Ads by Google X

رواية كيد ابليس كاملة بقلم سوليية نصار

الصفحة الرئيسية

 رواية كيد ابليس كاملة من الفصل الأول للأخير  بقلم سوليية نصار


 رواية كيد ابليس كاملة 


-اياد أنا بحبك!

قالتها مايا وهي بتبكي فبعدت عنها وانا بقول:

-اعقلي يا مايا انا راجل متجوز من بنت خالتك اللي مفروض  تعتبريها اختك ...اطلعي برة عيادتي فورا أنا مش عايز مشا*كل ...

قربت مني وحاولت تمسك أيدي بس انا بعدت بسرعة فعيطت وقالت:

-بس انت مبتحبهاش ...انت عمرك ما حبيت روان متك*دبش علي نفسك ...روان كانت بديل ليا انت عمرك ما حبيتها ...انت ...

رفعت راسي وقاطعتها وقولت:

-حاسبي علي كلامك ...روان مش بديل ...روان هي مراتي اللي اختارتها ..مراتي اللي وقفت معايا في  أسوأ أحوالي ...هي بقت جمبي في الوقت اللي انتي وابوكي اتخليتوا عني وفسختوا الخطوبة واتجوزتي اللي اغني مني ...كنت في أسو"أ أحوالي وبدل كل تقفي جمبي فسختي الخطوبة واها*نتيني وقولتي اني مش راجل كفاية ومش هصرف عليكي ...نسيتي يا مايا ...ها قوليلي راجعة ليه ...بعد ما اتطلقتي جاية دلوقتي للمغفل اللي حبك ...بس خلاص يا مايا احب اقولك اني بطلت أحبك انا حتي مبكر*هكيش لان حتي كر*هي كتير عليكي ...فياريت تطلعي برا عيادتي بالذوق بدل ما اطر*دك وامسح بكرامتك الأرض ...

حسيتها اتوترت واتلجلجت بس قالت قبل ما تمشي :

-مش هستسلم يا إياد وهفضل وراك لحد ما ترجعلي...لاني انا وانت بنحب بعض وروان ملهاش مكان في حياتنا ..

شاورت بإيدي لبرا وقولت:

-انتي اللي ملكيش مكان في حياتنا يا مايا لو سمحتي اطلعي برة وكفاية مش عايزة اق*ل منك اكتر من كده ...

طلعت من العيادة فهزيت راسي وانا متيقن أن مايا مش هتهدا الا لما تعمل ف*تنة بيني وبين روان ....

....

روحت البيت وانا تعبان  ولقيت روان مروقة بيتنا كالعادة ونومت بنتي الصغيرة ومستنياني بإبتسامة حلوة خلت التعب ينزاح من عليا وجددت نشاطي ...قربت منها ويوستها علي جبينها وقولت:

-انا همو*ت من الجوع ...

-بعد الش*ر عليك يا عمري روح خد شاور وانا عملتلك مكرونة بالبشاميل وفراخ ...كنت عاملهم علي اساس نتغدي مع بعض بس انت اتأخرت ..

بصيت لها بصدمة وقولت:

-متقوليش انك متغدتيش ..

-انت عارف اني مبكلش من غيرك .

سكت وانا ببصلها وبفكر أن احسن حاجة عملتها مايا أنها مشيت من حياتي عشان ربنا عوضني بملاك زي روان ...بوست رأسها تاني وقولت:

-هاخد شاور وناكل سوا ....

......

-خد دي من أيدي ،.

قالتها روان وهي بتحط حتة فرخة في بوقي وكملت:

-انت بتتعب واكلك خف ...أنا عارفة اني الفترة اللي فاتت قصرت شوية واهم*لتك بسبب لجين بس  اوعدك مش هعمل كده تاني ...

مسكت ايديها وقولت:

-متقوليش كده انا اللي مقصر معاكي والله فسامحيني عموما  بس استني اسبوعين كده عشان اخلص الشغل اللي ورايا وبعدين هنطلع مصيف سوا ...

ابتسمت بسعادة وكانت ابتسامتها احلي حاجة انهي بيها يومي ...مرضتش اقولها عن حوار مايا عشان مقلقهاش اكتر ...قررت أنا اتصرف في الحوار ده 

........

تاني يوم ...

كانت خالتي ام مايا اتصلت بيا وطلبتني ضروري عشان اكشف علي حفيدها ابن مايا ...رغم اني كا*ره بس قررت اروح ...

بعد ما كشفت علي الولد وكانت مايا جمبي بتحاول تقرب مني بدلع بس انا تجاهلتها تماما ...خلصت بسرعة وطلعت ...طلعت خالتي ورايا وقالت؛

-يا بني دي فرصتك .

بصيت لها بصدمة وقولت:

-فرصة أية يا خالتي ؟!

مسكت ايدي وقالت:

-فرصة ليك تفاتح جوز خالتك وتتجوز مايا يا بني هو هيرضي بيك المرادي ...

بعدت أيدي وقولت بهدوء:

-انا متجوز يا خالتي ومبسوط مع مراتي ...مش عايز بديل عنها .. ومايا ربنا هيكرمها بإذن الله 

وبعدين سيبتها ومشيت ...

قربت مايا من امها فقالت:

-انسي الموضوع يا مايا اياد مش هيرجع. ..

ابتسمت مايا بخبث وقالت:

-هيرجع يا امي  ..بس هندخل من ناحية روان وهي كمان اللي هتطلب الطلاق منه !


google-playkhamsatmostaqltradent