رواية جواز صدفة كاملة بقلم مريم سمير عبر مدونة دليل الروايات
رواية جواز صدفة الثاني 2
_احنا هنتطلق امتي؟
=نعم يختي !!
_مهو اكيد مش هنفضل عايشين كده ، وبصراحه عمري مشوفتك غير اخويا وبس
=لا تبقي عاميه مش مشكله
_احمد أنا مش بهزر
=وانا مش هتطلقك ، دا انا مصدقت !
_صدقت ايي؟
=مريم خشي نامي دلوقت وبكره نشوف الحوار دا
_منا عاوزة افهم !
=هفهمك كل حاجه في وقتها بس ادخلي نامي عشان اكيد تعبانه
_ماشي يا احمد الي تشوفه
دخلت نامت وانا فضلت قاعد في الصاله ، اقولها ازاي اني عمري محبيت غيرها !!
بعد شويه لقيتها خارجه ببطانيه
_الدنيا برد
=اه ، وبعدين؟
_اتغطي ب البطانيه دي
=لاء شكرا مش عاوز
_بطل حركات عيال يا احمد بقولك الدنيا برد اوي بجد
=وانا قولتلك مش عاوز
قعدت جمبي وغطتني هي فضحكت
=انتي بتعملي أي ؟
_خايفه انام جوا ، الاوضه مش مريحاني
=وهتعملي أي ؟
_هقعد معاك بقي وخلاص
=خلاص ادخل انام جوا أنا
_انت كده روش يعني؟
ضحكت =خلاص والله بهزر هو انا قومت من جمبك اصلا !
_طب ابعد شويه
=طب ما كده كويس
_لاء ابعد سيكا
قربت كمان =كده؟ ولا ابعد اكتر؟
_انت بتعمل عكس الكلام؟ خلاص قرب
=منا بقرب فعلا اهو !
_انا لو اتجننت ف هتبقي انت السبب
=يعم عادي فدايا
_وحيات امك !!
=حماتك عيب
الباب خبط =يفضحتي ادخلي ب البطانيه ديي
_هفكر
=يمريم هيقولوا قاعدين علي الركنه هنتفضح
_خلاص خلاص صعبت عليا
دخلت ب البطانيه وفتحت الباب
_اهلا يماما اتفضلي
*جبتلكم لقمه كده عشان تاكلوا
_متحرمش منك يغاليه
دخلت الاكل وسلمت عليا ونزلت
_يعروسه
=اي عروسه ديي !
_معلش اندمجت اصل عشا عرسان ، ف بما انك مش عروسه لو مديتي ايدك هقطعهالك
=يووه دا انت قفوش اوي بجد ، امال كنت لابسه الفستان الابيض عياقه!
_تعالي كلي خلاص
=من كرم اخلاقك والله
كلنا وقعدنا _دي تاني مرة نتعشي فيها
=أيوة خدت بالي
_طب اتخمدي يلا
=لا اتكلم معايا شويه
_هنتكلم في أي ؟ منتي عارفه عني كل حاجه وانا كذلك
=احساسك أي دلوقت؟
_زي الزفت علي دماغك
=مش بهزر والله
_يمكن مصدوم من الي حصل بس ..
=بس ايي؟
_عاوز اقولك حاجه ، عاوز اقولهالك من زمان
=قول
_انتي مش بتحسي ولا عندك دم والله
=ايي!!
_مهو لو عندك كان زمانك حسيتي اني بحبك ، وبحبك اوي كمان ، من ايام الكليه ، بلمح دايما بس انتي مبتفهميش يمريم والله ، وبخاف اتكلم مباشر تبعدي عني ف قولت صحاب وخلاص بس تكوني موجودة ، أنا خطبت صحبتك بعد متخطبتي عشان يأست وقولت هتنسيني حبي ليكي ، لكن فشلت ب الأخص أنها مش شبهك ، لا بتعرف تتكلم معايا ولا بتحب الكلام الكتير ولا مهتمه تسمع عملت أي في يومي ، ف لما لقيتك في الموقف دا قلبي وجعني عشان انتي متستهليش انك وتتسابي وتعيطي وتتوجعي ف قولت أنقذ الموقف واتجوزتك عشان انتي عاوزة تعرفي لي اتجوزتك بس الصراحه أنا متجوزتش عشان انقذ الموقف بس دا عشان دي الدعوة إلي فضلت علي لساني خمس سنين في كل ركعه انك تبقي من نصيبي ومن غير اي تدخل ربنا جعلنا ب وسيله مكنتش علي البال ، ف عشان كده عمري مهطلقك ومتطلبيش كده تاني
=جواك كل دا وساكت !
_والبعيده جبله والله
=اسفه يا احمد حقك عليا ، بس احنا اخوات وبس
_اعتبريني مقولتش حاجه ، ولا كأني اتكلمت ، بس بطلب منك نستني علي حوار الطلاق دا عشان كلام الناس بس ، تصبحي علي خير
قومت من مكاني ودخلت الاوضه وقفلت الباب ، غبي غبي مكنتش تقول ، نمت بعد تفكير كتير وصحيت علي صوتها
=صباح الخير
_صباح الخير
=انا حضرت الفطار قوم عشان تاكل
_مش جعان ، كلي انتي
=معلش يا احمد متدخلش الأمور في بعض وقوم كل
_انا مبدخلش زفت قولتلك مش جعان يووه
رجعت لورا لما لقتني بزعق=أنا اسفه
جريت من قدام ف حطيت ايدي علي وشي وقومت وراها
_افتحي يمريم ، معلش حقك عليا
=..
_انا عارف انه مش ذنبك ، محدش قادر يتحكم في قلبه ويقوله بتحب مين ومبتحبش مين ، ودي مشكلتي أنا وهحكلها مع نفسي ، أنا عمري مزعقتلك ف بجد مش قصدي
فتحت الباب =وانا كمان مش قصدي ازعلك مني
_مش بزعل منك ، ها قوليلي بقي عامله فطار اي؟
الباب خبط =ادخلي دلوقتي هشوف مين واجي
_حاضر
- يتبع الفصل التالي اضغط هنا