رواية زين الصعيد كاملة بقلم دودي عبر مدونة دليل الروايات
رواية زين الصعيد الفصل الرابع عشر 14
جنة وملك راحوا المول لفوا كتير اووي
ملك بزهق :ي جنة خلاص بقا كفاية لف انا تعبت
جنة :اسكتي انتي خالص ايه هو احنا لسه لفينا
ملك بضحك :نعم كل ده وملفناش وبعدنا مالك فرحانة كدا ليه ده انا العروسة ومش فرحانة فرحتك دي
جنة :طيب ي لمضة تعالي كدا ندخل المحل ده
ملك :اممم ده خامس محل ندخله ياربي كل ده علشان طقم
جنة شدت ايديها اخلصي بلاش كلام كتير بقا تعالي ادخلي وقالت بغمزة لازم تكوني احسن عروسة النهاردة
ملك بضحك :خلاص خلتيني عروسة ده لسه اول قعدة اومال بعد كدا هيحصل اي
جنة بضحك :كل خير ان شاء الله ي عروسة .
__________________________
((في الصعيد في بيت ابو زين))
واحد من الغفر داخل بيت العمدة حسن الجبالي وبلغه أن زين وصل
حسن الجبالي:هو فين ي ولد
الغفير :جاي هو ورحيم بيه برا …
_زين ورحيم وصلوا .
الغفير :حمدالله ع السلامة ي زين بيه
زين :الله يسلمك ي متولي عامل اي ازيك وازي مراتك
ولدت ولا لسه
الغفير بضحك :لا لسه ي بيه
_زين طلع فلوس وبيديه له :خد دول علشان مراتك وعيالك
الغفير متولي:كتر خيرك ي زين بيه خيرك مغرقنا .
Wait……
____________________ زين الصعيد كما يقال عنه في القصة شاب من أعظم واعز الرجال حقا ي ساده أنه في مقر إقامته في الصعيد ليس گمثله اثنان أنه رجل بمعني الكلمة وكل م تحمله الكلمات والعبارات أنه ضابط شهم وشجاع لا يخشي اي شئ وتد ثابت في الأرض وعلم المروءة وعدم الخوف لكن أن تتخيلوا هذا السمر القمحي معاً في شكل عرق الصعيد الاصيل في شكل وملامح ووجه اني اتخيل كل شخصية من شخصيات الرواية في ذهني دوما لكي اعبر عنها من نبع قلبي لكم فكتبت الروايات تمنحني القوة والخيال والاستمتاع في عالم الخيال والجمال وسحر ملئ بالمتعة والاشتياق
Back ………….
دخل زين المكتب سلم علي ابوه حضنه وباس أيده
زين :كيفك يبوي
حسن الجبالي :الحمد لله ي ولدي اتوحشتك قوي قوي ي زين
زين :وانت كمان يبوي
_ومن خلف زين سمع زغاريط وهي أمه دخله تزغرط
راضية ام زين :حمدالله ع السلامة ي ولدي
زين باس اديها ورأسها وحاضنها
راضية :مالك خاسس كدا ليه هم هناك مش بيوكلوك ولا ايه
زين بضحك :خاسس اي بس يما لا مش تقلقي بيوكلوني
راضية :طاب ي ولدي اطلع غير خلجتك وأدل عملتلك كل الوكل اللي بتحبه لجل تأكل وترم عضمك كدهه .
زين :ماشي ي ست الكل
_راضية راحت تشوف الوكل .
_____________________________
رحيم :اتوكل انا بقا ي زين مش عايز حاجة ي عمي
ابو زين :رايح فين ي ولد اقعد كل ويانا
رحيم :مالوش لزوم ي عمي دايما عامر بحسك
زين :انت اتجننت ازيك متسمعش كلمة الحاج حسن الجبالي كيف ده طاب علياا الطلاق لو مقعدتش م هجوزها لك وهقلبها عليك( زين قصده ع أخته وهنعرفها بعدنا )
رحيم بضحك :احم لا وعلي اي خليها ماشية احسن يعم زين
زين بضحك :ايوه كدا انا طالع اغير خلجتي وانزل
رحيم :ماشي ي واد عمي .
زين :عن اذنك ي بوي
ابو زين : اطلع ي ولدي .
……………….
((عند مريم والدكتور حاتم ))
الدكتور حاتم :هاا ي دكتورة قولتي اي
مريم : دكتور حاتم ممكن أسألك سؤال
الدكتور حاتم :اه طبعا اتفضلي
مريم بتبص له بحدة :حضرتك ليه طلبت اديا وعايز تتجوزني
الدكتور حاتم :علشان معجب بيكي وبحبك
مريم بإستنكار :معجب بيا !ازي وأمتا حضرتك اعجبت بيا بقا ع كدا وكل اللي بينا ملفات تبع القطاع وشغل ومرضي فقط لاغير يمكن كمان دي اول مرة نقعد سوا يعني اظن مفيش وقت اصلا انك تعجب بياا وتحبني!!
الدكتور حاتم : هو الاعجاب لازم يجي لما اتكلم معاكي كتير ولا اي انا قولت اللي في قلبي وانا بقولك انا عاوز اتجوزك ع سنة الله ورسوله .
مريم :برضوا هتقولي اتجوزك دكتور حاتم انا شايفك مصمم وكلامك بالنسبالك عادي بجد مش مصدقة ازي تعمل كدا في مراتك وازي يتخيل لك انك تتجوز عليها اصلا والله انا مش عارفة اقولك اي غير الله يكون في عونها بجد وحقيقي انا مشفقة عليك جدا
الدكتور حاتم بغصب :انتي ازي تتكلمي معايا كدا متعرفيش انا مين ولا اي انا ممكن بتليفون واحد بس اعرفك انا ممكن اعمل اي واشطبك من القطاع كله وبالنسبة ل مراتي وقرار جوازي ده شئ يخصني انا وبس و الشرع محلل مثني وثلاث ورباع وانا مبعملش حاجة عيب ولا حرام كله مذكور في القرءان يعني مجبتش حاجة من عندي اهو
مريم بإستنكار وتعجب :لا والله برافو بجد شابوووه لكلامك
اشمعنا دي الحاجة الوحيدة اللي ك رجالة خدتوها من القرءان وبطبقوها زي م قال ربنا هااا م ترد ي دكتور ي محترم
الدكتور حاتم بغصب وبيرفع صوبعه لها :انتي شايفة نفسك حاجة ولا اي علشان طلبت منك الجواز انتي ولا حاجة وانا هعرفك كل كلمة قولتيه كويس
مريم بإستنكار :امممم … ماشي سلام …يااااا …دكتور
………………..
((عند ماجد وهدي ))
ماجد وصل قدام شقة هدي علي حسب ميعاد العيد ميلاد رن الجرس
واول م الباب اتفتح أتصدم وأتثبت مكانه اول م شاف …
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية زين الصعيد ) اسم الرواية