رواية حمواتي الثلاثه كامله بقلم هويدا زغلول عبر مدونة دليل الروايات
رواية حمواتي الثلاثه الفصل الخامس
ابراهيم
انتي بتقولي اي يا روحيه ازاي يعني
وبعدين انتي ليه كنتي بتقولي المشكله
من عندك وخليتني اتجوز عليكي اتنين
روحيه
علشان بحبك علشان مش عايزه اشوفك مجروح
كنت بتقطع بس عمري ما كنت اتمني
إن اشوفك مضايق
ابراهيم
طيب يوسف ده ابن مين.معقول انشراح
كانت بتخوني
روحيه
لا.والله ما كانت بتخونك عمري ما كنت
هقبل بكده
ابراهيم
وانتي عرفتي منين يا روحيه أن مش ابنها
فهمني وبدأت روحيه تقول ليه علي الكلام
اللي سمعته بين ام انشراح وابتسام
#فلاش باك
ابتسام
حرام عليكي انا هاموت واشوف ابني خليني مره اطمئن عليه والله ما هقول انشراح حاجه
الام
وانا قلت لا يعني لا مش هتشوفيه وامشي ابتسام من هنا بقى
ابتسام
هو انتي ليه بتعملي في كده انا توبت لربنا والله وندمت على اللي انا عملته وقلت لك انا مش هاقول لها حاجه بس عايزه اشوفك ابني
الام
أنا خلصت كلامي وقولتك لو فكرتي تدخلي
تقولي ليها حاجه متعرفيش أنا هعمل اي
امشي من هنا بقي وكانت روحيه وافقه
علي باب الشقه وسمعت الكلام وبعدين دخلت
روحيه
ازيك يا طنط عامله اي امال انشراح فين
الام
جوا يا حبيبتي اتفضلي
روحيه
لا خليها تجهز نفسها وانا هجيب تاكسي
واجي لأن المهم قال لازم تروح انهارده
الام
وهو مجاش يخدها ليه يا حبيبتي معلش
مش هاين عليه يجي ياخد مراته
روحيه
والله ورا شغل أنا نازله وفعلا نزلت وفضلت
وافقه قدام شقه ابتسام لحد ما نزلت
ابتسام
خير مالك فيه اي وافقه كده ليه
روحيه
ازاي يهون عليكي ابنك تعملي فيه اي
والله مش قادره اصدق وهي انصدمت من كلمها
وقالت
ابتسام
اي ابني ابني مين انا عيالي جوا
روحيه
أنا سمعت كل حاجه وبجد مش مصدقه
غيرك بيتمني عيل انتي تعملي كده
ابتسام
ارجوكي وطي صوتك. وتعالي جوا نتكلم وفعلا
دخلوا هما الاتنين
روحيه
أنا سمعت الكلام اللي حصل بينك وبين
ام انشراح بس مش قادره اصدق اللي حصل
ابتسام
أنا غلط بعد ما جوزي مات وحاولت انزل
العيل معرفتش ومرات عمي عرفت.وقالت
ليا أنها هتاخد العيل ارجوكي لو حماتي
عرفت هتاخد عيالي
روحيه
اهدي ومحدش هيعرف وانا هطمنك علي ابنك
اول ب اول
ابتسام
يعني انتي مش ناويه تقولي لجوزك معقول
روحيه
لا.متعرفيش هو نفسه يكون اب ازاي
وانا نفسي اشوفه فرحان وفعلا روحيه
فضلت ساكته ومش قالت لحد
#فلاش باك
ابراهيم
مش قادر اصدق اللي بسمعه ده الولد
اللي ربيته في الاخر يطلع مش ابني
معقول إنا حاسس ان هيحصل
ليا حاجه والله
روحيه
سامحني يا ابراهيم.والله أنا كان نفسي
اشوفك فرحان وكمان يوسف واخد
حنيه قلبك
ابراهيم
اخرجي برا انتي دلوقتي وبعدين واياك
تقولي حاجه لحد وفعلا خرجت ويوسف
راح بيت ابتسام
ابستام
مين يوسف حبيبي تعالي يا ضنايا هي انشراح
رجعت تاني ولا اي
يوسف
لا أنا جاي علشانك انتي مش عارف اي الاحساس
اللي من نحيتك ده بحس أن فرحان
جدا لما بشوفك والله وحاسس براحه اوي
ليكي
ابتسام
حبيبي يا معقول الكلام ده ممكن اطلب
منك طلب عايزه احضنك نفسي اوي
في كده وبعدها فعلا حضنته
يوسف
اللي اعرفه ان عندك عيال صبيان وبنات
يعني مش محرومه من الخلفه ليه بقي انتي
كده
ابتسام
والله يا بني أنا لو قولت ليك الحقيقه
عارفه انك عمرك ما هتسامحني
يوسف
اسامحك وهو انتي غلطتي في حقي علشان
تطلبي مني السماح
ابتسام
أنا هقولك علي كل حاجه وفعلا بدأت
تقول ليوسف علي كل حاجه وهو مكنش مصدق خالص اللي بسمعه
يوسف
معقول انتي أمي وازاي تعملي فيا كده
ازاي اقدر اهون عليكي تصدقي أن
عمري ما لاحظت أن انشراح امي عمرها
ما كانت بتعملني كابنها
ابتسام
سامحني يا حبيبي. والله انا عندي استعداد
دلوقتي أطلق من جوزي التاني بس ترجع
ليا تاني
يوسف
بسهوله كده وحياتي أنا اعمل فيها أي
مراتي اقولها اي فاهمه يعني اي انك تظهري
في حياتي انا كده هكون ادمرت وسبها. ومشي
واول ما دخل الشقه
انشراح
هتاكل يا حبيبي اعملك الاكل
يوسف
مش عايز منك حاجه مش عايز اشوفك
قدامي اصلا انتي فاهمه ولا لا
انشراح
اه مهي مراتك حامل ليك حق تعمل كده
هي فاكره أن بالعيل ده هتكون فاكره أنها
هتتحكم في البيت ولا اي
يوسف
اخرسي مش عايز اسمع اسم مراتي علي لسانك
انتي فاهمه ولا لا وفي الوقت ده الكل
كان مصدوم من اللي سمعه وخرج ابراهيم
ابراهيم
كل واحده علي اوضتها عايز يوسف
لوحدو
انشراح
بس انا عايزه حقي يا حاج انت شوفت ابنك
بيعمل في أمه اي اكيد الهانم السبب
ابراهيم
أمه ههههه طيب ادخلي ادخلي دلوقتي وفعلا
الكل دخل اي يا يوسف يا ابني مالك
يوسف
اكتر حاجه. وجعني هو انت ازاي يعني
أنا مش قادر اصدق معقول انت مش ابويا
هي مش فارقه معايا والله بس كل همي
هو انت
ابؤاهيم
هو انت عرفت منين.
يوسف
عرفت اي هو انت عارف طيب ازاي
أنا عمري ما حسيت انها امي وكنت متاكد
إن فيه حاجه غلط بس انهارده شوفت امي
واتكلمت معاها ومش قادر اصدق
ابراهيم
تعرف أن طول اليوم عامل افكر اعمل
معاها اي واكتر حاجه وجعاني هو انت يابني
انت بقيت سندي في الحياه والله ومتعرفش
من غيرك انا هكون عامل ازاي
يوسف
أنا مش فاهم دي بجد انسانه ازاي بجد
اوعي تفكر تعمل فيها حاجه احنا منقدرش
نعيش من غيرك ده يعني لو تسمح
ليا أن أنا ابقي اجي اشوفك
ابراهيم
هو انت فاكر أن ممكن اسيبك تروح مني.وفي
الوقت ده دخلت انشراح
انشراح
هو انت يا حاج واقف تتكلم معاه بعد ما سمعت عمل في ايه انا عايزه حقي منه دلوقتي
ابراهيم
اللي رحمك من اللي انا هاعمله فيكي يا انشراح هو يوسف انتي طالق وامشي من هنا ومش عايزه تشوف وشك تاني
انشراح
انت بطلقني يا حاج يهون عليك العشره
واللي الايام اللي كانت بينا معقول
ابراهيم
امشي من هنا لان متعرفيش أنا نفسي
اعمل فيكي اي
انشراح
همشي يا حاج وطالما خسرت كل حاجه احب اعرفك ان يوسف مش ابنك وعايز تتاكد سهله اكدلك
ابراهيم
خرجها برا يا يوسف أنا مش عايز اسمع صوتها
وفعلا مشيت من البيت ورجعت بيت امها
ابتسام
رجعتي ليه تاني
انشراح
طلقني اللي بعت الدنيا كلها علشانه طلقني
وكمان اخد ابني مني
ابتسام
ابنك يوسف ده ابني أنا. واللي أمك عملته
زمان اترد ليكي دلوقتي شوفتي ربنا
انشراح
وانتي فكراني ندمانه بكره اتجوز اللي
احسن منه اه أنا برضه شكلي صغير
ابتسام
عمرك ما هتتغيري والله وعمرك ما بتغلطتي
نفسك برحتك ربنا يهديكي وبعدها مشيت
وانا فضلت عايشه في البيت وفي يوم دخلت
حسنيه ل ابراهيم
حسنيه
بقولك اي يا ابراهيم أنا عايزه يوسف
يمشي من البيت خالص عايزو ليه وهو
مش ابنك
ابراهيم
هو انتي عرفتي الكلام ده منين
يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية حمواتي الثلاثه ) اضغط على أسم الرواية