Ads by Google X

رواية المنضبطة و المهمل الفصل الاول 1 - بقلم اسراء ابراهيم

الصفحة الرئيسية

 رواية المنضبطة و المهمل كاملة بقلم اسراء ابراهيم عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية المنضبطة و المهمل الفصل الاول 1

فريده: يعني ايه يعني يا بابا عايزني اتجوز عيل لسه في الجامعه 

في جهه اخري 

ادهم: انت عايزني يا بابا اتجوز  المسترجله المعقده نفسيا دي 

عند فريده 

مصطفي(ابو فريده): ماله العيل اللي لسه في الجامعه 

فريده بردح: يا سلام مالو ده بقالوا سبع سنين في الجامعه ومش عارف يتخرج ومش بيشتغل وعايش علي مصروف بابي 

عمر(اخوها الكبير): هيهيهيهيهيهي 

مصطفي: ولد اتلم هلاقيها منك ولا من اختك 

فريدة: بذمتك مش عندي حق 

مصطفي: جت كسر حقك لموا نفسكوا دا ابن اخويا بردوا 

عمر قبل ما يتخانقوا 

عمر: انتوا الاتنين عندكوا حق بس يلا علشان نفطر انا واقع من الجوع واخد فريده في ايده 

عند ادهم 

حسن: ولا دي بنت اخويا لم نفسك 

رنا: ما هو عنده حق يا بابي ماهي معقده ومسترجله فعلا 

حسن: تعالوا اقعدوا واهدوا عايز اقولكوا كلمتين 

ادهم: ها يا بابا 

حسن: بص يا ادهم انت مامتك ميته من وانت عندك سبع سنين ودلعت بما فيه الكفايه لاكن كفايه كده ولازم تعتمد علي نفسك وتفتح بيت وتشيل المسئوليه من بعدي 

ادهم: طب لو ماوفقتش 

حسن: يبقي هقاطعك طول عمري ولا هتكون ابني ولا هعرفك ومشي 

رنا: شكلك اتدبست يا معلم 

ادهم: علي جثتي 

في الجامعه 

تحديدا داخل المدرج 

فريدة كانت واقفه بتشرح 

وادهم غمز لبنت والبنت ضحكت بصوت جامد 

وفريده وهي بترقب عليهم: ايه اللي انت عملته ده

ادهم ببجاحه: انا معملتش حاجه

فريده: هو ايه اللي معملتش حاجه انا شايفاك بعنايه 

ادهم: يبقي العيب في عنيكي 

فريده: طب انت والسنيوره بره 

ادهم: يكون احسن انا هخرج بمزاجي علي فكره احسن ما اقعد في محاضرتك المعقده دي 

فريده: طب ايه رايك بقي ان انت هتفضل مرزوع مكانك وانا هشرح وهتسمع لشرحي وهتقوم تطبق ولو غلط هنقصك في اعمال السنه وانتي يلا بره 

وفعلا راحت شرحت وقومته يطبق وطبعا غلط فنقصته في اعمال 

بعد المحاضره 

رؤوف: العميد عايزك يا برنس 

ادهم: يووه هو نفسه مشوار كل يوم 

في مكتب العميد ادهم دخل من غير ما يخبط 

العميد (سمير): يخربيتك انت داخل زريبه 

ادهم: ايه يا برنس احنا في بينا التكلفات دي ده احنا بقينا اهل يا راجل 

سمير: برنس ويا راجل رفض تلت ايام علشان اللي قلته ده ورفض تلت ايام تانين علشان طولت لسانك علي الدكتورة فريده ولولا ان باباك صاحبي كنت اديتك رفض نهائي 

ادهم مشي  وقفاه مقمر عيش 

قدام مكتب العميد 

فريدة: اي خدمه يا برنس ولسه اللي جاي احلي وسابته ومشيت  

ادهم: يا بنت اللذينه انتي لسه متعرفيش ادهم حسن البنهاوي 

بليل 

عند فريده كانت قاعده في اوضتها ودخل عليها عمر 

عمر: ديدا بقولك 

فريده: بقولك ايه الاسم ده بيعرفتني وانا اصلا متعفرته لوحدي 

عمر: طب ممكن تسيبي اللي في ايدك ونتكلم شويه جد 

فريده: ها اتفضل 

عمر: بصراحه انا شايف ان بابا عنده حق 

وفريده وهي بتقف علي السرير: نعم هو انت اصلا بتشوف اصلا ويوم ما تشوف هتشوف علي حظي 

عمر: اقعدي يا فريده اتهدي مش وقتوا بصي يا فيري يا حبيبتي انتي مش هتفضلي قاعده كده لوحدك ولازم هتتجوزي 

فريده وهي بتبرقله: ويوم ما اتجوز هتجوزوني ده 

عمر: وماله ده لو علي الصايعه فمسيره هيتعدل ولو علي الشغل فمسيره هيشتغل ولو علي التخرج فمسيره هيتخرج مش هيفضل طول عمره في الجامعه ولو علي التربيه فطبيعي يعني هيبقي قاعد في وشك طول اليوم فطبيعي هيتربي 

فريده حدفته بالمخده: اطلع بره 

عمر: وبعدين ده ليه الجنه انه هيتجوزك 

فريده: اطلع بره 

عمر طلع جري وقفل الباب بدل ما تتحول عليه 

بعد خمس دقايق 

عمر: ديدا حبيبتي 

فريده بنفاذ صبر: تاني هو انت معندكش دم 

عمر: لا بجد يافريده روحي كوبايه شاي وتعاليلي علي البلكونه عايزك في موضوع مهم 

فريده بردح: يا سلام هو انا الخدامه اللي جبهالك ابوك ما تروح تعملها لنفسك 

عمر: والله ليه الجنه وراح يعمل كوبايه الشاي

في البلكونه 

عمر وعلي وشه علامات الجد: فريده انتي لازم تعرفي حاجه ماما وبابا مش هيعشولك طول العمر وانا مسيري هتجوز واشوف حياتي وانتي يا فريده اسف يعني محدش هيجوزك بطبعك ده لازم تغيري من نفسك مش علشان حد علشان نفسك 

فريده بعصبيه: وانا عجباني شخصيتي كده ومش هغيرها لسبب من الاسباب وبطلوا بقي تتكلموا معايا في الموضوع ده انا زهقت ومش هغير من نفسي 

عمر: فكري يا فريده علشان متجيش في الاخر تندمي 

في بيت حسن 

حسن: يعني هو ما اتصلش بيكي من بدري 

رنا بنوم: لا يا بابا 

حسن: يعني البيه الساعه اربعه الفجر ومن الصبح ما اتصلش يطمنا عليه ولسه كمان مرجعش البيت ده انت ليلتك سوده يا ادهم

رنا بنوم: يا بابي اهدي شويه وهنلاقي داخل يعني انت ما تعرفش ادهم يعني ما هو كل يوم بيرجع وش الفجر

حسن بتبريقه: بيرجع وش الفجر وانا اللي ببقي نايم واتاريكم مخفلني 

بعد نص ساعه 

ادهم دخل وهو بيطوح 

حسن: اهلا با الباشا كنت فين يا زفت 

ادهم: كنت ما صحابي وبلاش زن علشان عايز اطلع انام 

حسن: اده انت كمان شارب 

ادهم: شارب ايه يا بابا انا تمام 

حسن ضربه قلم جامد : الظاهر اني دلعتك زياده عن اللزوم وانت لازم تتربي 

google-playkhamsatmostaqltradent