رواية عشق من الماضي كامله بقلم الكاتبه المجهوله عبر مدونة دليل الروايات
رواية عشق من الماضي الفصل السابع عشر 17
علي بحده : كدا اللعب بقى على المكشوف يا بنت عمي و الحقيقه كلها هتبان و دلوقتي حالا
اسلام : لا يا علي مش برفع السلاح
احمد : السلاح يطول
على بحده : اسكتوا انتوا الاتنين هي مش هتيجي الا بكدا عايزه تعرفي الحقيقه يا سحر انا هعرفك الحقيقه كلها
سحر بدموع : و هتعرفني الحقيقه وانت رافع المسدس على دماغي هي دي الرجوله يا أبن عمي بأن على اصلك اللي مقدرتش تخبيه طول الوقت اللي فات
علي بحده : اسكتي خالص يا سحر انتي بجد متعرفيش حاجه
سحر بانهيار : عرفني انطق قول عرفني انا جبت حاجه من عندي مش دا كلامك مش دا انت اللي في الفديوهات دي
قاطعها على : ايوا انا و دا كله حصل بس انا حبيتك انا حبيتك بجد يا سحر و ندمت على اللي عملته
سحر بانهيار : ندمت بعد ايه هااه بعد ما كس*رتوا قلبي و دم*رتوا حياتي
قاطعها على بحده : ايوا و حاولت أصلح غلطتي
علي معقبا : انتي صدقتي الفيلم الهندي بتاع التابوت وعبر الزمن و الكلام دا متقول لها يا ياسر اصل هي صدقت مفكره أن فعلا كانت بترجع عبر الزمن و الكلام من دا مفكره نفسك في عالم على بابا و السندباد الخيال اللي مستحيل يتحقق لا فوقي يا سحر فوقي
ياسر : يا سحر افهمي كل اللي حصل اننا جبنا تابوت من اللي بيتفرجوا عليه الاجانب اللي موجود في المتحف و حطينا فيه تمثال متحنط على اساس انها جثه و الورقه اللي كانت فيه انا اللي كاتبها و اللي كان بيحصل اننا بنرش لك مخدر في غطا التابوت اول ما بتقفليه بدوخي و احنا بنجهز كل حاجه لليوم اللي انتي نفسك فيه
سلوى بندم :انا كنت معاهم يا سحر فعلا دا اللي انا عملته ودا اللي حصل دي كلها خطه مننا اتفقنا عليها علشان انتي ترجعي ل حياتك و تفهمي ان كل اللي حصل دا قسمه و نصيب دا اللي انا فهمته لحد ما لقيت الفيديوهات دي بالصدفه في تليفونك يا علي فكرت انك ضحكت عليا و انكوا عايزين فعلا تتخلصوا من سحر
علي بحده : نتخلص من سحر ايه انتي كمان كل اللي حصل ان الفديوهات دي فعلا كانت قديمه كانت من ايام جوازه سوسن و فعلا انا كنت عايز كدا
سلوى : تب و ايه اللي جد
علي : اللي جد اني انا حبيت سحر حبيتها بجد
أحمد ل سحر : مش مصدقه صح تب انا هثبت لك صحه كلامنا
و طلع برا
اسلام : كل اللي كان بيحصل دا احنا اللي عملناه كنا بعد ما نتأكد انك فقدت الوعي نشيلك من التابوت و نوديكي ل يوم فرح سوسن و كنا بنخليكي تحاولي تكلمي احمد بس في كل مره كنا بنحاول تبعدك عنه علشان تعرفي ان كل دا قسمه و نصيب تب قولي لها انتي يا سوسن
سوسن : ااه و الله يا سحر و سمر و عماد و مامتي كلنا كنا بنحاول نطلعك من الجو اللي انتي فيه دي كانت فكره على لما انتي حاولتي تنت*حري
قاطعها دخول احمد و ماسك شريط فديوا
أحمد : الدليل في أيدي اهوا
و شغله و كان فيه الصدم*ه
في المستشفى
سلوى : انا مش قادره أصدق سحر ازاي عملت كدا ازاي قطعت شريان ايديها بالسهوله دي احنا لازم نتصرف يا علي دي ممكن تفكر تعمل كدا تاني
علي : انا عندي الحل احنا عايزين نتصل ب احمد و ياسر و اسلام و سمر و عماد و سوسن عايز الكل يحضر هنا ضروري يا سلوى
سلوى : انت ناوي على ايه يا علي
علي : ناوي اني اصلح اللي كنت السبب فيه
سلوى بدموع : تصلح ايه بس هو انت كان ذنبك ايه منه لله احمد اللي كسر بخاطرها ي*نعل ابو الحب و سن*ينه
قاطعها على بحده : يالا بينا
أحمد : انا هسرع الفديوا
و سرع الفديول لغايه ما وقفه على
ياسر : بس الموضوع دا هيتكلف كتير و ازاي هنفذ حاجه زي دي
علي : زي ما غلطنا لازم نصلح غلطتنا ولا ايه يا احمد
أحمد : انا تعبت من ام المواضيع دي انا عايز اتجوز انا مالي
قاطعه على اللي رفع المسدس على دماغه : هتبقي معايا و غصب عنك زي ما كنت معايا و احنا بنك*سر قلبها و نج*رحها هتكون معايا في الموضوع ده
اسلام : انا معاك دي مهما كانت بنت خالي و بصراحه حسيت بذنب رهيب لما شوفتها في الحاله دي
سمر : وانا مستعده اعمل اي حاجه علشان اختي ترجع ل حياتها
عماد : و انا كمان معاكم لو احتجتم للمساعده
سوسن : وانا معاكم و احمد كمان
قاطعها احمد بحده : الله
سوسن : حرام عليك البت غلبانه ترضى ان حد يعمل فيا كدا ربنا يسترك يا اخويا متقلش عليها كفايه اللي هي فيه
أحمد بغضب : خلاص معاكم
علي : نقرأ الفاتحه
الفديوا خلص
علي : الموضوع بداء من بعد ما فوفتي يوم ما حاولتي تنت*حري يومها كنا متفقين ان سلوى توديكي للاهرامات و كانت يومها متعمده ان يحصل ما بينكم اي خناقه علشان هي تمشي و تسيبك كان وقت كلامك معاها خميس و جمعه كانوا بينقلوا التابوت واول ما لقيناكي جايه عليهم ياسر بعت لهم رساله انهم يسيبوا التابوت و يجوا ياخدوا التماثيل التانيه و طبعا كانت عنينا عليكي ولانك كنتي عايزه تنت*حري دخلتي في التابوت اللي اول ما قفلتي الغطا بتاعه فقدت الوعي دا بسبب المخدر اللي رشينه على الغطا بعد ما اتاكدنا انك فقدتي الوعي فتحنا التابوت و شلناكي و طلعناكي ووقفناكي قدام سلوى تاني علشان كل الكلام اللي اتقال ينعاد تاني وهي تسيبك و تمشي و بعد ما هي مشيت ياسر رش المخدر من وراكي وخدناكي و حطناكي في التابوت تاني احنا كنا معاكي في كل لحظه و خطوه حتى لما خدناكي ٣ مرات في حنه سوسن دا كان اتفقنا معاها انها هتلبس ٣ ليالي فستان الحنه اللي كانت لابساه و الفرح و الكلام دا كان سهل و المعازيم كان كلهم اصاحبي و أصحاب احمد و أصحاب سوسن و سلوى يومها حطينا مجسم ليكي بعيد و سلوى اتعمدت تجي تضايقك و تنرفزك و كل دا علشان متوصليش ل أحمد ف لما انتي زقتيها و طلعتي تجري كان وقتها ياسر قدامك ورش من المخدر على وشك دا دا في أول مره ودناكي المستشفى على اساس ان مر ٣ سنين علي اللي حصل و فاكره حصل ايه كنا انا و مصطفى عايزين نق*تلك متخافيش كل اللي كان حاصل كان عباره عن تمثيليه مسدس صوت كاتشب تحت لبس مصطفى حتي الضربه اللي اتضربتها على دماغي كانت تمثليه بردوا
سحر بانهيار : انا مبقتش فاهمه حاجه بجد انا دماغي هينفجر انتوا ازاي نفذتوا كل دا و البوليس و خميس و جمعه المسخوتين
ازاي عملتوا كل دا
أحمد : كان لازم نعمل كل دا علشان كنتي لازم تطلعي من اللي انتي فيه احنا كنا السبب و احنا بردوا السبب انك ترجعي ل حياتك
اسلام : بس الحظ ماسفعناش و في المره التالته لما انجرحتي مني انا و أحمد و قعدتي شهر كامل قافله على نفسك كنا كل يوم نتجمع في بيتك و قدام مامتك مش عارفين و محتارين نعمل ايه تاني كان نفسنا نساعدك بس مقدرناش نعمل اكتر من اللي احنا عملناه شهر كامل كنا كلنا في عذاب و بذات على كان اكتر واحد فينا حتى لو هتفتكري لما كان كل يوم ينهار قدام باب اوضتك علشان تفتحي و تطلعي و اللي معملناش بردوا حسابه انك تروحي ل أحمد و اسلام و تعرفيهم انك عرفتي بالرهان و لما طلعتي جريتي سوسن وقتها كانت مسافره ل هشام جوزها و من سوء الحظ هي اللي خبطتك من العربيه و فقدان الذاكره و كل دا بس ثانيه واحده ازاي انتي فاقده الذاكره و فاكره كل دا
سحر بانهيار : لان دي كانت لعبه عليكم علشان أعرف الحقيقه
سلوى اول ما فوقت من العمليات جت لي وورتني الفديوهات دي و اتفقنا اننا هنجمعكم و نظهر حقيقتكم بعد ما نجمع كل الفديوهات من تليفونك يا علي و لما جمعنا كله سلوى اتصلت ب احمد و قالت له : ال حق دا سحر بت*موت و عايزاك ضروري فهو جه جري نفس الكلام اتقال لكل واحد فيكم علشان نكشف الحقيقه
سحر بانهيار : ضحكت عليكم لما عملت نفسي فاقده الذاكره
سحر بوجع وهي ماسكه دماغها : بس مضحكتش عليكوا اني فعلا عندي ورم سرطاني
سلوى بندفاع : انتي بتقولي ايه دا مكنشي اتفاقنا مش انتي جبتي تحاليل مزيفه
د/ محمد : التحاليل كلها كانت مزيفه و التواريخ كانت قديمه
سحر بوجع ودوخه : التحاليل كانت تحاليلي من سنتين و خبيت على الكل لاني معنديش استعداد اني اخد علاج كيماوي و اتعذب في دا و اعذبكم معايا ومن الآخر مفيش امل في علاج اي مرض سرطاني
علي بسرعه جري عليها
علي بحده : قولي انك بتضحكي علينا بطلي الكلام دا
و لكن سرعان ما وقعت سحر فاقده للوعي
علي : لااااااااو.........
يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية عشق من الماضي) اضغط على أسم الرواية