رواية ريحانة كاملة بقلم يمني محمد حصريا علي مدونة دليل الروايات
رواية ريحانة الفصل السابع 7
فضل يموت فيها ويكتم نفسها لما ماتت🥺اول لما مراد اتاكد انها ماتت خلاص
فتح الدولاب اخد كل الورق والعقدات الافيه وخرج جري علي بره
علشان يفلت بعملته السوده علشان يخبيهم في مكان آمن بعيد عن حمزه علشان مياخدش حاجه من ورث امه
في الوقت الا حمزه كان فيه بيدور علي ريحانه وتعب من كتر مادورو كان الأرض انشقت وبلعتها
ريحانه كانت عند سانيه أو سوسو
سوسو..ياه يابت ياريحانه دا انتي حكايتك ليها العجب
ريحانه بحزن .وياريت كمان عارفه اعيش
رضينا بالهم والهم مرضاش بينا
سوسو .ياختي اصبري انتي حلوه اهوا ولسه الدنيا قدامك كبيره
ما تجي يابت تشتغلي معايا
ريحانه .اشتغل ايه هو انتي لامواخذه يعني شغاله ايه
سوسو .بضحكه عاليه مواخذتك معاكي يا اختي
انا شغاله ببسط الزبون
ريحانه ..يعني ايه
سوسو .. يعني الزبون يجيلي من دول زهقان وقرفان من الدنيا ومن العيشه ومن امراته ومن اولاده ومن كل الناس انا افرفشه ادلعه ابسطه كده يعني
ريحانه وعي تحاول أن تقف من مكانها مسرعه
لا لا اعوذ بالله قله اداب قصدك
شدتها من ذراعها قعدت على الارض ثاني
قالت لها ما تقعدي يا بنت مالك فيك ايه يا اختي الا ما كنت مضحوك عليك يا بنت
بت ايه بقا
والولد ضحك عليكي عاملانه فيها ليه الخضراء الشريفه يا عيني
ريحانه .. ضحك علي غصبا عني مش بمرضايا والحمد لله بعد كده شغاله بالحلال وباكلها بعرق جبيني ولو اتجوزت فكنت متجوزه غصب برده علشان خاطر انادي ابويا واخويا اللي منه لله يعني ما عملتش حاجه غلط ابقى كده بنت جدعه ولا لا
سوسو ...وانا ما باعملش الحاجه غلط يا روح امك اخري ابسط الزبون وادلعه بس انما الموضوع اوضه النوم ده حد الله بيننا وبينه يا حبيبتي اخرنا ندلعه بس
ريحانه لو عايزه تخدميني بجد تشوفي لي شغل انا شريفه وحلو اعيش منها واكلها بعرق جبيني بعيد عن الناس اللي انا حكيت لك عنهم دول الناس دي أيدها واصله وطايله
سوسو خلاص يا بنت انا هاساعدك ومش هاسيبك
وبعدين تليفونها رن ردت
سوسو و ايه يا باشا فينك واحنا بنشوفك من الاعياد للاعياد بس
مجهول ..انا عايزك في موضوع ضروري جدا يا سوسو حد عندك في البيت
سوسو سكتت شويه وبعدين بصيت لريحانه وردت على المجهول قالت له ايوه صاحبتي هنا
رد المجهول عليها وقال لها وزعيها علشان انا عايزك ضروري لقمه حلوه وهيطلع لك منها قرشين اولاد ناس
سوسو خلاص يا باشا مسافه السكه مسافه تكون صاحبتي نزلت جابت سمك جامده وحلو كده تاكل وترم عضمك
وقفلت معاه
ريحانه بصيت لها وقالت لها
احد جاي لك ولا ايه
سوسو ايوه زبون كده بس زبون ايه مترايش
هاديك فلوس وتنزلي تجيبي لنا اكله سمك حلوه وتيجي تكون المصلحه خلصت
وهو ده اللي هيشغلك راجل متريش وغني وعنده شركه كبيره قوي هاكلمه واشوف لك شغلانه عنده
ريحانه فرحت قوي وقالت لها والنبي بجد سوسو بجد بجد يا بنت عيب عليك احنا في وقت الشده بنسد من اجدع راجل
وخبطتها على كتفها خذي يا بنت الفلوس اهي وانزلي يلا هاتي من السمك وتعالي ومشيلك شويه يا اختي وفكي عن نفسك وما تخافيش
اي حد يقف لك قوي يكلمك قولي له انا تبع سوسو
ريحانه بضحكه يا سوسو يا جامد
الفلوس ونزلت لقيت الاسانسير مشغول
قالت تنزل على السلم فضلت نازله على السلم وراحت تجيب السمك كان مين في الاسانسير وصل عند سوسو
مراد بيه كان وصل عند سوسو كان رايح لها يخبي الورق عندها والفلوس
وانا هاستفيد ايه يا اخويا من الليله دي كلها
مراد اللي هتامروا به هيتنفذ لكي بس اقفي معي وخبي لي الورق والحاجات دي عندك
قالت له طيب بس اللي هي شرط عندك واحده قريبتي كده من البلد تشوف لها شغلانه عندك في الشركه
بص لها مراد وقال لها طالما هتساعديني هعينها مديره في الشركه طالما من رائحتك ومن ريحه اقاربك
ضحكت سوسو
باقول لك ايه انزل يلا قبل ما تيجي عشان انا وزعتها بتجيب اكل السمك وجايه
مراد انا كده كده نازل عشان ورايا ايه مشاغل كثير سوسو برده ما تعرفش ان هو ق*تل امراته
مراد نزل يركب العربيه بس ريحانه وهي جايه من بعيد لمحته بس مش متاكده ان كان هو ولا لا خافت وارتعشت
طلعت جري لسوسو تسالها مين اللي كان هنا ده
ردت سوسو وقالت لها تصدقي يا بنت ما جاش
ريحانه قالت لها بس انا شفت واحد نازل من العماره
سوسو العماره فيها بدل الشقه 10 يعني اي واحد نازل من العماره يبقى نازل من عندي يا ريحانه
هو اساسا ما جاش فقري بقول لك يا بنت تعالي ناكله السمك هو اتصل اساسا
وتاسف بس انا كلمته لك على الشغل وقال لي ابعثيها لي بكره او بعده والشغلانه جاهزه
ريحانه اساسا موضوع مراد وقالت يمكن يكون بيتهيا لي وفرحت جدا بموضوع الشغل
قالت لها والنبي
سوسو يا بنت ما قلت لك خلاص تعالي يلا ناكل السمك وتنامي عشان تصحى الصبح تروحي لهم الشركه وهو هيشغلك عنده
كلوا ا السمك
ونامت ريحانه عشان تصحى الصبح تروح له قدرها اللي كان مستنيها بس اعتذر مراد وقالها في عندنا حاله وفاه
تجي كمان اسبوع
في نفس اليوم كان حمزه رجع بيته وعرف ان امه ماتت وماتت مق*توله في الوقت ده
امراد حاول يقنعه بكل الطرق ان اللي قت*لتها ريحانه هي اللي كتمت نفسها وموتتها علشان تنتقم منك يا حمزه
وكان ادى لواحده مش شغالين فلوس عشان تشهد فعلا ان في بنتي هي اللي ق*تلتها
يعني دلوقت ريحانه في نظر حمزه قتله والدته وقعدى كم يوم على الجريمه
وحمزه برده مش مصدق ومش متطمن وقالب الدنيا فوقها وتحتيها على ريحانه ووفي يوم قاعد في الشركه
دخلت عليه السكرتيره وقالت له البنت اللي جايه تبع قريبه مراد بيه جايه عشان تشتغل حمزه بقرف وعصبيه دخليها دخلت وكانت ريحانه دخلت لقضاءها
ما هي الحاله اساسا ما تعرفش شركه مراد والحمزه ولا تعرف حاجه هي دخلت الشركه على اساس انها اي شركه ويا ترى ايه اللي مستنيها
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية ريحانة ) اسم الرواية