رواية حلم كاملة بقلم ايمان شرقاوي عبر مدونة دليل الروايات
رواية حلم الفصل الثاني 2
رحمة بتريقة : طيب يا ست الشيخة انتي حرة بس بصراحة كده انا شايفة انك كل اللي بتعمليه ده هبل .
حلم بدموع : علي فكرة بقي ااا.
رحمة بضحك : ايه ده يابت يا حلم لسه فيك عادة العياط دي من اقل حاجة كده هههههههه انا مش عارفة هتكبري امتي .
شيماء بسخرية : عاملة زي الطفلة يا حلم والله ... المهم هنمشي احنا وبخبث ورانا بقي بيوتنا وعيالنا مش فاضيين زيك .
ترحل كلا من رحمة وشيماء وتنظر حلم في اثرهم بدموع وفي خاطرها "اللهم اصلحني واصلحهم وقويني بك حين يقل صبري "
تذهب في اتجاه منزلها وتصل الي الباب وتقوم بمسح دموعها ورسم ابتسامة مزيفة .
احلام "والدة حلم ": ايواااا جاية ياحلم اهو .
حلم بحب : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته علي اجمل ام في الدنيا كلها وبمشاغبة ... ايه ده يا جدعان هو القمر نزل عندنا في الشقة .
احلام بحنان : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ...بطلي بكش يا بنت وقوليلي اتأخرتي ليه كده قلقتيني ..
حلم بحب :انا آسفة يا حبيبتي قلقتك ... بس قابلت اصحابي من ايام الاعدادية ووقفت معاهم شوية .
احلام بتفهم : طيب روحي غيري هدومك زمان ابوك واخوكي علي وصول من صلاة الظهر .
حلم بطاعة : هوااااا يا ست الكل .
احلام بضحك : دايما كده مفجوعة .
حلم بغضب مصتنع من الداخل : نعم يا ست ماما .
احلام بخوف مصطنع : مفيش يا حبيبتي مفيش .
ويضحكوا الاتنين ......
عند رحمة ...
رحمة بصريخ : يوووووه بس يالااا بطل صداع.
محمد جوزها بقلق : ايه مالك صوتك عالي ليه مش عارف اشتغل .
رحمة بغيظ : دول مش مفروض عيالك خليك معاهم شوية انا زهقت .
محمد بسخرية : والله ... ولم انا اقعد بالعيال واسيب شغلي هصرف منين عليك وعلي اولادنا يا ست هانم .
رحمة بضيق : طبعا براحتك ما انت معتمد علي الخدامة اللي في البيت .
محمد بزهق : يارب الرحمة انا قولت كده وبعدين دول اولادك انتي يعني انتي احق واحدة بتربيتهم وانا زي مانتي عارفة طول مانا فاضي ومفيش شغل بقعد معاهم واعلمهم القراءة والكتابة واحفظهم القرآن .
رحمة بقرف : اهو ده اللي فالح فيه مش عارفة قراءة وكتابة ايه يعني اللي اتعلموا خدوا ايه .
محمد بغيظ : انا زهقت بجد انتي الكلام معاكي مفيش منه فايدة انا داخل اكمل شغلي .
مازن : ماما يا ماما خدي سمعيلي سورة التكاثر .
رحمة بصراخ : امشي من هنا يالا روح لابوك انا فاضيالك هروح اشوف طبيخي .
عند حلم الباب بيخبط .
حلم : هروح افتح انا يا ماما خليكي مرتاحة .
حلم بضحكة : حمد لله علي سلامتكم .
عبد الرحمن " والد حلم " وهو يحتضنها : الله يسلمك يازءردة... عاملة ايه يا بنتي .
حلم بحب : الحمد لله يابابا زي الفل .
عبد الرحمن بمشاغبة : هو انا عندي بنت زي القمر كده .
حلم بهمس : ياالهوووي اسكت يا بابا احلام تسمعك .
عبد الرحمن بشجاعة : تسمع براحتها انا محدش يقدر يخوفني .
احلام بصوت عالي : بتقول حاجة يا حاج .
عبد الرحمن بتراجع : بقول بسم الله ماشاء الله انتي زي القمر النهاردة يا حبيبتي .
حلم وادهم اخوها : يكتمون الضحك .
عبد الرحمن بتذمر : اضحك يا اخويا انت وهي كاتمين الضحكة ليه لحسن يحصلكوا حاجة .
ادهم وحلم : ههههههههههههههههههه احنا يا حاج نضحك برضو عليك ده انت حبيبنا ونور عيوننا .
عبد الرحمن بسخرية : واضح واضح .
ادهم وحلم وهم يحتضنوه :ربنا يخليك لينا يارب يا بابا احنا بنحبك جداااا .
عبد الرحمن بحب وهو ينظر لدموع زوجته : وانا بحبك جداا جدااا ربنا يباركلي فيكم ... وبهزار اوعواااا كده اقوم اشقر علي الايس كريم بتاعي اللي في التلاجة اكيد سقع .
تنسحب حلم بهدوء .
عبد الرحمن بصراخ : حللللللم .
حلم بذعر : يا لهوووي هيقتلني استر يارب .
احلام بضحك : تعال يا حاج الغدا جاهز وادهم هينزل يجيب غيره .
عبد الرحمن بضيق : طيب ... ماشي يا حلم .
بعد شوية علي سفرة الغداء .
ينظر عبد الرحمن لحلم نظرات توعد .
حلم بتذمر : خلاص بقي يا بابا ادهم جاب غيره ..وبمرح المفروض تتعود علي كده .
عبد الرحمن بتذمر : اللي جابه ادهم مانجا مش فروالة يا ختي .
حلم بضحك : خلاص عندي المرة دي ... وبعدين هدوء كده عشان اركز في الاكل مش عارفة ليه نفسي مسدودة .
ادهم بصدمة: نعم يااختي ده تالت طبق رز ومسدودة اومال لو مفتوحة هتاكلينا .
احلام بزهق : ايه اللي في ايديك ده يا حاج .
عبد الرحمن : ده دوا الضغط اللي بنتك دايما رافعه .
حلم ببراءة : انااااا يابابا اناااا .
ادهم بعطف : دايما ظالمينك يا غالية .
بعد الغداااااا .
يدخل ادهم غرفة حلم .
ادهم بحنان :علي فكرة لمحة الحزن اللي في عيونك دي مش هتعدي عليا اكيد .
حلم :...................
ادهم بصدمة وعصبية : نعم يا ختي .
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حلم ) اسم الرواية