رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الفصل الثالث والثلاثون
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الفصل الثالث والثلاثون
في الصباح في شقة غسان حبيبه بتعيط ومش راضيه تسكت
نور بنوم :غسان
غسان :....
نور اتحركت وهي في حضنه :غسان حبيبي
غسان اتقلب بنوم :اممم في ايه بتفركي ليه
نور بنوم :قوم هات حبيبه بتعيط ومش قادره اقوم اجيبها
غسان فتح عينه وبص في الساعه وقام راح لحبيبه ببتسامه وشالها ببتسامه:يقولون تشرق الشمس في الصباح وانا اقول تشرق الشمس عندما تبتسم ابنتي
حبيبه ضحكت وحضنت غسان وهو اخدها وراح علي السرير
نور بغيظ وهي حطه وشها في المخده:اخدت مكاني وكل حاجه كانت بتتعمل ليا بتقت لست حبيبه بس وايجة تقوم غسان مسك ايدها
غسان حضنها وهو شايل حبيبه :انتي وحبيبه وعاصي اغلي ما املك في الحياه انتو ملكي وانا ملككم وباس راسها
نور اتعدلت بحب وابتسامه :ربنا يخليك لينا يا حبيبي بس يلا قوم علشان ننزل نفطر جعانه اووي
غسان قلع التيشرت بتاعه :طيب يلا خدي لبسي حبيبه وانا هلبس واسبق علشان صلاة الجمعه العبايه البيضه مكويه
نور شالت حبيبه :ايوا متعلقه في الدولاب والله يخليك يا غسان طلع هدوم براحه مش تشيل الرف كله
غسان بضحك :حاضر ودخل علي الحمام ونور جهزت حبيبه ولبستها واكلتها وحطتها في سريرها وراحت تصحي عاصي
نور دخلت الاوضه لقت عاصي بيلعب في الفون راحت باست راسه :صباح الخير ياباشا
عاصي ببتسامه :صباح النور
نور بستغراب :جايا وشايله هم ان هتغلبني لحد ما تصحي بس غريبه صاحي بدري يعني
عاصي بتوتر في نفسه :لو عرفت ان منمتش هتعمل حوار وتاخد الفون مني ف انا اسكت وخلاص
عاصي :ايوا ما انا صحيت بقااا وخلاص يلا علشان ننزل نفطر بقااا
غسان من براا :لاء يا معلم انت هتقوم تيجي معايا الصلاة يلا قوم البس واخلص
عاصي :طيب هاجي اهو
نور طلعت راحت علي المطبخ غسان راح ليها حضنها من ضهرها
غسان بهمس :ما تغيري ام القميص التحفه دا علشان انا متحكم في نفسي بالعافيه
نور بخجل :ماله قميصي يا غسان ما انا في البيت دلوقتي البس براحتي ادخل دلوقتي البس وننزل
غسان همس في ودنها بمكر خلي نور وشها عباره عن لون احمر
نور بعدت عنه بخجل شديد :انت سافل وقليل الادب وجريت علي الاوضة
.........................
في شقة محمد
يمني وامها قعدين في اوضة النوم بناعت يمني
دنيا قعده مع يمني :يابنتي طمنيني يعني انتي مبسوطه طيب محمد مضايق منك او انتي مضايقه منه
يمني بخجل وغيظ:يا ماما يا حببتي انا قولت انا كويسه ومبسوطه ومحمد بيحبني وعاملني بكدا لازمة ايه الكلام بقاا
دنيا حضنت بنتها :ربنا يخليكم لبعض يارب ويحميكم يابنتي
يمني :يارب ... تعالي نطلع لبابا وماهر علشان وحشني اووي
( في الصالوون )
محمد بيشرح ليهم طريقة الشغل بتاعه
سمير :ايوااا انا عمال اقول انت وغسان ليكم دقن واللي اعرفه ان الظباط مفيش ليهم دقن دا سبب استغرابي وانضم ليهم يمني ودنيا
محمد :احنا مخابرات المخابرات لازم تكون مخافيه يعني محدش ياخد باله انهم ظباط اصلا علشان كدا انا وغسان علي الطبيعه لكن قاسم مفيش دقن علشان هو حاربيه
ماهر بفهم :ايوااا احنا كدا فهمنا بس الشغل عندك صعب بقا وكدا
دنيا :يقطع الشغل وسنينه انتو جاين لعريس تكلموه في الشغل دا ايه يا ولاد
يمني بضحك :بالعكس محمد بيحب الكلام في الشغل اووي
ماهر :البت دي بضايقك في حاجه قولي بس وانا اعلمها الادب قدامك هنا
محمد برفع حاجب :انت مفكر انك هتمد ايدك علي مراتي يلاا لاء وقدامي كمان دا انت بجح اووي
يمني بفرحه وغيظ في ماهر :جوووزي حبيبي بيحميني منك يا ماهر الكلب محمد دا كان بيعمل فيا عمايل محدش في الدنيا بيعملها مره ولع في شعري
محمد بضحك :اقوم اولع في شعره الثانيه دي يا حببتي
سمير بضحك :انا بقول الطيب احسن ونقوم نصلي الجمعه
محمد قام:ايواا يلا هقوم اتوضي واجي علطول عمي البيت بيتكم ودخل الاوضه
دنيا :قومي يا يمني مع جوزك ليكون محتاج حاجه منك ومحروج ينادي عليكي
يمني:طيب زي ما قال ليكم البيت بيتكم ودخلت لجوزها
ماهر قام فتح الفازا اللي فيها الشوكولاته وطلع وحده :نوعها ايه دي شكلها خام
سمير :اعد يلااا هتفضحنا
ماهر راح فهد مكانه تاني :الشقه دي لازم يكون فيها كلب
دنيا :انت قاعد معانا اهو مش محتاجين واحد تاني
ماهر :تسلميلي يا حجه طول عمرك جبره بخاطري كدا
( في غرفة نوم محمد ويمني )
يمني بتكوي الجلابية بتاعت محمد ومحمد قاعد علي السرير
محمد :يمني اعملي اكل علشان الجماعه يتغدو هنا
يمني :هعمل يا روحي انا كدا او كدا كنت هعمل و ماما جايبه وز وبط وفراخ وسمك وحاجات كتير
محمد بمكر :ايواا اتكلمتو في ايه بقااا
يمني افتكرت كلام ولدتها وسؤلتها بخجل :ولا حاجه قالت عمله ايه قولتلها كويسه ومحمد عامل ايه قولتلها كويس بس كدا العباية اهي
محمد قام اخد العبايه: بليل بقا اعرفك اللي امك قالته ليكي بجد وغمز ليها ولبس العبايه وسرح وطلع ليهم كان سمير اتوضي هو وماهر في الحمام الخارجي
محمد:ها جهزين نمشي
ماهر :ايوا يلا واخدو بعضهم وراحو علي المسجد ويمني وامها بدؤ يرتبو الحجات اللي دنيا جابتها ويطبخو
...................
غسان وقاسم وعمر رايحين علي المسجد سوا
قاسم ببتسامه :غسان الف مبروك يا اخويا انت تستاهل اكتر من كدا
غسان بستغراب :مبروك علي ايه
قاسم :الترقيه عرفت النهارده الصبح اللواء امجد كلمني وقالي
غسان بغيظ:بيتكلم دا ليه انا كنت عاوز اعملها مفجأة ليكم
عمر حضنه :مبروك يا ابن الخاال انت جدع وتستاهل اكتر من كدا عقبال ما اشوفك لواء قد الدنيا
غسان ببتسامه :الله يبارك فيك يا ابن العااامه مش عاوز حد يعرف علشان الحفله اهر الاسبوع وعاملها مفجأة للكل
قاسم وعمر :ان كان كدا ماشي وراحو علي المسجد لقو محمد قاعد مع سمير وماهر
عمر بضحك :العريس قاعد مع حماه وايه فل
غسان راح ليهم وسلم عليهم كلهم وقعد وهكذا عمر وقاسم
...................
نور نزلت هي وعاصي وحبيبه
نور:صباح الخير
الجده :قصدك ضهر الخير واظن ولادك دول لسه محدش فيهم اكل كل دا علشان الست هانم نايمه
نور بسيطره علي غضبها :يا جدتي ولادي فطرتهم فوق واللي اخرني ان جوزي كان موجود في الشقه واكيد مش هسيبه وانزل
الجدة :احنا لما كنا قدك كدا كنا بنصحي ورا الفجر احنا ورجلتنا نفطر ونشوف مصالحنا وبعد كدا ننام نقوم ميهمش لكن انتي وسلافاتك المياعه والدلع في دمكم
عاصي :ماما انا هنزل العب في الشارع بالعجله
نور بصت ليه :الجو حر يا عاصي عجلة ايه اللي تلعب بيها دلوقتي
عاصي بترجي :علشان خاطري يا ماما والله ساعة مش اكتر
نور :قبل ما بابا يجي تكون فوق يا عاصي انا حدرتك اهو عاصي نزل جري علي تحت
الجدة بصت ليها بغضب ونور دخلت علي المطبخ للبنات
نور بغضب :لا حول ولا قوة الا بالله انا عملت ايه غلط علشان يجيلي دي ياربي دي ما بتصدق تشوفني
نسمه بهمس وضحك :بتعشقك كدا بتمووت في حاجه اسمها نور
نورهان :بالله انا مش فهمه الست دي يعني هننزل من ورا الفجر زي ما هي عوزه نعمل ايه والنبي
نور :مش عرفه يا اختي والله المهم تعالو نعد في البلكونه المطبخ حر اووي
نسمه ونور ونورهان اخدو لب وراحو علي البلكونه وكل واحده شايله بنتها تحت نظرات الجدة الغاضبه
نور بهمس :همووت واشوفها بتضحك ازاي
نسمه :مبتضحكش اسمعي مني انا عرفه الطراز دا
الصلاة خلصت والكل طلع من المسجد روح علي بيته
غسان :الجماليه كلها نورت بيكم يا عم سمير والله النهارده
سمير :حبيب قلبي منوره بيكم الحاج منير فين كدا
غسان :النهارده تعبان مقدرش يجي يصلي
سمير :الف سلامه عليه ووصل سلامي ليه
غسان :طيب ما تيجي ياعم دا البيت في البيت اهو
سمير :معاش مره تانيه علشان ورانا سفر مش عوزين نتأخر
غسان :علي راحتك وتوصل بسلامه يا رب ومحمد اخدهم وراح علي بيته
عمر بغموض :بقولكم ايه تعالو نروح الاستاد نلعب كوره شويه ايه رايكم
غسان بضحك :زي زمان يعني اشطااا يلا هطلع اغير واجي و اطلعو
غسان طلع عند امه :نوررر
نفين :تعالي يا حبيبي نور في البلكونه يانورر كلمي جوزك
نور ببتسامه :ايه يارو وبصت للجدة احم ياغسان
غسان بضحك :تعالي با حببتي عوزك في كلمه
نور برفع حاجب :كلمة ايه بقااا انا عوزه اعد مع البنات
غسان :يابنتي تعالي هاتي ليا هدوم الكوره رايح الاستاد
نور بعدم تصديق وفرحه :خدي معاك بالله بالله بالله علشان خاطري وقربت منه ومسكت ايده والله لو اخدتني هعمل اي حاجه انت عاوزه يلاا اطلع البس هاا قولت ايه
غسان برفع حاجب :تيجي معايا فين يا نور انتي هبله اعدي يا حببتي انا رايح انا والشباب جايا انتي تعملي ايه
نور بتمثيل الزعل:خلاص ياعم روح مش عوزه اجي بس خليك فاكرها
نفين بضحك :خودها معاك يا عسان هليها تغير جو شويه مش هيجري حاجه كل واحد ياخد مراته ويروح
غسان :كل واحد ياخد مراته ازاي يا عالم احنا ريحين رحله
قاسم طالع من علي السلم :في ايه بتزعق ليه
غسان :مفيش يا حبيبي مراتي شبطانه فياا
قاسم بضحك :مراتك اللي شبطانه ياعيني علي الحلو لما تبهدله الايام
نسمه :قاسم هاجي دي نور مش هنعمل حاجه والله هنعد بس يا جماعه هو احنا هنعمل ايه يعني
قاسم :قابل يا عم
نور قربت من ودن غسان :بالله يا غسان لو مأخدتني لقص شعري وحياتك عندي لقصه للاخر ابقي زي روبانزل في اخر الفلم كدا
غسان بهمس:اعتبره تهديد دا ولا ايه
نور بغرور :انا حلفت بحياتك وانت حر
غسان بص ليها :قدامكم بظبط ربع ساعه بالله اللي ما هيخلص لنسيبه ونمشي
نور اخدت حبيبه وطلعت جري ونورهان راحت علي شقته جري ونسمه هكذا
..................
في شقة نورهان
نورهان بتدور علي لبس وعمر واقف قدام الدولاب :ابعد كدا ياعمر خليني اشوف هلبس ايه
عمر بستغراب :ايوا بتلبسي كدا ورايحه فين للعلم بس
نورهان ببرائه :جايا معاك
عمر كشر :جايا معايا فين
نورهان :الاستاد غسان هياخد مراته وقاسم كمان وانت هتخودني
عمر بصدمه :انتووو جاين معانا ليييه ومين اللي قال كدا
نورهان :احنا شبطنا فيكم يلا كمل لبس علشان نلحق
عمر :البسي يا روحي البسي وطلع رن علي قاسم وغسان مجموعه
قاسم :في ايه خلصت الحريم بتوعنا جاين
غسان :انا خلاص هخلص اهو
عمر بصوت واطي :مين قال ليكم تخلو نورهان ونسمه ونور يجو معانا مين
غسان :ياعم ما يجو بدل ما جدتي تديلهم كلام علي الفاضي والمليان وخلاص
عمر :ولو قولت ليكم ان الفرقه اللي هتلعب معانا بنات هتعملو ايه
قاسم وغسان سكتو ومش عرفين ولا يتكلمو ولا يكملو لبس من الصدمه
غسان بصدمه :كداب صح انت ناوي علي خراب البيوت يابن ****
عمر بغضب :انا قولت هنروح نلعب شويه ونضحك ونيجي مكنتش اعرف ان سياتكم كل واحد هيجيب مراته
نور دخلت عند غسان :يلا انا خلصت
غسان :احم اشطااا يا عمر لما اشوف يا معلم عمل معاك الواجب وقفل في وشه وبص لنور وبعدين بص للمرايا غيري البنطلون دا
نور برجاء:يا غسان بالله البنطلون حلو وانا لبسه عليه حاجه طويله اهو
غسان وهو بياخد المحفظه والشنطه اللي فيها هدوم العب :انا رافض البناطيل اصلا يبقي هتغيري ولا نعد
نور :طب بص البس بنطلون اوت سايز واسع والله
غسان قعد علي السرير :روحي ورايني نور دخلت لبست بنطلون اسود واسع وبأستك من اخر الرجلين وفوقيه تيشرت رصاصي واسع بأستك من اخر الايد والطرحه وكوتش رصاصي وطلعت لغسان
غسان بص عليها :ادوري كدا
نور ادورت ورجعت تاني :هاا حلو صح
غسان :مش بطال يلاا وشال حبيبه ونزلو لقي كل واحد راكب عربيته مع مراته راح ركب عربيته ونور ركبت جنبه وحبيبه علي رجل غسان وعاصي ورا ومشو علي الاستاد
•تابع الفصل التالي عبر الرابط (رواية حين تقع في الحب) اضغط على اسم الرواية