رواية حب عفوي الفصل التاسع بقلم سامية احمد
رواية حب عفوي الفصل التاسع
*عند فارس في المكتب *
(كان فارس مشغول في الشغل ودخل عليه محمود)
محمود / تقدر بقي تفهمني انت كنت مضايق ليه وخرجت من الشركه روحت فين
فارس /روحت اتجوزت
محمود بصدمه /نعم انت بتقول ايه
فارس /ايه هو الجواز بقي حرام ولا اي
محمود /مش حرام ولا حاجه بس دا انت كنت مضايق قوي انا اللي اعرفه ان اللي بيتجوز ببقي مبسوط
فارس /نحن نختلف عن الأخرون
محمود /اتجوزت ريماس صح
فارس /امم
محمود /ممكن اعرف بقي انت كنت مضايق ليه
فارس/ لأن دي اول مره اتغر في حد
محمود /مش فاهم
فارس /جاتلي صور لريماس مع راجل في وضع مش كويس
محمود بزهول /مستحيل مستحيل. ريماس تعمل كيدا
فارس/انا كنت مفكر زيك كيدا بس الصور بتقول غير كيدا
محمود /انا صحيح ماعرفش ريماس من فتره كبيره بس انا برضوا ليا نظره وريماس دي باين عليها بنت ناس ومحترمه
فارس /ما انا كنت فاكر كيدا برضوا
محمود /بس انت ازاي تجوزها بعد ما شوفت الصور دي
فارس /بص يا محمود بما ان الصور دي اتبعتتلي انا بالذات يبقي اكيد اللي باعتها يهمه ان يشوه صورتها قدامي وبكيدا يبقي اكيد الشخص دي يعرفني واكيد ريماس في خطر بسببي ديلوقتي لان بما ان الشخص دي استخدم ريماس بالذات يبقي اكيد حطاها في دماغه واكيد ريماس في خطر
محمود بخبث /يعني انت اتجوزت ريماس عشان تحميها بس
فارس بتفكير /اه
محمود /وهي اصلا تهمك في ايه
فارس بإرتباك /لانها صاحبت نور بنت عمي ولو حصلها حاجه هتزعل
محمود /مش ممكن الصور دي تبقي متفبركه
فارس /مش باين انها متفبركه
محمود /طيب ابقي ركز فيها تاني لاني مش مصدق ان ريماس تعمل كيدا
فارس /طيب
*في القصر *
اميره /وانتي بقي اسمك ايه
ريماس /اسمي ريماس يا طنط
اميره/اسمك غريب قوي
ريماس /وانتي الصادقه دي اسم فريد من نوعه زي صاحبته
مياده /ومين بقي ضحك عليكي وقالك كيدا
ريماس/مش محتاجه حد يقولي انا عارفه قسمه نفسي
مياده بضحك /انتي بتكدبي الكذبه وتصدقيها
ريماس بإستفزاز/امم
مياده /انتي بقي اتحدفتي علينا منين
ريماس بغيظ /من قلب فارس 😂
مياده /كتك وجع في قلبك يا بعيده ما تتلمي دي احنا حتي قاعدين
نور /وايه اللي فيها يا مياده دي مراته
مياده بغيظ / اه طبعا ربنا يخليهم لبعض
نور /جدو ممكن اسهر النهارده بره شويه
ناصر /سهر بره لأ
ريماس /والنبي يا جدو دي احنا هنسهر انا وصحابي مع بعض
ناصر /خلاص روح معاها يا لؤي
لؤي بمعارضه /لا يا جدو انا خارج مع سوزي
ناصر/انا قولتلك روح معاها خلاص مش عاوز نقاش
لؤي بغضب مكتوم /تحت امرك يا جدو
*في شركه فارس *
نادر /هي ريماس مجاتش ليه بقالها يومين
هيام بزعل /هيام سابت الشغل واتجوزت
نادر بدموع /ازاي اتجوزت مين
هيام /اتجوزت فارس بيه
نادر بزعل واضح جداااا/يعني مش هشوفها تاني
هيام /امم
نادر /طيب انا هروح اشوف شغلي
(مشي نادر وهو زعلان جدا وقلبه اتكسر )
هيام /ربنا يساعدك دي الا كسره القلب
محمود وهي جاي /مين اللي قلبه اتكسر
هيام /مافيش
محمود /امم
هيام /حضرتك كنت جاي عاوز ايه
محمود /كنت جاي اقولك انك تبقي تلمي حاجتك وتيجي علي مكتبك الجديد
هيام بعدم فهم /مش فاهمه
محمود /بقي ياسيتي انتي هتبقي السكرتيره بتاعي من هنا ورايح
هيام/وفارس بيه
محمود/انا قلت لفارس علي كل حاجه
هيام /طيب*عند هناء *
(الباب خبط فتحت هناء وكانت ريماس )
هناء بغضب /انتي ايه اللي جابك انتي عاوزه تموتيني يا بت انتي
ريماس وهي بتدخل /طيب مش تعرفي مبرراتي
هناء /ماه ما كان ماتجوزيش من ورايا
ريماس وهي بتحضن هناء/غصب عني والله يا ماما
(هناء طلعت ريماس من حضنها)
ريماس بعياط /مش حضرتك علمتيني ان لو في حد محتاج مساعدتي اساعده من غير ما اتردد
هناء/وايه دخل دي في موضوع جوازك من ورايا
ريماس بعياط /لو مكنتش اتجوزته كنت هخسر اهم حاجه في حياتي وكمان يا ماما انا كنت كيدا كيدا هتجوزه مفرقتش كتير وحضرتك كنتي موافقه علي الجوازه
هناء وهي بتحضن ريماس /مالك يا ريماس شكلك مش مبسوطه في الجوازه دي لو مش عاوزاه اطلقك منه يا حبيبتي وماشوفكيش زعلانه ابدا
ريماس وهي بيمسح دموعها /لأ يا ماما انا مبسوطه معاه بس اللي مش مخليني مبسوطه ان حضرتك زعلانه مني
هناء /هو انا اقدر ازعل منك يا ريماس دي انتي اللي طلعت بيكي من الدنيا
ريماس /يعني مش زعلانه مني
هناء/لأ يا سيتي مش زعلانه البيت وحش من غيرك يا ريماس
ريماس بمرح /اخيرا عرفتي قمتي
هناء بضحك/اه يا لمضه
ريماس /بحبك والله يا احلي واحن واطيب ام في الكون
هناء / ربنا يخليكي ليا يا روح قلبي
*في القصر تحديدا في جناح فارس *
(دخلت ريماس الجناح وكانت مبسوطه جدا )
ريماس /ايه دي هو ابليس لسا مجاش طيب كويس قوي كيدا
ريماس بصوت عالي /بما ان انا لواحدي في الجناح الكبير دي يبقي اكيد لازم اسمع الاغنيه الجديده بتاعت حبايبي
(شغلت ريماس اغنيه yet to come وابتدت تغني وترقص وكل دي هي فاكره نفسها لواحدها 😂ريماس وهي بترقص خبطت في جسم شخص ايوا هو فارس )
ريماس /عفريت
فارس وهو بيهدي ريماس /عفريت ايه يا بنت المجانين انتي
ريماس /ايه دي ابليس قاصدي فارس
فارس وهو بيقرب من ريماس /بقي انا ابليس صح
ريماس وهي بتبعد عنه /اه
فارس وهو بيحاوط وسط ريماس بإيده /انا حفيد ابليس مش ابليس
ريماس /هو مال الجو بقي حر كيدا ليه
فارس /بقي احنا بينا قصه حب بقالها ٣سنين
ريماس /اسمعني بس
فارس /سامعك اكلمي
ريماس /ديلوقتي البت اللي اسمها مياده دي كانت بتبصلك بصات غريبه فقولت اقول كيدا عشان تسكت عنك
فارس وهو بيقرب من وش ريماس /وانتي ايه الي مزعلك
ريماس /انت جوزي قدام الناس وانا بحافظ علي احترامي
فارس/ برفعه حاجب بس
ريماس /اها
فارس /طيب
ريماس /ممكن تبعد بقي عشان شعرك عمال ينقط عليا
فارس بيقرب وش ريماس ليه اكتر /تؤ
ريماس /ايه اللي وراك دي
(لف فارس عشان يشوف في ايه بس ريماس ساعتها جريت من قدامه وخرجت بره الجناح خالص )
فارس بضحك / والا العظيم مجنونه
*عند لؤي *
لؤي /ماما انا عاوز فلوس
صفاء / فلوس ايه انت مش واحد امبارح من باباك ٢٠٠٠جنيه لحقت تخلصهم
لؤي /جبت شويه حاجات انا وصحابي
صفاء /حاجات ايه دي اللي ب٢٠٠٠جنيه
لؤي /يا ماما انا مش قادر اتكلم اصلا
صفاء /انت مال وشك اصفر كيدا ليه
لؤي بدوخه /يا ماما عاوز فلوس هاديني ولا لأ
صفاء /خد ١٠٠٠جنيه اهو تكفي نفسك بيهم الأسبوع دي
لؤي /ربنا يسهل
(خرج لؤي )
لؤي /الو
جمال /الو يا لولي
لؤي/مش قادر يا جمال عاوز حقن بسرعه انفي مش مبطله نزيف دم وجسمي بيوجعني
جمال /اجبلك منين ديلوقتي يا لؤي
لؤي بصوت عالي /اتصرف انا رايح علي شقه علي اتصرف وحصلني علي هناك بسرعه
جمال /طيب هحاول
لؤي بعصبيه /اتصرف مافيش حاجه اسمها هحاول
جمال /طيب سلام*عند ادهم واميره *
اميره /اديه اتجوزها يا ناصح
ادهم /اصبري بس خليني افكر في فكره جديده
اميره /فكر يا اخويا
ادهم /فكك هبقي اشوف الموضع دي باعدين بس انتي ملاحظتيش مياده النهارده
اميره /شوفتها دي انا كنت لسا هقولك
ادهم /بس البت اللي اسمها ريماس دي باين عليها مش ساهله
اميره /انت مشوفتش كانت بتكلم مع مياده ازاي
ادهم /احنا باين علينا هنضم مياده معانا
اميره /وابنك
ادهم /ابنك ولا الفلوس
اميره بضحك /الفلوس طبعا
ادهم بضحك/ايوا كيدا يا ميرو*عند ناصر *
(دخلت ريماس عليه الجناح )
ريماس /الجميل بيعمل ايه
ناصر /بدور علي العلاج
ريماس /هو دي
ناصر /اه هاتي يا بنتي
(اعطت ريماس لناصر العلاج واعطه كوب ماء )
ناصر /ربنا يباركلك يا بنتي
ابتسمت ريماس
ريماس /حضرتك اتعشيت
ناصر /لا يا بنتي
ريماس /طيب انا هنزل اجيب لحضرتك الأكل
ناصر /بعد شويه يا بنتي
ريماس /حاضر
ريماس /جدو ممكن اسألك سؤال
ناصر/اتفضلي يا بنتي
ريماس /فارس باين عليه طيب قوس قاصدي انه اكيد مش هيعاملكم كيدا من غير سبب
ناصر /ان جيتي الحق يا بنتي مافيش دخان دخان من غير نار ايوا في سبب لقسوه فارس دي وماحدش يعرف السبب الا انا وامه وابوه بس
ريماس بتردد/ممكن اعرفها
ناصر /من ٣٥سنه اتجوز عصام صفاء بس اتأخروا في الخلفه ٦سنين احد ما فقدوا الأمل انهم يخلفوا تاني خصوصا انهم لقوا علي كل الدكاتره يعتبر
ففكر عصام انه يتبني طفل يكون عمره صغير ويربيه فقال للناس انه مسافر وخذ شقه في حي شعبي لمده سنه عاش فيها هو وصفاء وبعد كيدا اتبنوا فارس وجابوه وجم علي القصر وهو طفل مكملش ٥شهور وربوه لحد ما ربنا رزقهم ب لؤي والشهاده لله عاملو لؤي زي ما بيعاملوا لؤي
وهو فارس عنده ١٥سنه وهو بيلعب في الورق المهم بتاع عصام لاقي الورقه بتاعت التبني بتاعته ومن ساعتها هو كيدا
ريماس بدموع /يا عيني يا فارس دي انت اتاريك شايل في قلبك كتير
ناصر /شفتي بقي اد ايه هو عانا من الوجع فعشان كيدا اتمني ترجعيه فارس بتاع زمان
ريماس وهي بتمسح دموعها / ماتخافش يا جدو
ريماس /انا هبعت العشاء بتاع حضرتك مع حد من الخدامين وهروح اشوف فارس
ناصر /حاضر يا بنتي
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية حب عفوي" اضغط على أسم الرواية