Ads by Google X

Vرواية حب عفوي الفصل السابع 7 بقلم سامية احمد

الصفحة الرئيسية

  رواية حب عفوي الفصل السابع بقلم سامية احمد

 رواية حب عفوي الفصل السابع

 *علي السفره*
(الباب خبط والخدامه فتحت)
ناصر/تعالي يا حبيبتي دي احنا مستانيينك
ريماس /انا اسفه يا جدو الطريق كان زحمه
صفاء /اقعدي يا بنتي واقفه ليه
(قعدت ريماس )
*بعد الفطار*
ناصر بضحك/خلاص مش قادر دي انتي طلعتي دمك خفيف بشكل
عصام /عندك حق والله يا بابا
ريماس بمرح/هو انتوا لسا شوفتوا حاجه
ادهم /طيب انا ماشي علي الشركه بقي يا بابا عاوز حاجه
ناصر /لأ مش عاوز حاجه
اميره/طيب خودني في طريقك هروح النادي لاني مش قادره استحمل الجو هنا خالص
(مشيت اميره وادهم)
ريماس /طيب استأذن انا بقي عشان اروح اشوف ماما واديها العلاج
صفاء /ابقي سلميلي عليها دي احنا خلاص بقينا اهل
ريماس بحرج /اكيد يا طنط
*عند نور*
نور/اه اه براحه شويه انت ايه بتدي لحيطه وش محاره
لؤي /لسانك هيفضل طول عمره طويل
نور/بس ياض
لؤي /ياض طيب خودي بقي كملي انتي
(ادي لؤي لنور المرهم ومشي وسابها)
نور بغباء /هو زعل ليه
*عند ريماس *
ريماس /ماما
هناء /ايه يا اخره صبري
ريماس /بحبك
هناء /عاوزه ايه مش عوايدك يعني
ريماس بحب وهي بتحضن امها/ايه يا ماما قريب هتجوز وهمشي من هنا فهتوحشيني
هناء وهي تشدد علي الحضن /وانتي والله يا ماسه هتوحشيني قوي وهيوحشني جنانك
ريماس بزعل مصتنع/بقي انا مجنونه يا ست ماما طيب شكرا قوي كيدا
(دخلت ريماس غرفتها )
هناء /يا بنت المجانين الله يكون في عون العريس دي امه داعيه عليه عشان يُبتلي بيكي انتي
*عند فارس *
كان فارس في اجتماع والتلفون كان بيرن كتير بس فارس ماكنش مديله اهتمام
مجهول /باين التلفون مهم رد يا استاذ فارس وباعدين نكمل شغل وبالمره ناخد راحه احنا بقالنا ساعتين علي الحال دي
فارس /تمام
خد فارس الفون وراح عند الشباك
فارس /الو عاوزه ايه
ريماس /تؤتؤ في حد يكلم خطيبه كيدا واللي هتبقي قريب مراته
فارس /اخلصي مش فاضيلك عندي اجتماع مهم
ريماس ببراءه مصتنعه/حبيت اطمن عليك
فارس برفعه حاجب /بقي كيدا بس
ريماس /اه يا قوه عيني انت
فارس /بصي بقولك ايه انا ماليش في الهبل دي
ريماس /بقي كيدا يا حبيبي
فارس /حبك برص يا زفته انتي انتي باين عليكي ماكنتيش لاقيه حد يعبرك يا عانس انتي
ريماس /بقي اسمع
فارس بمقاطعه/اسمعي انتي انا هتجوزك مش عشان خاطر سواد عيونك انا هتجوزك عشان انتي خلاص دخلتي جحيم حفيد ابليس ولازم اربيكي عشان تتعلمي تتكلمي معايا تاني ازاي
(قفل فارس الفون في وش ريماس )
*عند اميره وادهم*
ادهم /عندي خبر حلو قوي
اميره /والنبي سيبني ديلوقتي احسن مش طايقه نفسي
ادهم/ليه بس
اميره/البت الجربوعه اللي جابها فارس دي هتاخد كل حاجه خصوصا ان زي ما بتقول ابوك عاوز يكتب كل حاجه بإسم فارس
ادهم/ماهو دي الموضوع اللي عاوزك فيه
اميره  /قول بقي
ادهم /……….
اميره /الله علي دماغك يا دومي ايه دي كله
ادهم /امال
اميره /ماتعرفش مرات ابنك اتأخرت في السفر كيدا ليه
ادهم /سيف قالي انها هتيجي النهارده
اميره /طيب
*عند لؤي*
سوزي/يا لؤي كيدا كتير بجد
لؤي /طيب انا اعمل ايه بس يا حبيبتي
سوزي /اتصرف احنا مرتبطين بقالنا سنتين لازم اننا نتخطب بقي
لؤي /هانت يا روحي كلها شويه وفارس يتجوز
سوزي بزعل مصتنع /طيب فين الهديه بقي
لؤي بعدم فهم /هديه ايه ؟!
سوزي /بتاعت الفيلا الجديده اللي نقلت فيها
لؤي /بكره يا ست البنات هتوصلك علي الفيلا الجديده
سوزي /هستني
لؤي /بحبك
سوزي بدلع/اكتر يا قلب سوزي
*في شركه فارس *
في مكتب فارس ***
محمود /بحبها
فارس /بقولك ايه قوم شوف شغلك وبطل المياعه دي
محمود /يا بني انت ماعندكش احساس خالص
فارس ببرود وتكبر /تؤ
محمود /يعني انت عمرك ما حبيت
فارس /بص يا محمود عشان اكون خلصت ضميري عاوز اقولك يا بني ان الحب ضعف واصلا الحب دي للناس التافهه اللي ماعندهاش حاجه تعملها
محمود/طيب وريماس
فارس /مالها
محمود /هتتجوزها ليه
فارس /اوعي اكون فاكر اني ممكن هتجوز ريماس عشان جمالها او عشان حب او كلام فاضي من دي
محمود بخبث /يعني ريماس جميله
فارس بإندفاع/جدا
محمود بضحك /يخرب بيتك
فارس بعد ما فهم اللي قاله /قاصدي انها عاديه يعني
محمود /امم اومال اتجوزتاها ليه
فارس /لسه هتجوزها وليه بقي فدي عشان اعلمها ازاي تتكلم مع حفيد ابليس
(موبايل فارس بعت رسايل كتير مسك فارس الموبايل )
فارس / ايه دي
محمود /في ايه يا بني
فارس / ها لا مافيش حاجه روح شوف شغلك انت
محمود /في ايه يا فارس
فارس بصوت عالي /اخرج ديلوقتي من وشي يا محمود
محمود /مش ممكن اسيبك في الحاله دي في ايه في الموبيل
فارس وقد وصل الي اعلي حد من العصبيه /خلاص هغور انا
*عند ريماس *
ريماس /نورت والله يا بني مابتجيش ليه
ماجد(ابن خاله ريماس )/مشاغل والله يا ماسه اومال فين طنط من ساعه ما جيت وهي مش موجوده
ريماس /ماما نزلت تجيب شويه طلبات وزمانها جايه
ماجد /وانتي عامله ايه
ريماس /بخير والله يا مجاميجو
ماجد بضحك /انت لسا فاكره الإسم دي
ريماس /طبعا يا بني
ماجد /مافيش حاجه كيدا ولا كيدا
ريماس /بص هقولك علي حاجه بس اوعي تجيب سيره لماما
ماجد بقلق /وانا من امتي بقول حاجه لطنط انطقي بقي
ريماس / ….
(ريماس حكت لماجد كل حاجه من اول ما قابلت فارس )
ماجد /ليه كيدا يا ماسه تعملي كيدا
ريماس /يعني كنت عاوزني اعمل ايه انت لو بتشوف بيعامل اهله ازاي
ماجد /هو في حد كيدا
(الباب خبط وقامت ريماس تفتحه )
ريماس بصدمه /فارس
فارس /مالك ارتبكتي كيدا ليه
ريماس /لا مافيش حاجه
فارس بشك /انتي مش هتدخليني ولا ايه
ريماس /ها
(دخل فارس من غير ختي ما يسمع ريماس )
فارس بسخريه /حتي بيتك معتقتهوش
ريماس بعدم فهم /قصدك ايه يا بني ادم انت وايه اصلا اللي جابك هنا
فارس بسخريه واستحقار /دي بدل ما تشكريني اني جيت عشان احاسب علي المشاريب
ماجد /عيب كيدا يا بني ادهم انت
فارس /وانت بقي ذبون قديم ولا مستجد
ريماس بصدمه /انت بتقول ايه انت اتجننت
فارس /تعالي معايا
 ريماس /انت واحد مجنون انا مش ممكن اروح معاك في حته
فارس /طيب ماتلومينش بقي
(شال فارس ريماس ومشي بيها )
ماجد وهو بيجري وراه /انت يا بني انت
ولكن ملحقهوش لان فارس مشي بالعربيه
*في القصر *
اميره /اخيرا جيتي ما كنتي خليكي شويه
مياده(مرات سيف)/معلش يا طنط بس الجو هناك كان تحفه
اميره /طيب
ناصر / ايه يا مياده بقالكم ٣سنين متجوزين مش ناوين تخلفوا بقي ولا ايه
سيف /قولها يا جدو
مياده /انا لسا صغيره وعاوزه اعيش شبابي يا جدو
ناصر / يا بنتي هاتي العيال وانتي صغيره عشان يبقي فيكي حيل تربيهم
مياده /معلش يا جدو سيبني علي راحتي
ناصر /براحتك يا بنتي
نور /مياده ماتعرفيش اللي حصل
مياده /لا ايه اللي حصل
نور بفرح /فارس هيتجوز
مياده بزعل ودموع مكتومه /مبروك يا طنط صفاء
صفاء /الله يبارك فيكي يا قمر
مياده /طيب انا هطلع ارتاح شويه بقي
(طلعت مياده )
ناصر /هو فين لؤي يا صفاء
صفاء /مش عارفه والله يا عمي
لؤي / سامع حد بيجيب في سيرتي
نور /يا ريتنا جبنا سيره مليون جنيه
لؤي وهو بيقرب من نور وبيبص في عنيها /بقي بزمتك انا مش احسن من المليون جنيه
نور /ها
ناصر بضحك /خلاص بقي يا لؤي ابعد عنها
لؤي وهو بيبعد عن نور /حاضر يا جدو
نور /انا طالعه قوضتي
صفاء /انت مش هتبطل تأني تضايق بنت عمك
لؤي /تؤ
ناصر /كنت فين من الصبح
لؤي /كنت من حبيبتي سوزي
صفاء /حبك برص يا بعيد مالها بنت عمك ماهي قمر اهي انا  مش عارفه بس ايه اللي عجبك في الرفته بتاعتك دي
لؤي /اسمها سوزي مش زفته اوباعدين بنت عمي دي مش بنت اساسا انتي مش بتشوفي لبساها ولا النضاره الكعب كوبايه
ناصر /اتريق اتريق يا فاشل انت اصلا تطولها
لؤي /يا جدو انا عمري ما شفتها لابسه فستان زي البنات
صفاء /مش كل البنات لازم تلبس فساتين
لؤي /انتوا الاتنين بتحبوها ومش هتطلعوها وحشه يبقي امشي انا بقي صفاء /في داهيه
*عند فارس في العربيه *
ريماس /في ايه انتي خاطفني مثلا
ريماس /يا بني انت رد عليا
ريماس /طيب نزلني بقي بدل ما ارمي نفسي
فارس /اعمليها كيدا لو جدعه
ريماس /احنا رايحين فين يعني
فارس ببرود /عند المأذون
ريماس بخوف /ليه
فارس بسخريه /عشان احاسب علي المشاريب
ريماس /انا اصلا استحاله اتجوزك
فارس / ما هو مش بمزاجك
ريماس /طيب ابقي شوف مين بقي اللي هيمضي علي عقد الجواز بدالي عشان انا مش همضي
فارس /انا ماقلتلكيش
ريماس /لا تقولي ايه
فارس /ما هو لو متجوزتنيش ماما كيدا ممكن يحصلها حاجه اقدر الله يعني
ريماس بعياط /مالكش دعوه بماما انا بقولك اهو
فارس /يبقي ابقي شطوره وتسمعي الكلام كيدا
ريماس /انا عملتلك ايه عشان اعمل معايا كيدا
فارس بسخريه /انتي واحده مش متربيه خالص وانا حطيتك في دماغي قوي
ريماس /انا مجنون انا عملتلك ايه عشان تقول عليا كيدا
فارس /اخرسي وما سمعش صىوتك لأخر الطريق
*عند اميره *
اميره بضحك/بجد برافو عليك يا ادهم بعد الصور اللي بعتهالو دي استحاله يفكر انه يتجاوزها او يبص في وشها حتي
ادهم /ربنا يقدرنا علي فعل الخير
اميره /انت ازاي اصلا جبت الصور دي
ادهم /جبت واحد من الهكر هكرلاها موبايلها وخد من عليه صور شخصيه ليها وبعد كيدا خليت واحد بتاع فوتو شوب يركبهوملي بطريقه احترافيه ومش باينه انها متركبه
اميره بتصقيف/بوافو بجد علي دماغك دي
اميره /تعرف يا ادهم ان مرات ابنك لسا بتحب فارس
ادهم /عرفتي ازاي
اميره /اول ما عرفت انه هيتجوز طلعت علي قوضيتها وكانت زعلانه قوي وعنيها مدمعه
ادهم /اوعي يعرف ابنك حاجه من دول
اميره/استحاله اقوله حاجه هو لو كان عارف انها حتي بتحب فارس من زمان كان زمانه موتها
ادهم / طيب
*عند مياده في القوضه *
مياده بعياط /بقي كيدا يا فارس او تعرف اد ايه انا بحبك وعمري ما حبيت سيف ولا حتي طيقته دي انا متجوزاه عشان ابقي قريبه منك  
مياده وهي بتمسح دموعها /بس
والله ما ههنيها عليك ولا ههانيك
*عند هيام *
هيام /لا انت بجد واحد زباله بتخوني انا يا كريم بعد كل اللي عملته عشانك
كريم /عملتي ايه دي انتي واحده نكديه كل انا تشوفي وشي تكلميني في موضوع الشقه والفلوس
هيام بعياط /يعني انا غلطانه اني كنت عاوزين نتلم في بيت واحد وبيشتغل  وبساعد معاك من ورا اهلي بس خلاص اصلا انت زباله دي اللي بتكلمها عليا
كريم /مافيش زباله غيرك
هيام /يا جبروتك يا شيخ يعني ادخل عليك الاقيك بتكلمها وكمان بتشتمني انت كيدا وصلت لأخرك معايا
(قلعت هيام الدبله ورمتها في وش كريم ومشيت )
كريم /يلا في داهيه*عند فارس *
فارس /امضي
ريماس بخوف وتردد/مش عايزه اتجوزك
فارس /خافي علي مامتك وامضي
ريماس في نفسها /ماشي يا فارس اما خليتك تدفع  تمن كل كلمه قولتهالي وتمن خوفي علي ماما
فارس /اخلصي
(مضت ريماس علي عقد الحواز واصبحت فعليا زوجه فارس النشارتي )
*في عربيه فارس *
ريماس /انت رايح علي فين
فارس ببرود /علي بيتي
ريماس /طيب وماما
فارس بإستهزاء/اش معنا دي اللي هتقوليلها عليها
ريماس /نعم دي ماما ولازم تعرف عشان متقلقش عليا وباعدين انت تسكت خالص دي مش بعيد انها ترميني في الشارع وتخاصمني بسببك
فارس /مش مهم
 (ظلت ريماس تبكي طوال الطريق )
*عند نور *
نور/فكك يا امل مش هروح حفلات
امل /يا بنتي يعني انتي عاجبك انك معزوله دايما كيدا بكعب الكوبايه بتاعتك دي
نور /ممكن ماتتريقيش
امل /يا بنتي انا قصدي مصلحتك
نور بشك /هو انا وحشه
امل /قطع لسان اللي يقول كيدا دي انتي زي القمر
نور بزعل /امال ليه لؤي بيقولي اني وحشه
امل /فكك منه وتعالي معايا نروح نعمل شعرنا ونجيب لبس جديد
وكمان
نور/انطقي وكمان ايه
امل /بصي بقي بصراحه كعب الكوبايه بتاعك دي لازم تقلعي
نور/كيدا انا مش هعرف اشوف
امل /لا يا حبيبتي هنحطلك لينسيس
نور /بس انا خايفه اطلع مش حلوه
امل /يا بنتي انتي قمر والله بس انتي عاوزه تتظيطي شويه
نور/هو انا مكنه عشان تظبطيها
امل /مش قاصدي يا نور قاصدي انك عاوزه شويه حاجات بسيطه عشان تبقي جميله اكتر
نور/اذا كان كيدا يلا بينا*في بيت ريماس *
هناء /يعني ياماجد يا بني ماتعرفش مين الراجل اللي خدت ريماس ومشي دي
ماجد/والله انا اول مره اشوفه يا طنط
هناء /طيب ربنا يستر بقي
ماجد /متخافيش يا طنط انشاء الله خير
هناء/يسمع من بوقك ربنا يا بني
(الباب خبط )
ماجد /خليكي انتي يا طنط هقوم انا افتح
قام ماجد فتح **
ماجد /ريماس كنتي فين مع البني ادم دي
فارس /ايه يا عم ماتخفش عليها طول ماهي مع جوزها
ماجد /انت انجننت ريماس استحاله تجوز من ورانا
هناء /ايه الكلام دي يا ريماس
ريماس بعياط /ما هو يا ماما
قاطعت هناء كلامها
هناء /يعني ايه يا بنتي ما ترودي
فارس /ما هو اصل يا حماتي
هناء بصوت عالي /انت تخرص خالص انا بكلم بنتي ما ترودي يا بت
(ريماس ساكته وبتعيط )
هناء /انتي هتفضل تعيطي كتير كيدا رودي عليا
ماجد /متخافيش يا ماسه وقولي ايه اللي حصل
فارس ببعض من العصبيه /اسمها مدام ريماس يا بني انت
ماجد /مدام في عينك ريماس استحاله تعمل كيدا ما انطقي يا ريماس انتي هتفضلي تعيطي كتير كيدا
هناء بدموع /هي سؤال واحد و ترودي عليا انتي اتجوزتي من غير ما تقوليلي
ريماس بعياط /اه يا ماما
(هناء ضربت ريماس بالقلم جامد )
فارس بصوت عالي وهو بياخد ريماس ورا ضهره / ماحدش ايده علي حرم فارس النشارتي ماه ما كام مين
هناء /بره انت وهي وماشوفش وشك هنا تاني وتعتبري نفسك مالكيش ام انتي فاهمه
ريماس بعياط /ما
قاطعت كلامها هناء
هناء /اوعي اسمعك تقوليها تاني انا مش ام لحد انا كان عندي بنت وماتت
ماجد/خلاص يا طنط اهدي وانتي يا ريماس امشي ديلوقتي انتي وجوزك وابقي تعاليلها اما تهدي احسن كيدا الضغط هيترفع عليها
ريماس بعياط /تمام
(مشيت ريماس وفارس
 

 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

 الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية حب عفوي" اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent