رواية حنين الليل الجزء الثاني 2 البارت الثالث 3 بقلم أميرة رمضان
رواية حنين الليل الجزء الثاني 2 الفصل الثالث 3
=انتي لسه شاغله بالك برضو هو قالك مش عايز يتجوز يبقا خلاص
_ هو انت ليه شايف الموضوع عادي ابنك عندو 31سنه ولسه رافض فكرت الجواز تقدر تقولي هيفكر فيه ايمتي
ليل بهدوء: انا عارف ابني دماغه ناشفه
_ ما شبه اباه فما ظلم
ليل بضحك : بتلمحي بايه
_ مش بلمح بس انا بجد تعبت بحاول اقنعه ومش عارفه انا جايه الحج المرادي ومش طالبه من ربنا غير انه يرزقه ببنت الحلال اللي تصونه وتسعدو
ليل : اكيد هيلاقيها ان شاء الله
وبعدين انتي مبقتيش مهتميه بيا خالص كل همك العيال وبس
قولت بضحك : يخلاثي انت بتغير
ليل : انتي مزهقتيش من السؤال ده قولتك ايوا بغييير
_ طب خلاااااص صدقتك طبله ودني اتخرمت
ليل بتنهيده : كبرنا وبقينا عوجيز
_ نعاااام ي اخووووويا مين دي اللي كبرت انا لسه في عز شبابي الدور والباقي عليك
#بقلمي_اميره_رمضان
ليل بضحك : يعني قصدك اني عجوز
_ انا مقولتش كده انت اللي بتقول قال عوجيز قال
___________
&&ده توضيح للاشخاص الجديده عشان الناس اللي اتلغبطت******
ايان وتالين وعز وحنين اخوات واولاد ليل (ليل سمي بنته الصغيره علي اسم حنين مراته )
وكارما وماريا وجنه اولاد نوح وخديجه (ونوح مسافر وهما عايشين في بيت العيله)
ورعد ويوسف وميرا (اولاد فارس وسندس )
ومالك وسليم اولاد بسمه اخت حنين الكبيره وياسين اللي متابع من الجزء الاول فاهم الموضوع ده لان مالك وتالين بيحبو بعض من الطفوله واتجوز وخلفو ياسين الصغير ولينا
(ورحيم وندي )خلفو حيدر ومليكه وهنعرفهم في الحلقات اللي جايه
يارب اكون عرفت اوصلكم المعلومه
___________
في الجامعه
ميرا : هو انتي جيتي بدري انهارده اصل جيت متاخره شويه وطولت الامتحان بالعافيه
مليكه : لااااااء ابداااا تاخير اي بس دي كلها ساعتين ونص حاجه متذكرش اصلا
ميرا : منا قولت كده برضو
مليكه بعصبيه : يخربيييت برودك ي شيخه والله العظيم انا غلطانه اني جيت بدري كل ده عشان نراجع زي مقولتي قبل الامتحان وفضلت قاعده منتظره ساعدتك تحني عليا وتاجي وفي الاخر معبرتنيش
#بقلمي_اميره_رمضان
ميرا : اعمل اي يعني ماهو الزفت اخويا مكنش راضي يوصلني معاه وفي الاخر وافق
مليكه: انا مالي انااا انتي هتحكيلي قصه حياتك متولعي انتي ويوسف
ميرا : لاء لاء بقولك اي مش طالبه معايا خناق علي الصبح
مليكه : يبقا احسن برضو عشان مش ناقصه صداع منك حنين خلصت الامتحان ولا لسه
ميرا : ايوا قالتلي هتخلص الساعه 1 معايا (ولسه بتتكلم شافتها جايه تبكي)
ميرا بقلق ؛ مالك ي بت في اي الامتحان كان وحش
حنين بدموع : لاء كان كويس مفيش حاجه
مليكه بشك: هو الواد خالد ده لسه بيضايق
حنين ببكاء : انا زهقت والله كل شويه يطلعلي في كل مكان وسيبتو ومشيت زي كل مره بس مسك ايدي المرادي
ميرا : اااااااي لاء ده كده بقا تخطي حدوده علي الاخر (وقامت مشت)
مليكه : انتي رااااايحه فيييييين
ميرا : هربي الكلب ده
______
في وسط شله شباب
خالد بضحك : هههههههه مشوفتهاش وهي واقفه هتموت من الرعب وبتبكي بمجرد بس ممسكت ايدها امال لو عملت حاجه تانيه كانت عملت اي
ميرا بغضب وصوت عالي : كنت هتوحش امك ي ابن امك
خالد : طب تصدقي فكرتك راجل اصل اللكلام ده ميطلعش من بنت
#بقلمي_اميره_رمضان
ميرا : طب علي الاقل طلعت انا راجل الدور والباقي عليك ياللي متعرفش اي حاجه عن الرجوله
خالد بغضب : لمي لسانك عشان مزعلكيش
ميرا : علي اخر الزمن مفيش الا انت ي عيل اللي هتزعلني
مليكه ببعض الخوف: ميرا يالي نمشي سيبك منه
(واحد من الموجودين طلع تلفونه ورن علي يوسف )
الشخص : اي يبني انت فين اختك بتتخانق
يوسف بصدمه : فيييين
_______
خالد : انا من راي تسمعي كلام صاحبتك وتمشي من هنا عشان مخلهوش اخر يوم في عمرك
ميرا بعدت عن مليكه بالعافيه وقالت : اخر يوم في عمر مييين يلاااا (وحدفت الازازه علي وش خالد )
خالد اتعصب اوووي والشباب بحاولو يمسكو قال : انتي متعرفيش انا مين ي بت والله لهتتدفني انهارده
يوسف وصل وقال : تدفن مين ي ابن ***** (وهجم علي خالد ضرب وشتيمه والجامعه كلها اتلمت حوليهم)
________
خديجه قاعده بتتفرج علي التلفزيون وفي تلفون رن جنبيها
خديجه : بت ي ماري ادي التلفون ده لعز
ماريا : انا مالي هو انا الخدامه بتاعتهم
خديجه : هو اكيد ناسيه اخلصي بقا لتكون مكالمه مهما
ماريا خدت التلفون وبصت تشوف مين اللي بيرن : نيفين مين نفين دي ان شاء الله
(طلعت وخبطت علي الاوضه )
عز : ادخل
ماريا من برا : تلفونك بيرن من الصبح
عز طلع من الاوضه : تلاقيهم حد عايزني في العياده
ماريا : هي مين نيفين دي
عز : امممم انتي تعرفيها
ماريا : هو انا هعرفها منين انا شفت اسمها علي تلفونك
عز : اديككي قولتيها علي تلفوني يعني حاجه متخصكيش
#بقلمي_اميره_رمضان
ماريا بضييق : تصدق عندك حق سلام
دخلت اوضتها وقعدت تبكي
=هو ليه مش حاسس بيا يخربيت الحب انا بقيت بكره نفسي اني حبيت واحد مش بيفكر فيا اصلاااا
لييه كده واشمعني انت ي عز اشمعني قلبي اختارك انت ليه كده بس
_______
رعد : متقولنا فكره للموضوع ده ي ايان
ايان : ياعم انا مليش في الشغل بتاعكم ده انتو مهندسين زي بعض فكرو براحتكم
سليم : طب اسمع ي ايان فكرتي واحكم انت بنفسك انا قولت هناخد الارض دي ونعمل عليها المصنع وكمان في كذا حاجه جنبيها هتنفعنا اوووي ده غير انها مش بعيده عن الشركه الاساسيه
ايان : حلو بس تعملها ميزانيه كام
سليم : دي بقا شغل حيدر مش انا
رعد : هو مجاش انهارده ليه الزفت ده
سليم : عندو كرونا يبقا تعالو نعدي عليه نشوفو
رعد : اي بتقول عندو كرونا وعايزني اروح عندو انت مجنون
ايان : سيبك منه نروح انا وانت نشوفو
رعد : ايااان انت هتروح
ايان : هو انت اي حد يقولك حاجه تصدقها وبذات لو سليم يعني
سليم : الله يخليك ي رجوله (تليفون رعد رن)
رعد : تليفون من البيت
ايان : شوفهم عايزين اي
خديجه : انا عايزاك تاجي انت وايان حاااالا
______
عز : اول مره تكلموني بدري كده
سراج : يابني هو احنا لازم نتقابل بليل بس
عز : النهار بيكون عندي شغل
نيفين : وفيها اي يعني لما نكون معاك نهون عليك شغلك
سراج : احلي سجاره ليك
عز : انت عارف اني ما بدخنش
مصطفي : يعني مصاحبنا ومابتدخنش طب تاجي ازاي دي
عز : عادي بقا سلام هروح العياده شويه وهبقا اكلم نتقابل بليل
سراج : طب متنساش وانت جاي تجيب معاك فلوس للايجار بتاع الشقه دي عشان صاحب العماره هيطردنا منها
عز : وانا مالي هي شقتي ولا شقتكم
مصطفي : وهي هتفرق ماهو احنا كلنا واحد ي زوز
#بقلمي_اميره_رمضان
______
بعد ساعتين
رعد بعصبيه : يعني انتي رحتي تتخانقي معاه من غير سبب متقولي اي اللي حصل
ميرا بصت لحنين اللي كانت هتموت من الرعب وخايفه حد يعرف
ميرا : هو ضايق وحده صحبتي وانا رحت اتخانقت معاه وبعدين يوسف جه
ايان : انا عارف انك قويه بس مينفعش تتخانقي مع شاب مهما ان كان لان انتي بتعرضي نفسك للخطر هو مهما ان كان اقوي منك المفروض لما ضايق صحبتك كنتي رنيتي علي اي حد فينا وساعتها كان جابلك حق صحبتك مش تروحي انتي
ميرا بقوه : انا اقدر عليه وعلي عشره زيو
رعد بصوت عالي : متخلنيش اندم اني دربتك الفنون القتاليه انا علمتك عشان تدافعي عن نفسك لو حصلك حاجه مش تعملي فيها فتوه وتمشي تضربي في الناس
ميرا : انا مضربتوش قولتلك يوسف جه وضربه
رعد : طب لو يوسف اتاخر ثواني
ميرا : معرفش بقا اهو اللي حصل
يوسف : انتي متهوره كان اقل حاجه تكلميني انا مش الاقي واحد بيرن عليا بيقولي اختك بتتخانق
ميرا : ماهو قال عليا اني عامله زي الراجل
رعد : عندو حق وياريت تاخدي بالك من نفسك شويه ومن تصرفاتك واعقلي شويه
(سابها ومشي بغضب وميرا طلعت اوضتها )
ماريا : وريني ايدك ياض
يوسف : ابعدي يابت عايزه تلوثيها
ماريا : تصدق انا غلطانه كنت هخيطلك الجرح
يوسف: وانا ملقتش الا انتي امشي من هنا
ماريا: ايان ممكن تجبلي الحاجات اللي كاتباه دي من الصيدليه عشان وربنا مفيش حد هيخيط الجرح ده الا انا
______
بعد شويه
حنين : مش عارفه اقولك اي ي ميرا انك مقولتلهمش اللي حصل
ميرا : انا مرضتش اقولهم بس عشان انتي حلفتيني غير كده كنت فضحته اقسم بالله
حنين : ده لو ايان عرف كان هيقلب الدنيا الحمد لله ان محدش عرف
الباب اتفتح فجاء وحد قال : بس انا عرفت
حنين 😳
- تابع الفصل التالي عبر الرابط (رواية حنين الليل) اضغط على أسم الرواية