رواية بنت أكابر كاملة بقلم مريم محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية بنت أكابر الفصل التاسع عشر 19
نظرت آسيا إلى جاسر وجدته ينز”ف وبشدة….وصرخت صرخة هزت أرجاء الفيلا بأكملها:جاااااااسر
قامت آسيا من مكانها وهي تشعر بغضب شديد.. ونظرت إليهم نظرة بها الكثير من الكر”ه وكأنها تحولت
وتحولت عينيها إلى اللون الأحمر من شدة الغضب
اقترب منها أحد الرجال وهو يجذبها من يديها بقوة… ضر”بته آسيا بقدميها في معد’ته بقوة
وقع الرجل على الأرض وهو يمسك معدته بأ’لم
رغم ما تفعله ولكن كانت تشعر بخوف شديد على جاسر الذي اصابته الرصا”صة في ذراعه
قام جاسر وتحامل على نفسه
من أجل حمايتها فهو لا يريد أن يحدث لها مكرو’ه
كان يقف أمامهم 5 رجال ومعهم الأسلـ’حة
آسيا برجاء:بصوا انا هاجي معاكم بس بشرط!
الرجال:إيه؟!
آسيا:تساعدوني في أن انا اوصله المستشفى عشان يعالجوا الجر’ح ده
ضحك الرجال وبشدة
فهي لم تعرف كيف يفكرون هؤلاء الرجال الفاسد”ون
احد الرجال بسخرية:وبعدين وهنرجع بيه على هنا وتوتة توتة خلصت الحدوتة
آسيا:انت بتتريق عليا ولا إيه؟!
الرجل:اومال إيه يا بت؟؟…يلا يا أختي عشان ورانا شغل غيرك
آسيا:إيه الألفاظ البيئة دي.. انت شخص مش محترم واكيد متعرفش حاجة عن الإحترام.. عشان لو تعرف يعني إيه احترام مش هتكلم بنت كدة… واحد زبا”لة
كان جاسر يقف يفكر بهدوء
وكانت آسيا تدعو ربها بأن يأتي أحد وينقذهم من هؤلاء الرجال
جاسر بهدوء:تاخد ا كام وتمشوا من هنا؟!
الرجال:إحنا عايزين المُزة دي… لكن بالنسبة للفلوس ف المعلم بتاعنا مظبطنا على الأخر
جاسر بغضب جحيمي:قسماً بالله
انا لولا اني خايف على مراتي لكنت علمتكم الأدب من أول وجديد يا شوية كلا”ب…انتوا اصلاً ما يملاش عينيكم غير التراب
الرجال:عليك نور يا باشا سلمنا القمر
دي بقي عشان نخلص من جوع الدماغ ده بقى.. مش هنفضل كدة
يعني..
نظرت آسيا إلى الرجل الذي ضر”بته
ووجدت بجانبه مسد”س…
نزلت إلى الأرض بسرعة شديدة وأخذت المسد”س وأعطته لجاسر
أخرجت آسيا من جيب البيجامة ولا’عة
جاسر:الولاعة دي بتعمل معاكي ايه؟!
آسيا:كنت هو’لع بها شموع
جاسر:وده ليه بقى؟!
آسيا:ده مش وقته المهم انها معايا و ممكن تفيدني في إني الـ*سع اي واحد يقرب مني
جاسر:وده وقت هزارك!
آسيا:والله مش بهزر.. انا بتكلم جد
الرجل بضحك:هي مراتك بتشرب ولا إيه؟!.. أصلها يعني ماسكة ولا*عة
آسيا بسخرية:لأ يا ظريف دي معايا عشان السعـ”كم بيها
جرب بس تقرب مني وشوف هعمل فيك إيه يا أهبل انت وهو
كان جاسر يستخدم ذراعه اليمين لأن الاصابة في ذراعه اليسار
وقفت آسيا في ظهر جاسر
اقترب احد الرجال من جاسر وقام جاسر بضر”به بالمسد”س وفي تلك اللحظة اقترب واحد آخر وقام جاسر بضر”به بقدميه
وثم اجتمع الثلاثة الآخرين حول جاسر وآسيا
أمسكت آسيا بالولا’عة وهي تستعد بكل بقوة
(محدش يضحك ع البطلة يا جماعة هي بتعمل اللي تقدر عليه )
نظر احد الرجال الي آسيا بخبث
آسيا بعصبية:فكروا بس تقربوا من هنا وشوفوا انا هعمل إيه!
الرجل بسخرية:هتعملي إيه يعني؟!
آسيا:هعلم عليك
كان جاسر يركز مع الإثنين الأخرين
وبينما هم يقتربوا منه كان جاسر يخطط لشئ ما نظر إلى السجادة التي يقف عليها وأشار إلى آسيا وابعدها عن السجادة وهو كذالك
وفي ثانية كانت آسيا بترفع معاه السجادة ووقعو’ا الثلاث رجال على البلاط ومقدروش يتحركوا
آسيا بسرعة:يلا بقى يا جاسر قبل ما يقوموا تاني
جاسر:يلا.. وخرجوا بسرعة من الفيلا وأغلقوا باب الفيلا حتى لا يستطيعوا هؤلاء الرجال الخروج من الفيلا
ذهبت آسيا إلى سيارة جاسر وسندته إلى ان ركب السيارة
آسيا:لأ انا اللي هسوق.. ومتقلقش انا متعلمة السواقة كويس اوي
جاسر:تمام
ركبت اسيا السيارة وساقت بعناية
وكانت تشاهد جاسر وهو يمسك ذراعه بأ’لم
بعد شوية
وصلت اسيا إلى المستشفى
وأوقفت السيارة وقامت من مكانها بسرعة وفتحت الباب الآخر لجاسر
جاسر:كنت هفتحه على فكرة
آسيا:طب يلا انزل
نزل جاسر ودخل إلى المستشفى هو وآسيا
آسيا بخوف:دكتور بسرعة عشان جوزي تعبان اوي
جاءت دكتورة وباين عليها كدة معجبة أوي بجاسر
الدكتورة بإعجاب:اتفضل يا جاسر بيه
آسيا:دكتور!!
جاسر بعِند:خلاص
ذهب جاسر مع الدكتورة وقامت بعلاج الجر”ح وعقمته وربطت عليه
دخلت اسيا ووجدت الدكتورة تنظر إلى جاسر بتوهان وتبتسم
آسيا بعصبية:عاجبك أوي كدة؟!
الدكتورة بإحراج:هو مين ده؟!
آسيا:اللي سرحانة فيه
الدكتورة:عن إذنك يا جاسر بيه
خرجت الدكتورة ووقفت آسيا تنظر
إلى جاسر بغيظ
جاسر وهو يحاول كتم ضحكته:في إيه بتبصيلي كدة ليه؟!
آسيا:والله يعني انت مش عارف ليه؟؟
وقف جاسر وأعطى ضهره لآسيا وقال:لأ مش عارف
اقتربت منه اسيا وحضنته من الخلف وهي تبكي
شعر جاسر بدموعها وشهقاتها عندما حضنته بشدة
التفت إليها جاسر وراي دموعها التي يصعب عليه أن يراها هكذا فقلبه لا يتحمل ذلك الشئ.. فهو يحبها وبشدة
جاسر وهو يمسح دموعها:مالك بتعيطي ليه؟!
آسيا بشهقات:ا.. انا.. انا آسفة أوي على كل حاجة حصلت
جاسر:مفيش داعي للأسف انا اصلاً
مش قادر ازعل منك رغم كل حاجة حصلت.. اعمل ايه بقى في قلبي
طلع بيحبك أوي ومش قادر يبعد عنك
آسيا بدموع:يعني انت سامحتني يا جاسر؟!
جاسر:اممم
آسيا:اقولك بصراحة انا غلطت في حقك كتير أوي وانت مع ذلك لسة بتحبني.. انت فعلاً عوض من ربنا يا جاسر واحلى عوض والله
جاسر:هتقبلي تكملي حياتك معايا ونبدأ صفحة جديدة من النهاردة.. وننسى كل اللي فات
آسيا:موافقة بس انا عايزة دادة إحسان ترجع تاني
جاسر:حاضر هترجع تاني
آسيا:بحبك اوي يا جاسر
جاسر:وانا كمان بعشقك يا روح قلب جاسر بغمزة:هو حضن جاسر مش واحشك ولا إيه؟!
آسيا:لأ طبعاً وحشتني يا حبيبي
ثم اقتربت منه وحضنته بحب
آسيا:لأ مش فاكرة
جاسر بغمزة:انا بقى فاكر…وعايز دلوقتي بوسة بالشيكولاتة
آسيا:لأ طبعاً مفيش الكلام ده
جاسر بضحك:وربنا أبداً هاخد بوسة ودلوقتي حالاً.. بدل ما اطبـ’ق المستشفى على اللي فيها
يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية بنت أكابر) اضغط على أسم الرواية