رواية دون وجه حق بقلم انجي محمود
رواية دون وجه حق الفصل الأول 1
دارين.يا بابا وفيها ايه لما أخرج مع صحابي عادي
عادل.وأكيد الحفله دي فيها شباب صح ولا لا
دارين.ايوه صح بس أنا مالى بيهم هكون مع صحابي بس والله وممكن تبعت سواق معايا
عادل.انا مش هبعت سواق أنا هبعت يونس معاكي
دارين.لا بليز إلا ده ده هيخنقني وأنا مش ناقصه ما تتكلمي يا سلمي
سلمي.بص يا اونكل إحنا هنرجع عالطول ومافيش أي اختلاط مع حد صدقنا
عادل.اللى عندي قولتله
دارين بغضب.تمام خليه يجي حضرته أصل أنا صغيره
ثم ذهبت لغرفتها لتبديل ملابسها
عادل.يونس تعال على جوه عايزك ضروري
يونس.حاضر يا عادل بيه
نعم يا فندم طلبتني
عادل.بص يا يونس أنا بعتبرك زي ابني وانت اكتر واحد هتخاف على دارين لأنها تعتبر متربيه معاك
يونس بفرح.اكيد يا فندم محتاج حاجه معينه
يونس.بص ده مش شغلك بس ممكن تروح مع دارين حفله عيد ميلاد صحبتها علشان من آخر خناقه وانت عارف أنا مشدد عليها
يونس.مافيش مشكله خالص عن إذنك هطلع اغير وانزل
عادل.تمام يا حبيبي
دارين.اوف ياربي مش بطريقه مش كفايه إن بابا معتبره ابنه وأنا ساكته أنا خايفه بابا يكتبله الورث ويقولى أصل انتي متهوره
سلمي.مش عارفه هو ماله معاكي ده شيك جدا وجنتل كده ده كفايه طويله
دارين بعصبيه.بس اطلعي بره روحي اشبعي بيه
يونس.يا تري يا دارين هتحسي بحبي امتي وإن بردوي معاكي علشان احميكي وماخلكيش تتعلقي بيا إلا لما أكون حاجه تستاهلك
في الأسفل
دارين كانت مرتديه فستان أبيض مرصع بالفصوص الرقيقه واطلقت لشعرها العنان
دارين.هينزل امتي الاستاذ ده كمان
يونس من الأعلى
أنا جاهز يا انسه اتفضلوا قدامي
في السياره
كانت دارين بجوار يونس وسلمي في الخلف
سلمي.ممكن تشغل الكاست يا يونس
يونس بدون رد شغله
دارين.غير الأغاني البيئه دي ولا انت مش بتعرف انجليزي نهائيا اه صحيح نسيت إن انت مش متعلم إلا ابتدائي بس
يونس بحزن.مش مهم التعليم أهم حاجه الاحترام والواضح إنه مش عندك وكلمه كمان هنرجع وانتي عارفه باباكي
سلمي.خلاص خلاص دارين اسكتي بليز
واكملوا الطريق صامتين
في الحفل
دارين.هاي مايا هابي بيرث داي يا روحي
مايا.داري وانتي طيبه يا جميل سلومه ازيك
سلمي.هاي يا مايا هابي بيرث داي
مايا. ميرسي مش تعرفينا يا دارين
دارين.اه ده يونس رئيس الحرس عندنا أو يعتبر شغال عندنا
مايا.واااو ده جنتل جداً عن إذنك بقي اروح أتعرف
هاي أنا مايا صحبه دارين وصحبه الحفله
يونس بجمود.اهلا يا هانم وكل سنه وانتى طيبه
مايا.بص بما إنك جيت هنا وكمان من غير هديه يبقي هديتي إنك ترقص معايا
يونس.اولا أنا مش معزوم ولو اعرفك كنت جبت وثانيا ممنوع الرقص
مايا.علشان خاطري هتزعلني في يوم زي ده
يونس.تمام اتفضلى
ريهام.الله بصي مش ده تبعك اللى مايا بترقص معاه فعلاً مايا مابتسبش حد
دارين بغيظ.اه براحته هو خدام عندنا أصلا
خالد.دودي القمر وحشتيني جامد اوي فينك يا حبيبتي
دارين.هاي خالد انت أكتر مافيش من آخر مره وبابي منعني من الخروج يعني سمح ليا انهارده كده
خالد.باباكي ده واحد خنيق جدآ مش زي أبويا واحد فاكك نفسه من كل حاجه ماتيجي نرقص ونغير الموضوع
دارين.يلا
مايا.تعرف إن أنا أول مره أعجب بحد كده يعني كل الشباب هما اللى بيجروا ورايا علشان الفلوس
يونس.امم
مايا.رد عليا انت مطنشني أوي
يونس.لاني ماينفعش أرقص معاكي مافيش أي صله بينا عن إذنك
مايا.طب ما دارين نازله رقص مع خالد هناك أهي صح ولا ايه
يونس بغضب.دارين
دارين.ايه في ايه ليه بتزعق
يونس.ممكن أعرف مين الاستاذ اللى معاكي ده
دارين.صحبي وانت مالك
يونس.وانتي عارفه موقف عادل بيه من الموضوع ده
خالد.هي مش قالتلك انت مالك يا معلم يبقي مالك وانت أصلا مكانك مش هنا مكانك بره قدام البوابه
يونس بغضب ضربه لكمه على وجه
دارين.انت اتجننت شوف عملت ايه انت نسيت نفسك انت مجرد خدام عندنا وأنا هنا صاحبه أكل عيشك انت سامع
يونس ضربها بالقلم على وشها وجذبها خلفه بشده
دارين.اه سيبني سيب ايدي انت واحد يتيم مرمي في الشوارع والله أعلم اهلك فين ماحدش عايزك سيبني بقي
يونس يشده.ماتخرسي بقي ثم الاقها على الأرض
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية دون وجه حق ) اسم الرواية