رواية مجنونة كبير الصعيد كاملة بقلم رنا احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل السابع 7
في دوار الكبير..
في غرفه نور ....
كانت تذهب نور سريعا لكي تتضي الاضواء لتصعق مما تراه .
/سليم .
سليم بالم شديد وغيظ /ايوه انا ي مجنونه .
ليسير الجميع الي الداخل بفزع شديد .
كمال بحده /سليم انت بتعمل ايه هنه.
سليم بارتباك شديد من نظرات والده الحاده /ابدا ابدا ي ابوي ده كان فيه حرامي دخل هنه وهرب من الشباك فكنت بجري وراءه بس ملحقتوش بس بعت وراءه عوض وهو هيتصرف .
نور بفزع شديد /حرامي .
عوض بعدما استمع كل شي ليسير بأنفاس مصتنعه ليكمل خطه كبيره .
/كله تمام ي كبير الواد طلع مش من هنه واصل وطلع بره البلد بس انا خبرت كل الغفر الي نواحينا .
وداد بقلق /وانت زين ي قلب امك.
سليم بخجل شديد من نظرات والده التي توحي بأنه يكتشف ذلك الكذبه بسهوله .
/الحمد لله ي أما أنا زين جوي .
نور بأسف /انا اسفه اوي ي سليم مخدتش بالي يريت كانت ايدي انقطعت .
سليم بخضه ولهفه غير وعي لاي شي /بعد الشر عليكي يا نور .
كمال بجديه/خلاص عاد ي بتي حصل خير يلا كل واحد يروح اوضته خله نور ترتاح وانت ي سليم عايزك في المكتب حالا .
سليم بقلق بالغ/تحت امرك ي ابوي .
وداد بحنان /نامي ي ضنايا انتي في حمانا متخافيش .
نور بابتسامه حنونه /هخاف ازي بس ي حاجه وداد وانا في دوار الكبير ربنا يحميك ي سليم .
سليم بمشاعر أصبحت تسيطر عليه تتضعفه وهو لا يعلم معنا الضعف .
/تسلمي ي دكتوره عن اذنكم .
ليسير الجميع الي الخارج لتبتسم نور بخفه لذلك العون الحمايه .
في الخارج ...
كان يقف عوض في الخارج ليبتسم إليه سليم وهو يربت علي كتفه بامتنان .
/ربنا يخليك ليا ي عوض .
عوض بابتسامه /ربنا يخليك لينا ي كبيرنا ويديك علي قد نيتك ي سيد الكل .
********************.
في مكتب كمال ...
كان يسير سليم وهو ينظر بخجل شديد.
/نعمين ي ابا .
كمال بحده /عايز اعرف ايه الي حوصل ده ي سليم ايه الي حوصلك ي كبير الصعيد واوعا تقولي الحديد الماسخ الي بتقوله ده اظن انت عارفني زين ي كبير الصعيد.
سليم وهو يجلس بتنهيده عاليه /كبير الصعيد اتخطف ي ابوي كل حاجه في حياتي كنت بعملها الف حساب الا الي حوصل عمري معملت حسابه واصل .
كمال بابتسامه/عشقت ي كبير الصعيد.
سليم بابتسامه باهته /شكلي كده ي ابوي بس مش عارف ايه الي جاي والا ايه الي هيوحصل انت خابر أنها بتحب حد تاني بس انا مش قادر استوعب ي ابوي عشقتها اوي ومبقتش قادر علي بعدها ي ابوي .
كمال بابتسامه وهو يربت علي كتفه بحنان/العشق مش حاجه عفشه ي ولدي ولا تقلل من قيمتك واصل بس لازما تبقا راجل صارحها ي ولدي وشوف رايها بس لعبت القط والفار دي مش زينه ي ولدي ومش من عادتنا .
سليم وهو يقبل يده بأسف واعتزار /انا اسف ي ابوي اسف .
كمال بابتسامه/متعتزرش ي ولدي بس خالي بالك من بطاقه العروسه الي في جيبك لانك هتحتاجها يوم متكتب عليها .
سليم بابتسامه/مش سهل انت ي حاج كمال.
كمال بابتسامه حنونه /انت الي غشيم ي كبير الصعيد انت فاكر ي واد انت اني مش بكلمه مني اقدر أخليهم يخرجوها حتي لو من غير بطاقه فاكر انك كده هتمنعها من السفر .
سليم بابتسامه/علشان خاطري ي ابوي متعملش كده لحد ماشوف انا هعمل ايه.
كمال بابتسامه/حاضر ي سيدي ربنا يسعدك ي ضنايا .
**************.
في سرايا العزايزي.
كان يجلس ذياد بغضب جحيمي مما حدث .
ربيع بحده /دي البت واعره جوي ي ذياد ده الي مقدماه في التقرير ده يقفل المزارع ل سنين قدام .
ذياد بغضب /ماهو ده الي قولت عليه ي ابوي هنعملوا ايه دلوقتي انا عن نفسي معنديش حل غير اني اخلص علي البت دي علشان اشفي غليلي منيها .
ربيع بجديه/اعقل عاد ي ذياد احنا نعرض عليها فلوس قصاد أنها تغير كل الي بعتته في التقرير ده ي كده ي انت عارف هتعمل ايه زين دي مهما كانت بت وعندها الي تخاف عليه .
ذياد بغيظ شديد/علي العموم انا بعت فرج يجبلي كل المعلومات عن الست نور دي .
رحمه بدموع وضيق /علي فكره حرام عليكم انكم تاذوها دي بنت جميله حرام عليكم.
ذياد وهو يمسكها بحده وغيظ /انت راميه ودنك معانا ايه ي بت انتي غوري شوفي حاجه اعمليها .
رحمه بدموع وقهره/لا مش هسكت قسما بالله لو فكرتوا تاذوها هبلغ عنكم والي يحصل يحصل .
ذياد بغضب جحيمي/ابقي فكري تفتحي بوقك بكلمه واحده وانا رصاصه ب2جنيه من اصغر غفير عندي يخلص بيها علي حبيب القلب سي زين غوري غلي فوق يلا .
فرج بطاعه /ذياد باشا .
ذياد بحده/عملت ايه ي زفت .
فرج بجديه /جبت كل الي حضرتك طلبته كل المعلومات عن الدكتوراه نور والي عرفته أنها قاعده في بيت الكبير ورايحه وجايه هي وسليم سايب كل حاجه ورايح جاي معاها .
ذياد وهو يجلس وعلي وجهه نظره خبيثه /حلو جوي جوي الحديد ده .
ربيع باستغراب /ناوي علي ايه ي ذياد .
ذياد بخبث ومكر/ناوي علي كل خير ي ابوي شكلي الي استنيته من زمان حوصل كبير الصعيد بقا عنده نقطه ضعف ولازما نستغلها صح ي ابوي .
*****************.
في دوار الكبير....
في الجنينه ...
كان يجلس يوسف بشرود ليجلس معه زين .
زين بابتسامه/مساء الخير ي يوسف .
يوسف بابتسامه/اهلا ي ابن عمي ايه الي حدفك عليا .
زين بابتسامه/سليم قالي روح حك خبتك علي خبته.
يوسف بضحك /هههههه لا في دي عنده حق ماحنا مشاء الله حبنا ولا طولنا .
زين باشتياق وعشق /اه ي يوسف البعد عن الي بتحبهم ده زي الموت البطيء بالظبط قلبي وجعني اوي ي يوسف .
يوسف بابتسامه باهته /بس انت حظك حلو ي وين انت عارف أن رحمه بتعشقك زيك بالظبط لكن انا بقا الي متعلق بحب سنين وهي مش عايزه تحن لما خلاص قربت أفقد الأمل .
زين وهو يربت علي يده بابتسامه /انت عارف شهد كويس ي يوسف الي شافته مكنش سهل ي ابن عمي اصبر وان شاء الله الي جاي هيكون خير انا هنام بقا تصبح علي خير ي يوسف لان مسافر بكره العريش .
يوسف بابتسامه/ربنا يرجعك بالسلامه ي ابن عمي خودني معاك انا كمان عايز انام علشان أصحا بدري اودي فارس المدرسه.
زين وهو يربت علي كتفه بابتسامه /يلا ي كبير .
****************.
صباحا ..
في دوار الكبير....
كان يقف سليم بالخارج لتخرج نور بابتسامه وسعاده.
/صباح الفل ي كبير راسك عامله ايه دلوقتي .
سليم بابتسامه وسعاده/الحمد لله تمام جوي جوي انتي جاهزه .
نور بابتسامه/انت برضه هتلف معايا انا بتعبك اوي ي سليم بس خلاص النهارده واخر اليوم هترتاح مني خالص .
سليم بغيظ شديد/واه عاد مستعجله جوي علي حبيب القلب .
نور بخبث ومكر/اوي اوي وبعدين هو جاي بليل انا متاكده لما تشوفه هتحبه اوي .
سليم بغيظ شديد وهمس /احبه ده انا هخليه ينسا اسمك خالص احمم طب يلا علشان منتاخروش .
نور بابتسامه/يلا ي سيدي .
*****************.
في الجامعه ...
كان يسير ساجد وهو يبحث عن تلك الفتاه بغيظ شديد فهو حقا يود الانتقام منها .
/ندا ندا .
ندا بارتباك شديد/نعم ي دكتور ساجد .
ساجد بجديه /امال فيروز مبتجيش ليه بلغيها اني هعرف اعاقبها كويس اوي علي الي عملته فاهمه.
ندا بارتباك شديد/حاضر ي دكتور ساجد لتمتم بغيظ .
/الله يخربيتك ي فيروز وقعتي انا وانتي سوداء أما اكلمها الزفته دي .
********************.
من امام أحدا المزارع ...
كانوا يسيرون نور وسليم بابتسامه فقد ظلوا يستمتعوه بالحديث سويا .
فله بابتسامه وهي تمسك كوزين من الدره المشوي الطازج/احلا كوزين دره مشوي الكبير واحلا دكتوره في الدنيا .
نور بابتسامه وسعاده /شكرا جدا.
سليم بابتسامه وهو يعطيها المال /خدي ي بت ي فله .
فله بابتسامه/والله مهاخد مليم خيرك مغرقنا ي كبير ربنا يخليك لينا .
ام محمد بابتسامه/متيجي ي حلوه انتي اقرالك الكف .
سليم بابتسامه/جرا ايه عاد ي ام محمد انتي مبتصدقي تمسكي حد تشتغليه بحديدك ده .
نور بابتسامه وهي تعطيها يديها /انا مؤمنه بربنا سبحانه وتعالى بس مفيش مانع نتسلا .
ام محمد بابتسامه/ياابووي ي بتي ده انتي داخله علي حياه واعره جوي ي بتي .
نور بسخرية/ايه أن شاء الله هيحصلي حادثه كبيره ولا هتخطف .
ام محمد بابتسامه وهي تنظر إليهم بخبث /ولو انك بتتمسخري لكن هي دي الحقيقه ي بتي انتي هتتخطفي هيخطفك العشق الي يخليكي دايبه فيه دوب هيخطفك الفارس الي عشقه هتنكوي بيه هيجري في دمك هيلوعك بعشقه هيقف قصاد العالم كله علشان يحميكي .
نور بابتسامه وسعاده/طب وهو هيتخطف زي كده .
ام محمد بابتسامه/هو اتخطف وخلاص ي بتي وهيخليكي تعشق قسوته قبل عشقه انتي اتخطفتي وخلاص ي بتي .
كانوا ينظرون لبعضهم نظرات تحمل الكثير والكثير فذلك الإمراة بسهوله حروفها قد عزفت علي اوتار قلوبهم لما يعلموا بأن كل حرف تفوه به سيتحقق ستصبح حقا ستصبح قصه عشق يتحاكا عنها الجميع تواجه الكثير من الصعوبات والتحديات ليفيقوا من شرودهم علي هاتف نور لترد سريعا .
/ايوه ي حبيبي خلاص داخل علي البلد تمام انا خلاص خلصت اهوه هستناك في دوار الكبير سلام يلا ي سليم .
سليم بغيظ شديد/طب روحي انتي وانا وراكي هعمل تليفون كده وهحصلك .
نور بابتسامه/حاضر .
سليم بغيظ شديد وهو يحدث عوض /واد ي عوض المخفي خلاص داخل علي البلد ي عني هيعدي عليكم دلوقت تاخدوه علي المخزن الي انت خابره عارف لو عدي ووصل الدوار هقطع خبرك فاهم سلام .
/والله وجيت في ملعب ي سي روميو ..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية مجنونة كبير الصعيد ) اسم الرواية