رواية اسد والمجهولة كاملة بقلم فلوريدا ماجد
رواية اسد والمجهولة الفصل التاسع 9
اما عند قلب فأمسكها صلاح ورش مخد""ر فذهبت في ثواني فاقده للوعي شالها صلاح وركب تاكسي ظل ينظر له السواق وقال صلاح مراتي حامل بس يااسطا عقبال عيالك
في عربيه اسد انطلقوا الثلاثه اسد وبجانبه طارق وخلفه ادم
قال ادم انت طالع علي فين كده
اسد.هطلع علي شقتهم
ادم.طب وافرض مفيش حد هناك
اسد.هشوف بس الاول بعدين ابقي حط إفتراضات براحتك
شال صلاح قلب وادخالها البيت لم تكن شيماء موجوده لأنها
سافرت عند قرايب زوجها من الفجر صعد بها صلاح السلم ودخل في غرفته ورما"ها علي السرير وبداء في نز"ع ملابسه وهو مبتسم بخبث
اما عند اسد فقد وصل تحت المنزل تعالو انتو الاتنين معايا
قال ادم اكيد مش هنسيبك اخلص انت واطلع يالاه طلع اسد للدور الخامس جري وكذلك طارق وآدم وقف أمام باب الشقه وقال افتحهولي ياطارق منغير صوت اخرج طارق شئ معدني من جيبه وفي اقل من دقيقه كان الباب مفتوح
اسد. خاليكو انتو هنا محدش يدخل فهم طارق وآدم مايقصده اسد
اما عن صلاح فقد خل،ع قميصه وبنطلونه واخذ يقترب من قلب واخذ يمز*ق ملابس*ها وق*لعها الحجاب لينسدل شعرها البني الطويل لكن قبل ان يقترب صلاح منها رك،له اسد برجله في ضهره وظل يل،كمه في وجهه دون كلاام منه ظل يض،رب فيه حتي خرج الد،ماء من وجه صلاح وفقد الوعي
القي اسد نظره علي قلب رأها بتلك الهيئه أدار وجهه سريعا ومسك حجابها وخل*ع قميصه و لبسهولها وحملها كانت قلب فاقده للوعي لم تدري بأي شئ خرج اسد وهو يحمل قلب ظل يبحث بعينيه عن طارق وآدم ووجدهم في المطبخ أمام التلاجه بياكلو
قال اسد هاتو ابن الك*لب اللي جوه ودوه علي المخزن ياشويه مفاجيع
التفت ادم وطارق ووجدو اسد يحمل قلب وهو ع،اري الصدر وقلب ترتدي قميصه انزلو عينيهم بسرعه ودخل ادم ومسك صلاح حمله علي كتفه بإهمال ونزلو الثلاثه ركب طارق بجانب ادم وقلب في أحضان اسد ووضع ادم صلاح في شنطه العربيه بداءت قلب ان تتململ وتفتح عيونها ببطء قالت بخفوت انا فين
اسد.انتي في حضني متقلقيش
ابتعتد قلب عن أحضان اسد وظلت تنظر اليه بصدمه ورأت نفسها ترتدي قميصه تجمعت في عقلها ما حدث عندما رأت صلاح
ظلت تبكي بصوت عالي وشهقاتها تزداد
قال اسد وهو يضمها الي احضانه متقلقيش هو مقربل،كيش
ظل ادم وطارق ينظرو لبعضهم وهم يبتسمون علي اسد وقال ادم خير ياانسه متقلقيش اسد خدلك حقك تالت ومتلت
قال اسد وهو يبتسم بشر ولسه
ابتعدت قلب عن صدر اسد قالت بصوت واطي لكن سمعه طارق وآدم عيب اللي حضرتك بتعملو مينفعش تمسكني كده
خلع ادم جاكيت بدلته وقال بإستهزاء خود ياخويا استر نفسك بدل منت ماشي بعضل*اتك دي بدل منتمسك آد*اب
اخذ اسد منه جاكيت البدله وقال ومالو
اخرج اسد تليفونه وقال الو
...
وعليكم السلام ياشيخنا
....
هبعتلك عنوان تعالالي علي هناك دلوقتي
بعت اسد له العنوان وأغلق هاتفه وقال ل طارق وآدم معاكو بطايقكو
قال طارق اه معايا
وآدم وانا كمان
وصلو الي البيت ونزلو من السياره وفور خروج قلب عندما وضعت رجلها علي الارض وقعت لولا يد اسد الممسكه بخ،صراها بشده وحملها قبل ان تعترض حتي
اسد.ادم المفتاح في جيبي اهو خد افتح
فتح ادم الباب ودخل اسد اولا الي غرفه قلب ووضعها علي الفراش وقال البسي فستان شيك كده ياقلبي واطلعيلي بره انا مستنيكي خودي وقتك وسابها وخرج
وجد ادم وطارق أمام التلاجه مره اخري وقال الله يحر*قكو بتهببو اي مش المفروض تساعدوني
قال ادم وهو يأكل تفاحه
نساعدك علي اي احنا عارفين انك هتعلم علي الواد ده الا بقولك صحيح انت هتكتب عليها
قال اسد وهو يجلس علي الكنبه لا هكتب عليك انت
نظر له ادم بإشمئزاز وقال ملناش في الش*مال
ظل يضحك طارق عليهم ومر بضع دقائق وجدو المأذون أمامهم استقبله اسد بترحاب شديد وقال اسد اتفضل ياشيخنا اتفضل جلس الشيخ محمد وقال اومال فين العروسه
قال اسد بتجهز جوا ياشيخ محمد
قال الشيخ محمد يارب تبقي اول واخر مره يااسد يابني
.
إبتسم له اسد وقال اخر مره ياشيخنا متقلقش
انا هقوم انادي علي العروسه خبط اسد علي الباب اتاه رد قلب بصوت واطي ادخل فتح اسد الباب ودخل ظل ينظر اليها بإنبهار شديد كانت ترتدي فستان سهره لونه احمر ووضعت روج احمر خفيف والقليل من مساحيق التجميل ظل ينظر لها اسد فكانت فاتنه للغايه اقترب اسد منها وقال قمر ياقلبي قمر
أنزلت قلب عينيها ولم ترد عليه
نده طارق علي اسد اما لقاهم اتأخرو وقال
ااااسد إخلص يالاه
فاق اسد من سرحانه وقال الواد طارق ده فصيل بشكل بقولك ياقلبي هاتي بطاقتك انا جبت المأذون هكتب عليكي دلوقتي والفرح اخر الشهر يعني بعد ٣ايام
قالت له قلب طيب متستني للفرح يااسد ليه الاستعجال
اقترب منها اسد وقال عشان ابقي معاكي براحتي مبقاش مقيد بحاجه وغير كده عشان اعرف اتأمل*ك براحتي
م تخلص ياعم روميو الشيخ خلل من القاعده قالها ادم بستهزاء
اسد .يالاه يالاه ياقلب عشان نطرد العيال اللي بره دول
خرج اسد وورأه قلب وهي مكسوفه بشده جلس اسد بجانب الشيخ و قلب من الجهه الاخري
قال الشيخ بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن اي الجمال ده يابنتي
اخفضت قلب عينيها وابتسمت له وقالت ربنا يخليك
بداء الشيخ في عقد القران وقال جملته الشهيره بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
قام اسد واحتضنه طارق وقال مبروك يااخويا
وكذلك ادم احتضنه وقال مبروك ياصحبي وهمس له في اذنه اخيرا هتبطل عط وكز،ه اسد في ص،دره
وذهب المأذون
قال ادم الف مبروك ياانسه قلب
ضر،به اسد في صدره مدام اسد الدمنهوري يااهبل
قال ادم لسه انت هتعيش في الدور
وطارق بارك ل قلب وخرجو فورا
استدار اسد ل قلب وفتح لها ذراعيه بدون تردد جرت عليه قلب واحتضنته لفت يداها حول رقبته ولف اسد يداه علي خصرها ورفعها له واقترب من حجابها لكي يشم رائحتها الاخاذه ظلو علي هذا الوضع حوالي 10دقائق انزلها اسد وهو مبتسم بشده وقال الف مبروك ياقلبي دلوقتي اقدر ابص براحتي في اي حته لم تقدر قلب علي مواجه اسد ولكن اسد مسك رأسها ورفعها اليه وتقابلت أعينهم سويا وقال انتي عارفه انا نفسي اعمل اي دلوقتي بس ماسك نفسي لحد اما تبقي في بيتي
جهزي نفسك مفضلش وقت كلها 3 ايام انتي متجيش الشغل اقعدي هنا ظبطي نفسك وهبقي اعرف ساره عنوانك واخليها تجيلك واعملي حسابك ان احنا هنروح نقعد في الفيلا بتاعتي انا محدش عايش معايا هناك مفيش الا عم عبده بيجي كل خميس يشوف البيت ويرتبه لو عاوز يتظبط
قلب .اسد انا مش عارفه اشكرك ازاي علي كل اللي عملتو معايا وقفتك جنبي بجد انت راجل فعلآ
أخذها اسد في حضنه
انا هنزل دلوقتي اروح الشركه عشان اخلص اللي ورايا عشان اخود اجازه شهر العسل وغمز لها ضر،،بته قلب بخفه علي صدره وقالتله ياقل*يل الا*دب
اسد.انتي لسه شوفتي حاجه ياروحي ق.له الاد.ب جايه في السكه لسه انا هنزل دلوقتي وهبعتلك بكره الصبح ساره باس اسد يداها وقال تصبحي علي خير يازوجتي العزيزه
قلب .وانت من اهل الخير نزل اسد وجد ادم وطارق مستنينه
قال طارق ل ادم مش قولتلك
ضحك ادم وقال مين كان يصدق تعرف يااسد انا قولت انك مش هتنزل النهارده وهتبات فوق
قال اسد هو انا لسه عملت الفرح يار*وح *ام*ك
ضرب ادم يداه علي التبلو وقال الا سيره الام ي اسد عشان متزعلش
لم يرد عليه اسد وقال لطارق وديني علي الفيلا اخود شاور وهاجي علي الشركه وانتو خودو الواد ده للمخزن بس متقعدوش مع ال*زباله اللي هناك قعده في اوضه لوحده
تمام يااسد
اما عند قلب ذهبت الي غرفتها وجدت علي سريرها علبه صغيره وكان بها خاتم جميل ومكتوب علي العلبه قلب الاسد لبسته قلب وظلت تضحك بساعده كبيره
استيقظت قلب علي جرس الباب فذهبت لكي تري من يأتي لها باكرا نظرت من العين السحريه رأتها ساره فتحت الباب بسرعه واحتضنو بعض وهم يبكون
ساره .هتتجوزي وتسبيني ياك*لبه
قلب .الاه طب بتش،تمي لي وبعدين بتزعلي لما اض،ربك
ساره .بس بس خلااص اقفلي الباب لحسن حد يطلع باللي انتي لبساه ده
نظرت قلب الي تلك الق*ميص التي ترتديه وشدت ساره بسرعه الي الشقه وقفلت الباب
ساره .بصي بصي عشان انتي هتفضلي متنحه علطول انا هدخل دلوقتي اعملنا فطار وانتي ادخلي خدي شاور والبسي عشان ننزل نشوف لو احتاجتي حاجه ونروح الكوافير كمان يالاه يالاه بسرعه وزقتها الي الغرفه
__
اسد .الو السلام عليكم
قلب .وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اسد.صباح الجمال ياقلبي
قلب .صباح النور
انا بعتلك ساره تروحي تشتري اللي ناقصك وتشتري حجات البنات بتاعتكو دي ولو في اي حاجه عجبتك هاتيها انا سبتلك إمبارح الكريدت كارد بتاعتي في الدولاب ولو احتاجتي حاجه كلميني وتليفونك متقفليهوش
ابتسمت قلب علي اهتمامه وقالت ربنا يخليك ليا حاضر هعمل اللي قولتلي عليه
ماشي ياقلبي يالاه سلام عليكم
وعليكم السلام قفلت قلب مع اسد وظلت تتنطط وتجري في الغرفه
__
دخل اسد المخزن ل صلاح وقاله انتي فوقتي يابطه مالسه بدري
صلاح .انت مين انت آآآآآآه انت اللي قلب ماشيه معاك طبعا اومال عملالي فيها الطا*هره الشر*يفه وهي مقض*ياها
قبل ان يكمل كلامه ضر،،به اسد في وجه وظل يض،،رب فيه وقال لا انا جوزها يابن الو**خه انا هخليك تتمني الم،وت ومطلهوش ظل اسد ي،،ضرب فيه حتي هداء بينما صلاح فقد توازنه وسقط علي الارض مغشيا عليه
ذهب الي صافي لقاها نايمه قال للحراس ارمو البت دي في الشارع والواد اللي جوه ده محدش يقرب لام*ه ولا يديلو بؤ مايه
__
حجز اسد القاعه وتذاكر شهر العسل واقسم بداخله ان في ذلك الشهر سوف تكون قلب فتاه جديده ولن يجعلها تتذكر اي ألم مرت به
لم يري اسد قلب في ال 3 ايام واشتاق لها بشده اخذ هاتفه واتصل عليها
قلب .السلام عليكم ازيك يااسد
اه لو اعرف اسمي هيبقا بالحلاوة دي كنت خليتك جنبي تندهي عليا بس وعليكم السلام ياقلبي وحشتيني
قلب بكسوف. خلااص هانت بكره الفرح
اسد.انا مش قادر استني والله عاوز اجي واشوفك بس مانع نفسي
ضحكت قلب خلااص بقا يااسد بكره الفرح الاه اللي خالك تستني 3ايام مش قادر تستني كام ساعه
انتي عارفه ياقلبي اللحظات الاخيره دي بتبقي صعبه والانتظار وحش اه صحيح اي يابت الهدوم قل*يله الأ*دب اللي انتي جبتيها دي
خجلت قلب بشده وجحظت عينيها ولم ترد عليه
ضحك اسد وقال انتي لو جيتي اصلا وشوفتي الحجات اللي اشتريتهملك مش هتبصي في وشي اصلا
قالت قلب بصوت واطي عيب علفكره كده انا انا غلطانه اني رديت عليك
قال اسد بخبث مسيرك ياملوخيه تيجي تحت المخرطه وظل يضحك بشده
قفلت قلب السكه في وشه وظلت تش،،تم فيه في سرها
__
في اليوم الذي يحلم به أبطالنا استيقظ كل منهما بسعاده كبيره وظلو يجهزو انفسهم للفرح واستيقظت قلب وساره علي صوت الجرس وكانو مجموعه من الفتيات الميكب ارتست فتحت قلب الباب
ازيكو ياقمامير انا اسمي إسراء الميكب ارتست مستر اسد بعتني عشان العروسه وصحبتها فين بقا العروسه وفين صحبتها قالت قلب انا العروسه ياقمر اسمي قلب ودي ساره صحبتي
تشرفت بمعرفتكو يا كتاكيت يالاه بينا نبداء بقا مفيش وقت يالاه يالاه بسرعه ظلت إسراء ومساعدينها في تجهيز العروسه تحت ضحكهم والاغاني والرقص ومن ثم ساره بعد قليل من الوقت وصل بوكسين الي قلب واحد كبير والتاني أصغر حجما مكتوب علي البوكس الكبير ل قلبي ...
بينما التاني كان ل ساره
حزنت قلب بشده لان اسد لم يتصل عليها كعادته وقالت اكيد مشغول شويه
وبدأو في لبس فساتينهم
__
عند اسد استيقظ باكرا وذهب الي الشركه لكي يري إذا كان يوجد شئ لم ينتهي بعد قابله علي وقال
الله يحرق*ك ياشيخ ايه اللي جايبك النهارده فرحك شكلك هتكسفنا
اسد.ليه يااخويا بتكلم سوسن انا مش شبهك يالاه بعط*ل بسرعه قالها اسد باستهزاء
دخل طارق وكذلك ادم وقال طارق
اي اللي جابك يالاه انت اهبل
اسد.جرا اي هو كل واحد هيقولي اعمل اي ومعملش اي انا جاي اتمم علي الشغل وماشي عالله تشرفوني ويحصل مشاكل عقبال م ارجع من السفر
قال ادم وهو يتجه الي اسد امشي انت ومتشيلش هم احنا هنظبط كل حاجه انت بس هيص نفسك وفرفش ومسكه من ذراعه وقال يالاه بينا عشان مفيش وقت وزقوه بقوه الي الباب وذهبو الي الفيلا كي يستعدو للفرح
__
قالت ساره بعياط بسم الله مشاءالله زي القمر ياقلب كانت قلب ترتدي فستان فرح كان بالون الازرق الغامق وكان ضيق من عند الصدر ونازل بإتساع كبير وعليه حجاب وجزمه من نفس اللون ايضا
قلب .بجد ياساره شكلي حلو
قالت إسراء انتي زي القمر ياقلب وكمان تفاصيل وشك جميله جدا يابخت باشمهندس اسد بيكي
قالت قلب وانتي كمان ياساره شكلك زي القمر فكانت ترتدي فستان باللون الأحمر وكان ضيق وأطلقت لشعرها العنان وجزمه باللون الاسود
إسراء .فعلا ياجماعه انتو الاتنين احلي من بعض مشاء الله عليكو بجد ظلو يتحدثون حتي جاءت سيارتين واحده متزينه وباين انها للعريس والعروسه والعربيه التانيه كانت بتاعت ادم وهو يجلس في سيارته بإنتظار الفتاتان للانطلاق الي القاعه
__
بينما عند الشباب اقترب علي من اسد وقال له بقولك اي انا معايا حاجه هتسعدك وأخرج بر،شامه من جيبه وقال خدها متتكسفش انا عارف انك عجزت وكده
ضربه اسد في صدره وقال طب تحب اوريك مين اللي عجز ولا لا
نهض علي من علي الارض سريعا وقال علي اي ياعم الطيب احسن انا غلطان اني عاوز اسعدك
اقترب طارق منه وقال قوم يابني قوم بدل ميد،غدغك تحتاج انت المساعده
يالاه ياجماعه البدل وصلت يالاه انا هدخل البس قالها ادم
كانو الاربعه يرتدون بدل باللون الاسود مع إختلاف الوان القميص فكان اسد يرتدي بدله سوداء وقميص ازرق نفس لون فستان قلب وطارق بدله سوداء وقميص ابيض وآدم بدله سوداء وقميص اسود وعلي بدله سوداء وقميص فضي
اقترب ادم من اسد واحتضنه وقال الف مبروك ياصحبي عاوزك تشرفنا ضحك اسد وقال عيب عليك
وكذلك اقترب طارق واحتضنه وقال عمري مكنت افكر في اللحظه اللي اشوفك فيها عريس بجد احتضنه اسد وضحك وقال مالك عامل شبه امي الله يرحمها كده ليه واحتضنو بعض بضع من الوقت وهمس اسد في أذن طارق وقال عمي ومرات عمي مجوش إبتسم له طارق وقال متقلقش تنهد اسد بضيق وابتسم
طب اشمعنا انتو خوش في حضن اخوك افواز قالها علي وهو ينقض في حضن اسد ضحك اسد وقال خلااص يابني انا كده مش هنفع فعلا تركه علي وأخرج تلك البر،شامه من جيبه وقال مش قولتلك خدها عاملي فيها ابو الرجال وابتلعها علي
قال اسد ن*هار ابو*ك اسود انت بلعتها
علي .متهدى ياعم دي برشامه صداع
ضربه اسد علي مؤخره راسه وقال طيب امشي ياعم انا غلطان
ووجه كلاامه ل ادم وقال ادم اطلع انت علي الشقه هتهم وتعالي علي القاعه
قال ادم واشمعني انا ودي طارق ولا علي
لا روح انت لاني عاوز طارق وعلي في شغل ولا تقعد انت تشتغل ونروح احنا
قال ادم وهو ينهض خلااص ياعم براحه انا هخلع انا يالاه سلام
غمز له طارق لأنه فهم ان اسد بيبعت ادم عشان ساره
وذهب ادم الي شقه قلب وذهب اسد وعلي وطارق الي القاعه
__
نزلت قلب بمساعدة الفتيات الي السياره واقترب منها ادم وهو يفتح لها الباب
ادم. الف مبروك ياقلب مشاء الله انتي زي القمر
قالت له الله يبارك فيك ياباشمهندس
ادم .بصي انتي هتطلعي بالعربيه دي للقاعه وانا هاخد ساره ونطلع وراكي قال هذا وهو ساند علي باب العربيه بعد ان ركبت قلب واغلقها
هزت رأسها وقالت تمام ماشي و تحركت سياره قلب بينما انتظر ادم قليلا ساره وهو ساند بظهره علي العربيه و ينظر الي اسفل بشرود
نزلت ساره ولكن توقفت عندما رأته بتلك الهيئه فقد كان جذاب جدا
اكملت نزولها ولكن سمع ادم صوت كعب ورفع نظره فور سماعه للصوت واعتدل في وقفته وظل ينظر الي ساره بدايه من شعرها المنسدل بطوله علي ضهرها و مكياجها الجميل الذي كان يبين ملامحها بطريقه مبهره وفستانها الأحمر الذي أشعل قلب ادم حتي الي جزمتها ذات الكعب العالي باللون الاسود
مد ادم يده الي ساره وهو مغيب وقبلها وقال زي القمر
نظرت ساره الي عينيه ورأت فيها إعجاب شديد وابتسمت له وقالت مرسي يابشمهندس
فتح ادم لها باب العربيه وهو بيقول اسمي ادم ياساره اسمي ادم ركبت ساره العربيه وهي فرحه بشده لان اول مره تري في عين أدم إعجاب لها من يوم وفاه خطيبته
وانطلق الي القاعه بينما ظل ادم يسترق نظرات بين الحين والآخر
بعد قليل من الوقت وصلو الي القاعه ودخلو سويا
دخل اسد الي الغرفه التي كانت قلب تنتظره فيها وخبط علي الباب ودخل لكنه اتصدم من جمالها وظل ينظر اليها وذهب واحتضنها وقال قمر ياقلبي قمر انا مش مصدق عيني انتي جميله اوي وباس رأسها بينما قلب كانت مبتسمه بشده وقالت له انت كمان شكلك حلو اوي اقترب اسد منها بخبث وقال شكلي بس ولكن قطع لحظاتهم ادم وهوبيقول كلها ساعتين وهتتلمو في اوضه واحده اخلص ياعم روميو المعازيم خللت تحت
لف اليه اسد وقال غور من وشي وماسك يد قلب وهم ان ينزلو لكن استوقف اسد تلك الصوت الذي يعرفه جيدا
انا اللي هسلملك عروستك يااسد .......
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية اسد والمجهولة) اضغط على أسم الرواية