رواية اسد والمجهولة كاملة بقلم فلوريدا ماجد
رواية اسد والمجهولة الفصل الحادي عشر 11
تجمع طارق وآدم واسد وقلب أمام غرفه علي اثر ص،راخ الممرضه
اسد: حصل اي فهمييينا قالها اسد بص،راخ
الدكتور : اطلعو بره كلكم بره خالونا نشوف المريض اقترب اسد من الدكتور ومسكه من لياقه قميصه صوتك ميعلااش الواد اللي جوه ده لو حصله حاجه مش هرحم*ك ارتعب الدكتور من صوت اسد فكان كفحيح الافعي
طارق : ابعد انت يااسد معلش يادكتور هو متوتر شويه اتفضل انت
قلب: اهدي يااسد اهدي مفيش حاجه متقلقش
امسك اسد يد قلب وقال يارب
بعد دقائق قليله خرج الدكتور وقال الحمد لله الباشمهندس فاق بس محتاج راحه تامه و
لم يستمع احد الي كلاام الدكتور وذهبو الي علي
اقتحم اسد الغرفه مما فزع علي بشده قال. ياساتر يارب
ضحكت قلب بدموع
اقترب اسد من علي واحتضنه بشده بينما علي تألم ولكن لم يريد إحراج اسد خرج اسد من احضانه وهمس في أذنه شكرا شكرا انا مش عارف اقولك اي
اكتفي علي بإبتسامه ضعيفه
احتضنه طارق وآدم وقالو حمدلله على السلامه يااوحش
علي .الله يسلمكو ياشباب
نظر علي الي قلب التي تبكي وتضحك في نفس الوقت وقال مالك يا انسه قلب في اي
اسد بصوت عالي: مدام يامتخلف
علي بتهكم. ياشيخ اتنيل انت لحقت
واكمل .طب ياجدعان منجلكوش في حاجه وحشه طلعوني يالاه من هنا
ادم : انت اهبل يالاه انت لسه الجرح ملمش
علي : جرح اي يابني هو انا اتغزيت دي طلقه
ضحكت قلب مره اخري وقال علي وهو بيسقف اللهم صلي علي النبي
نظر اسد الي قلب نظره اخرستها وقال لم نفسك يارو*ح ام*ك
علي : ملكش في دي مرات اخويا يعني اختي اهزر معاها براحتي يالاه انت بس ياشملول خرجني من هنا انا عاوز اروح بيتي
اسد : خلااص لو هتمشي هتيجي تقعد عندي
علي . انت اهبل يابني انت لسه متجوز اجي اعملك اي
اسد بجديه : انا الكلمه قولتها لو انت مش هتيجي يبقا خاليك قاعد احسن وذهب اسد وقلب ل يأخذ إذن بخروج علي
لم تتكلم قلب من وقت خروجها مع اسد وهو لاحظ ذلك لكن كان يريد أن يعاقبها
__
براحه يابني انت بتجر به*يمه قالها علي وهو داخل فيلا اسد
اسد . ياعم اخلص احنا هنفضل شيلينك يعني
ذهب كل من ادم وطارق واخذ اسد علي الي غرفه لكي يرتاح قليلا بينما قلب كانت تعمل طعام ل علي لأنها تعلم انه تعبان بشده
كانت تقف علي كرسي صغير كي تمسك ب علبه الملح لكن هي قصيره للغايه لم تطولها حتي
حسيت قلب بيد ملتفه حول خص،رها واليد ةالاخري ممتده علي طول ذراعها ورفعها قليلا من علي الارض كي تطول العلبه كانت ذلك يد اسد اقترب اسد من رقبتها و دفن رأسه في حجابها كي يشم رائحتها الاخاذه
كانت قلب تكاد تنصهر من قربهما وخجلت بشده التقطت العلبه و وضعتها علي الرخامة بجانبها لفها اسد ليكون وجهها في صدره رفع رأسها بإصباعيه لكن أدارت قلب وجهها الناحيه الاخري إبتسم اسد لها وقال بصوت مليئ بالمشاعر انا اسف لم ترد عليه قلب
تنهد اسد بضيق وامسك قلب من خصرها ووضعها علي الرخامه واقترب من شف*تيها ليذوق شهدهم ظل هكذا لوقت ليس بقليل ابتعد عنها وقال انا اسف انا اسف ياقلبي
نظرت له قلب بعيون دامعه وارتمت بأحضانه ولفت يدها حول رقبته وقالت انا زعلانه منك بتزعقلي ليه
تنهد اسد وقال انا لو عليا عاوز اخبيكي في قلبي ومخليش حد يلمحك وانتي رايحه بتضحكي طب عاوزني اعملك اي
ابتعدت قلب عنه بعصبيه وقالت انت عارف اني مبعملش حاجه غلط و
قاطعها اسد وقال عارف انك مبتعمليش حاجه غلط وانك محترمه ومتدينه وعارفه حدودك كويس بس انا بغير يا قلبي بغير عليكي
وانا واثق فيكي اكتر من نفسي وواثق كمان في علي وعارف انه عمره مهيبصلك عشان كده انا جيبته معايا يالاه بقا صافي يالبن
احتضنته قلب وقالت حليب يااشطا
اسد.يالاه هاتي الاكل عشان اطلعهوله بسرعه واطلعي انتي غيري هدومك ومتناميش عشان جيلك
__
اسد.خود اط،فح ياعم
قال علي بضحك. اي دا اي دا اي دا اسد الدمنهوري بنفسه يطلعلي الاكل
اسد .يالاه ياعم اخلص عاوز انام
قال علي انت صح مسافرتش ليه
اسد بضحك بعيد عنك اصل في واحد اعرفه اضرب برص،اص
قال علي بصدمه . يخراابي وحصله اي
اسد . بقا زي القرد متعرفش الواد ده نهدو ازاي
علي بغمزه. مبيتهدش
__
دخل اسد الي الغرفه وجد قلب تقراء في مصحفها . صدق الله العظيم
اقترب منها اسد وجلس بجانبها علي الارض وقال صدق الله العظيم
عامله اي ياقلبي
أمسكت قلب شعره تلعب فيه وقالت انا بخير قوم يالاه خود شاور
اسد.مش قادر والله ياقلبي عاوز انام تعبت اوي النهارده قامت قلب من علي الارض وامسكت بيد اسد و قامت بخ*لع جاكيته وقالت يالاه بسرعه بسرعه هتلقيك خلصت ودفعته براحه الي الحمام
بعد قليل من الوقت خرج اسد وهو عا*ري الصدر ولاابس شور*ت قص*ير
اخفضت قلب بصرها وقالت يااستاذ انت في بني ادمين عيشين معاك
قال اسد بضحك طب منتي مراتي اقعد براحتي قدامك عادي نظر لها كانت ترتدي شورت جينز و بادي اسود قصير و لمت شعرها علي هيئه ديل حصان اقترب اسد منها ك المغيب وامسك بشعرها فك الربطه لينسدل شعرها بطوله علي ضهرها اخذ يتأمل فيها اسد وقال معلش ياقلبي مش هنقدر نسافر عش
وضعت قلب يداها علي فم اسد وقالت الايام بينا لسه كتير هنخرج ونتفسح ونروح في كل حته بس تفوق انت بس
شالها اسد ووضعها علي الفراش احتضانها بشده وقال تصبحي علي خير ياقلبي
__
يااااااا اسد باشا بذات نفسه جاي يطمن عليا قالها أسر بتهكم
قال اسد وهو يجلس شوفت عد الجمايل بقا
أسر: ضحك بإستهزاء
اسد : اي اللي رجعك يااسر كل اما نخلص من الماضي تطلعنا
أسر: طول م الماضي فيه أسر السيوفي هيفضل مكمل ومش هيبقا ماضي
أسد: ليه ياأسر ده احنا كنا شله واحده ليه
ضحك أسر بسخريه: زي متقول كده كنت مغفل وفوقت
ظل اسد ينظر له بتعمق وهو بيقول في نفسه هل هذا صديقه لم يكن كذلك
إبتسم أسر بتهكم وقال انا صعبت عليك ولا اي
جلس اسد بجانبه ليه عملت كده ليه احنا كنا اكتر من اخوات
أسر بغل . عمرك مكنت بتعاملني علي اني اخوك كنت دايما بتفضل علي وطارق وآدم عليا ضحك بسخريه حتي علي علي اللي انت كنت لسه عارفه مكملش كام شهر فضلتو عليا ومسكته الإداره في شركتك وانا انا اي انا كنت حته موظف بترميلي كام قرش عشان تريح ضميرك
تنهد اسد بحزن. كل واحد كان محطوط في الحته اللي بيفهم فيها انت يااسر اللي مش بتاع شغل انت اللي ضيعت نفسك انت اللي خسرتنا لما حطيت لادم مخ،در في العصير بتاعه ووديته البار وبعت بت ش*مال تن*ام معاه عشان لما يفوق يصحي يلاقي يارا في وشه ويطلع يجري وراها تخب،طها عربيه وتموت
واكمل اسد بأسي. انت اللي كنت هتودي طارق في داهيه لما حطيتلو ه*يروين في شنطته وهو طالع مأمورية ولحسن الحظ انو اتوقف بس عشان هما عارفين مين طارق الدمنهوري
انا لو قعدت اكلم من هنا للصبح مش هخلص من كميه المصايب اللي انت عملتها وجاي دلوقتي ليه عاوز تخلص عليا انا كمان
رفع أسر نظره وقال اهم حاجه اني اشوف الكسره اللي في عنيك دي وصدقني هطلع وهزعلك علي حبيبه القلب
قام اسد بيأس وهو بيقول عمرك مهتتغير ولو فكرت تقرب مننا تاني ورحمه امي انا اللي هموتك مش هبلغ عنك بس
__
استيقظت قلب لم تري اسد بجانبها اخدت شاور ولبست إسدالها وادت فرضها خلعته وهمت ان تنزل لكن تذكرت علي لبست فستان موف وحجاب اسود ونزلت لإعداد الطعام
بعد ان انتهت من إعداد الفطار إتجهت لغرفه علي طرقت علي الباب
علي : مين المحترم ده إدخل
قلب بإبتسامه : صباح الخير ياباشمهندس انا قولت انت اكيد جعان عملتلك الفطار تحت اهو
علي: الله يسترك يابنتي انا واقع من إمبارح والله
بعد قليل من الوقت دخل اسد الي الفيلا وجد قلب واقفه في المطبخ لا تفعل شئ
اتجه اليها واحتضانها اي اللي موقفك كده
إبتسمت له قلب : اصل انا عملت فطار لل الاستاذ علي وطلعتعوله في الجنينه بره ودخلت عشان يأكل براحته
باسها ادم من رأسها وقال ماشي ياعسل انا هرحله
اسد : اي يابني انت مفجوع كده علطول
علي: الله اكبر في عينك وبعدين مش مصاب ولازم اخد راحه انت كنت فين صحيح علي الصبح كده
اسد : روحت ل أسر وبعدين عديت علي الشركه شوفت لو في شغل واقف وكده
علي : طب بقولك انا عاوز اخلع من هنا
تنهد اسد : متتعبش نفسك ياعلي انا قولت لما تفوق هتروح في الحته اللي انت عاوزها
علي : ياعم مينفعش قعدتي وبعدين المدام اكيد مش واخده راحتها يااسد انا مبحبش ابقا تقيل علي حد
اسد : هو انا حد ياعلي وبعدين ملكش دعوه بالمدام شد انت حيلك بسرعه عشان نغورك من هنا
علي بضحك : انت عارف انا فرحان ليه عشان مش مخليك تستفرد بالمدام
نظر له اسد بطرف عينه وهو بيقوم: انت عارف لولا انك تعبان كنت خليتك انت المدام
مر اسبوع علي أبطالنا حتي استعاد علي صحته وذهب الي منزله وعاد الي عمله
ويزداد عشق اسد الي قلب
_
رجع اسد من الشركه وجد قلب واقفه أمام الباب بإبتسامتها المعهوده وارتمت في احضانه ظل اسد في أحضان قلب كثير من الوقت حتي بعد عنها وقال انا اسف انا عارف اني انشغلت عنك الكام يوم اللي فاتو
إبتسمت له قلب وقالت بزعل مصتنع وهي تبعد عنه انا مش بكلمك علفكره انت اهملتني خالص خالص
شدها اسد من خص،رها اصتدمت في صدره وقبل ش*فتيها بق بله يبث فيها حبه لها شا*لها من علي الارض وهو مزال يق*بلها وجلس علي الكنبه ابتعد عنها وهو يلهث وسند رأسه علي رأسها وقال حضري نفسك بعد بكره عشان انا عاوز اجيب عيال كتير
انصدمت قلب وقالت بتوتر: ان انت انت قولت اي
قال اسد وهو يضحك علي توترها: جهزي نفسك بعد بكره عشان هتبقي مدام اسد الدمنهوري
يالاه ياحبيبتي هتفضلي فاتحه بوقك كده كتير تعالي معايا يالاه عاوز انام قالها اسد وهو بيشيل قلب ومتجه الي غرفتهم
قلب طب انا مالي مش عاوزه انام
اسد وهو بيق*لع ملابسه عيب اوي علفكره يعني انام واحضن في المخده
_____
اسد : ساره ادم فين
ساره : في مكتبه ياباشمهندس تحب انديهولك
اسد : ياريت بس بسرعه
ذهبت ساره الي مكتب ادم وجدته نائم علي الكرسي بإهمال اقتربت منه بتوتر
مستر ادم ياباشمهندس
اعتدل ادم في جلسته وقال خير ياساره في حاجه اقتربت ساره منه قليلا وقالت ادم انت تعبان
ادم .لا لا انا كويس بس انا منمتش بقالي يومين
ساره .طيب مستر اسد عاوزك في مكتبه حالا
ادم .حاضر ياساره انا رايحله
بعد قليل من الوقت خير يااسد عاوزني في اي
نهض اسد وجلس امامه :مالك ياادم انت عامل ليه كده
ادم بإرهاق : مفيش انا بس منمتش كويس
اسد: طيب انت عملت اي في حوار اسر
تنهد ادم وقال : ملقتش حد وراه ومش عارف اوصل لحاجه ممكن يكون لوحده
قال اسد وهو يقوم : عمر م أسر يفكر يعمل كده من دماغه
وضع ادم يده علي كتفه ااسد وقال الواد ده و*سخ وانا مستني منه اي حاجه خرج ادم وذهب الي مكتبه وجد ساره تضع اكل علي المكتب
ذهب إليها ادم وهو مبتسم وقال: اي الاكل ده كله عشاني
إبتسمت ساره وقالت :بصراحه لا ده بتاعي انا وانت صعبت عليا قولت اما ااكلك معايا
انتهو من الطعام وقال ادم ل ساره تسلم إيدك
ضحكت ساره بخفه علفكره انا طلبت الاكل ده دليفري
ابتسم لها ادم وقال كفايه انك فكرتي فيا
ظلت تنظر له ساره وهي مبتسمه وقالت اه صحيح اتفضل
ماسك ادم وقال اي دي
ساره .دي برشامه صداع
خدها وقوم روح
إبتسم لها ادم وقال انا مش عارف اقولك اي ياساره
خرجت ساره من المكتب وقالت خلص وروح بقا بسرعه وانا هغطي عليك قالتها وهي بتغمزله
ادم في نفسه انا عارف اني هظلمك معايا ياساره
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية اسد والمجهولة) اضغط على أسم الرواية