رواية عشقت ليلة كاملة بقلم سلمي احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية عشقت ليلة الفصل السادس عشر 16
يأتي اليوم التالى و هو اليوم الموعود فاليوم خطبتها على غيره لن يسمح ابدا ان تصبح لغيره ابدا
ذهب لمنزلها وراها تجلس بحزن على تلك الخطبة ف ولدها يريد أن يزوجها لشخص اكبر منها بالعمر و هى لا تريده و لا تحبه
اقتحم هو ورجاله باب منزلهم و حملها على ظهره و ذهب أما عن أبيه و ذلك الرجل لم يستطععون فعل شيء
بعد أن اخذها و وضعها بالسيارة ذهب لشقته الخاصة التى اشتراها للتو و ضعها على تلك الأريكة و قال لها
عمران)***انتى هتفضل هنا فاهمة ولا لا يا كارين
كارين)***استني استني انا عارفك انت اللى ضربت زميلى ليا قبل كدا و قولتلى تعالى اوصلك و انا رفضت انت عاوز منى اى ها و ازاى تجبني هنا
عمران)***انا انقذتك من اللى كان ابوكي هيعملو فيكى و جهزى نفسك المأذون هايجى كمان شوية يكتب كتابنا
كارين)*****و مين قال انى هتجوزك اصلا
عمران)***هتتجوزينى و رجعلك فوق رقبتك ما انتى لو متجوزتنيش هقتلك ورفع سلاحه على رأسها لتبكى بخوف و تتردد كثير و تقول
كارين)***موافقة بس متموتنيش
نزل السلاح
عمران)***مممم اقعدى نظر لها بهدوء و حب و قال كارين انا اول مرة شوفتك فيها انجذبت ليكى اوى و دائما كنت براقبك من بعيد لما عرفت انك هتكونى لغيرى اتجننت و ديه كانت هتبقي الطريقة الوحيدة علشان تكونى ليا المأذون هايجى و يكتب كتابنا احنا هنكون زوجين على ورق هديكى فرصة تتعرفي عليا لو ارتحتى هنكمل للآخر لو محبتنيش وقدرى تمشي و انا هسبلك الشقة باسمك و لو عوزتى اى حاجة انا تحت امرك و متقلقيش هفضل امانك و حاميتك على طول و تقدري تتجوزى لو لقيتى حد يستهالك مش عاوزك تخافي منى ماشي يا كارين
كارين)***ح حاضر
و تذهب لإحدى الغرف تفكر بكلمه و بعد قليل ياتى المأذون ويكتب كتبه عليها
جاء اليوم التالى و عندما استيقظت نظرت حولها و قالت
ليله)***ادمم بحثت بعنيها عنه لكن وجدت أنها بنفس الغرفة ذاتها تذكرت ما حدث ليله امس و تذكرته
فلاش باك
كانت تقف ف المطبخ تصنع الغداء اليوم و فجأة شعرت به يحضتنها من الخلف
ليله)***ادم
ادم)***روح و قلب ادم و قبلها من وجنتيها ف ضحكت بخجل شديد و ابتعدت عنه و لكن فجأة شعرت بدوار و كادت أن تسقط و لكن حاوط خصرها بيده و قال
ادم)***مالك يا ليله
ليله)***كنت هقع شكرا و ابتعدت لكن وجده يحملها و يضعها على تلك الطاولة و كان يقوم بعمل الطعام هو و ذهب ناحية البراد وأخذ بعد الخبز و الشكولاته وصنع لها بعد الطعام و صار يطعمها و يصنع الطعام ف نفس ذات الوقت و بعد أن انتهت من طعامها اقترب منها و قال
ادم)***طب يلا اطلعى ارتاحى و انا هكمل مكانك تخيلى انا ادم السيوفي وقف ف المطبخ علشانك و بعمل الاكل بدالك اقترب منها بعد أن وجد بعد الشكولاتة على شفاها و اكمل بس ف شكولاتة هنا كانت على وشك أن تمسحها و لكن يده منعتها و قام بتق*بيلها برقة شديدة و ابتعد عنها و انزلها من على تلك الطاولة و قال اول مرة اعرف ان الشكولاتة حلوة كدا و ضحك بخبث
ليله بخجل ابتعدت و صعدت لغرفتها
فلاش باك استيقظت من تلك الذكرة الجميله بنسبه لها و قالت ياريتنى مخرجت من القاعة يرتينى كنت فضلت فيها و فضلت ابصلك لآخر مرة قامت و ذهب للمرحاض و خرجت لتدى فرضها و صارت تدعى له و تتمنى أن يسامحها و بكت على حبها الذى لم تتهنى به
ما عن اسيل كانت تجلس على قبر أخيها تبكى عليه و على فراقه
اسيل)***ليه يا آدم وعدتنى أن عمرك ما هتسبني ابدا ليه ليه روحت زيهم و سبتني لوحدى ليه
جاء احمد
احمد)***و هو يسحبها من يدها يلا يا اسيل يلا نمشي
اسيل)***خللينى معاه شوية يا احمد
احمد)***هنيجى تاتى يا حبيبتى اهم حاجة متعيطيش عليه ادم ف مكان احسن من هنا و هو اكيد زعلان علشان شايفك حزينة بلاش الحزن ده يا اسيل اخوكى ميت من اربعين يوم و انتى مرحمتيش نفسك كفاية انا عاوز افتحك ف موضوع كدا
اسيل)***قول
احمد)***انتى مش هينفع تعيشي لوحدك احنا لزم نتجوز انهاردة يا اسيل علشان خايف عليكى و شركة ادم هنديرها انا وانتى بس المشكلة انى لزم الاول ادور على ليله لزم ترجع انا مش عارف يا اسيل القيها فين بقالى كتير بحاول القيها و مش عارف من تاني يوم مر على موت ادم و انا مش لقيها بس هحاول تانى اى رايك في موضوع الجواز
اسيل)***موافقة يا احمد بس توعدنى متعملش زى ادم و بكت ف حضنه
احمد)****اوعدك
ماذالت كما هى لا تأكل ولا تشرب تصلى و تدعى له فقط و تتمنى أن تذهب بعيدا فكرت كثيرا و كثيرا كيف تهرب من هنا و تذهب بعيدا هى لا تريد أن تتزوج ماجد هى تريد أن تظل زوجة ادم للابد حتى تموت و تذهب اليه
دخل عليها جدها و قال
حسن)****ليله دلوقتى جوزك مات انتى لسه مخلصتيش العدة بس ماجد مش قادر ينتظر هو هيكتب كتابو عليكى و بعد العدة ما تخلص هيتمم الجواز
ليله)****انا مش هتجوز حد فاهم مش هتجوز انا مرات ادم و هفضل مرات آدم طول ما انا عايشة على وش الدنيا انا استحاله اتجوز ماجد مش هتجوزو لو على موتى قام بصفعها على وجهها
حسن)***فرحك انتى و ماجد يوم الخميس و من غير نقاش فاهمة ولا لا و خرج وقام بقفل الباب عليها
بكت بحرقة على حظها السيء عندما كانت على وشك بد حياة جديدة مع حبيبها ذهب و تركها
ليله)***على موتى لو اتجوزت ماجد انا لزم اهرب انهاردة بليل وحصمت أمرها على الهروب
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشقت ليلة ) اسم الرواية