رواية احببت صعيدي الفصل الرابع عشر 14
رواية احببت صعيدي الفصل الرابع عشر 14
دياب بخبث:طيب فين تمن الشرح
فيروز: انت مش قولتلي على فكره انك عايز فلوس
قام دياب من مكانه وقرب من فيروز
دياب :لا فلوس ايه دا حاجه تاني
فيروز :انت بتقرب ليه دياب بص وراك كدا
دياب بص وراه فيروز لسه هتجري عشان تطلع دياب مسكها
دياب:أنتي فاكره انك تقدري تخدعي دياب الهواري
فيروز: عشان خاطر سيبني اطلع
دياب:ماشي هسيبك بس عاوز بو*سه
فيروز قربت منو وقب*لت خدو
دياب برفع حاجب:ايه دا
فيروز ببراءه:بو*سه
دياب:لا البو*سه مش كده قرب منها دياب وقبل*ها
فجاه باب المكتب اتفتح
قاسم :دياب انا الفيزا بتاعتي خل..........
قاسم بصدمه : اي دا هوانا جيت في وقت غير مناسب ولا ايه
دياب بعد عن فيروز وفيروز خبت وشها في حضنو
دياب بغيظ منو: مش تخبط على الباب يا حيو*ان انت وبعدين انت مخبيه وشك ليه هو انا شاقتك
مخبيه وشها في حضنو: اسكت بقى انت السبب
قاسم ضحك: خلاص والله مكنتش اعرف كنت فاكر انك بتشرح ليها
دياب: اطلع بره يا قاسم
قاسم بضحك: خلاص طالع بس متنساش لما تخلص تمسح بوقك من الروج
طلع قاسم وهو بيضحك
فيروز طلعت من حضنو :عاجبك كده
دياب:وانا اعرف منين ان هو هيدخل من غير ما يخبط
فيروز:اوعي كده انا هطلع
دياب:استني تطلعي ايه بس هواحنا كنا بنقول ايه
فيروز :تصدق انت كنت فكراك محترم
دياب:انا محترم مع كل الناس اللا معاكي ومش هتخرجي من هنا اللا لما اخد تمن الشرح كلو
فيروز بوجه باكي:سيبني اطلع زمان قاسم فضحنا برا
دياب :خلاص صعبتي عليا يلا نطلع
طلع فيروز ودياب وقاسم كان بيضحك
قاسم بضحك:خلصت شرح يا دياب
دياب:اه يا خويا خلصت
فيروز بإحراج:انا هطلع فوق
طلعت فيروز فوق
دياب:هات ياقاسم كنت عايزني في ايه
قاسم :الفيزا بتاعتي خلصت وكنت عايزك تحط فيها فلوس لقيتك مش فاضي
دياب بابتسامه صفرا:انا هقفل الفيزا بتاعتك نهائي علشان ارتاح منك واربيك
قاسم بضحك:والله ياعم ماكنت اعرف ان الشرح بتاعك كدا
دياب بضحك:بس ايه رايك في شرحي
قاسم بضحك:بصراحه انت في الشرح معندكش ياماا ارحميني
دياب: اه صح امال المرتب بتاعك فين انت عميد يعني مرتبك كويس
قاسم:ما احنا لسه في نص الشهر والمرتب خلص وبعدين انت باصص في المرتب
دياب: يا عم روح انا ابص ليك يا معفن
قاسم :فعلا هو ده حب الاخوات ها هتحط ليا فلوس
دياب: خلاص ماشي هحط وامري لله
قاسم :يحيى العدل يلا انا طالع فوق
دياب :يلا انا طالع معاك
بعد مرور شهرالامتحانات
يوم النتيجه
هاله: مبروك يا يونس
يونس وهو بيبوس ايدها: الله يبارك فيكي ياما
قاسم:مبروك يا يونس
يونس: الله يبارك فيك يا قاسم
ورد بفرح: انا كمان نجحت وطلعت التالته
هاله: مبروك يا ورد
ورد: الله يبارك فيك ياما
يونس:الف مبروك يا ورد
ورد: الله يبارك فيك يا يونس
قاسم هو بيحضنها: الف مبروك يا حبيبه اخوكي
ورد : الله يبارك فيك يا قاسم
فيروز نزلت من فوق
فيروز:هاااعملتو ايه
يونس:الحمد لله نجحنا انا طلعت الثاني وورده طلعت الثالثه
فيروز: الف مبروك لكم وامل وليلى عملوا ايه
قاسم :انا اتصلت ليلى قالت انها طلعت الخامسه
يونس:وانا اتصلت بامل قالت انها طلعت الرابعه
فيروز:الف مبروك ليهم وانا اتصلت بفاطمه قالت ليا انها طلعت الثالثه
يونس :وانتي شفتي نتيجتك
فيروز:لا دياب قالي انه هيشوفها ليا في الكليه نفسها بس مش عارفه ليه اتاخر
دياب:انا جيت اهو
فيروز بلهفه: ها جبت كم
دياب بتمثيل: ايا كانت النتيجه لازم نحمد ربنا عليها وانتي السنادي حصلت ليكي ظروف كتيره
فيروز بحزن:هو انا جبت درجه وحشه
دياب بتمثيل:للاسف انتي طلعتي الاولي علي الكليه
فيروز بفرحه:ايه ده انت بتقول ايه
دياب:اه والله جبتها من الكليه نفسهاخضتني والله
دياب اخدها في حضنو:الف مبروك ياروز
فيروز بابتسامه:الله يبارك فيك يا دياب
قاسم:ايه يا دياب احنا هنا
دياب:لو عندك دم امشي
فيروز وهي بتضرب دياب في دراعه بهزار :حرام عليك
يونس لقاسم:يااه علي الكسفه اللي انت فيها يا حازم
كلهم باركو لفيروز
دياب بيدي هديه لفيروز:خدي الف مبروك
فيروز:الله يبارك فيك بس ايه دي
دياب:افتحي وشوفي
فيروز فتحت الهديه لقيتو تليفون هديه
دياب :قولت اجيب ليك تليفون بدل اللي اتسرق منك
فيروز بابتسامه:شكرا خالص يا دياب
دياب بابتسامه: العفو علي ايه يعني انا مش عملت حاجه وبما انك نجحتي فايه رأيك بعد فرحنا تشتغلي معايا في الشركه ولي عندك مانع
فيروز:اكيد طبعاا مش عندي مانع
عند عبير
عبير :يلا يا هند عشان نروح الزياره لابوكي ولجمال
هند:يلا بينا
راحو القسم ودخلو الزياره لسالم وجمال
عبير:عامل ايه يا سالم
سالم:الحمد لله كويس انتي عامله ايه يا عبير
عبير:كويسه ايه اخبارك يا جمال
جمال:عادي زي مانتي شايفه
عبير: انا كلمت محامي كويس عشان القضية بتاعتكم
سالم:طب كويس ياعبير بس ليه وشك اصفر يا هند
هند بتوتر:لا عادي انا اخده دور برد
جمال:لا متكلميش حد احنا هنعرف نتصرف
هند بتسرع وغباا:لا احنا لازم نكلم عشان تطلعو من السجن وانت كمان لازم تطلع عشان تضوف حل في المصيبه اللي انت عملتها فيا
عبير قرصت هند في دراعها
سالم باستغراب:مصيبه ايه يا هند
عبير:لا مفيش مصيب......
قاطعها سالم:انا بكلمها هي مش انتي مصيبت ايه انطقي
هند :ما تتكلم يا جمال ساكت ليه
جمال ببرود:قصدك علي انك واحده رخي*صه وسلمت ليا نفسها اكيد بعد اللي حصل تكوني حامل بس شوفي مين ابو الواد ياحلوه يا عسكري رجعني الحبس بتاعي
العسكري:الزياره لسه مخلصتش يا مسجون
جمال:ياعم انا عايز ارجع دلوقتي
العسكري اخد جمال علي الحبس بتاعه
سالم بحزن:ليه تعملي كدا يا هند
هند بدموع:انا كنت فاكره انو هيتجوزني
سالم وهو حاطط ايدو علي قلبو
عبير: مالك يا سالم
سالم:لا رد
عبير بصراخ:حد يجيب لنا الدكتور بسرعه
تسريع الأحداث
جات عربيه الاسعاف واخدت سالم وكان معاه هند وعبير واخدوه علي المستشفى
في الأوضه بتاعت سالم
سالم وهو بيتكلم بالعافيه:اطلعي بره مش عاوز اشوف وشك انتي لا بنتي ولا اعرفك وانتي ياعبير اتصلي بفيروز خليها تيجي حالات
عبير بضيق: وانت عايزها في ايه
سالم بضعف:وانتي مالك اتصلي وخلاص
عبير بضيق:انا مش معايا رقمها بس انت معاك رقم دياب الهواري في تلفونك والتلفون معايا اتصل عليه واخليه يجيبها
سالم: اعملي اي حاجه المهم تيجي في اسرع وقت
عبير بضيق: حاضر يلا يا هند نطلع بره
عند فيروز
كلهم قاعدين على التليفزيون فجاه تليفون دياب رن
دياب: الو
عبير:دياب الهواري معايا
دياب: ايوه انا مين معايا
عبير: انا عبير مرا ت ابو فيروز
دياب بغضب :انتي عايزه ايه
عبير :ممكن تديني فيروز بس عايزاها في حاجه ضروري
دياب :اهي معاكي لما نشوف اخرتها
فيروز اخذت التليفون
فيروز: الو
عبير :ايوه يا فيروز الحقي ابوكي تعبان وعايز يشوفك ضروري واحنا دلوقتي في المستشفى
فيروز بخضه: ايه مستشفى ايه
عبير:مستشفي*********تعالي دلوقتي مفيش وقت
فيروز:حاضر انا جايه حالا وقفلت
دياب: رايحه فين
فيروز:بابا تعبان وعايزني اروح ليه
دياب وانتي عايزاني اوديك ليه صح لا طبعا انا مش موافق
فيروز برجاء: عشان خاطري يا دياب انا لزم اروح ده مهما كان والدي برضو
فيروز كانت بتبص لدياب برجاء عشان يوافق
هاله:وديها يا ولدي ده ابوها برده
دياب بنفاذ صبر: خلاص روحي بس انا هروح معاكي
فيروز: حاضر
جهزت فيروز ودياب وفيروز قالت لي دياب على اسم المستشفى
في المستشفى
خارج غرفه سالم
عبير :عاجبك اللي احنا فيه ده ده انا كنت ناويه اجوزك لدياب الهواري وانتي رايحه تبصي الجمال
هند:خلاص اللي حصل حصل
قاطع كلامهم وصول دياب و فيروز
فيروز لعبير :بابا فين
عبير :اهو في الاوضه دي
دياب لفيروز :انا هستنى هنا
فيروز فهمت دياب وقالت: خلاص ماشي
دخلت فيروز عند سالم
فيروز: ازيك يا بابا
سالم بتعب: ازيك يا فيروز عامله ايه
فيروز :انا الحمد لله وانت
سالم: انا كويس بس حاسس ان خلاص سامحيني يا فيروز على كل حاجه عملتها فيكي سامحيني اني ما قدرتش اعوضك عن حنان الام اللي انتي مش عيشتيه
فيروز بدموع: مسامحك والله
سالم: وخلي دياب كمان يسامحني انا عارف اني حرمتو من ابوه بس ربنا انتقم مني هو جي معاكي
فيروز :ايوا قاعد بره
سالم:طيب اندهيه عايزه
فيروز:حاضر
فيروز خرجت ندهت على دياب وبعد ماقنعت دياب انو يدخل دخل
سالم: انا عارف اني مليش عين اقولك سامحني بس صدقني ربنا اخذ حقك مني انا بطلب منك دلوقت انك تسامحني مش عشاني علشان خاطر فيروز
فيروز بتبص لدياب برجاء انو يسامحو
دياب بعيون حمراء:...............
•تابع الفصل التالي "رواية احببت صعيدي" اضغط على اسم الرواية