رواية عشقت ليلة كاملة بقلم سلمي احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية عشقت ليلة الفصل التاسع عشر 19
جاء اليوم التالى على ذلك العاشق
استيقظ باكرا و قبل جبين تلك الملاك التى بجانبه و ذهب ليخذ حمام دافئ خرج من المرحاض و هو يلف المنشفة حول خصره و أخرى ينشف بها خصلات شعره وجدها تجلس على الفراش تفرك عيونها بنعاس شديد
ادم)***صباح الخير يروحى
ليله)*** بدلع صباح الفل يا حبيبى
ادم)***بلاش تتكلمى كدا قدامى مش هخرجك من الاوضة
ليله)***بخجل لا لا على اى انا هدخل اخد شاور و اخذت معاها فستان اسود اللون قصير و بدون اكمام ارتدته و وضعت احمر شفاه و القليل من مكثف الرموش و نزلت للاسفل لتحضير الافطار احتض*نها من ظهرها
ادم)***اى القمر ده يا ناس
ليله)***نسيت كنت عاوزة اقولك على حاجة التفت له و رفعت حاجبيها و قالت تعرف السحلية اللى كانت ف المطعم منين
ادم)***ممم هنبدا النكد يا حبيبتى بقا
ليله)***قول يا آدم
آدم)*** كنا صحاب و هى كانت بتحبني بس انا مبحبتهاش و تكلم بمكر مع انها جميلة و رقيقة
ليله)***ممم طب ابعد بقا و اعمل فطار لنفسك و قامت بضربه بصدره و ذهبت ليركض وراها
ادم)****بس انا معايا اللى اجمل و انضف من مليون واحدة زي نسرين انا بحبك يا ليلتى
ليله)***عفونا عنك
ادم)***طب متجيبى بوسة انا يتيم وغلبان
ليله)***لا و قامت بخراج لسانها له و تركض من أمامه
ادم)***يا نهار الفطار يا ليله
ليله)***يا لهوي اللى يخربيتك يا سحليه نسيت الفطار
ادم)**بضحكة رجوليه صاخبه شوفتى أخرى الغيرة اى
و بعد قليل كانت قد انتهت من تحضير الافطار جلست بالكرسي الذي بجانبه صار يطعمها بحب
ليله)***ادم عاوزة ازور ماما و بابا ممكن
ادم)***حاضر يا حبيبتى بعد الفطار هنروح
و لكن لا يعملون بتلك المكيدةة التى خطططت لهم
ذهبت للغرفة و ارتدت بنطال ابيض و بلوزة سوداء قصيرة و كعب عالى
ادم)***اى البلوزة دية غيرها
ارتدت أخرى طويلة بالون الاحمر
أما هو فقد ارتدي بدله سوادء كاملة
ادم)***صح انا هوصلك المقابر و اروح على الشركة و الحراس هيجيوكى البيت تمام
ليله)***تمام بس متتاخرش
ادم)***حاضر يا روحى
و اوصلها لقبر امها و أبيها و ترك معاها حارس شخصي جديد ذهب لشركته
و دخل للمكتب لتاتى السكرتيرة و تقول آدم بيه ف واحدة برا عاوزة تقابل حضرتك ضرورى
لتدخل تلك السيدة و تتعى هاجر
هاجر)***اهلا يا آدم بيه
ادم)***اهلا يا فندم خير
هاجر)***كنت جاية اوصلك الظرف ده ضرورى
ادم)***انتى مين بعتك
هاجر)***انا اطلب منى انى اوصلهولك و بس
و غادرت تلك السيدة و ذهب ادم لاجتماع عاجل و بعد الانتهاء ذهب و فتح ذلك الظرف ليجد فلاشه ليوصلها باللبن توب الخاص به وفجأة تنزل تلك الصدمة عليه كالصاعقة
ادم)***مش ممكن ده يحصل
أما عنها ف طلبت من الحارس أن يوصلها للبيت و بعد ربع ساعة كانت يمشي ف طريق فارغ
ليله)****بس ده مش طريق البيت
و ينزل الحارس و ينزلها من السيارة ليضربها بطلقة أصابت قلبها
و ذهب و تركها
و بعد الوقت رأتها سيارة أخرى و طلبو لها الاسعاف و وجدو حقيبتها
و اتصالو على اول رقم وجدوه
كان يجلس شارد الذهن و بجانبه الجاكيت الخاص به يفتح ازرار قميصه و يجلس بحزن
رن هاتفه باسمها ليغضب و يرد
ادم)***عاوزة اى
ليرد عليه ذلك الرجل
هو)***انا مش صاحبة التلفون
ادم)***انت مين و فين ليله
هو)***صاحبة التلفون ديه عمالة حادثة على الطريق و ف مستشفى******
ليركض بسرعة و يأخذ مفاتيح السيارة و يركبها و يذهب بسرعة للمشفي
ليدخل و يسال عليها
ادم)***انا ادم السيوفى مراتى دخلت هنا من شوية هى فين
الدكتور)***مرات حضرتك ف اوضة العمليات ادعلها هى و الجنين
ادم)***هى حامل
الدكتور)***ايوا ديه معجزة أنها اتصابت ف قلبها و الطفل لسه عايش و هى كمان بخير بس لزم راحة و تهتم بيها شوية الف حمدالله على سلامتها
اتصال على حسام و قال
ادم)***انا عاوز اعرف اى اللى حصل بالظبط
حسام)***تمام
و بعد ما تم نقلها لغرفة عادية
جلس بجانبها
ليله)***بهلوسة ادم ادم اى اللى حصلى
ادم)***متخفيش انتى بخير
و اتخذ قرار على أن يجعلها تندم على ما فعلته
و بعد 6ايام تخرج ليله من تلك المشفي و تذهب للبيت وضعها على الفراش و فجأة تدخل تلك السحلية
نسرين)***بجد زعلت عليكى اوى
ليله)***آدم البت ديه بتعمل اى هنا
ادم)***اقدملك نسرين خطيبتى
ليله)****لتقف بصعوبة و تقول بصراخ اييييي بتقول ايييييي خطيبتك خطبتك عقربة
ادم)***انا مش عاوزة أمد ايدى عليكى علشان اللى ف باطنك و بس
لتنظر له بذهول
ليله)***انا حامل انا حامل بجد انا هبقا ام
ادم)***مين قالك كدا انتى هتولدى من هنا و كل واحد هيروح لحالو من هنا و الولد نسرين اللى هتربيه
ليله)***مستحيل و تفقد وعيها بين يده
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشقت ليلة ) اسم الرواية