رواية خادمة الصقر كاملة بقلم يوستينا سامي عبر مدونة دليل الروايات
رواية خادمة الصقر الفصل الثاني 2
في الشركة
صقر رد علي التليفون و فاجاه صقر قام من على الكرسي مفز'وع
وقال/ معاذ ماله بيع'يط ليه، في حاجه حصلتله
كريم / ايه ده اهدي يا صقر
اكيد هو بيع'يط عشان موضوع الميس اللي مشيت من الحضانه دي شكله اتعلق بها جامد
جاسر / يا حبيبي .. وانت هتسيبه كدة يا صقر
حاول تعمل اي حاجة و تخليها ترجع الحضانة تاني
صقر / طيب انا لازم اروح اطمن عليه .. نبقي نكمل كلامنا بكره ..
.....وفعلا مشي هو وكريم ورجعوا الفيلا ودخل صقر اوضة معاذ وتفاجئ ان هو قاعد على نفس الكرسي اللي بيقعد عليه وهو زعلان و كمان بيعيط
صقر جري عليه وحضنه وبدا يتكلم معاه بالراحه
و قاله / مالك بقي ينفع كدة تقل'قني عليك ، هو انت مش عارف انك اغلي حد في حياتي و دمو'عك دي بتزعلني اوي
معاذ / انا زعلان اوي يا بابي و مش عايز اروح الحضانة تاني ، انا كل ما احب حد يمشي ويسبني وكنت باحب خالد قوي ومشي برده وسابني
حتى نغم مشيت وسابتني النهاردة ..انت كمان هتمشي مش كدة
صقر / اخس عليك يا معاذ بقي انا همشي برضوو
و اسيبك ده انا ماليش غيرك في الدنيا .. طب علشان تعرف اني بحبك اوي انا هعمل المستحيل و ارجعلك نغم دي تاني .. اتفقنااا
معاذ فرح اوي و حضن صقر / علفكرة بقي انا مصدقك علشان انت عمرك ما كدبت علياا و انا بحبك اوي. اوي.
.....معاذ حضنه و صقر قدر يقنعه انه ياكل اكله و فضل قاعد معاه لحد ما اتاكد انه نام و خرج لكريم ..
___________________________________
في الجنينة ..
صقر حكى كل حاجه لكريم و هو كان مستغرب ان صقر قدر يقنعه انه ياكل ..
كريم / على فكره بقى برغم ان انت بعيد عن معاذ
الا ان هو بيحبك جدا وبيعملك خاطر و بيصدق كلامك لانه اواثق انك عمرك ما هتكذب عليه .
صقر ضحك / اه ما هو لسه قايل نفس الكلمه دي جوه بس المشكله مش في دي يا كريم انا وعدته اني هرجعله نغم .. وبصراحه كده الموضوع بقى مر-يب وتعلقوا بها بقى يخو-ف
بس مش قدامي حل غير كده معاذ تعامله اتحسن معنا وبقى يتكلم وبقى يضحك غير الاول خالص
باقول لك يا كريم كلمني مديره الحضانه دي واسالها على الميس دي و هاتلي عنوانها و انا هتصرف ..
......وفعلا كريم جاب رقم سالي وكلمها وعرف منها عنوان نغم ورقم تليفونها وتقريبا اغلب التفاصيل
وكلم صقر واعرفه كل حاجه واتفقوا ان هم تانى يوم ....هيروحوا البيت عندها
__________________________________
تاني يوم الصبح ..
.....نغم كانت بتحضر الفطار لوالدتها و اتفاجات بالباب بيخبط و لما فتحت اتفاجات بالاتنين لابسين بدل (بودي - جاردادت ) ضخمين
نغم بقلق / ايه يا عم الاتوبيس منك ليه ، هو حد قالكم ان الموقف هنا في بيتي ولا ايه ، انتوا يا جماعةة تبع مييين
دخل الصقر البيت و معاه كريم صقر فضل يبص علي البيت بدهشة بص لنغم بستغراب / هو انتي 😳 اوعي تكوني انتي نغم
نغم / انت الواد بتاع البدلة و العربية الفخمة مش كدة و بعدين مالك يا اخويا قرفان من نفسك ليه كدة و انت بتنطق اسمي بقي ..
و انت مين اصلا يا حمادة و ايه جابك بيتي ..
....كريم اول ما سمع كلامها فضل يضحك جامد علي طريقتها مع صقر ،و صقر اتغاظ جدا و بص لكريم نظره اسكتته تماما ..
كريم بحرج / احم .. انتي يا بنتي ما تتكلميش كدة ..انت مش عارفة انتي بتتكلمي مع مين
ده صقر باشا الحديدي
نغم / والله و هو علشان حديدي يعني هحتر،مه .. و بعدين انت مالك انت ، هو انا وجهتلك كلام وانا بكلم الاستاذ حد'يد و بساله داخل بتسال عني ليه
صقر بدهشة / استاذ حديد ..انتي وق'عتي علي ودنك وانتي صغيره ولا بتستهبلي و بعدين انتي مستحيل اصلا تكوني مدر'سة في حضانة اطفال .. ده انتي متشر'دة اصلا
ولا انتي فاكرة اني هعديلك اللي عملتيه في العربية
نغم / الله تصدق فعلا خو'فت من اللي انت هتعمله فياا ، شكلك كدة يا عم الكتكوت مش عارف انت فين
ده انا لو نديت بس علي اهل المنطقة هيجوا يعملوا معاك الو'اجب انت و الدو'اليب دوول
صقر بصدمة / انتي قولتي ايه يا بت انتي ..
كريم ادخل ووقف قدامهم و اتكلم بسرعة قبل ما يحصل بينهم خناقة / لاما قلتش حاجة خالص ..
و بعدها بص لنغم ووجه كلامه ليها /
انا هقولك احنا مين ده.. صقر والد معاذ اللي معاكي في الحضانة ..
نغم / معقوول معاذ السكر ده ، يبقي ابوه الحديدي
لا طبعا ما اصدقش ، بس حتي لو كان هو ابوه معاذ
برضو انا مفهمتش انتوا عايزين مني انا ايه انا سبت الحضانة خلاص .. او بمعني اصح انا اطردت
صقر بغيظ / والله العظيم انا اول مره اعرف ان المديره دي بتفهم ، انها رفدتك من الحضانه لان انت ميكرو'ب هينتشر وسط العيال
نغم / يا سلام وانت ايه بقى اللي جابك عايز تاخذ الميكر'وب .. وبعدين باقولك ايه انت واقف في بيتي يعني احترم نفسك بدل ما تطلع برا
صقر بعصبية قرب منها و مسك'ها من هدو'مها / مين ده اللي يطلع برا يا قز'مة انتي .. انتي عارفة لولا ان معاذ متعلق بيكي انا كنت ند'متك علي كل كلمة انتي قولتيها دلوقتي
كريم حاول يبعدهم عن بعض / خلاص يا جماعه بقى استهدوا بالله ، بصي يا انسه نغم احنا جايين عشان نطلب منك انك تيجي الفيلا عندنا وتقعدي مع معاذ يعني تبقى مربيه بتاعته ايه رايك
نغم بعصبية /.انت بتقول ايه يا جدع انت هو حد قالك عليا ان انا خدا'مه ولا ايه .. انا اه فعلا باحب معاذ جدا ومتعلقة بيه لكن مش لدرجه ان انا اروح اشتغل في البيوت انا خريجة تجارة
صقر بصلها / وهتاخذي 5000 جنيه في الشهر قلتي ايه . اعتقد ان مبلغ كبير قوي وهيخليكي تتنزلي شويه عن جزء من مبا'دئك
وبعدين ما حدش قالك انك هتبقي خد'امه احنا قلنا مربيه مع معاذ ..
نغم / وانت بقى جاي تقولي لي على 5,000 عشان تك'سر عيني مش كده ..... لا بص بقى انا اخر حاجه بافكر فيها الفلوس ومش هاقولها تاني
انا ما تعبتش في دراستي كل ده علشان في الاخر اشتغل مربيه ويجيء واحد زيك يقعد يقولي اعملي وما تعمليش و الكلام العبيط ده ........ و اتفضل بقى من هنا منغير مطرود عشان انا بصراحه مش مرحبه بيك في بيتي يا حمادة.
صقر بعصبية / بيتك . هو ده بيت دي صفيحة ز'بالة يا ز'بالة ... والله لاربيكي علي كل كلمة انتي قولتيها و هعلمك الادب و هخليكي تعرفي مين هو صقر الحديدي كويس اوي ..
نغم / طيب يا حماده شوف انت هتعمل ايه بس بعيد عن هنا
واه علفكرة الشتيمة بتلف و تلزق في قفا صاحبها . وما تجيش هنا ثاني عشان ما اقط'عش رجلك وخذ الاتوبيسين النهري اللي انت جايبهم معاك دول
وبصطت ناحيه كريم اللي واقف بيضحك قالتله / اه و خد الواد الع'بيط اللي عمال يضحك من الصبح ده
يلا ما تجيش هنا ثاني يلا يا حبيبي بره ... يلا يا بابا ما تتنحشي كدة ..
....وفعلا خرج صقر من البيت وهو متعصب جدا وبيتوعدلها ..
... اما كريم فبصلها وقرب منها وهو بيضحك وقال لها / على فكره انت جبا'ره انت مش عارفه انت عملت ايه النهارده.
....مشي كريم هو وصقر وركب العربيه وصقر كان على اخره ومش عارف ازاي مكنش قادر يرد عليها ..
_______________________________________
في العربية 🚘
صقر / كريم. احسنلك تنزل تركب اي تاكسي
لاني لو شفتك بتضحك مش هيحصل خير
انت سامع ولا لاء
كريم وهو بيحاول يمسك ضحكته / خلاص والله انا هسكت تماما.. اطلع يا عم محسن
و قعد كريم بيحاول انه يسكت و بيبص للشباك علشان ما يضحكش لكنه فاجاه انف'جر كريم في الضحك .
صقر بغيظ / عم محسن وقف العربية و نزل الواد ده منها
_________________________________________
في بيت نغم
مامتها / اخص عليكي يا نغم انتي كنتي قليلة الذوق قوي معاهم ليه يا بنتي كده حرام عليكي
. نغم وهي بتجهز الفطار / بصي انا عمري ما كنت قليله الذوق مع حد بس هو من ساعه ما دخل هو فاكر نفسه حاجه عشان هو معه فلوس ..فكان لازم يا'خد علي دما'غه الصراحة
......و بعدها نغم فطرت مامتها وبعدها قررت تنزل تدور شغل وخصوصا بعد ما عزه قالتلها ان الحضانه اللي كانت قايله عليها ما فيهاش اماكن فاضية
و طبعا ملقتش و لما رجعت البيت اتفاجئت بمامتها مغ'مى عليها
نغم اتخضت و جر'يت عليها / ماما مالك يا حبيبتي ردي علياااا
......و لما لقت انها فا'قدة الو'عي تماما قررت انها تنادي علي البواب علشان يساعدها و فعلا عملت كدة و اخدتها علي المست'شفي ..
___________________________________________
في المستشفى 🏥
الدكتور / بصي يا نغم مامتك حالتك للاسف اتدهو'رت جدا واضح انها كانت مش بتاخذ الدوا في مواعيده وانا مضطر حاليا اكتبلها ادوية مختلفه بس للاسف هو اغلى شويه من الدوا اللي انا كان معاكوا
.....فعلا كتب الدكتور على اسامي الادويه ونغم اخذت الروشته ونزلت الصيدلية علشان تعرف اسعار الادويه
واتصدمت لما عرفت اسعارها ما كانتش عارفه تعمل ايه وما كانتش عارفه كمان هتجيب مصاريف المستشفى منين ، فضلت تفكر لحد ما وصلت لفكرة واحدة بس
....وفعلا مشيت نغم وسالت عن فيلته و لما وصلت اتصدمت من منظرها و كمية الحر' اسة اللي علي الباب
نغم في سرها / يخيبك يا حديدي بقي انت قاعد في كل ده لوحدك
و فاجاه لقت حد من الحرس / انتي مين و عايزة ايه
نغم بخضة / يا ساتر يارب .. ما براحة يا عم الدولاب انت التاني ، انا عايزه صقر الحديدي في موضوع مهم
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية خادمة الصقر ) اسم الرواية