رواية عريس الغفلة كاملة بقلم اسراء ابراهيم عبر مدونة دليل الروايات
رواية عريس الغفلة الفصل الاول 1
اسيل: ماما انتي عارفة اني بحبك
هدي بنوم: عارفة يا حبيبتي انا كمان بحبك يلا نامي
اسيل: طب ماما انا خايفة
هدي بنفس النبره: خايفة من اي ياحبيبتي ما انتي جيبتيني جنبك اهو يلا نامي
اسيل: ماما احكيلي اتجوزتي انتي وبابا ازاي
هدي: يا حبيبتي انا لسه قايلاها ليكي تلت مرات اهمدي بقي ونامي
اسيل: طب ماما انتي بتحبيني
هدي: بموت فيكي يا حبيبتي
اسيل: طب تفتكري بابا بيحبني
هدي: اكيد يا حبيبتي
اسيل: طب ماما انا ايه عيوبي
هدي: يا حبيبتي انتي تمام بس لو تبطلي اسئلتك بتاعت الليل دي هتبقي زي الفل
اسيل: ماشي يا ماما
بعد خمس دقايق
اسيل: طب ماما هو انا امتي هيجي اللي هيغنيلي علي الموت معك علي الموت
هدي وهي بتقوم وبتخبط بنتها بالمخدة: هيجيلك ازاي يا بنت الجز*مة وانتي اي عريس يجي ترفضيه قبل ما تشوفيه
اسيل: انا انا يا ماما وعد وعد العريس اللي جاي ده هقابلة وهبقي تمام ومش بعيد اقبله
هدي: طب بذمتك دي المرة الكام اللي تقوليلي فيها الوعد ده
اسيل: عادي بقي يا ماما يلا كملي نوم
هدي: ما استني انا جيالك في الكلام انتي هتنفذي وعدك ده النهاردة
اسيل بشهقه: ازاي اوعي يكون اللي في دماغي
هدي: هو يا حبيبت امك انتي ويلا انا هروح انام في اوضتي قال انتي خايفة قال ده انت تخوفي بلد والعريس هيجي بعد ما ترجعي من الكلية علطول مش بعيد تيجي تلاقيه فبلاش الجعاره اللي بتفتحيها لينا اول ما تيجي
من الكلية حاولي تمثلي انك رقيقه كده
اسيل: حاضر يا ماما
تاني يوم
اسيل: ايييييه في حد يصحي حد كده
هدي: ما انتي يازفته انا غليبت في تصحيتك وانتي نايمه كده عادي ده الحمدلله انك صحيتي بعد كوبايه الميه ي يلا قومي يا شبر ونص انتي اجهزي علشان متتاخريش علي الجامعه
اسيل: يا جماعة قولولي لو مش عايزني في البيت قولولي واسيبه ليكم
هدي: ياريت والله
اسيل: هنا ساسكت قليلا تقديرا ليكي والله يا ماما
هدي: حبيبتي تسلمي يلا يا شبر ونص قومي اجهزي
وفعلا قامت وجهزت ونزلت
في الجامعة
مريم بعصبيه: كلب البحر اتاخر ليه
اسيل بخوف: الموصلات والله
مريم بعصبيه: الموصلات بردك ولا انتي اللي بتتمرقعي
وقامت نطت علشان تجري وراها
وكان رد فعل اسيل اسرع وجريت وخبطت في واحد وكانت هتقع لاكن مسكها في اخر ثانيه
اسيل وهي بتشيل ايديه اللي محاوطاها: انت مجنون ازاي تمسكني بالطريقة دي قدام الجامعه
سليم: انت اللي اتجننتي ولو كنت سيبتك تقعي كان زمانك دلوقتي كلك متكسرة شايفة السلم ده كنتي اخدتيه كله دحرجه وبدل ما تشكريني بتعلي صوتك عليا
مريم: انا اسفة بالنيابه عنها هي دماغها طاقه يا حرام
اسيل: بردك كنت سيبتني ادحرج علي السلم ولا انك تمسكني
سليم: اسفين يا استاذة اصلها الغلطه غلطتي
ومشي وسابهم
مريم وهي بتبص علي الساعة: احية اتاخرنا المحاضرة بداه بقالها خمس دقايق
اسيل: طب بذمتك احنا بياثر فينا الشكليات دي شغلي وضع الطيران
واخدوها جري لحد المحاضرة
في المحاضرة
مريم واسيل من تسرعهم فتحوا الباب من غير ما يخبطوا
سليم: ايه ده ايه الاسلوب ده احنا هنا في كليه محترمة مش في زريبه يلا برا وخبطوا تاني
وفعلا خرجوا وخبطوا
سليم: ادخل
مريم: اسفين علي التاخير يا دكتور
امير وهو بيبص علي اسيل بانتقام: اعتذار مش مقبول واتفضلوا برة
اسيل: بس ونبي يا دكتور المحاضرة دي بالذات حضرتك هتدي درجات اعمال السنه كلها للي حاضر ونبي دخلنا واخر مرة
امير: بردك بره
مريم كانت بدات في العياط
اسيل بدموع: طب دخلها هي انت مشكلتك معايا مش معاها
سليم كانوا ابتدوا يصعبوا عليه: خلاص ادخلوا لاكن دي اخر مرة
ودخلوا فعلا بس كان في عيون اسيل نظرة كسرة بسبب ذله ليهم قدام الطلبه كلهم
سليم: انا دكتور سليم هكمل معاكم بدل دكتورة نوران علشان هتولد
البنت اللي جمب اسيل: الله ده مز اوي يارب تكتبه من نصيبي يخربيت جماله
وبعد انهاء المحاضرة
كانت اسيل ماشية هي ومريم بسرعة البرق
وسليم كان بيفكر يوقفهم يعتذر ليهم بس عمال مخلص تفكير كانوا اختفوا
بعد انتهاء المحاضرات كلها
اسيل: يلا عايزة حاجه يا جيسي انا مروحة
مريم: بت انتي عندك دم وزعلتي من كلامه ولا ايه
اسيل: اصل انا عمر ما حد ذلني بالطريقه دي ده احنا كان ناقص نبوس ايده علشان يدخلنا
مريم: يلا بس انتي روحي علشان العريس اللي هيجي النهاردة
اسيل: صحيح انا كنت نسيت بس هعمل ايه مع عريس الغفله ده
مريم: انتي اخرك تبوصيله بصه من بتوعك والواد يموت فيها علطول
اسيل: والله ما عاعرفة انا هسبها علي الله
وفعلا روحت البيت وهي بتفتح باب الشقة واول ما دخلت للاوضه اللي هما فيها علشان تسلم عليهم
اسيل: انت
هدي: انتم تعرفوا بعض
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عريس الغفلة ) اسم الرواية