رواية اسر وفيروز بقلم ايمان محمد
رواية اسر وفيروز الفصل الرابع 4
اسرع أسر بلهفه يوقظها
أسر : فيروز فوقي يا حبيبتي مالك
شالها و دخلها على السرير بعد مده فاقت كانت تشعر بألم في قلبها التفتت الجانب وجدت أسر نائم على الكرسي و ماسك ايدها قامت من غلي السرير غطته
و دخلت خدت شاور و خرجت لقيت أسر صحي
أسر بلهفه مالك يل حبيبتي
فيروز بتعب، انا تمام الحمد لله
أسر، تب اقعدي نتكلم
فيروز، لا انا عايزه ارتاح شويه انا هنام
ذهبت للنوم و أخذها أسر في حضنه و نامو
في اليوم التاني
ناديه و هي بتخبط
ناديه، فيروز أصحي عشان نروق
خرج أسر و قال
هي مش هتنزل انهارده يا ناديه
ماشي يا أسر قالتها ناديه
ناديه في سرها دي حكتله الي حصل و ان انا بهدلتها في الشغل و بعدين الي بتدلع يلا انزل اشوف اسراء
اسراء: زوجه الأخ الكبير و الأخ الكبير يسمى زياد
ناديه : إسراء بت يا إسراء
اسراء: في ايه على الصبح
ناديه : يلا عشان نروق ياختي
إسراء : هو انتي معرفتيش تتشطري على فيروز تتشطري عليا
ناديه : بصي انا ذهقت منكو يلا
إسراء :يلا ياختي
في شقه أسر في غرفه النوم بالتحديد
فيروز و هي تتثآب و تدتي بيجامه خفيفه
اسر:صباح النور يا روحي
فيروز : صباح الخير يا حبيبي
أسر : عامله إيه دلوقتي
فيروز : الحمد لله تمام
أسر : انا جهزتلك الفطار عشان ترتاحي
فيروز قبلته من خده تسلم يا حبيبي
أسر : لا كده مش بقى متيجي
قهقهت فيروز
أخذها أسر في عالم العاشقين
في الطابق الأول خصوصا في المطبخ
ناديه : و بعدين بقى
إسراء :و بعدين ايه
ناديه : هي البت الي فوق دي مش هتنزل
إسراء : حرام عليكي يا ناديه سبيها في حالها دي باين عليها غلبانه و لا عشان هي احلا منك
ناديه ٢٣ سنه الجسد فلات جدا البشره الحنطيه ملامح رقيقه الشعر الاسود
اسراء: البشره البيضاء الجسد المتوسط ملامح عاديه شعر اشقر
ناديه : احلا مني في ايه دنا عودي ارفع منها
إسراء بصوت منخفض : مهي دي المشكله
ناديه:بتقولي حاجه يا إسراء
اسراء: ابداََ
ناديه: تب اعملي السلطه و انتي ساكته يختي
شقه أسر
بعد ما خرجت فيروز من المرحاض ترتدي البرنس الوردي و تتساقط من خصلاتها قطرات المياه
فيروز: أسر يلا عشان ننزل
أسر : سيبيني شويه
فيروز و تشد يده و هو ممد على التخت
بحركه سريعه من أسر ليسحبها الي اسفله
أسر : هاتي بوسه و انا هنزل
فيروز: بس بقي يا سر يلا عشان ننزل
أسر: بصي انا مش بشبع منك تيجي تخلينا شويه
فيروز بسرعه لم يتوقعها أسر جريت منه و خلت غرفه البس و قالت خلاص هنزل انا لوحي و خرجت لسانها بحركه طفوليه
أسر و هو يضحك على طفولتها و قال ماشي هسيبك براحتي انا
في الطابق الأول في غرفه الجلوس يجلس كل من الاب و الام و كريم و زياد اخوات أسر
زياد : بابا انا كنت في المحلات انهارده و كلو تمام فاضل بس كريم يروح كمان ساعتين
الاب: الله يرضى عنك يا بني
كريم تمام بعدي الغدي همشي
الام : ربنا يخليكو لبعض
الجميع في صوت واحد يارب
هبطت فيروز قالت السلام عليكم
الكل رد و عليكم السلام
الاب :عامله يا فيروز
فيروز : الحمد لله يا بابا ربنا يخليك لينا
ذهبت فيروز الي المطبخ لتساعد إسراء و ناديه و في طريقها احست بدقات قلبها تذداد وقفت تستند على الحائط و رأتها إسراء
اسراء: مالك يا فيروز
فيروز بعدم اهتمام لما يحدث لها : مفيش حاجه
هنطبخ ايه انهارده
إسراء : ارتاحي انتي احنا خلصنا
فيروز : يعني مش عايزه نساعده
قبل ما إسراء ترد كانت ناديه سابقه : والله الي بيساعد مبيشورش
فيروز لم تعيرعها اي اهتمام
بعد مرور شهر على هذا الحال الحقد من ناديه و إسراء تلطف الجو و حب أسر لفيروز في تزايد و العكس طلبت فيروز ان تدهب لزياره أهلها و أخبرته انها ستذهب مع خالتها لطبيب
وافق أسر بشرط أن يكون زوج خالتها معهم
ذهبت فيروز الي أهلها و مازال قلبها يؤلمها و بعد مده من قضاء الوقت مع أهلها ذهبت مع خالتها مروه للطبيب مع العلم انا خالتها لديها عيب وراثي في القلب و هو يسمى ثقب و انه لن يؤثر عليها مدام الثقب لا يذيذ حجمه
فيروز : متقلقيش يا خالتو كل حاجه هتبقى تمام
مروه : ان شاء اللة يا حبيبت خالتك
عند الطبيب
الطبيب و يسمى رحيم
رحيم : كده تمام يا مدام مروه الثقب مزادش و لا حاجه و بما انك خلفتي و محصلش حاجه فده وراثي زي ما قولتلك
مروه : الحمد الله يا بني طمنتني
فيروز : الحمد لله و لم تكمل جملتها و احست بألم شديد في قلبها لاحظه الطبيب
رحيم : مالك
فيروز : مفيش بس قلبي بيوجعني شويه
رحيم و لأول مره ينظر بعينها و احس بتوهان
فيروز : دكتور روحت فين
رحيم : هو احنا كنا بنقول ايه
فيروز كنت بقول ان انا بحس، بكده من فتره قريبه
رحيم : تب تعالي اكشف عليكي
جلست فيروز امامه و هو يتفحص قلبها بالسماعه الطبيه و ينظر إلى عيونها احس بشئ غريب في دقات قلبها
تفتكرو هيكون عندها ايه ده اللي هنعرفو الحلقه الجايه
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية اسر وفيروز) اسم الرواية