رواية جوازة بالاكراه الفصل التاسع بقلم دودا حودة
رواية جوازة بالاكراه الفصل التاسع
طلع وراها ومسكها من درعها جامد
يحيي:اي اللي حصل ده بقي ازاي تسبني واقف وتطلعي يوم فرحي كده
ساره :بجد انت مصدق نفسك انت كميه شر ماشيه عالارض ما تفوق بقي يا اخي فضل يضرب فيها لحد ما اغم عليها وفاقت لقت نفسها بفستان الفرح مرميه عالارض وهو قاعد جنبها
ساره :اه اه انا جسمي وجعني اوي هو اي اللي حصلي
يحيي:بصلها بوصي ياساره انا مش عايز اغضب عليكي انا كل ده والله بحاول امسك اعصابي معاكي بس بجد انتي متعرفيش انا مين ولا غضبي عامل اوي لو سمعتك بتقولي الكلام اللي قولتي ده تاني اقسملك ب ربي يخليكي تتمني الموت كل لحظه والله مفهوم قومي يلا غيري فستانك ده واللبسي حاجه كده تعجبني قومي يلا
ساره خافت من نبره صوته وقامت غيرت لبسها وجت قعدت جمبه وكل تفكيرها ليه عملت في نفسي كده اقسم بالله يا حسن لو تحس بالنار اللي انا فيها دلوقتي مش تكرهني الكره اللي واثقه انك كارهو ليا ده وتاني يوم ساره ويحيي قاعدين بيفطرو وخديجة وافقه جنبهم بتحط الفطار ودخل ابراهيم
ابراهيم :صباح الخير. يا يحيي
يحيي:صباح النور اقعد افطر معانا
ابراهيم :شوفت اللي حصل لحسن مدير شئون العاملين عندنا
ساره بصيت ابراهيم بصدمه جامده وعايزه يكمل باقي كلامه
يحيي:عينه علي ساره اي ياتري اللي حصل
ابراهيم :عمل حادثه بالعربيه وهو ماشي من هنا العربيه اللي حضرتك ادهالو تعويض عالشان ترضي باللي حصل بعد ما اتحبس قلبك طيب والله يا يحيي
ساره :بصويت وحصله اي كويس ولا مات
ابراهيم :بص ليحيي جامد ويحيي قام من عالاكل وقال ليحيي طيب اسبقني انت عالشركه وانا جاي وراك وخرج ابراهيم
ساره:مافيش فايده فيك انت اللي عملت كده صح
يحيي:مين قال كده محصلش
ساره :انت عايز اي يا اخي طلقتني من جوزي واتجوزتك غصب عني ايوه بكرهك وبحبه هو سيبه في حالو بقي حرام عليك
يحيي:طول ما شايف نظره الحب دي ليه هفضل انتقم منه
ساره طلعت علي اوضتها جري وخرج يحيي ركب عربيته ومشي وطلعت خديجه فضلت قاعده جنب ساره وبعدين قالت ليها
خديجه :انا اقدر اساعدك تتخلصي من يحيي بيه
ساره :مسحت دموعها بجد ازاي
خديجه انا هنا في الفيلا دي بقالي ١٠سنين وعارفه كل حاجه عن يحيي بيه وعارفه فين المخزن اللي بيشيلوا فيه المخدرات لان جوزي شغال معاهم والله انا مش حباه شغله ده بس هو غصب عنه لانه شافهم زمن ساعتها وهما خدوا معاهم غصب عنهم انا هساعدك بس لما أمن جوزي الاول عالشان ميبقاش معاهم
ساره :طيب وانتي ليه مش بلغتي عنه طلما عارفه الموضوع ده من زمان
خديجه انتي متعرفيش الراجل ده ده حابس مراته وخلها مريضه عقليا عالشان عرفت أنه موت وحده كانت حامل منه مع أنه كان بيحب مراته دي اوي وبيخاف علي زعلها
هيعمل فينا احنا اي بس انا تعبت والله من كتر الاذي اللي هو بقي ياذي للناس بجد انا هقف جمبك بس لازم نفكر بعقل عالشان نعرف ناخد حقنا بجد
ساره بصت ليها وضحكت
وفي المستشفي حسن متكسر اوي وجنبه شيماء اخته وأمه
شيماء :حبيبي يا حسن الف مليون سلامه عليك
حسن :انا فين هو اي اللي حصلي
شيماء عملت حادثه يا حبيبي بس انت بخير الحمد لله
حسن :ساره اه ساره اتجوزت يحيي فعلا واطيه عالشان الفلوس تبعني انا
امه :خالص يا حبيبي سيبك منها بقي منها لله
شيماء حرام والله يا جماعه انتو مش عارفين حاجه
حسن :مش عارفين اي
شيماء انت مش واخد بالك يا حسن انك خرجت من السجن اول ما ساره أطلقت
حسن واي جاب ده لده مال طلاقي من للسجن بساره
شيماء :يحيي راح وقالها انها لازم تتطلق منك وتتجوزو وهو يخرجك من السجن وهي عملت كده عالشان بتحبك لان كان فيه وصلين غير الوصل اللي اتقدم للنيابه وكان كل ما تخرج هيحبسك تاني
حسن :وازي يا شيماء تكوني عارفه وتوفقيها علي كده
شيماء :انا عرفت بعد ما أطلقت ولازم تقف جنبها يا حسن ساره بتحبك والله
الام:خالص يا شيماء كل واحد خد نصيبه والموضوع انتهي
حسن ازاي يا امي دي مراتي برضه
وفي فيلا يحيي ساره عامله تدور علي خديجه مش بترد عليها ودخلت المطبخ لقت بنت خديجه اللي عندها سنتين في المطبخ عامله تعيط جامد وخرجت وهي شايله البنت لقت يحيي في وشها
ساره :يحيي انت جيت امتي
يحيي:كنتي بتعملي اي في المطبخ وشايله البت دي ليه
ساره :مش عارفه مامتها فين وهي عامله تعيط
يحيي:طيب دخليها عقبال ما ابعت لابوها يجي يخدها
ساره: هي خديجه فين
يحيي:معرفش بس انا ناوي امشيها وكويس أنها مشيت من نفسها
ساره:مشيت ازاي وهتسيب بنتها هنا خديجه فين عملت فيها اي
يحيي:ليه هي عملت اي خديجه عالشان عمل فيها حاجه ومسكها من خدودها جامد اي يا ساره هي خديجه عملت حاجه تخليني انتقم منها
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية جوازة بالاكراه" اضغط على أسم الرواية