رواية احببت صعيدي الفصل السادس عشر 16
رواية احببت صعيدي الفصل السادس عشر 16
بعد ما الفرح خلص دياب اخذ فيروز على اوضته دخلوا وبعدين دياب قفل الباب
فيروز اول ما دخلت كانت بتفرك في ايديها وبتبص للارض بخجل
دياب بشر :نورتي جحيمك يا روز
فيروز رفعت راسها بصدمه :انت بتقول ايه يا دياب
دياب ببرود: ليه هو انتي فاكره اني ممكن احبك
فيروز بدموعه: يعني كل الكلام ده كذب وانت ما كنتش بت.........
قطعت كلامها لما لقيت دياب بيضحك جامد وهي بتبص له باستغراب وسط دموعها
دياب بضحك :والله انتي بت هبله دخلت عليك بس ايه رايك انفع ممثل صح (مفاجاه ياحسن مش كدا😂😂♥️)
فيروز وهي بتمسح دموعها :والله انت بني ادم بارد ايه ده وقعت قلبي
دياب بضحك: تصدقي انتي اي احد ممكن يضحك عليكي ويقولك دياب الهواري مش بيحبك يا بنت ما فيش احد يقدر يوقع دياب الهواري في حبي والا انت طب ايه
فيروز: ايه
دياب:في ايه النهارده الفرح
فيروز بخبث :طب غمض عينك
ديت باستغراب: اغمض عيني ليه
فيروز بضحك :عشان اديك ثمن الشرح فاكر
دياب وهو بيسقف بايده :ده انا النهارده امي داعيلي
فيروز بخبث: طب يلا غمض عينك وهات ايدك والا هغير رايي
دياب وهو بيغمض عينه: لا وعلى ايه الطيب احسن اهي عيني غمضتها وخدي ايدي
فيروز: استنى خمسه بس
فيروز راحت فتحت الباب بالراحه وبعدين مسكت ايد دياب وطلعتو برا الاوضه ودخلت بسرعه دياب فتح عينه من خبطه الباب
دياب وهو بيخبط: فيروز افتحي بلاش هزار
فيروز من وراء الباب: دلوقتي بلاش هزار صح مش انت اللي بتهزر وخليتني ابكي
دياب :يا بت افتحي بدل ماحد يشوفنا يقول ايه
فيروز :استحمل بقى يلا روح نام في حضن قاسم او يونس
دياب: فيروزي افتحي بدل ما اكسر الباب واروح انام في حضن مين دول ياكلوا وشي
فيروز :تصبح على خير يا دياب
دياب: افتحي يا بت انتي يا بت والله لاربيكي يا فيروز
دياب قاعد قدام الباب وبعدين قاعد في دماغه فكره وابتسم بخبث
عندي فيروز
اخذت شاور ولبست بيجامه حرير بيضا وبتنشف شعرها
لقيت انعكاس دياب في المرايا
فيروز بخضه بصيتلو: حرام عليك خضتني
دياب وهو بيقرب منها: بقى انا دياب الهواره اتطرد من الاوضه بتاعتي
فيروز وهي بترجع ورا:والله انت اللي استفزتني لانك وقعت قلبي
حاوطها .يارب بايده :تعرفي قلبك وقع ليه عشان انتي مش متاكده اني بحبك
فيروز:والله يا دياب انا متاكده بحبك ليا بس انت بتعرف تمثل بجد انا صدقتك
دياب بضحك: تعرفي انتي لو مش بكيتي انا كنت هتكلم اكثر بس صعبت عليا
فيروز بضحك: اه صح انت دخلت ازاي انا قافله الباب بالمفتاح
دياب :دخلت من البلكونه
فيروز :ايه ده ازاي
دياب: دخلت من الاوضه بتاعتك والبلكونه بتاعه اوضتك جنب بلكونتي فدخلت يلا نتوضى ونصلي مع بعض الاول
فيروز :انا اتوضيت ادخل انت
دياب: خلاص هاخد شاور ولما اطلع نصلي
بعد فتره خرج دياب وهو لابس تيشرت بنصف احمر وبنطلون رياضي اسود وفيروز لبست الاسدال
دياب بابتسامه: يلا نصلي
فيروز بابتسامه: يلا
صلي دياب بيها وبعد ما خلص قرا دعاء الزوجين
دياب بابتسامه :موافقه تبقي حرم دياب الهواري
فيروز هزت راسها بخجل بمعنى ايوه
شالها دياب ليتم زواجهم وتبدأ حياتهم الزوجيه السعيده
في صباح اليوم التالي
عند عبير
عبير: هند انا رايحه لجمال هودي ليه الاكل ده
هند :يا رب ياكلو بالسم الهاري
عبير: دلوقتي بالسم الهاري مش كنتي بتحبيه ولا عشان عمل عمليتو السوده وغدر بكي تقولي كده
هند :والله هيكتب الواد باسمو ورجلوه فوق رقبتو
عبير: هو قال لما يطلع من السجن هيكتب الواد ويتجوزك عشان الفضيحه
هند:وهو هيطلع ازاي دي قضيه قتل
عبير: بصي اصل جمال قالي حطي في الاكل ده بيوجع البطن ولما يودوه على المستشفى الهروب من هناك هيبقى اسهل يلا انا همشي قبل ما اتاخر
هند :تمام
عند جمال في السجن
وصلت عبير عند جمال ودخلت زياره
جمال :ها عملتي اللي قولت عليه
عبير :ايوه حطيت الد............
جمال: ايه وطي صوتك هتفضحيني
عبير:خلاص ايه دا ايوه كل حاجه تمام
جمال: كده تمام واكمل بخبث خارج ليكي يا فيروز وهخليك تبكي العمر كله على دياب الهواري انتي ملكي انا وبس
عبير:جماااااااال جمااااااااااال
جمال بانتباه: نعم عايزه ايه
عبير :في ايه انت انا بكلمك من الصبح مش بترد عليا
جمال: مكنتش واخذ بالي كنتي بتقولي ايه
عبير :كنت بقولك ما تنساش اتفقنا انا اطلعك من هنا وانت تتجوز هند
جمال بكذب: اه تمام
عبير :طب انت هتقدر تستحمل الدواء ده ده بيوجع البطن جامد الدكتور قالي
جمال: متخافيش هستحمل اي حاجه المهم اطلع من هنا
عبير: انا هتواصل معاك ازاي
جمال بكذب :اول ما اطلع من السجن هاجي الفيلا ومعايا الماذون ونكتب الكتاب
عبير :طب كويس ربنا يستر وتعدي على خير
عند فيروز
دياب طلع من الحمام بعد ما اخذ شاور وهو بينشف شعره
دياب وهو بيصحي فيروز :فيروز انتي يا بت اصحي
فيروز بنوم: سيبني شويه
دياب: اصحى عشان نفطر معاهم تحت
فيروز صحيت بضيق وشعرها نازل على عينيها: هااااا عايز ايه ارتحت كده اهو قمت لما نشوف اخرتها
دياب بضحك على شكلها وقال :طول عمري بسمع عن امنا الغوله لكن اول مره اشوفها
فيروز بغيظ شوحت عليه المخده وقالت: انا اومنا الغوله كده يا دياب خلاص انا زعلانه منك
دياب بغمزه :خلاص هصالحك بطريقتي
فيروز بتضحك : لا لا خلاص مش زعلانه خالص
دياب :ايوه كده اتعدلي المهم يلا خدي شاور عشان ننزل نفطر معاهم وبعدين نقعد في الجنينه
فيروز :خلاص حاضر
بعد فتره خلصت فيروز ونزلت مع دياب
على سفره الطعام
ورد: هو دياب وفيروز مش هينزلوا ياكلوا
هاله :مش عارفه بس براحتهم
قاسم: ايوه يا بختو ده زمانه هايص
فجاه قلم نزل على قفا قاسم وكان من دياب
دياب: اهي عينك دي هي اللي جيباني ورا
قاسم وهو بيدعك قفاه وبيقول: اااااه ايه يا عم هو قفايا ده ملطشه
يونس :تستاهل انت اللي جايب الكلام لنفسك
دياب قرب من ايد امه وباسها : صباح الخير ياما
هاله بطيبه: صباح الخير مبروك يا ولدي
دياب: الله يبارك فيكي ياما
يونس وورد :الف مبروك يا دياب
دياب: الله يبارك فيكم
قاسم :الف مبروك يا عم يا بختك
دياب: الله يبارك فيك بس خف عينك دي عشان هتجيبني الارض
قاسم: حاضر مش هتكلم خالص
دياب شاور لفيروز انها تعمل زيو وهي عملت كده
هاله وهي بتحضنها: الف مبروك يا مرت ولدي
فيروز: الله يبارك فيكي يا ماما
كلهم باركوا الفيروز وكملوا فطار في جو اسري حلو
دياب :فيروز تعالي نقعد في الجنينه
فيروز وهي بتمسك ايدو :ماشي يلا بينا
عند جمال
الخطه بتاعتو مشيت زي ما هو عايز وهرب ومحدش عرف مكانو
عند عبير
هند :كنت عارفه انو هيغدر بينا ارتحتي كده
عبير :ما انا عملت كده عشان خاطرك وبعدين هو هيروح فين اكيد هنعرف مكانو اه صح المحامي قال انو هيتصل على فيروز عشان سالم قبل ما يموت كان عامل وصيه والكل لازم يتجمع
هند: هو في حد بيعمل وصايا دلوقتي
عبير :هنعمل ايه في ابوكي بقى
دياب وفيروز قاعدين في الجنينه ودياب حاضر فيروز ومشغل اغاني متنوعه( عبد الحليم وام كلثوم ومحمد منير وفيروز معلش بقى عشان انا بحب اسمع دول😂) قاطع اندمجهم تليفون دياب
دياب: السلام عليكم مين معايا
المحامي :وعليكم السلام يا دياب بيه انا اشرف الدالي محامي المرحوم سالم المحمدي والد المدام
دياب بغضب: هو احنا مش هنخلص ولا ايه
اشرف :معلش يا دياب بيه بس لازم المدام تحضر النهارده لتوزيع الميراث في فيلا سالم المحمدي
دياب :والله اللي في الخير يقدمو ربنا وهنشوف هنيجي ولا لا وقفل التليفون
فيروز: في ايه يا دياب
دياب بتنهيده: المحامي اللي اسمو اشرف الدالي بتاع والدك عايزنا في الفيلا النهارده لتوزيع الميراث
فيروز :طب تعالي نروح ونشوف في ايه
دياب :حاضر تعالي نروح وامري لله اصل مش مطمن ليهم وممكن يكون مقلب منهم
تسريع الاحداث
وصل دياب و فيروز الفيلا وكان المحامي وعبير وهند متجمعين في الصالون
المحامي وهو بيقرا الوصيه: اعلن انا سالم المحمدي وانا بكامل قوايه العقليه انني كتبت الميراث باكمله لابنتي فيروز سالم المحمدي تعويضا لها لما تسببت فيه من الم وحزن لها
فيروز بتبص لدياب بصدمه
وعبير وهند بيبصوا لبعض
عبير بجنون :ازاي كتب ليها كل حاجه يعني انا قتلت امها عشان الفلوس تبقى لي وفالاخر يكتب كل الفلوس ليها
فيروز بصدمه............
- تابع الفصل التالي "رواية احببت صعيدي" اضغط على اسم الرواية