رواية حمواتي الثلاثه كامله بقلم هويدا زغلول عبر مدونة دليل الروايات
رواية حمواتي الثلاثه الفصل الاول
انا حنان اللي اتجوزت مع 3ضراير اه هما
مش ضراريي انا بس شوفت معاهم الويل
والله وفاكره يوم ما اتجوزت ودخلت شقتي
يوسف
اي مالك يا حنان وافقه ليه كده ادخلي
يا حبيبتي
حنان
مين دول يا يوسف وشكلهم عامل ليه
كده وازاي مكنوش في الفرح
يوسف
اه دي مرات ابويا روحيه ودي مرات حسنيه
حنان
معقول ابوك متجوز اتنين غير مامتك وازاي متقولش ليا علي حاجه زي كده وفي
والوقت ده لقيت حماتي دخله تقولي
حماتي
وانتي عايزه تعرفي ليه يا حبيبتي
حاجه متخصكيش ولامن قريب ولا من
بعيد جوزي وهو حر يتجوز اللي عايز
يتجوزه
حنان
انا اسفه والله يا ماما ما اقصد وبعدين
دخلت اوضتي
يوسف
والله انا خوفت اقولك تفتكري ان ممكن اتجوز
عليكي زي ما بابا عمل بس في
الحقيقه انا بحبك ولا يمكن اعمل معاكي
كده
حنان
والله مامتك صعبت عليا اوي ازاي يعني
بابا يتجوز عليها
يوسف
لا هو بابا مش متجوز عليها ده اتجوز
ماما علي مراتته التانيه لان هما مش
بيخلفوا وانا في الوقت ده حسيت أن حياتي
كلها هتكون عذاب وتاني يوم صحيت
علي خبط جامد
حنان
صباح اي فيه حاجه ولا اي
حسنيه
اه يا حبيبتي قومي البيت ده ليه قواعد
ونظام ولازم تمشي عليها وتعرفيها احنا
مش بنخدم حد ولازم تكوني معانا في المطبخ
حنان
من اول يوم ازاي يعني ده انا عروسه
حسنيه
هههههههههههه عروسه الف مبروك يا عروسه
يلا يا حبيبتي عالمطبخ عندنا مواعين كتير
وفي الوقت ده لقيت حمايا خارج من الاوضه
ولقيت مراته بصت في الأرض لحد ما خرج
من باب الشقه
حنان
هو حمايا مش هيفطر معانا ولا اي
حسنيه
مليكش دعوه المهم يلا عالمطبخ يا حبيبتي
وراكي مواعين كتير وبعدها سابتني ودخلت على المطبخ وقالت لها روحيه
روحيه
حرام عليك البنت لسه عروسه وشكلها مش واخد على البهدله دي
حسينه
خليك في حالك انت يا حبيبتي وما لكيش دعوه
وفي الوقت ده دخلت حماتي انشراح
انشراح
عملته ايه اخره صبري خلصت الفطار ولا لسه المعلم شويه وهيبعت احد علشان ياخذ
الفطار
روحيه
مش المفروض اللي جوه دي امراه ابنك وكوني عايزاه تشوفيها فرحانه ومبسوطه علشان خاطر ابنك انتو ليه عايزين تعملوا معها كده
انشراح
روحيه انا على تكه وخلي المعلم يطلقك انت اصلا وجودك في البيت هنا ما لوش لازمه وانت عارفه كده كويس قوي وكفايه مصاريف تعبك اللي بيصرفها عليكي كل شهر
روحيه
والله انتي حره اعملي اللي انتي عايزه بقي وبعدها خرجت من المطبخ
حسنيه
سيبك منها يا انشراح بصراحه البت حلوه اوي
وشكل ابنك فعلا بيحبها بس علي مين
شهر واحد واخلي يطلقها اه بس اعملي
حساب الوافقه اللي انا وافقها معاكي دي
انشراح
يا حبيبتي ما انا عامله حساب الوافقه دي ولا
انتي ناسيه أن انا كنت عارفه ان روحيه بتخلف
وساعدك علشان تتجوزي جوزها هههههههههههه وربنا ردها ليكي وطلعتي
انتي اللي مش بتخلفي وانا اللي اتجوزت جوزك
حسنيه
حرام عليكي هو انتي غاويه كل شويه
تفكرني يعني وبعدين وطي صوتك أنا
مش عايزه مشاكل وكفايه اوي انك انتي
كمان اتجوزتي وناويه تخدي ورث اكتر مني
انشراح
انا اللي جايبه الواد يا حبيبتي وليا حق في
كل حاجه المهم عايزين نعرف بقي
هنعمل اي مع البت حنان دي
حسنيه
مش فاهمكي والله بس هساعدك حاضر
وبعدها خرجت حسنيه من المطبخ وبدأت
حماتي تكلم نفسها
انشراح
اه مينفعش يخلف ويكون سعيد في حياته
مش كافيه أن خليته ابني وكمان
هيورث معايا وهو مش ابني وبدأت
حماتي تفتكر اللي حصل زمان وهي
داخله بيت امها
#فلاش باك
انشراح داخله عند امها
انشراح
فضلتي تزني عليا علشان اتجوز
المعلم ابراهيم واديني ساعدت حسنيه
انها تقولوا روحيه مش بتخلف انا كمان
مش بخلف
الام
اخرسي يا بت وطي صوتك هو انتي عرفتي
الكلام ده منين
انشراح
لسه راجعه من عند الدكتوره وقالت ليا ان عندي مشاكل كثيره ومش هاخلف
الام
عادي يعني بعد ما عملنا كل اللي احنا عملناه ده الموضوع مش هيكمل كل حاجه ولها حل اقعدي بس وانا هافكر لك
انشراح
هتفكري في ايه بقول لك بيقول اللي مش هتخلي فيكم هاطلقها خلاص اتعقد ان احنا الثلاثه مش بنخلف
الام
ما هو انت هتروحي تقولي ليه دلوقت ان الدكتوره قالت لك مبروك يا انشراح انتي حامل
وتقولي ليه عايزه هديه كبيره علي كده
انشراح
انتي عايزه توديني في 60 داهيه يا يما اقوله ازاي ان انا حامل وانا مش بخلف
الام
ملكيش دعوه يا بت المهم قولي ليه الحمل
صعب عليا والدكتوره قالت إن لازم ارتاح
وهروح عند امي
انشراح
والله انا غلطانه أن سمعت كلامك انتي
مش عارفه ابراهيم عامل ازاي ده عامل زي سي
السيد في البيت
الام
سي السيد سي السيد المهم يا بت
فلوسه اعملي بس اللي قولت عليه
وحماتي راحت البيت وكان جوزها قاعد
حمايا
كنتي فين يا انشرح لحد دلوقتي وازاي تخرجي من البيت من غير ما تكلميني
انشراح
مبروك يا سيد المعلمين اخيرا ربنا كرمك وهتكون اب انا حامل وكنت عند الدكتوره حقك عليا وفي الوقت ده كان حمايا فرحان اوي
وقال
ابراهيم
معقول انا هكون اب احمدك واشكرك يارب
معقول بعد كل السنين دي انا هعمل حاجات
كتير لله والله علشان الخبر ده
انشراح
بس الدكتوره قالت لي ان لازم ارتاح وعايزه اكون عند امي يا معلم علشان تخلي بالها مني
ابراهيم
والاتنين دول بيعملوا اي هنا انشراح متعملش
حاجه في البيت فاهمين ولا لا انتو الاتنين
حسنيه
اكيد يا معلم بس كده والله ما تعرفي أنا
فرحانه ليكي ازاي يا حبيبتي
انشراح
اه مهو باين بقولك اي يا معلم با والنبي انا
هخاف اصل الاتنين شكلهم غيرانين والنبي
خليني عند امي وبلاش الزعل علشان
خطر علي الحمل
ابراهيم
عنيا ليكي يا حبيبتي انتي تؤمري وفعلا
حماتي راحت عند امها وكل يوم كانو
بيروحوا روحيه وحسنيه يروقوا
ليها الشقه
انشراح
والله ما عارفه اشكركم ازاي انتم لو اخواتي مش هتعملوا معايا كده
روحيه
ربنا يقومك بالسلامه يا انشراح انا هدخل المطبخ علشان اعمل لك الاكل قبل ما امشي
انشراح
ربنا يخليك ليا يا ضرتي بس ياريت تخلي بالك
من الاكل الله يخليكي ميكنش في ملح
كتير وبعدها خرجت روحيه وفي الوقت ده
قالت ليها حسنيه
حسنيه
ما تقومي بقي يا انشراح وسيبك من اللعبه
دي
انشراح
اي لعبه لعبه اي انا مش فاهمه كلامك
يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية حمواتي الثلاثه ) اضغط على أسم الرواية