رواية احببت صعيدي الفصل التاسع
رواية احببت صعيدي الفصل التاسع
فاطمه:عايز حاجه يادياب
دياب:في عريس متقدم ليكي يا فاطمه جولتي ايه
فاطمه بخجل:اللي تشوفه يا دياب
دياب: والله الواد وهلو ناس كويسين المهم أنتي اللي هتعيشي معاهم موافقه ولا لا
فاطمه بخجل:موافقه يادياب
دياب:علي بركه اللاه هكلمهم واقولهم أننا موافقين ونحدد معاد الخطوبه أو كتب الكتاب وبالمره اعزمهم علي كتب كتابي
فاطمه:الف مبروك يا دياب
دياب:اللاه يبارك فيكي
دياب:عزمت اهل البلد يا قاسم انت وسليم
قاسم:كلو تمام وسليم كلم يونس وقاله ياخد اجازه من الكليه وهو نازل بكره
دياب لحريم اعمامه:انتو هتبيتو معانا النهارده عشان كتب الكتاب
ساميه واحلام: تمام يا ولدي
دياب:يلا نطلع نرتاح عشان بكره يوم متعب
في صباح اليوم التالي
الاغاني شغاله في قصر دياب ودياب بيشرف علي الفراشه بتاعت كتب الكتاب
دياب للصبي:هو فين قاسم وسليم ويونس
الصبي:معرفش والله يابيه بس انا من شويه شوفتهم دخلو القصر معرفش طلعو ولا لا
دياب:طب شكرا
الصبي:العفو يا بيه
دخل دياب القصر
دياب:هم فين العيال دول ياما
هاله:مش عارفه ياولدي حد شافهم
ساميه:لا أنا من شويه شوفتهم بره
دياب:هم كانو قاعدين جمبي وبعدين ملقتهمش
احلام:انا شوفتهم طلعو فوق ياولدي
دياب باستغراب:طلعو فوق ليه اصلا انا طالع
طلع دياب لقيهم فاتحين الباب بسيط وبيتفرجو
دياب:بتعملو ايه
سليم بهمس:وطي صوتك هتكشفنا اتفرج وانت ساكت
دياب بهمس:طب حد يفهمني انتو بتعملو ايه
يونس بهمس:تعالي اتفرج وانت هتفهم وسع ياقاسم
قاسم بهمس:اهو وسعت اتفرجو وانتو ساكتين
بص دياب لقيهم بيتفرجو علي البنات وهم بيرقصو
دياب:ياولد 🐕انتو بتتفرجو عليهم والله لعد لتلاته لو لمحت حد هنا انتو عارفين الاسطبل وقبل مايكمل كلامه كانو كلهم جريو علي الجنينه
دياب قفل الباب براحه ونزل ورهم
ساميه:في اي العيال نزلين جري ليه
دياب:مفيش يامرات عمي انا خارج بره
كلهم :تمام اتفضل
كل الترتيبات وطلعوا يجهزوا نفسهم
عند والد فيروز
سالم: يلا هنتاخر انا قلت البسو بدري
عبير : اهو خلاص خلصنا ايه الاستعجال ده
سالم: امال فين بنتك
هند: انا اهو يا بابا
عبير: كلمت جمال
سالم :ايوه كلمته وقاعد في العربيه بره
هند :طب ومدخلتش ليه
سالم :يدخل ليه اصلا احنا كده كده ماشيين دلوقتي
طلعوا واتجهو لقصر دياب
عند دياب
كانت الاغاني الصعيديه شغاله والناس فرحانه وبيرقصوا بالعصايه
ودياب كان لابس بدله وقاسم ويونس وسليم لابسين بدل برضو ويستقبلوا الناس
عند البنات
فاطمه: اهو خلصت ايه رايكم في الميك اب
فيروز كانت لابسه فستان سواريه بنفسجي وطرحه بنفس اللون وهيلز ابيض
امل وليلى واو شكلك حلو اوي
ورد: ايه ده انت بتعرفي يا فاطمه
فاطمه بغرور: ايوه طبعا انا جوايا مواهب مدفونه
كلهم ضحكوا
فيروز: خلاص يوم كتب كتابكم انا اللي ميك اب بتاعكم تمام
البنات :خلاص تمام
ورد من الشباك: تعالو دياب و سليم بيلعبوا بالعصايه
كان دياب وسليم بيرقصوا على اغنيه محمود الليثي الصعيدي دايما ريس
البنات كانوا بيتفرجوا عليهم من فوق ودياب كسب
سليم بهزار : على فكره انا خسرت بمزاجي عشان انت العريس وكده
دياب ضحك وحضنوا بعضه قطعهم دخول اهل فيروز
سالم :ازيك يا دياب بيه
دياب ببرود : اهلا يا سالم بيه يونس خد حريم دخلهم جوه
جمال: ازيك يا دياب بيه
دياب ببرود:اهلا يا جمال
قاسم :الماذون وصل يا دياب ودخلته المندره
دياب: تمام يلا يا سالم بيه عشان نكتب الكتاب وانت يا سليم روح انده فيروز عشان كتب الكتاب
سليم :حاضر يا واد عمي
دخل المندره وسليم نده فيروز
بعد فتره
المأذون:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير والناس كلهم باركو لدياب ومشيو
دياب قرب من فيروز وباس رأسها تحت نظرات اللي باين فيها الغل من دياب
جمال في نفسه :والله ما هاسيبك تتهنى بيها يادياب يا انا يا انت
عند الستات
عبير قاعده بتبص للستات بضيق وهند بتبص للبنات بقرف
فاطمه بهمس للبنات: احد يقول السحليه دي بتبص علينا كده ليه
ورد بهمس: والله لو ما سكتت لاجيبها من شعرها اللي فرحانه بي دا
ليلى بهمس :وكل ده ميك اب
امل بهمس: عامله زي البلياتشو
كلهم ضحكوا
يونس: كتبوا الكتاب ياما
كلهم زغرطوا
عبير:ايه الاسلوب البلدي بتاعكم دا
ما حدش رد عليها وهي اتغاظت اكثر
قاطعهم دخول فيروز وعلى وشها الفرحه
هاله وهي بتحضنها: الف مبروك يا مرات ولدي والله دياب عرف يختار
فيروز بابتسامه :الله يبارك فيك يا ماما هاله
ساميه طيبه وهي بتحضنها: والله زي القمر ما شاء الله عليكي ربنا يتمم فرحتك على خير
عبير بحقد: مبروك بس يا رب تكملي بدل ما ترجعي من تاني اسبوع متطلق
بعثت ابتسامه فيروز فقالت احلام وهي بتحضنها :دياب يطلق فيروز ده ما يقدرش يستغنى عنها وبقولك ايه بدل ما انتي شاغله دماغك بفيروز اشغال دماغك ببتك احسن
عبير بصت ليها بضيق ومتكلمتش
قاسم :فيروز دياب عايزك في الجنينه
فيروز:حاضر
راحت فيروز الجنينه بتدور علي دياب وبعدين لقيتو واقف مدي ظهر
فيروز بابتسامه: كنت عايزني يا دياب
دياب مسك ايدها بحب : اخيرا يا فيروز اسمك اتكتب على اسمي
فيروز بتبتسم بخجل
دياب :ممكن اعمل حاجه كنت ماجلها لما نكتب الكتابه
فيروز بعدم فهم: ايه هي
دياب مسك وشها وقرب من فيروز وقب*لها تحت صدمه فيروز
جمال كان معدي وشاف دياب وفيروز
جمال بحقد:اه يا بنت 🐕 بقى تعملي علي انا شريفه وانت بتخلي دياب الهواري يقرب منك عادي بس والله لاندمك وراح عند سالم (انت عبي*ط ده جوزها🤌😂)
دياب بعد عن فيروز
دياب بحب:يلا ندخل جوه
فيروز باصه في الارض بخجل
دياب رفع راسها :ما فيش اي داعي للاحراج انتي امراتي قدام ربنا والناس يلا ندخل جوه
فيروز بخجل:يلا
دخلو جوه وكانت عبير وهند وسالم وجمال ماشين
قاسم وسليم ويونس بيبصوا لدياب ويضحكوا
دياب قرب منهم: انتو بتضحكوا على ايه
سليم بضحك:امسح الروج اللي في بقك ده الاول
دياب مسح بوقو بايدو وطلع فيها روج
دياب بص لهم باحراج قال :احم خلاص خلص الموضوع
قاطعهم كلام سالم
سالم: نستاذن احنا سلام يا فيروز
فيروز:سلام يا بابا
جمال وهو بيمد ايده لفيروز : سلام يا فيروز
دياب مسك ضغط عليها جامد :معلش اصلها مش بتسلم على رجاله
جمال فلت ايده من ايد دياب بالعافيه
سالم : يلا سلام يا دياب بيه
دياب: اتفضلوا
كلهم ركبوا عربياتهم
في عربيه جمال
جمال: الو يا هاجر
هاجر: الو يا جمال بيه
جمال : بوصي اللي هاقول لك عليه تعمليه بالحرف الواحد
هاجر:عيني ليك ياباشا قول
جمال:...............فهمتي
هاجر بخبث:فهمت طبعاا
جمال بخبث: يلا سلام الموضوع ده يتم بكره
هاجر بخبث:اعتبرو حصل يلا سلام
وقفلوا مع بعض
جمال بخبث:انا هوريكي يافيروز مين هو جمال
البارت العاشر
في عربيه جمال
جمال :الو ياهاجر
هاجر:ايوه ياجمال بيه اي اوامر
جمال:اللي هقولك عليه دا تعمليه
هاجر :انا تحت امرك ياباشا
جمال:انتي بتقولي أن فيروز ادتك رقم دياب عشان تتواصلي معاها صح
هاجر:ايوه يا باشا
جمال:طب اللي هقولك عليه دا تنفذيه بالحرف الواحد تماما
هاجر:قول ياباشا وانا هنفذ
جمال:اسمعي.................فهمتي
هاجر بخبث:فهمت يا باشا
جمال بخبث:انا مش عايز غلطه والموضوع ده يتم بكره
هاجر:عيوني ليك ياباشا بس حسابي فين
جمال:الموضوع يتم بكره وهديكي اللي انتي عايزاه
هاجر:كدا اتفقنا سلام
جمال:سلام
وقفلوا مع بعض
جمال:والله يا فيروز لعرفك مين هو جمال يا يا زبا*له
عند فيروز
قاسم ويونس وسليم بيضحكو
دياب بضيق:ماخلاص ياد انت وهو ايه دا
هاله باستغراب:هما مالهم بيضحكو يا دياب
سليم بضحك:هو انتي متعرفيش
هاله:اعرف اي ياولدي
يونس بضحك:اصلا في نحله قرست دياب في بوقه
ساميه:ايوه صح هو مال بوقك احمر كدا ياولدي
دياب بيمسح بوقه
دياب بنرفزه لفيروز:عشان تبقي تحطي زفت روج تاني
قاسم بضحك:وهي روز مالها يادياب ولا انت اللي نمس
كلهم بيضحكو لأنهم فهمو وفيروز هتموت من الاخراج
احلام بضحك:خلاص ياواد منك ليه
دياب بابتسامه توعد:بكره الصبح في اجتماع في الجنينه ليكم انتم التلاته وعايزكم وياريت تحضرو بالزوق يدل ما اخلي الرجاله تجيبكم بالعافيه
قاسم وهو بيخبط علي ايده:مش قولتلكم اخره الضحك دا في مصيبه
سليم بخوف:عايزني في اي يا دياب
دياب بابتسامه صفرا:عايزكم في كل خير متخفوش
فيروز بإحراج:عن ازنكم انا انا هروح انام
دياب :استني يافيروز
فيروز وقفت وفجاه نزل علي رجله وطلع خاتم الماظ وبيلبسو ليها وبعدين وقف
دياب وهو بيبوس أيدها بحب:النهارده انا اسعد انسان لانك اتكتبتي علي اسمي بحبك
فيروز بخجل:وانا كمان
قاسم بهزار:اوعدني يارب أمتي بس القمر يحن
ليلي بتتكسف
يونس بزهق:ايه ياعم روميو يلا عايزين ننام
هاله:النهارده جات ام نادر والله ستة محترمه واخر ادب
احلام:والله اخر ادب واخلاق
دياب:ايوه انا عزمتهم امبارح واتفقنا اني كتب الكتاب ان شاء الله بعد بكره
ساميه:على خيره الله يا ولد
فيروز وهي بتحضن فاطمه:الف مبروك يا فاطمه
فاطمه:الله يبارك فيكي يا فيروز
كلهم باركو لفاطمه
ساميه واحلام:نستاذن احنا بقا
هاله:ليه خليكم بيتو معانا النهارده
احلام:لا مره تانيه أن شاء الله
دياب:استني يا مرت عمي انا هاجي اوصلكم
ساميه:توصلنا ايه يا ولدي ده التلات بيتو جنب بعض واحنا معنا سليم يعني ما تخافش يا ولد يلا سلام
كلهم سلام
هاله: يلا نطلع نرتاح احنا كمان
دياب:يلا
في صباح اليوم التالي
بعد ما خلصو فطار
الحارس: دياب بيه سليم بيه مستني حضرتك بره
دياب بتوعد: قلو اني جاي دلوقتي
فيروز:انت هتعمل فيهم ايه
ديت ببراءه: ما تخفيش انا مش هعمل فيهم حاجه خالص
فيروز بشك: مش مرتاحه ليك
دياب بضحك: هتعرفي كل حاجه دلوقتي هم فين قاسم ويونس
ورد: اول ما خلصنا فطار طلعوا بره علي طول
دياب:كويس طلع بذوق انا طالع دلوقتي
بره في الجنينه
يونس:يا ترى دياب هيعمل ايه
سليم: مش عارف انا قلبي واقع في رجلي
قاسم : وانا والله مش قلت لكم اخره الضحك ده مصيبه
دياب: اهلا من غير كلام تعال ورايا
كلهم مشوا وراء دي قبل لحد ما وقفوا عند الاسطبل
دياب وهو بيمسك الكرباج: الاسطبل ده في خلال ساعتين الاقيه نظيف
قاسم بهزار: مسيو جاك انا ظابط محترم
دياب: انا مش عايز كلام كثير وانت يا استاذ يونس ومش بتتكلم ليه
يونس: شوفت انا محترم ازاي عشان ما عملتش حاجه
دياب وهو بيقلد يونس:اصلا في نحله قرصت دياب في بوقه
قاسم وسليم ماتو علي نفسهم من الضحك
يونس: ايه ده انا مش بتكلم كده وانتو بتضحكوا علي ايه
دياب: على فكره كل الكلام ده من وقتكم انا لو الاسطبل متنضفش خلال ساعتين اخليكم تعيدوا من الاول
راح قاسم يونس ياسليم غيرو هدومهم وابتدوا في التنظيف
قاسم وهو بينظف : يا دنيا طفيت شمعه
سليم بتاثر: في ناس كترتو دمعي(والله بتافورو ياشباب😂😂🤌)
يونس بتاثر مصطنع: والعمر راح خضر
دياب: هتفضلوا تغنوا كده كثير صوتكم يا قرف
قاسم: اهلي دول واخوات ولمه ولا دول تعابين وسامه
دياب: كان هيتكلم قطعه كلامه تليفونو اللي رن
دياب: السلام عليكم
هاجر: وعليكم السلام ده رقم دياب
دياب: ايوه انا دياب مين معايا
هاجر: انا هاجر زميله فيروز وكنت عايزه اكلمها ينفع
دياب: ايوه طبعا ينفع بس انتي عرفتي رقمي منين
هاجر: هي اديتهوني
دياب: تمام ثواني هاديها التليفون
دياب دخل القصر
دياب: خدي يا فيروز كلمي صحبتك هاجر
فيروز اخذت منو التليفون وهو طلع بره
فيروز: ازيك عامله ايه
هاجر:الحمد لله بخير بقولك ايه في شويه محاضرات تعالي خديهم
فيروز: أخدهم من فين انا مش معايا عنوانك
هاجر:عنواني*******هودا ياستي عنواني
فيروز:مش عارفه دياب هيوافق ولا لا
هاجر بخبث: هما خمس دقايق بس مش اكتر
فيروز: مش عارفه هقولوا حاضر
تسريع الاحداث
فيروز لبست وراحه عند دياب تقولو
فيروز راحت شافت منظر يونس وسليم وقاسم ضحكت عليهم
سليم بغيظ منها: اضحكي يا اختي ربنا على الظالم
دياب: انتي رايحه فين
فيروز: رايحه عند صاحبتي هاجر عشان المحاضرات
دياب: وخذتي اذن مين ان شاء الله
فيروز:والله هروح بسرعه يادياب والنبي
دياب:خدي السواق معاكي
فيروز:حاضر
تسريع الأحداث
فيروز: استني هنا هما خمس دقايق وهنزل على طول انا هاطلع الدور الثاني
السواق: حاضر يا هانم
طلعت فيروز وخبطت علي الباب وهاجر فتحت ليها
هاجر:تعالي ادخلي
فيروز:ورق المحاضرات فين
هاجر بخبث: ادخلي الأوضه دي هتلاقيه في جرد المكتب
فيروز دخلت الأوضاع
هاجر بصوت واطي:اطلع ياجمال هي جوه
جمال طلع فلوس كتير:خدي اهو زي ما اتفقنا
هاجر اخدتهم بطمع : وانا اعمل ايه دلوقتي
جمال: خليكي متمشيش
هاجر:حاضر
في الأوضه
فيروز:هو فين الورق دا
ورق ايه انتي صدقتي اللعبه ياحلوه
فيروز برعب:ج جمال
عند السواق
السواق: الو يا دياب بيه فيروز هانم بقالها نصف ساعه ما نزلتش وهي قالت خمس دقايق
دياب بقلق: ازاي يعني انا جاي دلوقتي قولي العنوان
السواق:*********هو دا العنوان باليه
قاسم:في ايه يادياب
دياب بقلق: فيروز بقلها اكثر من نصف ساعه عند صاحبتها انا رايح دلوقتي
سليم : استنى احنا كمان هنغير هدومنا ونروح
دياب: تعالي ورايا وهاتو الحراس معاكم
جهز دياب نفسو باقصي سرعه ولبس لبس مش صعيدي كان يقدر يتحكم في نفسه (يعني لو هيجرى او كده)
عند فيروز
فيروز: انت عايز مني ايه
جمال: هو دياب الهواري احسن مني في ايه
فيروز: دياب الهواري ده ار*جل منك يا زبا*له
جمال صفعها على وشها
جمال: انا هوريكي وشي الثاني
جمال مسك فيروز وشد منها الحجاب وكان بيق*طع
هدوء*مها وهي بتصرخ
عند دياب وصل تحت البيت وجري على العماره وطلع على الدور الثاني وكسر الباب ودخل هو والحراس
هاجر برعب: ايه اللي انت عملتو دا
دياب بعيون حمرا: حسابك معايا بعدين يا زبا*له خدوها
وسمع صوت صريخ فيروز
دخل الاوضه وكسر الباب في وصول قاسم يونس وسليم
دياب مسك جمال وبعدو عن فيروز وكان بيضرب فيه بغل
وبعدين راح لفيروز وسليم ادلدالو الجاكت بتاعه
دياب لبس الجاكت لفيروز اللي بتبكي وكان ماشي بيها
جمال بضحك جنون:ههههههههههههههه ملحقتش اعلم عليك في فيروز يابن الهواري بس معلم عليك في موت ابوك
دياب وقف من الصدمه......................
•تابع الفصل التالي "رواية احببت صعيدي" اضغط على اسم الرواية