها فنان رائع .
كانت مروة قد نسيت نفسها تحت المطر و هي تلعب و تشرب منها كأنها في بيتها و لكنها للحظه أدركت خطئها و أنها ليست في منزلها و ان هناك غريب و احتمال كبير انه ينظر لها الآن فصوبت نظرها تجاه الغار فوجدته ففزعت  و خجلت و اخذت تداري نفسها ثم قالت : معلش يا اخينا ممكن تطلع من الغار وتغمض عينيك .
فقال لها  : اغمض واطلع لية .   
فقالت : يا بني انت مبتفهمش انا هدومي اتبلت من الماية فايزة ادخل الغار علشان اغيرها علشان مبردش و تغمض عينيك  علشان عيب كده عيب .
فقال لها بابتسامة : مع اني انا كده اللي هاخد برد بس OK اهو و خرج من الغار و اغمض عينية ثم قال بانحنائة : مملكتي لك سيدتي الملكة .
فانحرجت و خجلت مروة و دخلت ، ثم قالت : معلش  ممكن متقعدش هنا و متعديش هنا خالص انا عايز اقلع هدومي و مش هاعرف و انت هنا ممكن تتمشي شوية يعني حتي تستكشف المكان .
فقال لها بعد ما ابتعد عن الغار قليلا و قال : استكشف اية هو ما حليش الاستكشاف غير في المطر
فقالت له : معلش انا بكسف و كادت تبكي من الاحراج فادرك حالتها من  صوتها   فقال : خلاص متبكيش بس ادعيلي خايف انا اخد دور برد .
فقالت له : متخفش انت مناعتك مية مية مش هيحصلك حاجة .
و اخذ يمشي تحت المطر و هو يانب نفسه علي لطفه معها فهو بالاكيد سيتعب و لكن شفع له مظهرها اللطيف و أنها ملاكه الحارس الذي انقذه ثم اتي في ذهنه خطيبتيه السابقتين جين و إيمان اختلاف شاسع بينهم ثم هي فهو في عدة لحظات رأي منها اربع شخصيات ثم اثناء سيره صدمه شئ ما فنظر أمامه فرأي نخلة تمتلئ من البلح ثم نظر الجهة الاخري فراي نخله اخري فنظر في جهة ثانية فراي نخل كثير فتذكر مروة حين قالت إنها لا تدعو ربها الا و يستجيب لها ثم مرة اخري حين قالت له استكشف المكان فابتسم  ثم عاد الي غار و كانت حقيبة مروة تحتوي علي مشرط هو راه في مرة سابقة فاخرجه  وعاد الي النخل و اخذ يقطع في نخلة ما من جريدها وبعض الأشياء الاخري (معرفش الاسم بالعربي ) فقطع  (الكرنيف و ليف و فلاق ) و قطع أيضا البلح و نقله بالقرب من الغار و لكن بمسافة بعيده احتراما لخصوصيتها و اخذ هكذا يفعل و كان المطر انقطع في هذه الفترة فلقد اخذ فترة العصر كله و دخل المغرب .
اما مروة فانتزعت ملابسها ثم نشرتها تسد الغار بها وتنشفها و كانت بملابسها الداخلية فقط و كان معها ولاعة فاخرجت محاوله تنشيف هدومها و كانت في اثناء ذلك تفكر في أهلها و امها كيف حالها فهي بالتأكيد تبكي دما عليها و كيف حال  جدها و اخوها وخطيبها ماذا سيقول عليها ثم أخذها التفكير في عمر و هي تتذكر مواقفه معها و ترة تبتسم و ترة تكشر عن حاجبيها ثم تذكرت انه الان تحت المطر و بالتأكيد سيتعب فارتدت ملابسها اينعم لم تنشف تماما ولكنها تؤدي الغرض ثم خرجت من الغار فوجدته قريب منها ولكنها رأت تلك الخيرات  التي معه فسالته عن مصدرها فاجبها : دي دعوتك اللي دعتيها فاكرة لما قولتيلي واثقة في ربنا اهو أجاب الدعوة دبل ماية و اكل و أشار علي البلح .
فاشارت هي علي الليف و قالت و فرشة ننام عليها ثم أشارت علي الجريد و الكرنيف وقالت ومصدر للنار فقال لها ازاي مفيش حاجة نولع بيها ، فاخرجت مروة الولاعة فقال : و الله انا بتصعب عليا شنطتك دي شايلة فوق طاقتها .
فقالت له : اصلا انا كنت ساكنة في سكن خارجي فعلشان حاجتي متضعيش كانت في الشنطة علطول و مع الأسف بقيت عاده عندي .
فقال لها : لا دي ميزة و اخذ و الولاعة و اخذ يحاول ان يضع الجريد فوق بعضه و الكرنيف و لكن لم تسعفه عدم خبرته فوضعته هي و رصته بطريقة ممتازة و أشعلت النار و غسلوا البلح من البير و أخذوا ياكلوا و بجانبهم النار فقالت مروة بطريقة مفزعة: نسيت حاجة
................... ......................... ..........................
نعود الي حسام الذي فكره انه الانتقام الوحيد الذي من الممكن انه يفعله بما ان جده لم ينصفه فاشاع في البلد كلها ان مروة هربت مع شاب غني خوفا من زواجها من ذلك العريس وانها لا تريده ولكنها تلاعبت به و أنها  أيضا  حامل من ذلك الشخص فهاج عريسها عندما أبلغه احد في القرية قد وضعه للاطمئنان عليها حينما يجدوها و لكن تلك الاخبار لم تسره فذهب الي تلك القرية و دخل البيت بعد اسئذانه و قال بعد ارتباكه و غضبه في حين واحد : حضرتك عارف يا عمي ان سمعتكم كانت احد العوامل الاثاثية في طلبي و و كمان اخلاق حفيدة حضرتك كانت ونعم الأخلاق، فرد خالد في هيجان : كانت هي اية دي اللي كانت اختي كانت وما زالت .
فقال   محمود : لا يا خالد كانت كانت لكن دلوقتي هربت هربت وكل ده علشان مش عايزني طب لية متقولهاش صريحة لازمتها اية اللفة دي .
فغضب خالد وقال لفظ نائي و لكن اسكته جده ، وقال : بصي يا ولدي انا حفيدتي اتخطفت قدام عنينا مهربتش زي ما وصلك و انا اخلاق حفيدتي لا يعلي عليها و ادينا بندور عليها  و مسمحلكش و لا اسمح لغيرك  انك تقول عليها كده و ان شاء الله لما ترجع هنفهموا منيها لكن غير قده انا مقبلش اما بالنسبة للجواز نحن اللي مش عايزينك لانك شكيت فيها فأنت بعد كده هاتعمل اكتر و اتفضل الباب شمال في يمين .
فقال محمود : يا عمي انا .
فقاطعه الجد و لا الكلمه اتفضل وريله الباب يا خالد شكله ميعرفهوش .
و ذهب محمود  في غضب و غيظ و بعده قال  خالد يا جد احنا لازم نعرف من االي عمل أكده.
فقال له الجد في غموض انا عارف و هقلك تتصرف معاه ازاي لغاية  ما اختك ترجع بالسلامه  .
...................... .   . ..........     .......................
فقالت مروة بطريقة مفزعة: نسيت حاجة .
فقال لها عمر : فية اية مالك .
فقالت بعدما عادت من الغار و هي تلهث : نسيت الاندومي .
فزظر لها في غيظ و دهشه و قال اقسم بالله انت ما طبيعية مش طبيعية .
فقالت وهي تضع الاناء علي النار وهي بالماء : مش طبيعية لية .
فقال : غريبة و شخصية مش مفهومة انت عارفة انت بسم الله ماشاء الله حسيستني باكتر من شعور و مابين الشعور و التاني مفيش دقيقة يعني مثلا الاول حسيت اني بكلم شيخ لية ثقة عالية ربنا بينصحني بالدعاء و الثقة بربنا و مفيش كام دقيقة الا و حسيت بسماعي للي خلي قلبي يطمئن صوتك حلو اوي في قراءة القرآن اتمني تستمري عارفة و انت بتقري حسيت فعلا بالثقة بربنا وخصوصا في اية{  وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِين ، فَٱسۡتَجَبۡنَا لَهُۥ وَنَجَّيۡنَٰهُ مِنَ ٱلۡغَمِّۚ وَكَذَٰلِكَ نُـۨجِي ٱلۡمُؤۡمِنِينَ ،وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ،فاستجبنا له ووهبنا له يحيى وأصلحنا له زوجه إنهم كانوا يسارعون في الخيرات ويدعوننا رغبا ورهبا وكانوا لنا خاشعين   ﴾  
الآيات دي بالذات كانت بتخاطب قلبي مباشرة و بعدين   حسيت شعور بالنقيض مباشرة كانك شيطان نزلتي الراحة من قلبي وفكرتيني باسوء ذكري في حياتي كلها .
فردت في تعجب و هي تفرغ محتويات كيس الاندومي : صحيح انت اللي كنت متعصب قوي كده ده انت كنت هتموتني فيها .
فرد عليها في غضب بعد ما احمرت عينية : علشان انا كنت خاطب قبل خطيبتي كانت اجنبية و شوفتها في نفس الموقف اللي في الأغنية بالظبط مع احمد .
صعقت مروة مما سمعت : و قالت له انا اسفة انا اصلا خدت ذنوب قد كده  و اشارت بيديها بسبب اني غنيت انت عارف انا بقالي ٣ سنين بالظبط مبغنيش مع اني كنت بغني حلو قوي و خصوصا الأغنية دي بس ربنا تاب عليا وحفظت قرآن و نسيت و انا بغني والمصيبة اني غنيت بعد القرآن مش عارفة هقابل ربنا اذاي .
فرد عليها في غضب : و الله و لا انا مش عارف اذاي انت جمعت بين الاثنين اصلا في قلب واحد  ده اسمه نفاق فقالت له : نفاق لية انا بحب ربنا فعلا و بعدين انا كنت مجنونة غني و الحمد الله ربنا تاب عليا واديني بجاهد مش زي شيخ الجامع اللي عندنا كان بيخلص صلاه الجمعة و يركب عربيته يشغل مهرجانات .(شيخ الجامع دي شخصية   حقيقية علي فكرة )
فرد عمر  : يا ستي وانت لية تقلدية انت بسم الله ماشاء الله كويسة لية تدخلي نفسك في ذنوب ملهاش اول من آخر .
فردت مروة في حنق من انتقاده لها : شوف شوف مين اللي بيتكلم اللي كان هيتجوز خواجية .
ثم  قد طيبت الاندومي و ازالت الاناء من علي النار  ثم نضفت قطعتين من الجريد مثل الكوريين و عزمت علية ياكل فابي و بعد ذلك أخذه و بدا ياكل وقال : انا مش ملاك برضوة و علي فكرة المغامرة دي علمتني حاجات عمري ما هنساها انا ناوي بإذن الله اتغير و اتمني انت كمان تتغيري .
فتبسمت باحراج ثم قالت : صح في شخصيات تاني شوفتها فيا .
فقال اه نسيت شخصية مهمة و هي شخصية الطفل اللي كان بيلعب تحت المطر كنت حاسس انك طفلة بجد اتمني يا مروة تحاولي تحافظي علي التلت شخصيات و تقضي علي شخصية الشيطان دي تماما   لأنها مش حلوة عليكي انت حد كويس عاوز تقويم اما بالنسبة اني بنصحك و انا مش اهل لده او انك شوفتي اني مش متدين يعني فده مش سبب اني منصحش غيري و انا بقولك انا نويت اتغير لما اخرج من هنا لا انا هتتغير دلوقتي يالا بينا و و قف عن جلسته .
فقالت مروة : فين .
فقال لها هنصلي .
فقالت مروة : انا صليت العصر و المغرب و ما اعتقدش ان العشا أذن صلي انت .
فكان ان يجيبها و لكن هما الاثنان فزعوا مما تشاهده أعينهم
فماذا  شاهدوا ..........
.................... ......................... ..................
  شكرا  جدا علي انتقادتكم و انتقاد الأغنية بعد القرآن او صلاة الاستسقاء دي فطرة فيكم بس مع الأسف فية كتير منا بيعصي ربنا بالمنظر و هو مش مدرك او ناسي فياريت كلنا ننصح بعض حتي لو نحن معصيتنا اكتر .


google-playkhamsatmostaqltradent