رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل الثلاثون 30 بقلم ندى علي
بعد اذان المغرب محمد صحي علي رزع علي الباب بقوه افزع يمني
يمني بفزع :محمد في ايه الباب هيتكير قوم شوف في ايه .... محمدددد انت ساكت لييه قوووم .... بتدور علي ايه انت
محمد وهو بيلف حولين نفسه :اسكتي اسكتي بدور علي الفون ... اهووو يخرااابي الساعه 7 المغرب
يمني عدلت الغطي عليها كويس :طيب روح شوف مين اللي بيخبط بسرعه
محمد لبس بنطلونه وتيشرت من الدولاب وطلع ويمني قامت لبست روب طويل وقفلته وطلعت وراه
الجده بغضب :ساعه بتفتح بتعمل ايه كل داا الساعه بقت 7 المغرب
محمد بصدمه :بعمل ايه .. امبارح كانت دخلتي يا جدتي لو فاكره
الجدة دخلت بغضب قعدت علي الصالون يمني طلعت سلمت عليها وباست ايدهاا
يمني ببتسامه :نورتيني يا جدتي تشربي ايه
الجدة بصت لمحمد :خير يابني طمني علي مراتك
محمد بفهم وابتسامه :الحمد الله كويسه يا جدتي
الجدة :كله تمام يعني
محمد هز راسه ومسك ايد يمني وباسه :ربنا يبارك لياا فيهاا يارب يمني شدت ايدها بكسووف
الجدة :بدام انتو بخير يبقااا اسيبكوو براحتكم وبكرا خلي مراتك تاخد علي العيله وتعرفنا وتشوفنا ونزلت علي البيت
محمد قرب من يمني وحط ايده علي وسطها وباس شفايفها ببتسامه وبهمس :وحشتيني
يمني بكسوف :انا فعلا مش قادره اتحرك وقومت غصب عني علشان منظري قدامها علشان خاطري سبني ارتاح شويه
محمد بخبث وقربها اكتر :كل النووم دا ومرتحتيش لالا بتفرهدي بسرعه يا يويو مينفعش تكوني مرات رائد مجهوده عااالي ابدا
يمني بكسوف :مجهودي مش واطي بس انا تعبانه شويه وانت عارف انك السبب
محمد وهو بيتكلم من رقابتها بخبث :السبب في ايه بقاا
يمني بتوتر :مش في حاجه
محمد قرب من شفايفها وباسها برقه مبالغ فيها وفونه رن
يمني بعدت :الفون بتاعك برن شوف ليكون حاجه مهمه
محمد :هش سيبك منه مش شرط نرد دلوقتي
يمني ببتسامه : يا محمد رد يلااا ليكون حد من اصحابك هيقولو ايه
محمد بعد ومسك الفون لقي غسان بيتصل رد عليه
غسان بضحك :لالالا متقولش انك لسه علي وصعك يلاااا دا انا اتجوزت هو يوم اللي قعده في الشقه والصباحيه بليل كنت بفطر تحت
محمد بغيظ :انت متصل تشمت فياااا انا حر يا عم
غسان بضحك :خايف علي منظرك يابني والله المهم ايه النظام نقول مبروك
محمد بثقه :عنك شك في كدا
غسان بضحك :بصراحه كان عندي شك من ربع ساعه
محمد :اطمن يا خفيف انا نازل اهووو انتو فين
غسان :علي القهوه تحت وقفل
قاسم :ايه النظام
غسان بضحك :اطمن يابني احنا رجاله يلاااا
عمر :طب ايه مش هنطلع علي القاهره نسهر شويه
غسان :نطلع وماله اطلعو البسو ومحمد نازل وننزل كلنا نسهر شويه
قاسم وعمر طلعو علي شققهم وغسان طلع علي شقته
.............................
في شقة غسان
نور كانت بترتب الهدوم في الدولاب بتاع غسان غسان دخل وقفل الباب ودخل علي قوضة النوم
غسان :نوور
نور طلعت راسه من الدولاب :انا هنا يا حبيبي تعالي
غسان راح عندها وحضنها من ضهرها :ياااه علي القمر بتاعي اللي مش باين من الدولاب داا ورجع بضهره شويه علي فكرة شعرك طول اووي مشاءلله
نور بثقه :هو علطول طويل وانا صغيره كانت العيال في المدرسه بيقولولي يا روبانزل
غسان :اممم وانا بقول عيالي شعرهم حلو لييه اناري شركة الانتاج مضمونه
نور بستغراب :مين شركة الانتاج
غسان باس خدها :انتي اقولك ليه واشتالها وقعد علي السرير وقعدها علي رجله انتي الام وموزه وقموره كدا هما طلعين ليكي اذن انتي السركة وهما الانتاج
نور ضحكت اووي :بص سيبك من الشركة ومن الانتاج ومن الحجات دي وحوطت ايدها علي رقابته بدلع انت وحشتني اووي
غسان بخبث :رانتي وحشاني وانتي معاياا
نور قربت من رقابته باسته برقه
غسان :بس انا خارج يا حبيبي لما ارجع نسهر سواا لصبح
نور بغضب قامت من علي رجل غسان :خاارج فين بقااا انشالله
غسان برفع حاجب :مع اصحابي اشمعنااا
نور بصرت عالي :والله يعني انت خارج وسايبني
غسان بتحذير :هو صوتك عالي ولا انا بتهيألي علشان لو عالي اخرسك خالص
نور بغضب :يعني بقولك وحشتني وانت عايز تخرج مع اصحاب وتسبني تمام اخرج وايجة تطلع من الاوضه غسان مسك ايدها
غسان :خدي هنااا وهو انا خرجت امتي الشهر دا معاهم انا مش باجي من الشغل نفضل قاعدين سوااا واحايل فيكي يا بنتي يا حببتي تقولي الولاد صاحين الولاد عوزين الولاد وام الولاد ولما اجي اخرج مع صحابي تعملي كدا مش هيحصل
نور بغيظ :وانا برضو معرفش ادخل اوضه واقفل علي نفسي انا وجوزي وابني صاحي دي مستحيل اعملهاا
غسان قعد علي السرير بنفاز صبر :احنا سبنا الموضوع الاساسي ودخلنا في موضوع تاني خااالص الوقتي انتي عوزه مني ايه
نور :ولا حاجه اخرج مع اصحابك ولا هتكلم ولا هقول حاجه
غسان بص ليها شويه :اصل فكرة ان هتصل بيهم واقولهم ان انا مش طالع يا شباب علشان مراتي زعلانه دي مش هتحصل
نور بزعل :خلاص ماشي اخرج وتعالي الساعه 2 بليل والمفروض اكون صاحيه علشان اطمن انك وصلت بخير ولو نمت هنام وانا قلقانه علي حضرتك علشان لسه مرجعتش
غسان وهو بيقلع التيشرت ولبس قميص اسود وجهز نفسه تحت نظرات نور الغاضبه وشال المحفظه وطلع منها 500 جنيه وراح عند نور
غسان بغضب :امسكي خليهم معاكي علشان لو احتجتي حاجه وخلي طريقة الكلام احسن من كدا علشان خلقي ضيق
نور بغيظ:مالها طريقة كلامي فيها ايه غلط
غسان بصوت عالي :كلهااا غلط وعدي الساعه دي علي خير وقصري في الكلام بقاااا وايجة يمشي
نور :انا عوزه اروح لماما لقصد زياره ليهاا
غسان رزع الباب وبص ليهااا بغضب :يعني غضبانه تمام يا روحي اغضبي واكسري راسك في الحيط بس اغضبي في بيتك وفي حضن جوزك مش تفرجي علينا الناس
نور بدموع :اغضب في حضن جوزي فين بقااا ما هو سايبني وماشي اهوو اروح فين انا
غسان بغضب :يعني انا هسيبك يوم هتعملي دا كله تمام يا حببتي وفتح درعاته انا موجود اهو وحضني موجود تعالي يلاا
نور بدموع :لاء مش جايا ليك ولا عمري هتكلم معاك تاني
غسان شدهاا لحضنه وباس راسها بحنان وهي اتشبثت فيه بقوه وعياط
غسان بحب :خلاص اهدي متعيطيش اسكتي يا حببتي انا اسف يا ستي حقك عليااا
نور بعياط :انت بتعمل كدا علشان عارف ان بحبك ومش هعرف ابعد عنك ثانيه انت بتستغل الحته دي
غسان بضحك :يعني انا بستغلك يا عمري ما انتي زي القمر وتستحقي الاستغلال ولا انا غلطان
نور مسحت دموعهاا :لاء انت قليل الادب بس
غسان قرب منها بخبث :ومش محترم وحياتك المهم ايه هتسبيني اخرج النهارده مع العيال دي ولا ايه
نور :اوعدني انك مش هتتأخر وانت جي تجيب لياا ريدبول وانت راجع
غسان باس راسها :عنيااا ليكي وسمع الشباب بينادو عليه من الشارع
غسان بصوت عالي :ناااااازل يلاااااا ونزل ليهم ونور مسكت فونها وقعدت تلعب فيه
..............................
في شقة محمد
يمني بغيظ :يعني تاني يوم جواز ونازل تسهر مع اصحابك
محمد وهو بيلبس ساعته :يا روحي انا لو جيتي عليا مش عاوز اتحرك من حضنك بس دول مش هيسبوني في حالي وربنا ما يكتب عليكي الصحاب دول ابدا
يمني :طب اعد مع مين دلوقتي
محمد بتس خدها :عندك نور مرات غسان اعدي معاها يا روحي
يمني بكسوف :يعني عادي اروح اعد معاها مش عيب
محمد بستغراب :لاء خالص فين العيب في كدا دي هتفرح بيكي اوووي
يمني بفرحه :اذن خلاص تمام هطلع اعد معاها شويه
محمد بتحذير :البسي عبايع واسعه وطرحه علي دماغك وطلع الصاله
يمني وهي ماشيه وراه وحطه ايدها ورا ضهرهااا
محمد بستغراب وضحك :ماشيه وراايا ايه
يمني رفعت حواجبهاا ببرائة:عادي عوزه منك حاجه بصراحه
محمد وهو بيلبس الجزمه :عوزه ايه يا حبيبي قولي
يمني بكسوف :عوزه فلوس اشتري حاجه حلوه واتسلي انا ونور فيهاا
محمد طلع فلوس من محفظته :بعد كدا قولي علطول يا روحي فلوسي فلوسك بس اوعي تنزلي تروحي السوبر ماركت لوحده يا يمني
يمني بستغراب :ليه اشمعناا
محمد باس خدهاا :علشان نخلف يا عمري وايجة يمشي
يمني مسكت دراعه بستغراب :استني بس اشمعنا ايه دخل دا بدا
محمد :هنا حاجه اسمهاا كبس لازم اي عروسه متنزلش غير بعد 30 يوم من دخلتهااا
يمني بستغراب:اشمعناا انت نزلت بقااا انت كمان عريس
محمد بضحك :هو انا اللي هحمل انا عادي
يمني :طيب انا هلبس واروح عند نور وهنخلي عاصي يجيب الحاجه الحلوه
محمد باس خدها بعشق :يلا باي يا روح محمد اي حاجه حصلت رني عليا ونزل علي تحت لقي الشباب بيبصو ليه بنظره غريبه
محمد بفزع :بسم الله النظرة دي انا عرفها كويس اوووي
غسان قرب منه وحضنه :مبروك يا صحبي واتبادلو الاحضان والمباركات سوااا
قاسم :يلااا احنا نمشي بقااا مش عاوز نسمه تقفش فياااا انجزوو
عمر :يلااا كلنا في عربيه واحده وركبو في عربيه محمد ومشو
..........................
نسمه شالت بنتها ونزلت عند نور اتقابلت بنورهان
نسمه بضحك :ضحك عليكي انتي كمان و سابك ومشي
نورهان بغيظ :اسكتي بقاااا دا حارقني
يمني من وراهم :ضفوني ليكم سابني في الصباحيه ومشي هو التاني
نورهان ونسمه ضحكووو اووي
نورهان بضحك :عروستنا القمر مش مسيطره خااالص
يمني :حكم القوي علي الضعيف بقاااا
نور فتحت الباب وهي شايله حبيبه بتنيمها :بسم الله في ايه التجمع علي مين ولا ليييه
نسمه :جاين زياره ليكي
نور :والعروووسه كمان علي كدا الموضوع كبيرر ادخلو تعالو دخلو البنات وقعدو مع بعض
اسر :ماما فين عاصي
نور :جواا في قوضته ادخل العب معاه يا روحي ايجه يمشي حبيبه وفرحه عيطوا عليه
نورهان :خد حبيبه وفرحه معااك يا اسر بس اوعي يقعوو
اسر اخد حبيبه مره وفرحه مره
نور :يمني طمنيني عنك اخبارك ايه يا روحي وايه رأيك في الجواز
يمني بكسوف :انا كويسه الحمدالله
نور بضحك :الكسوف دا مينفعش معااانا خدي علينا اكتر من كدا علشان نعرف نتعامل مع الجدة
يمني بضحك :ايوااا دي صعبه اووي ايجة ليااا سلمت عليها مردتش علياا
البنات شحكو ونور قامت عملت قهوه وفضلو يشربو ويتفرجو علي التلفزيون في جو مرح وضحك
( انتظرو القادم )
- تابع الفصل التالي عبر الرابط (رواية حين تقع في الحب) اضغط على اسم الرواية