رواية عوضي بقلم دنيا فادي
رواية عوضي الفصل العشرون 20
ادهم بصدمه : اييي مستشفي،،، ازايي حصل دهه قولي العنوان بسرعه
رقم غريب : مستشفي ال ****** عند ال *** *****
_:.
حازم : رايح فينن يا ادهم
ادهم بخوف : سما عملت حادثه
حازم بصدمه : ايييي ازاي وامتي دي لسه ماشيه طب انا جاي معاك انت تعرف هي فين دلوقتي
ادهم : في مستشفي ال ******
حازم : طب دي قريبه مننا
__________________________________________
مريم : مبقتش فاهمه اي الي بيحصل في البيت اي كميه المشاكل الي جت علينا فجاءه كده ،،، بفكر ارجع لحياتي القديمه تاني
ريم بحزن : وانا هقعد مع مين لما تمشي مين هيعك معايا في الاكل مين هيشرب معايا الشاي واحنا بنتمشي في الجنينه مين هيقف في صفي لما اغلط
مريم بضحك : بقول بفكر لسه مخدتش قرار وبعدين اي المصلحه دي عايزاني اقعد عشان اعك معاكي في الاكل واقف في صفك
ريم : سيبك دلوقتى من الموضوع ده كنت عايزه اقولك علي حاجه
مريم : قولي
ريم : هي مل..
ملك بإبتسامه : مريم
مريم : اي يا ملك
ملك : كنت محتاجاكي معايا فاضيه !!
مريم : ااه عايزه اي
ملك وتبص لريم : كنت عايزه اشتري هدوم لل بيبي
تيجي معانا يا ريم
ريم بإبتسامه مستفزه : لا
ملك : هستناكي في اوضتي لحد ما تجهزي يا مريوم
وبتمشي
ريم : شايفه دي تاني مره تجيب فيها هدوم وعايشه وكأنها في بيتها
مريم : معلش استحملي لحد بس ما تخلف
ريم بجنون : انا مش لاقيه مبرر واحد لوجودها هنا حاسه ان في حاجه غلط بجد
مريم بتوتر : لا مفيش حاجه ياريم زي ما ادهم قالك انها معندهاش حد ولا بيت وكانت شغاله عندو وبُيردلها جميل عملتو معاه بس مش اكتر ،،، انا هروح اجهز واروح معاها وهأخرهالك شويه عشان تقعدي براحتك حلو كده
ريم بملل : مش هتفرق
___________________________________________
سما بألام في الرأس : انت مين
حازم بإستغراب : انا مين!! انا حازم يا سما في اي
سما : حازم مين
الدكتور : ممكن تتفضل معايا يا استاذ
_:.
حازم بزعيق : ايييي فقدت الذاكره
ادهم : استنا يا حازم يعني يا دكتور دلوقتي هي اي الي ممكن تبقا فاكراه
الدكتور : الي حصلها ده سبب ليها صعوبه في تذكُر الاحداث الي في الماضي والمعلومات المألوفه ليها زي اسامي الاشخاص الي في حياتها والتواريخ والمهن زي ما معرفتش اسم الاستاذ ويبص لحازم
ادهم : طب انا ينفع ادخلها
الدكتور : تقدرو تدخلولها بس رجاءاً متضغطوش عليها عشان تفتكر اي شئ لأن ده هيأثر عليها ومش هتفتكر
وبيمشي
حازم : ينهار اسود ده عشان اوصلها حبي ليها قعدت 4 سنين لسه هقعدهم تاني مع الجبله دي!!
ادهم : وانا لسه هقولها ان احنا اخوات تاني!!
___________________________________________
ريم في اوضه ملك
ريم : انا لازم الاقي حاجه تخرجك من البيت ده
ريم ومشغوله في التفتيش في كل مكان قصاد عينيها : انا متأكده ان هلاقي وراكي حاجه
وهي بترفع المخده في ورق بيقع وبتروح عشان تجيب الورق من الارض
سامر : ريم
ريم بتجيب الورق وبتخبيه في هدومها قبل ما تشوفو
ريم بتوتر : نعم
سامر بإبتسامه : في حد مستنيكي برا
ريم بإستغراب : مين
سامر : تعالي وشوفي
ريم : حاضر
_:..
ريم بفرحه : ماما
ام ريم بإبتسامه : وحشتيني يا ريم
ريم بدموع وتجري علي حضنها : وانتي كمان يا ماما
ريم : بس انتي جيتي ازاي
___________________________________________
سما : اديني دليل ان احنا اخوات
حازم بتشويش : مشاء الله فقدت الذاكره بس مفقدتش ذكاءها ربنا معاك علي الهم ده
ادهم : زي
سما : اممم معاك صور لينا واحنا صغيرين
ادهم بإريحيه : ااه ااه كل الصور في البيت
حازم بضكك : انا قولت هتطلب بطاقه ولا شهاده ميلاد ده اي الدليل المقنع ده
ادهم : اسكت
حازم : طب وانا مش عايزه تعرفي انا مين
سما : مين
حازم : انا خطيبك
ادهم بعصبيه : اي الي انت بتقولو ده متنساش انها اختي هتضحك عليها!!!
حازم : قصدي هبقا خطيبك بعد اسبوعين
سما بحماس : طب انا اسمي اي احكولي عني وفين بابا وماما ومليش اخوات تاني!!
ادهم : مش دلوقتي لما نروح البيت هحكيلك كل حاجه
___________________________________________
ريم بفرحه : ادهم مطلعش زي بابا وطلع شخص كويس وبيحبني وانا كمان بحبو
ام ريم بدموع وحب : ربنا يفرح قلبك كمان وكمان يا ريم يا بنتي
ريم : يارب ياماما
ام ريم بحزن : انا همشي بقا يابنتي انا كده اتطمنت عليكي
ريم : ليي ياماما خليكي قاعده معايا
ام ريم : ابوكي ميعرفش ان جيتلك لازم اروح عشان ميشكش فيا عشان اعرف اجيلك تاني
ريم بحزن وبتحضنها : هتوحشيني اوي
ام ريم : هتوحشيني انتي كمان خلي بالك من نفسك ،، سلام يا ريم
ريم : سلام
_:.
ريم بتفتكر الورق وبتطلعو عشان تشوفو
في خلال لحظاتت
ريم ودموعها نازله زي الريح وتحاول تنفي الي شافتو : لا لا اي الهبل ده
•يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عوضي) اسم الرواية