Ads by Google X

رواية معاملة زوجة الاب الجزء(2)الفصل الخامس عشر 15 - بقلم ايسو إبراهيم

الصفحة الرئيسية

   رواية معاملة زوجة الاب الجزء(2)الفصل الخامس عشر 15

رواية معاملة زوجة الاب الجزء(2)الفصل الخامس عشر 15

رضا بغضب: أنتِ كذابة، دي أبوكي كتبهم باسمي
رهف: طب هاتي الشهود اللي شاهدين على كدا

بصتلها رضا بغضب وقالت: مش هتاخدي منهم حاجة دول بتوعي أنا وبناتي بس
العمدة: طب بقوا بالقانون بتوعك؟ ولو دا صح هاتي الشهود والورق اللي يثبت إنهم بتوعك
رضا بعصبية: هو أنا هكذب عليكم يعني؟ وبعدين خلاص هتاخد حقها من اللي مكتوب باسم أبوها لكن دول بتوعي، وعشان أبوها مات ماكنتش فايقة أروح أخليهم بالقانون باسمي
رهف بزعيق: أنتِ يا شيخة إيه مش خايفة من حساب يوم القيامة هو أنتِ هتفضلي في الدنيا ومش هتموتي يعني ولا إيه؟
مش عايزة تديني حقي ليه؟
وفضلوا يزعقوا لغاية ما قالوا إن رهف تاخد حقها من اللي مكتوب باسم والدها في الأراضي، وبعدين تبقى تاخد في البيت
مشيوا من عند العمدة، ورهف زعلانة بس حمدت ربنا إنها خدت حاجة أحسن ماكنتش تاخد حاجة خالص
رجعت رضا على بيتها مضايقة وبتقفل الباب بقوة ورمت طرحتها عالأرض وهى مضايقة ومش عايزة تدي رهف أرض
فات شهر ورهف كانت خدت حقها في الأرض وضمته لأرضها، وكان خلاص خدوا محصول الأرز، وباعته وقبضت فلوسه
بقلم إيسو إبراهيم(إسراء إبراهيم)
رهف بفرحة: الحمد لله ربنا رزقنا وكمان بقى معايا مساحة أرض أكبر من قبل كدا، وقررت تروح تفتح دكان صغير تشغل منه الفلوس دي
عند رضا كانت نايمة صحيت بسبب تعب عندها، اتصلت على ماجدة تروح معها للدكتور
ماجدة بنوم: أيوا يا ماما
رضا بتعب: تعالي يا بنتي معايا للدكتور أصل تعبانة أوي
ماجدة بنوم وضيق: يا ماما مش قادرة تعبانة، وكمان الحادثة لسه مأثرة عليا، اتصلي على نسرين تروح معك
رضا بنرفزة: وهى يعني نسرين بتكلمني أصلا بعد ما جوزها شرط عليها لتقاطعني لتكمل معه وطبعا قعدت معه
ماجدة بضيق: ما هو أنتِ السبب رمتيها في الشارع وهو كان طلقها تعمل إيه يعني؟ قسيتي عليها بدل ما تحتويها وتدخليها بيتها وهو بسبب عملتك
رضا بعصبية: اقفلي يا ماجدة مش عايزة حد منكم
قفلت رضا بضيق، وقالت لبست عبايتها وراحت تكشف
وصلت عند الدكتور واستنت معادها
عند رهف كانت نزلت تشتري حاجات للدكان اللي فضتله أوضة عالشارع عندها عشان تبيع فيه
دخلت رضا عند الدكتور وبدأ الفحص
الدكتور بعملية قال: بصي يا حاجة أنتِ هتروحي تعملي التحاليل دي بسرعة واستني لما تطلع، وتعالي
رضا بقلق وخوف: ليه في إيه يا دكتور؟
الدكتور: لما تجيبي التحاليل هنشوف ونقولك يعني مش عايز أقول اللي شاكك فيه بدون ما نتأكد
راحت رضا تعمل التحاليل، وقعدت لما طلعت
رجعت تاني للدكتور بعد ساعتين، ودخلت
الدكتور بعملية: عندك مرض خبيث وهو اتمكن من جسمك
بصتله رضا بصدمة وقالت: أنت بتقول إيه؟ أكيد التحاليل دي غلط وأنت دكتور مش فاهم هروح لدكتور تاني
ومشيت من عنده ورجليها مش قادرة تمشي عليهم من الصدمة
راحت عند دكتور تاني وآكد ليها الكلام مشيت وهى زي التايهة ماكنتش تتخيل إن ممكن يجيلها المرض دا وكمان في مراحله الأخيرة
الفلوس فادتها بإيه، ولا السحر عمل ليها إيه أهي كلها ذنوب بتنصب في كتابها وكل صغيرة وكبيرة هتتحاسب عليها في قبرها ويوم الحساب، نسيت أخرتها وكانت بتجري على دنيتها.
راحت لبنتها نسرين وفتح لها أكرم، وقال بغضب: عايزة إيه تاني؟
رضا بوهن وضعف: عايزة بنتي
أكرم بغضب: بنتك مين؟ ما خلاص خليتها تنسى إن ليها أم حقودة وأنانية زيك، ولو فكرت تكلمك هيبقى فيها طلاقها بدون رجعة
رضا بتعب: مش مشكلة تطلقها هاخدها عندي
طلعت نسرين وقالت: أطلق ليه؟
ياترى فعلا نسرين هترجع مع أمها لما تعرف بمرضها، وأكرم هيطلقها؟
google-playkhamsatmostaqltradent