رواية احببت مجنونة (2) الفصل الثاني 2 - بقلم نجمة براقة
رواية احببت مجنونة (2) الفصل الثاني 2
جودي _ مارو ايه رايك فى الفستان ده
مراد بقرف _ وده هتروحي بيه ف اي كباريه ان شاءلله؟!
جودي _ مالو ماهو حلو
مراد _ رجعي القرف ده بسرعه
جودي _ حاض.... وانت مالك صحيح انا عاجبني وهاخده
مراد _ طيب لو جدعه خديه ويارب اشوفه عليكي،، مفيش حد يلمك ولا ايه
جودي بعدم رضا _ انت مزودها وفيها ايه يعنى ما كل البنات بتلبس كده
مراد_ ومين قالك انك انتي تبعهم طيب دول مفيش حد يلمهم انما انتي لا، يلا رجعي الفستان ده وشوفي غيره
جودي _ بقولك ايه ما تروح انت، انا ايه خلاني اجيبك معايا
مراد _ مش هروح وهكمل معاكي وعلي الله اشوفك جايبه الفستان ده ولا حآجه شبهو كمان
جودي بقر'ف _ خلاص مش هشتري يلا بينا
مراد بتهد'يد_ خدمينك احنا نروح ونرجع على مزاجك طيب ايه رايك هتشتري وانا اللي هختار
جودي بتمتمه_ دا انت معقد
مراد _ سمعتك
جودي _ طيب ممكن تخلص بقا علشان هنتاخر الليل هيدخل
مراد _ متخافيش مش هنتاخر يختي، ايه رايك في دي
جودي بقرف _ ايه ده
مراد _ ايه مش شايفه، عبايه
جودي _ حرااام عليك انا البس عبايه بشكل ده ليه شايفني رايحه اطلع معاش الارامل
مراد_ اوووف بقا خلاص تعالي اختاري بس تكون حآجه حشمه بلاش المكشوف عارفين رجليكي حلوه يختي
جودي بنفاذ صبر_ بقولك ايه متعصبنيش
بيت هشام
ياسمين بقلق_ البت اتاخرت اوي يا هشام
هشام _ متقلقيش انا كلمتها وقالتلي انها مع مراد بيشترو هدوم
ياسمين _ بزمه ده ينفع، مهما كان مراد كويس وقريب مننا بس عيب تتأخر كل ده معاه
هشام _ يعني انتي جايه دلوقتي تقولي كده، ممنعتيش الموضوع ده ليه من صغرهم مش انتي اللي اقنعتي مي انها تاخد شقه جمبنا
ياسمين _ وانت عاوزني اسيبها بعيد لوحدها هي وابنها مش دي مرات صاحبك وابنه
هشام _ ايوه ياستي وانا مقولتش حآجه وعلي يدك شايل شغلهم علي كتفي بس انا علي ارتباط جودي ومراد بشكل ده
ياسمين _ والله ما انا عارفه اعمل ايه، طول الوقت مع بعض وتقولهم تجوزو يقولو لا احنا صحاب واخوات
هشام _ طيب وبعدين كده البنت ممكن يوقف حالها والناس تفتكر انهم لبعض
ياسمين _ لا لازم اتصرف انا همنعها تكلمه ولا تطلع معاه وأنت كمان لازم تشد عليها شويه
هشام _ من غير شد عشان متعندش انتي انصحيها براحه احسن
ياسمين_ تعند؟ طيب خليها تعمل كده وانا اعرفها شغلها
هشام _ يااسمين ياريت تتعلمي من تجربتك
ياسمين _ قصدك ايه
هشام _ ناسيه احنا عملنا ايه علشان اهلك يدوكي حريتك شويه
ياسمين بخجل _ عندك حق بس احنا في الاخر اتجوزنا بس دول مش عاوزين يعني هيبقا مو'ت وخراب ديار،
هشام _ تمام اعملي اللي يريحك بس براحه
ياسمين _ طيب.... اهي جت اهي.. حمدالله على السلامه يا هانم ما لسه بدري
جودي_ ايه ده بقااا، مالك يا ياسو
هشام _ اتاخرتي ليه
ياسمين _ طبعا وهي يهمها ايه
جودي _ كنت بدور علي حآجه مناسبه عشان كده اتاخرت ايه لزمته الكلام ده دلوقتي
ياسمين _ لزمته ان كده الناس هتحكي عليكي وعلينا تقدري تقوليلي مراد يبقالك ايه علشان تتاخري معاه بشكل ده،،، ده غير المكالمات والنادي والمقابلات طول الوقت
جودي بأستغراب _ يعني ايه مراد يبقالي ايه،، ماما ده مراد اللي انتي وبابا مربينه معايا من صغرنا يعني زي اخويا واكتر
هشام_ ماشي يا جودي اخوكي ومربينه وكل حآجه بس انتي خلاص بقيتي انسه ودا مش كويس محدش هيفهم اللي قولتيه دا
جودي _ والله انا مش مجبره امشي اوضح لناس ايه اصل علاقتي بيه والي مش عاجبه خلاص يفكر زي ماهو عاوز
هشام بانفعال _ جووودي اعرفي نفسك بتقولي ايه، امشي علي اوضتك ومن دلوقتي مفيش خروج رايح جاي معاه
جودي تبصله بجديه_ لا يا بابا مراد اخويا ومليش صحاب غيره انا مش هبعد عنه
هشام بعصبيه يرفع ايده عشان يضر'بها قلم بس بيوقف وياخد نفس وينزل ايده تانى
جودي بصدمه_ بابا انت عاوز تضر'بني؟!
ياسمين _ امشي علي اوضتك. دلوقتي امشي
جودي تدخل اوضتها وهي بتعيط
ياسمين _ ليه كده يا هشام انت مش قولتلي افهمها براحه وبلاش نشد عليها
هشام بخن'قه_ مش عارف عملت كده ازاي بس هي استفزتني، معقول ميهماش حد ولا ان حد يتكلم علينا
ياسمين _ متزعلش نفسك انا هكلمها
وبتروح عندها اوضتها تلاقيها نايمةوحاطه المخدة علي راسها
ياسمين _ انتي نمتي
جودي _ لا
ياسمين _ طيب قومي عاوزه اتكلم معاكي
جودي تقوم _ ماما انا اسفه بس ازاي بعد ما عشت معاه من صغري ابعد عنه فجاءه كده من غير مقدمات
ياسمين _ حبيبتي انا عارفه ان مش سهل بس انتي لازم تشوفي نفسك بقيتي انسه وعلي وش جواز، شوفي كده لما الناس تلاقيكم دايما مع بعض هيفكرو ازاي بعد كده مفيش حد هيتقدملك
جودي بدموع _ لا يا ماما انا هتجوز اللي يقبلني زي ما انا كده، ولازم يعرف ان مراد مهم في حياتي زي اخويا بظبط
ياسمين _ طيب ماشي بس علشان خاطري نخفف مقابلات ومكالمات شويه يعني خليها لما نكون مع بعض بلاش لوحدكم
جودي بتفهم _ حاضر هحاول
ياسمين _ حبيبتي ربنا يسعدك. خلاص بقا قومي صالحي ابوكي انتي اتكلمتي معاه بطريقة مش كويسة
جودي بخجل _ عندك حق، حاضر انا هروح اكلمه
بيت مراد
مي بجديه_ في ايه يا مراد مش هنكبر بقا
مراد باستغراب _ وانا كنت صغير في ايه
مي _ مش عارف يعني؟!
مراد _ لا مش عارف
مي _ ايه اللي اخرك. مع جودي بره للوقت ده
مراد_ وفيها ايه هي دي اول مره
مي_ فيها ان كده مينفعش البنت كبرت وعيب اوي علينا لما نعملها سمعه وحشه
مراد _ ياسلام ودا من امتي بقا
مي_ من دلوقتى اهلها زعلانين منها بسبب الموضوع ده انت بقا لازم توقف هنا وكفايه كده
مراد _ انتو ليه محسسني اني داير معاها و وعدها بحاجه، ماما دي جودي بنت عمي هشام وطنط ياسمين عارفه مين دول،
مي _ عارفه بس خلاص كده كفايه سيبها تلاقي عريس بدال ما انت هتوقف حالها جمبك
مراد بذهول _ انا مش مصدقك والله، اوقف حال مين دي اختي عارفه يعني ايه وانا اللي هقدمها بأيدي لعريسها متحسينيش انها غريبه عني
مي _ مراااد اسمع الكلام مش عاوزه الموضوع ده يتكرر خلاص مفيش خروج معاها أبداً غير لو احنا كنا معاكم مفهوم
مراد _ لا مش مفهوم يا ماما انا مبقتش صغير خلاص
مي _ يعني هتكسر كلمتي خلاص كبرت علي امك
مراد _ لا طبعا عمري ما اكبر عليكي بس انتي كده بتضيقي عليه بزياده في موضوع مينفعش اصلا نتكلم فيه ونقول صح ولا عيب، وع فكره مش هبعد عن جودي غير لما هي بنفسها تقولي
مي بزعل _ ماشي يا مراد انت حر بس اعرف اني مش راضيه عنك
مراد _ اممم هي وصلت لكده، ماشي خلاص انا مش هكلمها تانى وهحظرها ومش هروح عندهم لو دا يرضيكي تمام
مي_ لا طبعا مقولتش تقاطعها بس لازم تكون عارف الحدود بينكم
مراد _ مفهوم ممكن اروح اخد دوش وانام علشان مش شايف قدامي
مي _ ماشي ياحبيبي روح تصبح على خير
مراد _وانتي من اهله وبيمشي ويسيبها
بيت هشام
جودي قاعده في اوضتها بتتفرج على فيلم وفجاه التليفون بيرن وبيكون مراد
جودي _ نعم يا استاذ مراد
مراد باستغراب_ الرقم غلط ولا ايه... لا هو. الو مين معايا
جودي _ هيكون مين يعني انا يا فالح
مراد _ امال ايه استاذ دي
جودي _ هو كده من دلوقتي ورايح
مراد _ اااه يعني كلام ماما طلع صح
جودي _ كلام ايه
مراد _ اهلك مش عاوزينك تقابليني
جودي _ ايوه بصراحه بس هما خايفين عليه المشكله مش عندك
مراد _ يعني ايه خايفين عليكي، هما مش عارفين انا مين يعني ولا شايفين ايه اللي بينا علشان يخافو؟!
جودي _ قولتلهم والله وهما كل اللي عليهم لا مراد راجل ومينفعش، اقولهم يا جماعة والله مش راجل دا مراد يق....
مراد_باس باااس هو مين ده اللي مش راجل عارفه لو قدامي كنت شلفطت وش'ك
جودي_ مش قصدددي انا اقصد يعني انك مش غريب
مراد_ دول قاصدين بقا بيحطونا قدام الامر الواقع، طيب ايه رأيك انهم مش هيمشو كلامهم علينا استنيني انا جاي
جودي_ تيجي فين هما نامو خلاص
مراد_ هاجي من الشباك بتاعك افتحيلي
جودي_ انت اتجنن'ت من الشباك ازاي اوعا.. مرااد يخر، بيتك يامصيبتي دا قفل وبعدين بابا وماما لو عرفو هيبهد'لوني
بتفضل تلف حوالين نفسها لغيت ما بتسمع تخبيط على الشباك تجري تفتح بسرعه
جودي_ انت بتعمل ايه يخر، بيتك أرجع تانى
مراد يخطي ويبعدها عن طريقه _ مش هما بيلو دراعنا احنا بقا هنعرفهم ازاي لوي الدراع،،، بتعملي ايه دلوقتي
جودي بقلة حيله _ مش كده بردو ازاي يعني تجيلي اوضتي من الشباك وفي الوقت ده
مراد_ بطلي رغي وروحي اقفلي الباب هنسمع فيلم رعب نازل جديد تحفففه
جودي بفرحه_ متقولش
مراد _ اه والله، خدي المومري ده حطيه علي الشاشه وهاتي الريموت انا هشغله
جودي _ تمام ماشي يلا شغل بسرعه، وانا عندي شوية لب سوري نتسلي واحنا بنسمع
ياسمين بتصحي وتطلع بره اوضتها عشان تجيب ميه وبتسمع صوت بيتكلم في اوضة جودي، بتروح بسرعه وتحاول تفتح الباب لكن بتلاقيه مقفول من جوه
ياسمين بقلق_ جودي في ايه عندك قافله علي نفسك ليه
جودي بخضه _ نهار اسود ماما صحيت هنعمل ايه
مراد _ معرفش شوفي مكان استخبا فيه بسرعه
ياسمين _ بتعملي ايه افتحي
جودي بتوتر_ ح حاضر جايه اهو يا ماما.... انزل تحت السرير بسرعه
بينزل تحت السرير وهي بتروح تفتح
ياسمين تدخل وتقف جمب السرير وتبص في الاوضه _ كنتى بتتكلمي مع مين
جودي بارتباك_ مم مفيش حد
ياسمين _ انا سامعه صوت في الاوضه ازاي مفيش
جودي بارتباك _ د دا.. التليفزيون صوت التلفزيون
ياسمين تبص لتليفزيون تلاقي فيلم رعب شغال وبزعيق_ فيلم رعب في نص الليل انتي مجنو، نة افرضي جالك صرع دلوقتي
جودي _ ما انتي عارفه اني بحب افلام الرعب وبحب اسمعها بالليل
ياسمين بنرفزه_ طيب اطفي الز'فت ده ونامي منقصينش يلبسك عفر'يت
جودي بلوي بوز_ حاضر
ياسمين _ تصبحي على خير وهي ماشيه بتدوس علي صوابع مراد اللي طالعين من غير قصد وهو يحط ايده علي بوقه عشان ميطلعش صوت
مراد لنفسه _ ااه امشى بقا، وهي واقفه شويه تبص حوليها بعدم اطمئنان وبعدين تمشي وجودي تقفل وراها وبعدين تجري علي مراد
جودي_ اطلع خلاص مشيت
مراد بوجع _ اااه ايدي اتهرست
جودي _ انا اسفه بجد بس اطلع بقااا لا ترجع
بعد ما بيخلص الفيلم مراد بيقرر يمشي ويطلع تاني من الشباك
جودي _ مارو علشان خاطري متكررش اللي حصل ده تاني
مراد _ لا هيتكرر لاأحنا لاهما، لازم يعرفو اننا مش صغيرين
جودي _ بعيد عنهم بس ده ميصحش
مراد _ ميصحش ايه، هو انتي خايفه منى كمان؟!
جودي _ يابني هو اللي في راسك ده بصله ولا مخ اي جاب الخوف دلوقتي، بس العقل بيقول ان ده عيب وميصحش
مراد بقرف _ اللله عقل،، انتي طلع عندك عقل ومقولتيش، اسمعي يابت انتي، طالما مبنعملش حآجه غلط خلاص ملناش دعوه بحد ولا انتي مش عاوزه تعرفيني
جودي _ انت عبيط ياض' انت اخويا مهما قالو الناس
مراد _ ايوه كده اتعدلي يلا امشي قبل ما حد يلاقيني يفتكرني حر'امي بسبب رغيك ده
جودي _ خلاص يلا في دا'هيه
مراد_ يلا في مص'يبة ويمشي
تاني يوم في النادي
ياسين بيجري مع واحده اسمها جيلان...
جيلان بتعب _ اوف وقف انا تعبت
ياسين _ خلاص تعالي نقعد نشرب حآجه وبعدين نكمل
جيلان_ اوك يابيبي
جيلان بدلع _ امتي بقا نشرب العصير ده في بيتنا
ياسين _ اااه هنبتدي تاني، حبيبتي انتي عارفه انا مش بتاع جواز،
جيلان _ امال بتاع ايه
ياسين بمغازله_ بتاع حب ولحظات رومانسيه بس جواز وعيال وبيت لا متشكر
جيلان _ اخص عليك كنت فكراك بتحبني زي ما بحبك
ياسين _ طيب ما انا بحبك وانتي عارفه
جيلان _ كد'اب مبتحبنيش لو بتحبني كنت هتبقا هتمو'ت وتجوزني
ياسين _ جيجي انتي عارفه اني مش بحب الكلام الكتير في حآجه ممنهاش فايده، ياستي لو مش عاجبك علاقتنا من غير جواز براحتك
جيلان _ بقا كده يا ياسين
ياسين _ هتعملي زي العيال ولا ايه انا مبحبش البنات اللي بتزعل بسرعه كده
جيلان _ خلاص خلاص مش زعلانه المهم انت تكون مبسوط مني
ياسين _ ايووه كده، وبيبص الجهه التانيه يشوف جودي بتجري
ياسين لنفسه _ امم وليها عين تيجي تاني،، جيجي خمسه وجاي
جيلان _ رايح فين
ياسين يسيبها ويمشي من غير رد
جودي بتجري في االنادي وفجاه بيطلع في وشها
جودي بنرفزه_ انت تاني
ياسين _ ايوه انا في حاجه
جودي تبصله بقرف وتمشي
ياسين لنفسه _ بنت عاوزه الضر'ب انا هعرفها ازاي تحترمني،، ويمشي وراها
ياسين _ استني
جودي تمشي ومتعبرهوش
ياسين_ استني بقولك
جودي بنفاذ صبر_ عاوز ايه
ياسين _ كنت عايز اعتذرلك
جودي بقرف_ مش بقبل اعتذرات عن اذنك
ياسين بخبث_ لو مقبلتيش اعتذاري انا هعمل في نفسي حآجه
جودي _ فكره حلوه عن اذنك
ياسين _ استني بس طب اعمل ايه علشان تقبلي
جودي _ تبعد عني وبس
ياسين _ ماشي براحتك بس انا بردو مش هسكت غير لما تقبلي اعتذاري ونكون اصحاب
جودي تبصله بقرف وتمشي
تبتدي تدخل دماغه ويقرر انه هيوقعها وبعدين،، يمسك تليفونه ويتصل بحد
جيلان تشوفه من بعيد بيمشي ورا جودي وهي مش معبراه وتبتدي تتغاظ وتروح عنده بسرعه
جيلان _ مين البت دي وتعرفها منين
ياسين _ وانتي مالك
جيلان _ مالي ونص كمان
ياسين يشوح بايده بزهق ويمشي
جيلان بغيظ _ بقا كده يا ياسين ماشي
في مكتب هشام
مراد _ نعم ياعمي
هشام _ تعاله اقعد
مراد _ حاضر
هشام _ قولي يامراد انت ناوي تعمل ايه
مراد _ اعمل ايه في ايه مش فاهم
هشام _ في الشغل انت مش خلاص خلصت جامعه
مراد _ لسه مش عارف بصراحه
هشام _ مش عارف ازاي، انت مش عارف انك بعد ما تخلص هتمسك شغلكم
مراد _ ايوه طبعا بس بصراحه انا مش هقدر امشيه لوحدي
هشام _ انا معاك لغيت ما تعرف كل حآجه
مراد _ تمام ياعمي انا جاهز
هشام _ طيب انت هتروح فرع اسكندريه هناك هتقابل سليم هو هيفهمك طبيعة الشغل هناك وبعدين تيجي تستلم هنا يكون خدت خبرة
مراد _ اااه اسكندريه؟!
هشام _ ايوه في حآجه ولا ايه
مراد لنفسه _ انا عارف انك عاوز تبعدني عن جودي لدرجة دي بتخافو عليها مني
هشام _ في حآجه يا مراد مالك
مراد _ لا مفيش حاضر انا هجهز نفسي اسبوع كده ولا حآجه واروح
هشام _ تمام اتفضل انت
مراد _ بقا عاوز توزعني ياعمي، ليه كل ده، ماشي بيمسك التليفون ويتصل ب جودي
جودي بتكون خارجه من النادي مشي وبترد علي التليفون _ الو
مراد_ فين
جودي_ طالعه من النادي اهو
مراد_ طيب استنيني انا جاي
جودي_ في حآجه حصلت
مراد_ لا مفيش استنى بس وفجاه بيسمع صوتها
جودي_ ابعد من طريقي
شاب بنظرة تحرش _ ما تيجي افسحك
جودي_ انت هتبعد ولا اصوت
مراد_ في ايه مين ده.... جودي!.... انتي يابت.... لكن مبيلقيش رد والخط بيفصل.