رواية جعلتني مجنونا بقلم هموسه عثمان
رواية جعلتني مجنونا الفصل التاسع عشر 19
مش حان عودة الود يا ولدي
ومن امتي كنت قاطعه عشان ارجعه ؟
يا ولدي دا مهما كان دا ابوك
كان الكلام بين ياسين وأمه وبحضور شمس ولكنها حبت أنها تتابع بس من غير اي تدخل
امال بعصبية : يا ياسين دا ابوك يا ياسين مينفعش كده
ياسين بضيق: وانا ايه . مكنتش ابنه لم رماني ؟ دلوقتي بس ابنه لا ياما ميلزمنيش كفاية اني سايبه يعيش في بيتي
علي اخر ما امال تعبت منه مشت راحت اوضتها جه هارون بهدوء لامال يطلب منها السماح فقالها بحزن : سامحيني يا امال
امال بعياط : اسامح مين ؟
انت ؟
هو انت صدقتك الي بيتقال لياسين دا عشان مشيلش الذنب لكن أنا عمري ما اسامح رمستك لينا
فكرك ولدك غلطان والله لا مش غلطان لأن مقومتش بدور الاب ليه عشان تطالب بدوره كابن
انت متستهالش ياسين نهائي ولا حد فينا علي الي عملته
هارون بحزن : هو انتوا تسامحوني صعب اوي كدا ؟
امال : مسامحة ؟
وقدرت تقول الكلمة وحياة رميتك لينا في الشارع ده عمره ما يحصل طول ما أنا علي وش الدنيا صالح ابنك لكن أنا !
أنا لا ولا خالص كمان ما الي حصل مش سهل
كل الي اقدر اعمله اني اخلي ياسين يصالحك غير كدا في اقرب وقت تطلقني عايزة احس اني نضفت
قام هارون ومشي
كان ياسين قاعد مع شمس وهو بيتكلم ومضايق من الي حاصل راح باصص لشمس وقالها : مش انا صح ؟
شمس وهي بتعز كتفها : وانا يا عنيا صوتك وصالي تحت اصلا عشان اعرف صح ولا لا ؟
ياسين بضيق : شمس
شمس بضحك : اتنيل بلا شمس بلا نيلة
راح ينزل يقعد جنبها راحت مصرخه وقايلة : الحقوني الحقوني
ياسين بخوف : مالك مالك فيه ايه ؟
شمس بضحك: الدور العاشر هيقع عليا يالهوي
ياسين بضيق وعصبية : عارفة اني لولا مضايق وانتي حامل هعمل فيكي اييييييه ؟ هشيلك ارميكي الشارع
شمس بضحك : الله هطلع فوق في الدور العاشر طلعني يا سنسوني
شالها راحت ضاحكة وقايلة ليه : تصدق أنا شايفة البحر من هنا
في اليوم التالي كان يحيي و قمر و عمر عند شمس و ياسين يطمنوا عليهم
قامت قمر وطلعت لبرا في الحديقة راح يحيي وراها لقيها واقفة واحدها جه جنبها وقبل ما يتكلم و اول ما حست بوجوده صرخت فيه قالتله : يخبلك يا بعيد مش تدي انذار أو إشارة انك هنا في عمود يخض حد كدا
يحيي بصدمة : ايه ايه براحة ايه كل ده
عاملة يا ست قمر يا قمر
قمر برفعة حاجب : ايه الشغل القديم ده يا يحيي يابني
يحيي بصدمة : أبني !
قمر بهدوء: انت تطول اصلا
راح يتكلم تاني راحت قمر مزعقة فيه وقالتله: انت هتصاحبني اجري امشي من هنا
يحيي بضحك : أيوة هصاحبك فيه مانع ؟
وهتجوزك كمان ها في اعتراض ؟
قمر بصوت عالي : يالهوي يالهوي يا فضيحتي
يحيي بصدمة: خدي هنا فضيحة ايه بس اهدي يا بنت الناس حصل ايه بس
قمر بهدوء: انت عايز تجوزني طمعان في فلوسي
يحيي بهدوء: لا والله اهدي ونتفاهم
جه عمر وهو عاقد حاجبيه وهو بيقول : فيه ايه يا قمر ؟
قمر بدأت تعيط : الحقني يابا عمر الحقني
عمر مسك بنته وهو خايف : فيه ايه يا عمري مالك
قمر بهدوء: يحيي بيقول كلام كبير يابا عايز يسرق فلوسي
يحيي بهدوء: والله يا عمي محصلش أنا عايز اتجوزها بس مش عارف هي بتقول كدا ليه والله مش اكتر
ياسين بفرحة : مبارك يا صاحبي
يحيي بهدوء : مش لم توافق ؟
ياسين بضحك : لا كدا وافقت اختها عملت كدا اطمن
يحيي بضحك: نقرا الفاتحه امتي كدا ؟
عمر : بعد يومين
سكت شوية وقال : وانا كدا اعيش واحدي ؟
ياسين بهدوء : لا يا عمي أنا جهزت بيت لينا كلنا نعيش فيه
عمر بفرحة : تنستر يابني
ياسين بصدمة : حتى انت ياعمي
بعد يومين كان يحيي قرب يطير من الفرحة وهو بيستعد لقراية فاتحته وكذلك قمر
السعادة لم بتملي القلب العين بتضحك برضك
بعد ما قروا الفاتحه وعيونهم سعيدة وروحهم فرحانه وانتهي اليوم بص يحيي وقال لقمر : مسكت القمر بايدي يا قمري
كانت الضحكة لقمر والغرق ليحيي
ياسين بحب لشمس : انتي جيتي ليا منين ؟
شمس بضحك : قابلت الدور السادس فيك وحبيته فعرفني علي الباقي منك وكل دور كان قمر يا سنسوني
تركت القلب لكِ ولن اقول اسعديه فمجاورتك وقربك فقط تسعد
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية جعلتني مجنونا) اسم الرواية