رواية مليكة الفهد البارت الثلاثون 30 بقلم حبيبة مدحت
رواية مليكة الفهد الفصل الثلاثون 30
بلال :مالك يبني
الياس:خد شوف
بلال مسك موبايل وقري بصوت عالي
رصيدك المتبقي ٣٠٠٠٠ ألف جنبه شهق زي البنات
مليكة:مش في فلوس يبقي قول الحمد لله،حول غيرهم ي حبيبي
الياس:ها
شريف:ربنا يعوض عليك ههههه
وصلو القصر كانت الزينه اتعلقت والفرشه بتجهزر وفي وكذا واحد بيرسمو نشاره في الأرض
الجد:حمدالله على السلامه،اكيد تعبتو
لؤي:اه والله ي حج الجواز فعلا تعب
البنات دخلو الياس اخد الفستان الي عجب مليكة داخله في اوضه في الجنينه خاصه بيه بيحط فيها ساعات الإسح*له وقفل الباب
الجد:ادخلو اتغدو ي شباب
الياس:غداء ايه،دا في حاجات اهم
الياس للغفير عثمان:افتح البوابه الكبيره،جريو فتحو البوابه
دخلت عربيه نص نقل كبيره شايله عجول اوزان كبيره
بلال بزهول:الصلاه على النبي ي ولاد كل دا جهز امته
الياس:عشان دا اكبر فرح هيكون في البلد خلي الفقير يأكل
الجد:تسلم ي ولدي،انا جهزت جناحك انتا ومليكة تباتو هنا النهارده
الياس:كويس عشان نقف علي الد*بح
الجد:وانتا ي لؤي وانتا ي شريف هتباتو عشان الد*بح شويه كدا الطباخين جاين من النجمه
لؤي:حاضر
شريف:تسلم ي حج ربنا يطول ف عمرك
من الداخل القصر
فاطمه:يلا ي بنات كلو
مليكة:اه والله ي ماما جعانه اوي
بعد الاكل مليكة لفاطمه:عايزه عبايه من عندك نفسي اجرب البسها
فاطمه:عندك فوق في الجناح الياس كنت جايبه عبايات للبنات وجبتلك معاهم احتياطي عشان لو حبيتي ف يوم تجربيها واطلعي غيري عشان هتباتو هنا
مليكة:حاضر
وقت الدبح الياس:عمي عزمت اهل البلد
محمد:ايوه جدك طلع عربيات بمكرفون تلف البلد، كله تمام
احمد:كل واحد من الشباب يدبح عجل
لؤي:طب سلام انا عشان ماليش في الكلام دا
الجد:ايه الكلام دا يلا زي م قال احمد
الياس مسك السكين*ه والجزار مكتف العجل الياس رفع رأسه بص ل مليكة كانت واقفه فوق جمب فاطمه والبنات كلهم واقفين صف
الياس ركب فوق العجل:حلال الله د*بح،الله واكبر وشاط رقبه العجل الد*م غرق المكان
شاهيناز بتبص بشماته لشريف عشان دوره
شريف بصلها وبكل كبرياء:انا عايز اد*بح
الجزار شاور ليه علي مكان العجل الي بعده ود*بح
لؤي بخوف:مش عايز انا ي حج اعفيني ارجوك
بلال:بلا ارجوك بلا بنجور انا هدب*ح وبعد كدا اتصافو مع بعض وراح علي العجل خلص
دور لؤي الجد ل لؤي:دورك ي راجل مش اسمك لؤي برضه
لؤي مسك السك*ينه برعب:اه ارجل هوريك اهو
وقرب من العجل:بص ي حج زي م تيجي بقا نزل علي العجل و هو بيد*بح عور ايده
لؤي:اااه
الياس:وريني كدا ،الحمد لله خفيفه
جنه بخضه:لؤي
رف راسه ليها:اهدي خفيفه
الياس:خلاص الجزار يكمل الباقي، وانا هطلع اغير ميل حط ايده في الد*م وطلع يجري
فاطمه:اطلعي ي مليكة علي الجناح استني جوزك
مليكة:حاضر
مليكة طلعت الجناح قبل الياس
الياس دخل وقفل الباب والباب علم مكان ايده بالد*م وحط ايده وراه ضهره
مليكة بترقب:انتا حاطت ايدك وراه ضهرك ليه
الياس بأنبهار:ايه العبايه الحلوه دي
مليكة:حلوه بجد فيا
الياس بغزل:الحشو الي من جوا بيحلي اي حاجه وقرب منها
مليكة بوتر:بتقرب ليه،ايه الي وراه ضهرك
الياس بخبث:ولا حاجه ي جمر انتي
مليكة ركبت علي السرير:بص انا مش مرتحالك طول م قلبت صعيدي كدا
الياس نط جمبها:انتي صح،ومسك وشها بهدله د*م وطبع خامسات علي العبايه
مليكة بصر*اخ: لا ابعد د*م لا لا ي الياس
الياس بضحك:هههه كان نفسي اجرب الحركه دي معاكي كل سنه في عيد الأضحي بجربها في إيناس وشاهيناز
مليكة بزعل:ينفع كدا العبايه نفسي فيها تبوظها
الياس:وانا ميردنيش برضه العبايه وصاحبه العبايه مفيش خروج بره الاوضه غير لما اصلح غلطي
مليكة بكسوف:انا هروح اغير العبايه عشان
مكملتش كلامها وكان الياس شدها علي السرير تاني وركب فوق بطن*ها وركبته من ناحيه الشمال والركبه التانيه من الناحيه اليمين ومسك ايدها عند صدر*ها
مليكة:اوعي احد يدخل علينا
الياس قرب من رقبتها وهمس في ودنها:محدش يقدر يدخل وانا موجود هنا وبداء يبوس رقب*تها مليكة بدأت تتجاوب معاه وهو فلت ايدها ومسكت في لاياقه التيشرت بتاعو، و هو بدأء يرفع العبايه بتاعتها
الباب خبط احد خادمات القصر:فهد باشا
مليكة بخضه:ابعد ورمت الياس علي المخدا الياس ضحك علي منظرها بس من الداخل بركان من الغضب عايز يخرجه في الخادمه
الباب خبط تاني الياس من الداخل:عايزه ايه
الخادمه:الحج عمران عايزك انتا و الست مليكة عشان الجواهرجي تحت
الياس:شويه ونازل
مليكة متوتره من نظره الياس ليها راحت بسرعه علي الحمام الياس لحقها
الياس:بتجري ليه
مليكة هاخد شاور
الياس:كويس ناخدو سوا
مليكة بكسوف:لا انتا بتقول ايه
الياس:نفسي اعرف انتي ازاي عايشه بره في بلد متفتحه وبال كسوف دا
مليكة:بلد متفتحه اه بس محدش يجدر يجرب مني اكله بسناني
الياس بأعجاب زايد:احبك ي حمش وانتا بتقلب صعيدي، يبقا ناخدو سوا بقا
مليكة:الحق بص هناك كدا
الياس:بصي انتي تحت
مليكة نزلت راسها عشان تبص لتحت كان الياس شالها ودخل بيها الحمام
مليكة بصراخ من جواه:متقل*عش البو*كسر لا
بعد وقت ليس بكثير خرج الياس لافف فوطه حول وسطه ومليكة بالبرنص بتاع الياس
الياس:انا مش عارف ايه لازمه البرنص مكنتي خرجتينا زي م خلتينا نستحمي انا بالبو*كسر وانتي مردتيش تقل*عي العبايه
مليكة :كنت اسيبك تتفرج عليا
الياس بخبث:العبايه كانت شفافه من المياه واتفرجت عادي
مليكة بوجه احمر:سا*فل
الياس بجديه:مليكة،ليا طلب عندك
مليكة بجديه:قول ي الياس
الياس:مليكة انا نفسي تلبسي الحجاب شعرك دا الناس كلها بتشوفه انتي بتاخدي ذنب عليه لكل واحد يشوفك بيه
مليكة اتنهدت:بص ي الياس انا هحاول بس متغطش عليا ارجوك سيبني لما اقنع نفسي وأكون لابساه بأرداتي مش بضغط عليا
الياس:توعديني انك هتلبسيه في يوم
مليكة بصدق:اوعدك اني البسه قريب كمان
الياس:طب انا عايز نصلي مع بعض العشاء
مليكة:حاضر،البس ونصلي
خلصو لبس مليكة لبست عبايه تاني زيتي معاها الطرحه واتوضو لبست الطرحه الياس وقف وراها
الياس:تبارك الرحمن،شكلك حلو قوي
مليكة بفرح:بجد
الياس:ايوه وباس راسها واستعدو للصلاه
الياس:الله واكبر الله واكبر
مليكة واقفه وراه وهي في قمه سعادتها أنها بتصلي مع جوزها الي جوازتهم كانت غريبه واي شخص لو عرف قصتهم من البدايه ميصدقش ان العلاقه دي ممكن تكمل أو يحصل فيها تغير وهي متعرفش سبب تغير الياس فجأه كدا بس فعلا النصيب غلاب
انتهو من الصلاه ومليكة حضنت الياس من ضهره وسندت راسها عليه
الياس:مبسوطه معايا ي مليكة
مليكة براحه:ايوه
الياس:ربنا يقدرني واعملك الي نفسك فيه
مليكة:انا كل الي عايزه انك تفضل هادي كدا
الياس:انشاء الله ونزلو تحت
(عند شريف)
قاعد في المطبخ مع شاهيناز بيقط*عو اللحمه
شريف:انا كان مالي بكلام دا مش في طباخين يقط*عو
شاهيناز بغيظ:قطع وانتا ساكت
بلال دخل شايل لحمه علي كتفه حطها قدام شريف علي الطرابيزه
بلال:يعم عيش عيشه اهلك شويه
موبايل شريف رن وايده بايظه مكان اللحمه مسح ايده في هدوم شاهيناز وطلع الموبايل:ياااه انتا ليه عايش
شاهيناز بقرف:جاتك قرف ياخدك يبعيد
شريف بأستفزاز:اهدي ي منار
شاهيناز بصراخ:رايح فين وسايبني هنا
شريف بعد م غسل ايده عند الحوض غمز ليها:سلامووووز ي حلوه
وطلع بره باب المطبخ بيطلع علي الجنينه
شريف:انتا لسه فاكر
نادر:والله ليك وحشه ي كينج
شريف:انا ليا ولا انتا لما حبيت تخلع
نادر:ولا خلعت ولا زفت دي مصلحه كدا تبع الداخليه وخلصتها
شريف:ماشي ي سيدي
نادر:كدا ي واطي متقوليش علي فرحك ياض
شريف:دا موضوع علي السريع كدا،بس انتا عرفت منين
نادر:عرفت من الناس في البلد بتتكلم الحج عمران بعت كذا عربيه يلفو معاد الحنه ومعاد القاعه
شريف:اه
نادر:مالقتش غير دي ي شريف وانتا عارف مشاكل بينك وبين اخوها وابن عمها عايز منها ايه
شريف:الصراحه عايز اكسر مناخيرها الأرض الي رفعاها تحسها كدا شخصيتها قويه كدا عجبتني
نادر:طب هتعمل ايه في المصيبه اياها
شريف بنرفزه:اكتم الحيطان ليها ودان ي غبي
نادر:خلاص يعم اعمل حسابك بكرا جاي عايز اكل
شريف:يعم تعالي ومتقرفناش بقا،سلام
دخل المطبخ مالقاش شاهيناز خاف لتكون سمعته خرج من الباب بيدور عليها لاقاها
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية مليكة الفهد" اضغط على أسم الرواية