رواية امامي بقلم أسماء الهادي
رواية امامي الفصل الأول 1
انتي يا بت يلي اسمك تسنيم
نعم يا بابا
الاكل مالو دلع كدا لي
تسنيم: مش دلع يابابا ولا حاجه مهو حلو اهو
هتبلي عليكي انا ولا هكدب يا تربيه الندامه
تسنيم وهيا بتحبس دموعها: حضرتك عايز اي وانا اعمله
رشدي ابو تسنيم: غوري من وشي هعوز منك اي جتك القرف عيله نحس زي اللي جابتك
تسنيم: يا بابا حرام عليك بدال ماتدعي ليها حرام دي ماتت
ابو تسنيم وهو بيشدها من شعرها
حرمت عليكي عيشتك ياختي جتها القرف مطرح ماهي قاعدا فيها وفخلفتها غوري بدال ماتحصليها
تسنيم وهيا بتعيط: ح.. حاضر
جتك القرف انتي وامك ماصدقت خلصت منها
تسنيم وهيا في اوضتها
يارب اهديه وارحمني منه يارب اجعله في ميزان حسناتي يارب ارزقني براحه البال يااارب
(تسنيم بنت محجبه عندها 20سنه ومالهاش صحاب لان والداها حابسها في البيت والدتها متوفيه من 4 سنين ف حادثه موصلات هيا ومرات عمها
تسنيم بسيطه والي حد ما متدينه بس والدها صعب وقاسي جدا عليها)
في يوم من الايام يرجع رشدي البيت وهو معاه وحده
تسنيم:مين دي يا بابا واي اللي جابها هنا
الست:مراته يا عنيه من دي يارشدي
رشدي:دي للاسف بنتي،ادخلي جوا يابت
تسنيم بدموع:اتجوزت علي ماما يابابا و مين دي وجبت فولس منين دا احنا علي قد حالنا
مديحه:ومالها دي يا عنيا مش عجباكي ولا اي يدلعااادي.
رشدي:بس يا ديحا يا حبيبتي متزعليش نفسك، قولت غوري انجري جوا احسنلك
تسنيم جريت علي اوضتها بدموع
يارب انا مليش غيرك يارب اهديه يارب ارحمني يارب خفف الوجع اللي في قلبي اديني القوه والصبر
الصبر من عندك يارب
مديحه:ينفع كدا يارشدي اللي بنتك عملته دا لو هتبقي كدا انا مش هقدر اعيش معاها انا عايزه بيت لوحدي اه ياخويا انا متجوزه عشان استريح مش يتعكر مزاجي
رشدي وهوا بيبوس ايدها:ماعاش ولا كان اللي يعكنن مزاجك ياقمر انت واذا كان علي البت دي انا هشدهالك شده معتبره
مديحه وهي بتعوج بوقها: اما نشوف يا دكري
تسنيم نامت من التعب وهيا دموعها علي خدها
تاني يوم الصبح
انتي يادلعادي فتحينها لكندا احنا قومي يابت انجري
ورشت عليها مايه
تسنيم قامت مفزوعه
في اي حرام عليكي في حد بيصحي حد كدا
مديحه:قومي يختي هتفضلي نيمالي طول النهار انجري شوفي هنفطر اي
تسنيم: لو سمحتي اتكلمي باسلوب كويس انا مش خدامه عندك واذاكان علي الفطار ف انتي اللي المفروض تعمليه مش انا
مديحه مسكت شعر تسنيم وبتهزها
: اعملي اي يا عنيا وانتي لازمتك اي
ايوا انتي هنا خدامه لستك مديحه يا بت ويلا غوري جهزي الفطار
تسنيم وهيا بتعيط: اه شعري حرام عليكي يابابا الحقني
مديحه: جاتك بو غوري اعملي اللي قولتلك عليه
تسنيم:حسبي الله ونعم الوكيل
ومش عامله حاجه وريني هتعملي اي
مديحه:بقا كدا طيب اشربي بقا
وراحت قاطعه هدومها ونكشا شعرها وطلعت
تسنيم واقفه مستغربه هيا عملت كدا لي
مديحه وهيا بتمثل الدموع:قوم ياراجلي قوم شوف بنتك عملت فيا اي
رشدي:في اي ياوليا علي الصبح
مديحه بدموع موزيفه:بنتك بقولها قومي اعملي الفطار اكمني دايخه شويه قامت عليا زي الكلب السعران انتي مالك اعمل الفطار ولا معملش اوعي تفكري نفسك حاجه انتي مجرد خدامه ابوايا جايبها ونزلت فيا ضرب اهئ اهئ
رشدي قام وعينه بطق شرار:
بت يا زفتت الطين
تسنيم سمعت صوت ابوها اترعبت
رشدي وهوا ماسك تسنيم من شعرها: هو انتي عشان بقالك يومين مضربتيش هتفرضي ضلوعك علينا ولا اي مين دي اللي خدامه يابت الك***ب وبيضرب فيها بالحزام لغاية م جسمها وضرعانها جابت دم
تسنيم بدموع ووجع: يا بابا والله كدابه انا مقولتش كدا اقسم بالله كدابه يا بابا حرام عليك هو انا مش بنتك ولا اي يابابا
ياريتك مش بنتي ياريتك بس اعمل اي ملحوقه انا هربيكي من اول وجديد ياتربيه وس**ه
مديحه واقفه وراه بتبص ليها وبتضحك
تسنيم بصت ليها: حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
مديحه:شايف يارشدي بنتك شايف
رشدي: اما انتي بت ف**اره صح
بتحسبني عليها وانا واقف ونزل فيها ضرب تاني لغايه ما اغمي عليها
في مكان تاني وتحديدا امريكا
شخص بيقرا قران بصوت يذهب عقل السامع من لذته وتأثر القارئ بـ ايات الله
إمام ما هذه الاغنيه الرائعه انها حقا مؤثره
(جماعه المفروض الحوار بالانجليزي ب س احنا ثقافتنا اعلي من كدا 😂)
إمام ابتسم بهدؤ: انها ليست اغنيه انه القران يا فرانك
فرانك:اوا وماذا يعني قران إمام
إمام: كتاب من عند الله وهو منهج الاسلام يذكر دائمًا اللسان بلاحسان
فرانك بستفهام:وما هو الاسلام
إمام بهدؤ: هو دين الحق والسلام
الاسلام هو السلام الداخلي والخارجي للانسان
فرانك بستمتاع: ايمكنني ان اطلب منك المزيد من القران ولكن بصوتك انت إمام
إمام بفرحه: بالطبع هذا من دواعي سرور
وبدا فعلا امام بتلاوة القران الكريم
وفرانك مستمتع بتلاوه امام
ولكن اثناء تلاوه امام حس بوجع في قلبه ونغزه بتتكرر كتير الايام دي
فرانك:ماذا بك يا صديقي لماذا تضع يدك علي صدرك
إمام بألم:لا اعلم ولكن قلبي يؤلمني بشده
فرانك: اذا هيا بنا الي الطبيب الديك مرض مذمن
إمام: لا ليس لدي ولكن هذا الألم يتكرر من حين لاخر ولكن هذه الايام اشتد علي
فرانك وهو بيشد امام
هيا بنا يا صديقي ف انا لا اريدك ان تمت من سيسمعني القران
امام بابتسامه:يا رجل ايهمك صوتي فقط
فرانك وهو يضحك: امزح يا صديقي انت من الاصدقاء الجيدين هنا هيا بنا يا رجل
امام خبط علي كتف فرانك: وانت ايضا جيد يا صديقي هيا
(فرانك يبقي شغال مع إمام في نفس الشركه ومع بعض في نفس السكن، بس فرانك امريكي وإمام مصري)
نرجع تاني لتسنيم
مديحه: قومي يا بت وسيبك من شغل المحن دا
رشدي وهو بيخبطها علي وشها :
قومي يا بت هاتي يا مديحه حبه مايه
خد ياخوايا
رشو عليها وابتدات تفوق
اه جسمي وجعاني اوي
رشدي: تعيشي وتاخدي غيرها وهتاخدي لو ملمتيش نفسك ياختي
تسنيم بدموع:انا عايزه اعرف انت مبتحبينش لي عملت ليا اي دا انا بحبك اوي
رشدي بقسوه: احبك ولا محبكيش دا شئ ميخصكيش
وسابها ومشي
مديحه بشماته: اي رايك انفع ولا لاء
تسنيم بتعب: تنفعي دا انتي ف الوس*خه ملكيش منافس
مديحه وهيا بدوس علي بطنها:مبلاش ولمي نفسك ولا اخليه يموتك انهارده
تسنيم بألم:اه والله حرام اللي انتي بتعمليه دا
مديحه: حرمه عليكي عيشتك
وسبتها ومشيت
تسنيم بألم ودموع: يارب انا راضيه بقسمتك وقاضاءك يارب اكرمني وعوضني خير يارب انا واثقه فيك وفي حكمتك يارب قويني يارب
علي الجهه الاخري
صديقي اين انت لماذا تشرد كثيراً
امام: ها ماذا تريد يا فرانك
فرانك:لا اريد شئ ولكني اطمئن عليك فحسب
إمام:اطمئن انا بخير ولكن لا اعلم لما يؤلمني قلبي
فرانك: والغريب ف الامر ان الطبيب لايشك ف شئ واخبرك انك علي مايرام لابأس ياصديقي
إمام: لست حزين يا فرانك الحمدلله طهور بأذن شاء الله
فرانك: ماذا تقول يارجل لا افهم شئ
امام بابتسامه: اشكر الله علي نعمه واسأله ان يكون مرضي مطهر ذنوبي افهمت
فرانك: وهل المسلم حين يمرض يكفر ربكم عنه ذنوبه
إمام:اجل
فرانك: اعتذر يا صديقي ولكن علي الذهاب
إمام: لا داعي لاعتذر اعتني بنفسك
إمام فضل يتمشي شويه وهو بيكلم نفسه
(وبعدين ف النغزه اللي مش سيباني دي يارب انا مش مهم المهم هيا تكون بخير يارب انت العالم بيا وبحالي وغني عن سالي اسالك باسمك الاعظم ان تحفظها، يارب انا استودعتها عندك احفظها ليا وانت خير الحافظين)
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية امامي ) اسم الرواية