رواية ظننته اخي بقلم مريم عراقي
رواية ظننته اخي الفصل السابع عشر 17
عمر بدموع:لا لا منة ردي عليا منة انت قلت مش هتسبيني منة....منة قومي قومي وانا اعوضك عن كل حاجة منة انت ما بترديش عليا ليه ردي عليا يا منة وفجأة بدأ يزعق بجنون:قومي يا مناااا انت قلت مش هتسبيني يا منااااا...منااااا
عمر بفزع وعرق: مناااااا
منة بخوف وهي تجري عليه: ايه يا عمر في ايه مالك
عمر بدون مقدمات سحبها إلي احضانة واخذ يشدد من حضنه اليها
منة كانت مستغربة حالته ومع ذلك حضنته
...بعد عدة دقائق اخرجها عمر من احضانه ونظر اليها وكور وجهها بين يديه ونظر اليها نظرات ذات معني.......
عمر: منة انت كويسة
منة بإستغراب: الحمدلله انت مالك يا عمر انت كويس
عمر بدون مقدمات: منة انا عايز اقول لك علي حاجة
منة: قول يا عمر انا سامعاك
عمر أخذ نفس عميق وقال بدون مقدمات: منة انا بحبك
منة بإستغراب و لسة هترد قاطعها عمر: انا عارف انك ممكن تكون مصدومة او مستغربة انا نفسي مش عارف ازاي حصل كدة بس دي الحقيقة انا اكتشفت اني بحبك واني ماقدرش استغني عنك اكتشفت ان انت الانسانة اللي اقدر أكمل معاها حياتي وانا مرتاح اكتشفت يا منة ان انا كل حاجة بالنسبالي وانا ماقدرش اعيش من غيرك......بحبك♥️
بقلمي/✍مريم عراقي🌌
منة بإستغراب وصدمة:طب...طب انت ليه بتقولي الكلام ده دلوقت
عمر: عشان انا مش قادر أسكت اكتر من كدة واخبي اللي جوايا ومش عايز اضيع سنين تاني من عمري وانا بعيد عنك
منة: عمر بس انا عايزة اقولك علي حاجة انا....
قاطعها عمر: ارجوك يا منة انا مش عايز اسمع رأيك دلوقت خدي وقتك وفكري براحتك وتأكدي ايا كان قرارك انا هحترمه بس اللي عايزك تتأكدي منه اني بحبك وعايز اتجوزك واقضي باقي عمري معاك
منة أخذت تنظر اليه بصدمة وفجأة أخذت تضحك بهيستيرية
بقلمي/✍مريم عراقي🌌
عمر بصدمة واستغراب من ردة فعلها: انت بتضحك علي ايه انت شايفة ان في حاجة في كلامي تضحك؟؟!!
منة بضحك وهي تنظر اليه: انت بتهزر صح اصلك بتقول كلام مش معقول هههههه
عمر بغضب نسبي: ممكن تبطلي ضحك وتفهميني ايه هو اللي مش معقول في كلامي
منة وبدون مقدمات: اللي مش معقول اللي انت بتقوله يا عمر.....ولا انت نسيت ان انا مراتك؟؟!!
ولا انت نسيت ان انا مراتك.. ولا انت نسيت ان انا مراتك...ولا انت نسيت ان انا مراتك...اخذت هذة الكلمات تتردد في أذن عمر بصدمة ودهشة...صدمة ودهشة كبيرة احتلت معالمه.....
عمر بصدمة: مر.مر.مر مرات مين!!!!
منة بدهشة: مرات مين انت بتكلم بجد ولا بتهزر انت ناسي ان انا مراتك واحنا يادوب بقالنا ٣ شهور متجوزين
عمر من الصدمة معرفش يتكلم ولا يقول ايه
منة قربت منه وحطت ايديها علي جبينه: طب ما حرارتك كويسة اهو اومال مالك النهاردة في ايه..... ثم أكملت بمرح: اااه انا عرفت تلاقيك كنت بتحلم حلم مش طبيعي ولا حاجة عشان تقلت في العشا امبارح
عمر: استني...استني يا منة يعني انت مراتي
منة بإستغراب: انت لسة بتسأل
عمر: ارجوك يا منة ردي علي سؤالي من غير مناقشة
منة بتنهيد: ايوة مراتك يا عمر
عمر: وانا جوزك
منة بدهشة وضحك: ايوة يا ابني
ومعني ان احنا لسة متجوزين من ٣ شهور يعني احنا لسة عرسان جداد
منة بسخرية: اسم الله عليك عرفتها لوحدك ازاي دي
عمر أخذ ينظر اليها بضع دقائق حتي قاطع صمتهم منة وهي تقول.....
منة: بقولك ايه يا عمر ما تقوم كدة تاخد لك دش يمكن تفوق انا مجهزة لك الحمام ومجهزة لك لبسك قوم خد شاور عقبال ما أجهز الفطار
عمر وهو ينظر اليها بإستغراب....
منة: انت لسة هتبص لي قووووم واخذت تدفعة بخفة ومرح..
قام عمر دخل الحمام وهو لسة ملامح الصدمة تعتلي وجهه
منة وهي تضرب كف بكف: لا حول ولا قوة إلا بالله ماله ده النهاردة في ايه ثم أكملت في نفسها: ما عادي يا منة خلاص ما هي دي طبيعته كل يوم بيقوم من النوم وكأنه كان في عالم تاني يعني هو انت لسة عارفاه بس الحمد لله ما اعملش عملته النهاردة ها يلا اما قوم احضر الفطار...
بقلمي/✍مريم عراقي🌌
بعد عدة دقائق أخذ عمر حمامه وكان يرتدي شورت اسود وقميص ابيض ومصفف شعره للوراء في منظر جذاب يجعل من يراه يقسم انه اوسم رجل في العالم.....
نزل إلي أسفل وكانت منة تنتظره علي السفرة وما ان رأته حتى سحرت بجماله كالعاده فهو يزداد وسامة يوما بعد يوم
عمر وهو يجلس عالسفرة: احم صباح الخير
منة بهيام: حييييييح صباح النور
عمر نظر اليها بإبتسامة ثم بدأ يأكل ومنة تنظر اليه بهيام
عمر: انت هتفضلي بصالي كثير كده ولا ايه مش ناويه تاكلي
منة بهيام: انا باشوفك بشبع على طول
عمر بضحك واستغراب: نعم ياختي
منه فاقت ونظرت اليه ثم نظرت الى طبقها بكسوف ووجهت كلامها لعمر وقالت ما فيش ما فيش كل كل
عمر نظر اليها بعشق ثم ضحك عليها وعلى جنونها وبدا ياكل
بقلمي/✍مريم عراقي🌌
مر اليوم وكان سعيدا على كلاهما فكانت منة مجنونه وكانت مرحة كثيرا وكان عمر يضحك عليها وعلى جنونها وخفت ظلها وعشقه لها
في المساء....
عمر وهو ينادي على منة: منة.....منة
لا رد
عمر: يا منااااا
منة: لا رد
عمر بإستغراب: راحة فين دي!!
اخذ يبحث عنها في المطبخ ولكن لم يجدها ثم صعد الى غرفتها لم يجدها ولكن سمع صوت مياه فعلم انها في الحمام تاخذ حماما وكاد أن يذهب حتي اوقفه شئ فكان يوجد امامه علي المنضدة كراسة صغيرة تشبه المذكرات فعلم انها قد تكون مذكرات ل منة........
اخذ ينظر إلي مذكراتها بضع دقائق وكان بتردد في فتحها....
عقله: يا عم افتحها هتكون كاتبة ايه يعني
قلبه: بس كدة ما ينفعش دي خصوصيات
عقله: بس مافيهاش حاجة هي كدة كدة مراتك هتكون مخبية عليك ايه يعني
قلبه: بس ده ما يصحش
عقله: لا عادي انت جوزها
عمر وهو يمسك دماغه: باااااس انت وهو هي هتكون صحيح كاتبة ايه ولا مخبيه عليا ايه انا جوزها ومافيهاش حاجة واللي يحصل يحصل
ثم امسك مذكراتها وبدأ يقرأها.....
بقلمي/✍مريم عراقي🌌
اخذ عمر ينظر الى مذكراتها نظرة سريعه وكانت لا تحتوي على شيء مهم فكانت هي عباره عن اسمها وسنها وحياتها ودراستها يعني ممكن نقول نبذه شخصيه عنها ولكن فجاه اوقف عمر صفحة بعنوان (ظننته اخي)
اخذ عمر ينظر إلي العنوان بإستغراب ودهشة ثم بدأ في القراءة.....
كنت فاكراه اخويا كان هو كل حاجه بالنسبه لي كان هو عيلتي كلها امي وابويا واخويا و وصاحبي كان كل حاجه عمر كان اخويا اللي ما جابتهوش امي وابويا من لما وعيت على الدنيا عيني ما فتحتش غير عليه كان هو كل حاجه بالنسبه لي لحد ما في يوم حاجه غريبه حصلت حاجه غيرت الواقع حاجه غيرت الاقدار حاجه غيرت حياه ناس كثير يوم لما عمر جاء وقال لي انه هيخطب اليوم ده مش قادره اوصف لكم انا حسيت بايه لان انا ذات نفسي مش عارفه انا حسيت ب ايه بس اكتشفت الإحساس ده بعد آخر مشكلة بينا لما اختفي شهر وكنت هموت عليه عرفت ساعتها معني الإحساس ده عرفت اني....اني....اني بحبه ايوه بحبه ومش حب اخوي ولا حاجة لا بحبه حب العشاق بس يوميها هو كسرني يوم اما رجع وقال لي أنه اتجوز ساعتها بس اتكسر قلبي وقررت اني عايزة اهرب من الواقع الأليم ده وما حستش بنفسي غير وانا بجري بجري وبجري وبجري خلاص مش عايزة اواجة حاجة تاني مش عايزة واول ما خبطتني العربية ارتحت ايوة ارتحت ارتحت من الدنيا وما فيها لان بس كدة انا مش عايزة حاجة تاني من الدنيا مش عايزة مش عايزة.....
عمر كان بيقرأ الكلام بدموع انتهي من هذه الصفحة ثم انتقل علي الصفحة اللي بعدها واللي كان مكتوب فيها.....
لما كنت في المستشفى دقايق وفقت اي نعم انا ما كنتش عايزة افوق كنت عايزة اموت وارتاح ارتاح من اللي انا فيه بس مش هعترض علي امر ربنا فقت فقت ودموعي نزلت بغزارة نزلت كل ما افتكر اللي حصل بس....بس حصل اللي ما كنتش اتوقعه لما دخل عليا الدكتور وقال......
الدكتور بإبتسامة: حمدلله على سلامتك يا مدام انت ما تعرفيش قد ايه جوزك كان خايف عليك ده ما كانش بينام الليل طول الليل والنهار كان بيبكي وبيدعيلك واضح انه بيحبك جدا ربنا يخليكم لبعض انا هخرج دلوقت اطمنه علي سلامة حضرتك لحسن ده متوتر جدا
منة بسرعة: لو...لو سمحت يا دكتور
الدكتور: اتفضلي يا مدام
منة: انا كنت عايزة من حضرتك خدمة
الدكتور: والله لو بإيدي مش هتأخر
منة بتنهيدة: انا عايزاك تقول ل جوزي اني مت
الدكتور بصدمة:......
- تابع الفصل التالي عبر الرابط "رواية ظننته اخي" اضغط علي اسم الرواية