Ads by Google X

رواية زوجة علي الطريق الفصل الثالث 3 - بقلم اماني عنان

الصفحة الرئيسية

  رواية زوجة علي الطريق بقلم اماني عنان 


رواية زوجة علي الطريق الفصل الثالث 3


= انتي بتتكلمي جد هربتي وسبتي جوزك وأمه وعيالك كمان ؟!

= ايوا 

شيماء مش مصدقه ولا مستوعبه بتسال نادية تاني :

= نادية بتهزري معايا زمانك علي البحر دلوقتي ولا بترتبي الشنط

نادية بتردد :

= خلاص بقي يا شيماء انا مشيت فعلا مش قادرة اكمل اعمل ايه ؟ 

والله غصب عني ياناس بموت وانا جامبه بتقطع لما بسمع كلام حماتي ونظراتها ليا بحس أنها مستكتره عليا عيشتي شايفه ابنها حاجة كبيرة خسارة في وحده زيي مالهاش أهل كبيرة مابتجبش لها مواسم ولا حتي بتسال عليها .. تعبت من ضغط العيال وطلباتهم وفي النهاية الوحشه فيا وتربيتك ياهانم والحلوى ليه ولأهله.. حتي العلاقة مابينا انا مش شريكة حياة بالمعني الطبيعي هو بيلاطفني بس لو عايز مني حاجة ودا كل فترة يعني ولا كلمة حلوة ولا شكر ولا احترام تفتكري اعيش ليه ؟

شيماء بحزن :

= عشان عيالك 

نادية 

= طب وانا اموت عشان هما يعيشوا ؟! تفتكري لما يكبروا هيقدروا تضحيتي 

شيماء بحيرة :

= غلط انتي غلط يانادية الحقي نفسك وارجعي انا عمري ماسمعت عن واحده سابت بيتها وطفشت عشان مضغوطه ايه الزفت اللي عملتيه دا !!

صوت عياط نادية مع عدم الرد كملت شيماء .. مش بقسي عليكي والله ياحبيبتي طب هتعملي ايه ؟

نادية .. مش عارفه ؟

شيماء .. احم ماقدرش اقولك  تعالي عندي انتي عارفه اني عايشه مع بابا واخويا 

نادية .. عارفه وبعدين انتي مش ناقصه هم 

شيماء .. مش قولت لك فكري كويس ورتبي امورك قبل ماتفكري تهربي

نادية .. انا هتصرف

تاليف #أماني_عنان 

شيماء بفضول .. ابقي طمنيني عليكي اول بأول

نادية : ربنا يسهل 

   ****** 

هشام متلخبط رايح جاي في المول لحد ماقدر يشوف الكاميرات بعد شرح ظروفه للمدير :

المدير … اتفضل 

شاور لمسؤول الأمن رجع يابني كاميرات بوابة ١٢ لمدة ساعة 

العامل .. امرك ياريس 

هشام واقف بترقب منتبه لكل صورة وهو عمال يفكر اكيد اتخطفت أو حد عمل لها حاجة هتكون راحت فين يعني ؟

يارب استرها معانا وتع…..

ايوا هدي الفيديو لو سمحت ..

العامل .. انهي فيهم المدام في أربع ستات في الكادر؟

هشام بتركيز … دي اللي لابسه بنطلون أسود وبلوزة خضرا

العامل ..  هنا دخلت مع الآنسة اللي لابسه ابيض اهو وبعد كدا اتفرقوا

هشام مقرب اوي من الأجهزة وبيتكلم … الآنسة اللي معاها تبقي اختي خلينا فيها دلوقتي هي راحت فين ؟

المدير .. المدام خرجت بعد عشر دقائق من دخولها المول 

هشام .. ازاي ؟ وعلي فين ؟

المدير شاور علي شاشة اعلي شويه علي ايد العامل الشمال وقال .. أهي خرجت من بوابة ٨ 

هشام اتلجلج.. انا مش فاهم حاجة ؟

المدير .. اتفضل ارتاح وحاول تطلبها يمكن تكون تاهت وهتوصل لها بإذن الله 

هشام .. تاهت ازاي !! دي مؤهل عالي وسافرت معايا كتير يعني عارفه هي بتعمل ايه كويس اوي 

المدير .. في الحالة دي اقدر اقولك أنها مشيت 

هشام .. يانهارها اسود تمشي ازاي من غير ماتعرفني ، لازم راحت لأهلها 

تاليف #أماني_عنان 

المدير .. استهدي بالله وفكر كويس يمكن تكون زعلتها أو حد من الأسرة 

هشام .. شكرا لحضرتك انا هكلمهم واشوف

المدير .. ربنا يطمنكم

   ****

الساعة اتنين علي حيطة شقة رجب قاعده مراته مستنياه وهو قاعد علي القهوة ولما تعب قرر يقوم :

رجب .. هروح انا مابقتش شايف قدامي 

احمد .. وانا كمان تعبت وعايز انام 

رجب بتملق.. يابختك هترجع ماحدش هيقولك كنت فين ولا جيت منين ؟

احمد بيضرب كف علي كف ويضحك.. طب ياريت ياخي ليا زوجة وحتة عيل 

رجب ..بكره تشوف وتجرب اسالني انا 

احمد .. يالا يالا بطل دلع وشكوي 

رجعوا الشابين سوا طلع احمد شقة والدته فوق ودخل رجب في الدور السادس اول مافتح الباب قامت فاتن بسرعة مع أنها مهدوده لكنها بتحبه وبتقدره بزيادة :

فاتن بلهفة ..  انت جيت 

رجب .. لا لسه هههههه 

فاتن سكتت لحظة وبعدين اتكلمت .. اقصد اتاخرت ليه ؟

رجب .. بكره إجازة وقعدت مع الشباب شويه 

فاتن بتلف قدام جوزها شمال ويمين وهو مش واخد باله فقالت له :

ايه رايك ؟

رجب بيقلع هدومه .. في ايه ؟

في لبسي الجديد 

رد .. رجب من غير مايبص ناحيتها

" اه جميل جميل "

فاتن .. بس كدا 

رجب غير الموضوع ببرود : محمود نام ؟

فاتن بصوت واطي .. اه من بدري 

رجب باندهاش ماحصلتيهوش ليه ياوليه

فاتن .. مستنياك

رجب دخل تحت الغطا وقال .. فيكي الخير يام محمود والله ،تعالي جانبي تعالي 

رمت الهدوم من أيدها وجريت بسرعة ناحيته وهي بتشخلل بالغوايش الصيني اللي في دراعها وأول مادخلت تحت الغطا اداها ضهره ونام من غير لا سلام ولا كلام ..

     ****** 

اتصل هشام بوالدة نادية وهو منفعل:

الو

والدتها.. ايوا يا هشام ازيك ؟

هشام .. نادية جت عندك 

والدتها.. لا انتوا مش سافرتوا سوا يابني

هشام .. اتنيلنا ودلوقتي مش لاقيها

تلاقيها في الحمام أو بتشتري حاجة 

هشام بيخبط بايده علي العربية ويرد :

لا بنتك خرجت من المول علي الشارع بإرادتها ،شكلها ماشيه بس ع فين ماعرفش 

والدتها.. طب اقفل وانا هطلبها

هشام بنفاذ صبر .. الهانم تليفونها  مغلق اتفتح من نص ساعة واتقفل تاني 

والدتها احتارت وفضلت تحرك رجلها بتوتر ،قامت مره واحده وقالت :

يعني ايه ؟

بنتي فين ياهشام ؟

والله ماعرف حاجة انتي اللي تقوليلي ادور عليها فين ؟

والدتها بحذر .. قبل ماتدور ولا تعمل اللي يسال عنها تقول انها اتخطفت وانكوا سمنه ع العسل وان سمعتها زي الجنية الدهب انت فاهم عشان اخواتها وعشان بنتك وشكلك قدام الناس 

هشام مكسور ومش قادر يتلم علي أعصابه :

احنا في مصيبة مالهاش حل غير أنها ترجع وساعتها مش هتلزمني ولا ثانية واحده بعد كدا 

قفلوا وقرر يرجع علي مصر فورا أخته قمر اقترحت يفضلوا في مطروح شويه يمكن تكون لسه هناك لكنه رفض :

هشام .. اقعد ازاي بالعيلين دول أسر لسه صغير مش حمل بهدلة 

امه قالت مستفهمه.. هشام انت هتبلغ؟

هشام … مش عارف انا تايه ومصدوم مش عارف اتصرف ماكنتش أتخيل أن نادية الهادية تعمل كدا 

امه .. وتعمل اكتر من كدا ياما تحت السواهي دواهي 

رد هشام لاول مره علي كلام أمه وماسكتش: مش كفاية بقي ياماما ماشبعتيش تسخين فيا وشحن عليها ..!!

اتلجلجت واتفاجئت..  انا يابني ؟!

هشام وطي صوته وهو بينفخ في الجو .. خلاص بقي ممكن نسكت شويه محتاج افكر مع نفسي 

قمر فتحت الفيس وتجنبت الكلام معاهم وهي زعلانه علي المصيف اكتر من زعلها علي مرات اخوها..

   ******

 " شيماء "

بنت جميلة حظها وحش في الارتباط مافيش علاقة بتكمل لها اتخرجت من كلية التربية وبتشتغل مدرسة في سنتر كانت احيانا تشوف نادية في مكتبة الجامعة لحد مابقوا أصحاب 

اهتمت بنفسها اكتر في الفترة الأخيرة لبس وميكب اب ونظام تغذية لتحسين فرصها في الارتباط والحياة بسعادة تقبل لنفسها ..

قافله الاوضة بالمفتاح وراحه جايه مش علي بعضها بسبب مكالمة نادية  بتكلم نفسها :

نادية  اكيد اتجننت هو في ست عاقلة تهرب وتسيب بيتها وعيالها من غير ماحتي تعرف هتروح علي فين ومع مين ؟

تؤ .. وبعدين بقي 

بتبص علي الفون وتكمل .. هي مارنتش ليه لحد دلوقتي أما ادخل كدا علي اكونتها واشوف حد نشر حاجة ولا ايه ..

اتصفحت ملفها الشخصي كله لحد ما وصلت لاكونت هشام دخلت عليه وفتحت صوره..

شيماء ..  اممم مش بطال اوي يعني طويل وصدره ماشاء الله عريض شويه رياضة وهيبقي في الفورمه

صوت داخلي رد عليها .. انتي بتقولي ايه ؟ دا جوز صحبتك مالكيش فيه نهائي ،اقفلي الزفت دا وفوقي 

شيماء .. ايوا صحيح 

التليفون رن ..

شيماء مسكته بسرعة وردت:

الو انتي فين يانادية وعملتي ايه ؟

نادية بصوت متقطع الحقيني  ..


google-playkhamsatmostaqltradent